Gå til innhold

når irrer kobber..?

Anbefalte innlegg

Gjest knotegjest
Skrevet

Dels inspirert av en tråd på kropp og helse, dels av noe jeg holder på å lage, og dels fordi jeg egentlig trodde jeg kunne dette, men har glemt en del, spør jeg: Irrer kobber i luft/springvann? Og hvor fort? Jeg vet jo at kobber irrer på tak og i rør, men hvis det blir utsatt for vann/fuktighet over kortere tid, feks noen dager? Må det sterkere lut/salt/syre til? Irrer det forresten helt igjennom, slik at feks en kobbertråd blir helt ødelagt, eller blir det en hinne utapå slik som er tilfelle med feks aluminiumoksid?

(denne tråden flyttes vel kanskje til hus og hage selv om det har med generell viten å gjøre..?)

Gjest Natterangla.
Skrevet

Øh... kobber irrer når det kommer i kontakt med oksygen. Ehm... mer vet jeg ikke.

Gjest gjest1
Skrevet
Irrer det forresten helt igjennom, slik at feks en kobbertråd blir helt ødelagt, eller blir det en hinne utapå slik som er tilfelle med feks aluminiumoksid?

Irret legger seg som en hinne utenpå. Og øh.. mer vet vel ikke jeg heller.

Gjest Natterangla
Skrevet

irr: blågrønt belegg på kobber, består av kobberhydroksider og karbonater

kobber (cuprum, avledet av navnet på øya Kypros), grunnstoff, kjem. symbol Cu, atomnr. 29, atommasse 63,54, tetthet 8,92 g/cm3, smeltepunkt 1083 °C, kokepunkt 2582 °C.; rødlig, bløtt, strekkbart metall, ypperlig leder for varme og elektrisitet. Forekommer noen få steder gedigent i naturen, men oftest som malm: k.-kis, CuFeS2 (eneste malm av betydning i Norge); k.-glans, Cu2S; malakitt, CuCO3 × Cu(OH)2; k.-lasur, 2CuCO3 × Cu(OH)2 (Ural, Chile); atacamitt, CuCl2 × 3Cu(OH)2 (Chile). Store forekomster av k.-malm i USA, Canada, Russland, Andesfjellene og k.-beltet i Afrika (fra Zambia inn i Shaba, Kongo). Rent k. blir særlig brukt i elektronikken (ca. 50% av alt produsert k.); mye blir brukt i legeringer: messing (k. og sink), bronse (k. og tinn), nysølv (k., nikkel og sink) m.fl. K. er trolig det første metall menneskene tok i bruk til redskaper og våpen; k.-alderen avløste steinalderen i visse strøk i Midtøsten, men det ble snart oppdaget at metallet blir hardere og mer anvendelig ved tilsetning av tinn. Selv om k.-forbindelser er giftige (k.-stoff for båter), er k. også et essensielt sporstoff for mennesker, dyr og planter.

Uten at det egentlig var svar på sp¸rsmålet....

Gjest Anonymous
Skrevet

Uten at det egentlig var svar på sp¸rsmålet....

:ler:

Gjest TomKrus
Skrevet

Hvis du kan vente til seinere i dag, kan du få en lang utredning. Kobberkorrosjonsstudier står på dagsplanen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar så langt, og venter på utredning, TomKrus:) Kan godt legge lista litt høyt; jeg har litt kjemibakgrunn, men har glemt en del og kan ikke så mye praktisk kjemi.

Ellers ser det ikke ut til at det irrer så fort og imponerende innpakket i våt ull:(

Skrevet

Korrosivt vann er surt, det kan være karbondioksid som påvirker surhetsgraden, og har oksygengass oppløst. Også vann med oksygengass oppløst virker korrosivt, men "trykket" i denne reaksjonen er ikke så stort som det sure vannet. det finnes selvfølgelig lab-kjemikalier som løser opp kobber, for eksempel salpeterysre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...