AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/11/29/195479493/who-slar-meslingalarm Men dette er vel bare propaganda fra legemiddelindustrien, ikke sant vaksinemotstandere...? Anonymkode: 50589...e58 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #2 Skrevet 30. november 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/11/29/195479493/who-slar-meslingalarm Men dette er vel bare propaganda fra legemiddelindustrien, ikke sant vaksinemotstandere...? Anonymkode: 50589...e58 Jeg skal ikke si noe hverken for eller imot vaksiner. Men du TS? Er altså dette som er nok for din del? Altså en artikkel i abcnyheter? Hvem som helst kunne skrevet en sånn tekst. Jeg er ikke imot vaksiner, men dere som ser ned på vaksinemotstandere bør virkelig ha tyngre grunnlag enn en artikkel som dette. For TS sin del holder altså dette, full overbevist.... Anonymkode: f94c9...ded 1
Miss.Wildfox Skrevet 30. november 2018 #3 Skrevet 30. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke si noe hverken for eller imot vaksiner. Men du TS? Er altså dette som er nok for din del? Altså en artikkel i abcnyheter? Hvem som helst kunne skrevet en sånn tekst. Jeg er ikke imot vaksiner, men dere som ser ned på vaksinemotstandere bør virkelig ha tyngre grunnlag enn en artikkel som dette. For TS sin del holder altså dette, full overbevist.... Anonymkode: f94c9...ded Kjære vene- følger man med i timen er dette rimelig godt dekt! Mer WHO god nok kilde for deg? http://www.who.int/news-room/detail/29-11-2018-measles-cases-spike-globally-due-to-gaps-in-vaccination-coverage 10
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #4 Skrevet 30. november 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke si noe hverken for eller imot vaksiner. Men du TS? Er altså dette som er nok for din del? Altså en artikkel i abcnyheter? Hvem som helst kunne skrevet en sånn tekst. Jeg er ikke imot vaksiner, men dere som ser ned på vaksinemotstandere bør virkelig ha tyngre grunnlag enn en artikkel som dette. For TS sin del holder altså dette, full overbevist.... Anonymkode: f94c9...ded Jeg vet fra før alle fordelene med vaksiner som jeg trenger ikke flere argumenter, mens motstanderne ikke bryr seg om argumenter fra noen. Jeg tenke det var greit med en artikkel på norsk jeg da og at folk selv greide finne artikkelen dette tas fra, men jeg overvurderte tydeligvis KG sine lesere... http://www.who.int/news-room/detail/29-11-2018-measles-cases-spike-globally-due-to-gaps-in-vaccination-coverage Anonymkode: 50589...e58 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #5 Skrevet 30. november 2018 15 minutter siden, Miss.Wildfox skrev: Kjære vene- følger man med i timen er dette rimelig godt dekt! Mer WHO god nok kilde for deg? http://www.who.int/news-room/detail/29-11-2018-measles-cases-spike-globally-due-to-gaps-in-vaccination-coverage Ro deg helt ned no... har to barn og begge er vaksinerte etter full vaksinasjonsprogram. Fornøyd nå? Det jeg prøver å å si er at man skal undersøke dypere, se ting fra alle sider, flere kilder, lese seg opp osv osv før man angriper vaksinemotstandere. Tru meg jeg lest MYE om temaet, snakket MYE med leger da vi har 3 stk i familien. Vært aktiv på flere diskusjonsforum internasjonalt, online seminar og lignende. Det er ikke bare positive ting med vaksiner. Det finnes negative sider også. Men det som er greia er at de positive veier mer en de negative og har en helsemmesig effekt for hele befolkningen som helhet. Men tro meg, det finnes ulemper med vaksiner, men allmenheten velger å ikke snakke så mye om dette.. Anonymkode: f94c9...ded 3
Hulderen Skrevet 30. november 2018 #6 Skrevet 30. november 2018 (endret) Legg merke til et viktig poeng i artikkelen. Meslingevaksine kom ikke inn i barnevaksineringen i Norge før i 1969. Så er du født før 1969, er du trolig ikke vaksinert. Norske myndigheter ønsker at personer født mellom 1960 og 1969 skal vaksinere seg. De som er født før 1960 har trolig hatt meslinger som barn, og er dermed immune. Men siden gruppen 1960 - 1969 har stor sjanse for å bli smittet, så er vaksine mot meslinger gratis. Er du født i dette tidsrommet og ikke er sikker på at du hadde meslinger som barn, gjør deg selv og andre en tjeneste og ta vaksinen. Endret 30. november 2018 av Hulderen 2
Miss.Wildfox Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ro deg helt ned no... har to barn og begge er vaksinerte etter full vaksinasjonsprogram. Fornøyd nå? Det jeg prøver å å si er at man skal undersøke dypere, se ting fra alle sider, flere kilder, lese seg opp osv osv før man angriper vaksinemotstandere. Tru meg jeg lest MYE om temaet, snakket MYE med leger da vi har 3 stk i familien. Vært aktiv på flere diskusjonsforum internasjonalt, online seminar og lignende. Det er ikke bare positive ting med vaksiner. Det finnes negative sider også. Men det som er greia er at de positive veier mer en de negative og har en helsemmesig effekt for hele befolkningen som helhet. Men tro meg, det finnes ulemper med vaksiner, men allmenheten velger å ikke snakke så mye om dette.. Anonymkode: f94c9...ded Svaret ditt er irrelevant, jeg er ikke med på en for/mot debatt angående vaksiner men kom med tilsvar på kildekritikk. Enig i at man skal unngå tabloidaviser og gå direkte til kilden men her henviste artikkelen til WHO og det er lett å sjekke om henvisningene holder stand. Hadde du gjort et kjapt søk hadde du sett det samme. WHO igjen har knyttet 3 linker til artikkelen med ytterligere informasjon/forskning. Forøvrig dårlig debattenikk å be noen roe seg ned. 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #8 Skrevet 30. november 2018 13 minutter siden, Hulderen said: Legg merke til et viktig poeng i artikkelen. Meslingevaksine kom ikke inn i barnevaksineringen i Norge før i 1969. Så er du født før 1969, er du trolig ikke vaksinert. Norske myndigheter ønsker at personer født mellom 1960 og 1969 skal vaksinere seg. De som er født før 1960 har trolig hatt meslinger som barn, og er dermed immune. Men siden gruppen 1960 - 1969 har stor sjanse for å bli smittet, så er vaksine mot meslinger gratis. Er du født i dette tidsrommet og ikke er sikker på at du hadde meslinger som barn, gjør deg selv og andre en tjeneste og ta vaksinen. Var dette nytt? Jeg vet vi diskuterte dette med foreldrene mine i fjor. Anonymkode: e608e...fff
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #9 Skrevet 30. november 2018 18 minutter siden, Hulderen said: Legg merke til et viktig poeng i artikkelen. Meslingevaksine kom ikke inn i barnevaksineringen i Norge før i 1969. Så er du født før 1969, er du trolig ikke vaksinert. Norske myndigheter ønsker at personer født mellom 1960 og 1969 skal vaksinere seg. De som er født før 1960 har trolig hatt meslinger som barn, og er dermed immune. Men siden gruppen 1960 - 1969 har stor sjanse for å bli smittet, så er vaksine mot meslinger gratis. Er du født i dette tidsrommet og ikke er sikker på at du hadde meslinger som barn, gjør deg selv og andre en tjeneste og ta vaksinen. Hvor finner man denne informasjonen? Har en del familiemedlemmer født på de årstallene, lurer på om de er klar over det... Anonymkode: 75642...774
Hulderen Skrevet 30. november 2018 #10 Skrevet 30. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var dette nytt? Jeg vet vi diskuterte dette med foreldrene mine i fjor. Anonymkode: e608e...fff Jeg fant det ut i fjor, helt tilfeldig. Jeg bare ville gjøre folk oppmerksom på det, siden jeg regner med at det er ukjent for mange.
Hulderen Skrevet 30. november 2018 #11 Skrevet 30. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner man denne informasjonen? Har en del familiemedlemmer født på de årstallene, lurer på om de er klar over det... Anonymkode: 75642...774 Det står om det her: https://www.aleris.no/medisinsk-senter/vaksine/mmr-vaksine/ https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon-i-ulike-livsfaser/vaksinasjon-av-tidligere-uvaksinerte-voksne/ https://www.dinside.no/reise/voksne-bor-ogsa-ta-meslingvaksine-for-europa-ferien/69833680 Som alle barnesykdommer, så blir man mye dårligere om man får det i voksen alder enn som barn. Jeg har selv fått familiemedlemmer i aktuell alder til å vaksinere seg, det var sånn jeg oppdaget at vaksinen er gratis for voksne i den alderen.
Gjest IommI Skrevet 30. november 2018 #12 Skrevet 30. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner man denne informasjonen? Har en del familiemedlemmer født på de årstallene, lurer på om de er klar over det... Anonymkode: 75642...774 https://helsenorge.no/vaksiner/mine-vaksiner
Cata Skrevet 30. november 2018 #13 Skrevet 30. november 2018 3 timer siden, Hulderen skrev: Legg merke til et viktig poeng i artikkelen. Meslingevaksine kom ikke inn i barnevaksineringen i Norge før i 1969. Så er du født før 1969, er du trolig ikke vaksinert. Norske myndigheter ønsker at personer født mellom 1960 og 1969 skal vaksinere seg. De som er født før 1960 har trolig hatt meslinger som barn, og er dermed immune. Men siden gruppen 1960 - 1969 har stor sjanse for å bli smittet, så er vaksine mot meslinger gratis. Er du født i dette tidsrommet og ikke er sikker på at du hadde meslinger som barn, gjør deg selv og andre en tjeneste og ta vaksinen. Merkelig. Jeg er født før -69 og jeg fikk vaksinen. I allfall sto det det på vaksinasjonskortet og min mor har sagt det. Likevel fikk jeg meslinger da jeg var 4-5 år gammel og jeg har vel aldri vært så syk verken før eller senere. Jeg har faktisk et svakt minne om det. Tør ikke tenke på hvordan det ville vært om jeg ikke hadde vært vaksinert.
Hulderen Skrevet 30. november 2018 #14 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, Cata skrev: Merkelig. Jeg er født før -69 og jeg fikk vaksinen. I allfall sto det det på vaksinasjonskortet og min mor har sagt det. Likevel fikk jeg meslinger da jeg var 4-5 år gammel og jeg har vel aldri vært så syk verken før eller senere. Jeg har faktisk et svakt minne om det. Tør ikke tenke på hvordan det ville vært om jeg ikke hadde vært vaksinert. Med forbehold om at jeg kan huske feil (det er et år siden jeg leste meg opp på saken) så var det først i 1969 at vaksinen ble obligatorisk, men at man kunne få vaksinen tidligere også. Enten som pilotforsøk eller hvis foreldrene ønsket/bad om det.
Cata Skrevet 30. november 2018 #15 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, Hulderen skrev: Med forbehold om at jeg kan huske feil (det er et år siden jeg leste meg opp på saken) så var det først i 1969 at vaksinen ble obligatorisk, men at man kunne få vaksinen tidligere også. Enten som pilotforsøk eller hvis foreldrene ønsket/bad om det. Ah, da var jeg sikkert "prøvekanin" da. Tror ikke foreldrene mine ville bedt om det, men hadde de blitt tilbudt det på mine vegne så hadde de garantert takket ja.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #16 Skrevet 30. november 2018 5 timer siden, Hulderen skrev: Legg merke til et viktig poeng i artikkelen. Meslingevaksine kom ikke inn i barnevaksineringen i Norge før i 1969. Så er du født før 1969, er du trolig ikke vaksinert. Norske myndigheter ønsker at personer født mellom 1960 og 1969 skal vaksinere seg. De som er født før 1960 har trolig hatt meslinger som barn, og er dermed immune. Men siden gruppen 1960 - 1969 har stor sjanse for å bli smittet, så er vaksine mot meslinger gratis. Er du født i dette tidsrommet og ikke er sikker på at du hadde meslinger som barn, gjør deg selv og andre en tjeneste og ta vaksinen. Det var derfor vi fikk meslinger før 1969. Anonymkode: 4257f...2ac
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #17 Skrevet 30. november 2018 2 hours ago, Hulderen said: Jeg fant det ut i fjor, helt tilfeldig. Jeg bare ville gjøre folk oppmerksom på det, siden jeg regner med at det er ukjent for mange. Aha. Jeg regner med at folk er oppegående nok til å vite slikt. Men jeg blir jo skuffet gang på gang. Anonymkode: e608e...fff
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #18 Skrevet 1. desember 2018 De færreste dør av meslinger. Mennesker med nedsatt immunforsvar er de som er i størst faresone, syke, eldre og baby. De som vaksinerer seg er ikke nødvendigvis immune, og de som ikke har vaksinerte blir ikke nødvendigvis syke. Det samme med influensa. Dog er det ikke ramaskrik vis ikke folk tar influensa vaksinen. Jeg er for vaksiner, men slik som meslingsutbruddet er litt vel hauset opp. Det er flere som døde av influensa i Norge, enn av meslingsutbruddet i hele Europa tross flere tusen har fått mesling. Så klart har vaksinen stoppet en del av spredningen, men det er ingen garanti og selv om mange blir veldig syke, er det sjeldent man dør av det. Anonymkode: 40b97...fc1
Hulderen Skrevet 1. desember 2018 #19 Skrevet 1. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De færreste dør av meslinger. Mennesker med nedsatt immunforsvar er de som er i størst faresone, syke, eldre og baby. De som vaksinerer seg er ikke nødvendigvis immune, og de som ikke har vaksinerte blir ikke nødvendigvis syke. Det samme med influensa. Dog er det ikke ramaskrik vis ikke folk tar influensa vaksinen. Jeg er for vaksiner, men slik som meslingsutbruddet er litt vel hauset opp. Det er flere som døde av influensa i Norge, enn av meslingsutbruddet i hele Europa tross flere tusen har fått mesling. Så klart har vaksinen stoppet en del av spredningen, men det er ingen garanti og selv om mange blir veldig syke, er det sjeldent man dør av det. Anonymkode: 40b97...fc1 Det er ikke bare meslinger i seg selv man er redd for. 10-15% får ettervirkninger som lungebetennelse, bronkitt og mellomørebetennelse. Og en liten gruppe får øyenskader eller blindhet.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #20 Skrevet 1. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De færreste dør av meslinger. Mennesker med nedsatt immunforsvar er de som er i størst faresone, syke, eldre og baby. De som vaksinerer seg er ikke nødvendigvis immune, og de som ikke har vaksinerte blir ikke nødvendigvis syke. Det samme med influensa. Dog er det ikke ramaskrik vis ikke folk tar influensa vaksinen. Jeg er for vaksiner, men slik som meslingsutbruddet er litt vel hauset opp. Det er flere som døde av influensa i Norge, enn av meslingsutbruddet i hele Europa tross flere tusen har fått mesling. Så klart har vaksinen stoppet en del av spredningen, men det er ingen garanti og selv om mange blir veldig syke, er det sjeldent man dør av det. Anonymkode: 40b97...fc1 Så da ville det vært greit for deg om ditt barn, eller naboens barn, døde eller ble døv for eksempel, for det skjer tross alt sjelden? Anonymkode: 3f448...dc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå