Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor lager nydelig mat! Men det er nesten alltid for lite. Jeg forsyner meg lite, maten er lagt opp på serveringsfat, og jeg vet ikke hvor mye hun har på kjøkkenet. Det ligger som regel en tynn skive kjøtt til hver person på serveringsfatet, så jeg tar jo ikke mer enn en da. Hun unnskylder gjerne at det er litt lite, men ingen sier noe på det, bare smiler litt og sier det er veldig godt. Fatet blir tomt og hun sier kanskje noe igjen om at det blir lite, og får noen halvhjertede kommentarer om at det holder. Deretter finnet hun frem bittelitt mer fra kjøkkenet, som vi ikke visste at hun hadde, men ingen tør å forsyne seg skikkelig, og det blir liggende litt igjen. Svigermor konkluderer da sikkert med at det holdt. Jeg drar hjem sulten hver eneste gang. Spesielt ikke nå som jeg er gravid og har større behov for mat. Maten er nydelig, men jeg blir ikke mett. Hadde rollene vært snudd ville svigermor sagt noe, da hun er typen som sier mye upassende. Mens jeg er for høflig. Hva ville du gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: 26cda...bbc

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hadde spist litt hjemme først :)

Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Hadde spist litt hjemme først :)

Jeg også :) Hadde ikke laget noe nummer ut av det. 

Skrevet

Har hatt noen i familien som alltid hadde for lite mat. Vi løste det med at vi spiste rett før vi skulle dit. 

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor tør dere ikke å ta når hun tilbyr mere fra kjøkkenet?

Er du fortsatt sulten, så må du jo bare ta imot det. Ville jo ikke vært uhøflig når hun tilbyr. «Jeg tar gjerne litt mere. Det var kjempegodt» kan du si med et smil. Trenger ikke bli noe drama av det. Nå kjenner jeg ikke svigermoren din da.

Bor dere langt unna? Dere kan også ha klar mat hjemme i tilfelle det blir lite. Det virker som at hun er klar over at det blir litt lite og det kan hende hun bare må lære seg å lage nok mat til flere gjester (altså at hun ikke klarer å se for seg mengdene når hun tilbereder maten).

Anonymkode: fc3e8...bed

• Liker 22
Skrevet

Forsyn dere når hun tilbyr mer. Sitter hun igjen med rester, så tenker hun sikkert at det da må ha vært nok mat. Er det helt tomt, så skjønner hun kanskje selv at mengden mat var litt knapp. Neste gang lager hun kanskje mer. 

• Liker 31
Skrevet

Det er jo bare dumt å ikke forsyne seg med mer når du faktisk er sulten. Spesielt nå som du er gravid. Neste gang tar du dobbel porsjon med en gang, så får svigermoren din hente resten fra kjøkkenet så det blir nok til første runde. 

• Liker 17
Skrevet

Er hun fattig? Eller er hun alene og tenker i mindre porsjoner enn folk i virkeligheten spiser? 

Anonymkode: 51675...b36

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en tante som var sånn. Hun spiste lite selv, var liten, sped og slank, og beregnet ut fra hvor mye hun selv pleide å spise...

Anonymkode: f6be4...844

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Gamle damer pleier å spise lite... Hun beregner vel utfra hva hun selv spiser. Det er vel bare å forsyne seg til det er tomt, og satse på at hun lager mer neste gang?

Skrevet

Kanskje hun har lite penger og har handle inn på budsjett? Eller kanskje hun beregner som hun gjør fordi det alltid er noe igjen, slik at hun tror det ikke trengs mer??

Anonymkode: e520f...31e

• Liker 4
Skrevet

Kan ikke sønnen hennes på en pen måte fortelle henne at hun lager for lite mat? Selvsagt ikke mens dere sitter der, men ved en passende anledning?

Tar utgangspunkt i at dere vet hun har økonomi til å lage nok.

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, Hactar skrev:

Kan ikke sønnen hennes på en pen måte fortelle henne at hun lager for lite mat? Selvsagt ikke mens dere sitter der, men ved en passende anledning?

Tar utgangspunkt i at dere vet hun har økonomi til å lage nok.

Dette. Hadde det vært min mor hadde jeg ikke ventet til en passende anledning, engang, jeg hadde nok sagt noe i retning av "du mamma, dette var da litt snaut, har du noe mer?". Hva slags forhold har man egentlig til egne foreldre om man ikke kan spørre om noe så simpelt uten å lage en sak av det? :klo: 

Anonymkode: fe9df...27c

• Liker 27
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare raskt innpå her.. Du har ikke noe utpreget behov for ekstra mat selv om du er gravid.

https://www.matprat.no/artikler/ernaring/kostholdsrad-for-gravide-og-ammende/

Anonymkode: dc393...ffb

Det står i linken din at gravide i 3. trimester trenger 500 kalorier ekstra. Jeg syns nå det er endel, og merker tydelig at jeg er blitt mer sulten nå på slutten.

Anonymkode: 26cda...bbc

• Liker 19
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags forhold har man egentlig til egne foreldre om man ikke kan spørre om noe så simpelt uten å lage en sak av det? Anonymkode: fe9df...27c

Hva slags forhold har en til sin mor hvis en ikke kan klare å være omtenksom nok til å ikke spørre når alle sammen sitter der og hører på? En mor har også følelser. Det koster ingenting å være høflig.

Anonymkode: 51675...b36

• Liker 4
Skrevet

Først og fremst bør dere sørge for å tømme fatene når mer blir satt frem. Og mannen din burde virkelig ta på seg stor gutt-buksene og si noe sånt som: «Dette var godt, mamma! Er det mer?». 

Dersom maten ikke blir spist opp skjønner jeg jo at svigermor tror dere er småspist. 

Ellers får dere bare spise noe hjemme før dere drar. 

Anonymkode: d7b12...db0

• Liker 21
Skrevet

Dersom jeg er i middag og får servert for lite mat spiser jeg bare mer mat når jeg komer hjem :) Evt spiser på forhånd.

Anonymkode: c8029...afb

• Liker 1
Skrevet

Min gamle grandtante var en slik som laget akkurat, eller på grensen til, for lite mat, men det merket gjestene aldri.  Ingen gikk noen gang sultne fra bordet hennes.   Hun ville sagt at den største tabben din svigermor gjør, er å si at det kanskje blir for lite.

Hun lærte meg et lite triks hvis jeg trodde det kanskje ville bli knapt med mat.

"Aldri la dem vite at du er redd for at det blir for lite mat, for da vil du bli sittende igjen med masse rester for ingen tør spise.  Si "bare spis, det er mer igjen på kjøkkenet",  så sørger du for god stemning rundt bordet, og bruk tid på måltidet.  Da vil det alltid bli nok mat, selv om du tror det blir for lite!"

Illusjonen om at det var mer enn nok mat var nok til at ingen gikk sultne fra bordet.  :)

Anonymkode: b0247...77b

• Liker 15
Skrevet

Å minne om at det finnes hundretalls millioner av mennesker som sulter hver eneste dag er ofte søkt. Men i dette tilfellet synes jeg det er på sin plass, som et tydelig bilde på at det her er ikke noen big deal! Ta en brødskive hjemme før du drar, ha en nøttepose i veska som du kan sluke i deg på toalettet dersom du skulle bli skrubbsulten utover kvelden.

Anonymkode: 77381...f34

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...