Gå til innhold

Strikkepinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal sy en strikkepinnemappe og trenger litt informasjon om pinner. Mappen skal bli noe lignende dette:  https://www.google.no/search?q=strikkepinneetui&tbm=isch&tbs=rimg%3ACRAuP_1N-RJUqIkB3ymcXp4vcY6Dm0MKzs7v79_1p1z0dVQhdeTOU6NlWQB1rtp8rH6C-m7xOFxyUu93eUXpFJWJoqtdEbJHtoSDbcKhIJd8pnF6eL3GMRDwew8sZhCaUqEgmg5tDCs7O7-xGMFg_1TxzbRVyoSCff6dc9HVUIXEffHUvvKM6KrKhIJXkzlOjZVkAcRLFsoAWYosUkqEgla7afKx-gvphG_1-3RHmxfDOCoSCe8ThcclLvd3EQ_1BBNnB3NFfKhIJlF6RSViaKrURCPjOiFNAP8AqEgnRGyR7aEg23BGMFg_1TxzbRVw%3D%3D&client=ms-android-asus-tpin&prmd=imvn&hl=no&ved=0CBYQuIIBahcKEwjgoaiVyPreAhUAAAAAHQAAAAAQBg&biw=360&bih=664#imgrc=SF2jg-pT9Ef0yM

- Hvor lange er strømpepinner?

- Hva er lengden på pinnene du bruker mest? (Rette pinner.)

- Hvor brede er rundpinner når de er sammenkveilet og ikke i bruk? (Altså, slik de kommer fra butikken.)

- Oppbevarer dere pinner i posene de kommer i eller løst?

- Hvor høye og brede lommer ville dere hatt om dere skulle kjøpe en slik mappe? Og hvor mange lommer?

Jeg ønsker meg mål på hvor brede lommer jeg skal lage, og hvor høy mappen må være. 

Om noen vil hjelpe meg blir jeg veldig glad!

Sist, men ikke minst: ville du som strikker mye blitt glad for en slik mappe om du fikk den i gave?

Anonymkode: 37c91...700

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lagt meg, så jeg gidder ikke å stå opp for å måle pinner.

men, jeg elsker sånne mapper jeg kan ha pinner i, så om noen hadde LAGET en slik til meg så hadde jeg blitt i ekstase :fnise:

Anonymkode: 82b8a...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet, og funnet litt forskjellig. Det jeg egentlig lurer mest på er om folk oppbevarer pinnene i posene de kommer i eller løst. Burde jeg lage en mappe hvor man ikke bare har pinnene, men pinnene i posene de kommer i ved kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har googlet, og funnet litt forskjellig. Det jeg egentlig lurer mest på er om folk oppbevarer pinnene i posene de kommer i eller løst. Burde jeg lage en mappe hvor man ikke bare har pinnene, men pinnene i posene de kommer i ved kjøp?

Jeg hsr strømpepinner og henlenåler i en mappe keg har sydd. Rundpinner har jeg i ziplockposer fra Ikea, sortert på tykkelse, og merket med nr. Posene står i en passende boks. Jeg har mange rundpinner 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er praktisk å oppbevare hver rundpinne i egen pose, slik at de ikke surrer seg sammen. Blir enklere å ta ut en pinne av mappen da, fremfor å dra ut mange i gangen. Tenker jeg. 

Strømpepinnene jeg bruker mest måler 18 cm og 20 cm. 

Anonymkode: 1338c...828

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er praktisk å oppbevare hver rundpinne i egen pose, slik at de ikke surrer seg sammen. Blir enklere å ta ut en pinne av mappen da, fremfor å dra ut mange i gangen. Tenker jeg. 

Strømpepinnene jeg bruker mest måler 18 cm og 20 cm. 

Ja, jeg tenker det samme om rundpinner. Jeg skal prøve å lage flere lommer av ulik størrelse. Vil 10 cm bredde være nok til en pose med rundpinner? Spørs om jeg må ta meg en tur på en garnbutikk. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Peggy-Lovise skrev:

Jeg hsr strømpepinner og henlenåler i en mappe keg har sydd. Rundpinner har jeg i ziplockposer fra Ikea, sortert på tykkelse, og merket med nr. Posene står i en passende boks. Jeg har mange rundpinner 😅

Skjønner mange lager seg sitt eget system. 😊 Jeg får se om jeg klarer å finne mål som passer Ikeaposesystemet også 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker det samme om rundpinner. Jeg skal prøve å lage flere lommer av ulik størrelse. Vil 10 cm bredde være nok til en pose med rundpinner? Spørs om jeg må ta meg en tur på en garnbutikk. 😄

Jeg har kun en rundpinne som ligger i posen den ble kjøpt i, disse posene er ikke særlig solide. Posen jeg har er til rundpinne nr 3 og måler 9 x 19 cm. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømpepinner kommer i to lengder - 15 cm og 20 cm. Jeg har egne mapper for hver lengde.  Har de enten løst eller med en strikk rundt, forpakningen de kommer i er sjeldent særlig holdbar og bare knotete å styre med.

Om du syr - husk også at dess tykkere pinnene er, dess større rom trenger de. Rommene for 2,5 mm pinner er mye smalere enn for 6 mm pinnene. 

Anonymkode: 5779f...6b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal sy en strikkepinnemappe og trenger litt informasjon om pinner. Mappen skal bli noe lignende dette:  https://www.google.no/search?q=strikkepinneetui&tbm=isch&tbs=rimg%3ACRAuP_1N-RJUqIkB3ymcXp4vcY6Dm0MKzs7v79_1p1z0dVQhdeTOU6NlWQB1rtp8rH6C-m7xOFxyUu93eUXpFJWJoqtdEbJHtoSDbcKhIJd8pnF6eL3GMRDwew8sZhCaUqEgmg5tDCs7O7-xGMFg_1TxzbRVyoSCff6dc9HVUIXEffHUvvKM6KrKhIJXkzlOjZVkAcRLFsoAWYosUkqEgla7afKx-gvphG_1-3RHmxfDOCoSCe8ThcclLvd3EQ_1BBNnB3NFfKhIJlF6RSViaKrURCPjOiFNAP8AqEgnRGyR7aEg23BGMFg_1TxzbRVw%3D%3D&client=ms-android-asus-tpin&prmd=imvn&hl=no&ved=0CBYQuIIBahcKEwjgoaiVyPreAhUAAAAAHQAAAAAQBg&biw=360&bih=664#imgrc=SF2jg-pT9Ef0yM

- Hvor lange er strømpepinner?

- Hva er lengden på pinnene du bruker mest? (Rette pinner.)

- Hvor brede er rundpinner når de er sammenkveilet og ikke i bruk? (Altså, slik de kommer fra butikken.)

- Oppbevarer dere pinner i posene de kommer i eller løst?

- Hvor høye og brede lommer ville dere hatt om dere skulle kjøpe en slik mappe? Og hvor mange lommer?

Jeg ønsker meg mål på hvor brede lommer jeg skal lage, og hvor høy mappen må være. 

Om noen vil hjelpe meg blir jeg veldig glad!

Sist, men ikke minst: ville du som strikker mye blitt glad for en slik mappe om du fikk den i gave?

Ulike merker = ulike størrelser/lengder. 

Strikkepinner bør og helst ligge i mapper eller bokser med stiv vegg, slik at de ikke blir bøyd. 

Mål strikkepinnene. Å gi denne typen mappe i gave er ikke den beste gaven, fordi den bør tilpasses eieren av pinnenes behov. 

Anonymkode: 8d4d4...3a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner mange lager seg sitt eget system. 😊 Jeg får se om jeg klarer å finne mål som passer Ikeaposesystemet også 😄

Jeg har ikke dysleksi, bare pølsefingre 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ville konsentrert meg om strømpepinnemappe. Men jeg er litt enig i at dette må tilpasses eieren. Jeg visste f.eks. ikke at strømpepinner kom i forskjellige lengder. Jeg ville foretrekke at størrelsen stod på lommen pinnene skal oppbevares i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle mine strømpepinner er 20cm, har inntrykk av at det er de mest vanlige, selv om det også finnes 15 cm. Jeg oppbevarer pinnene mine i en verktøymappe fra biltema, men jeg liker den egentlig ikke så godt, og hadde blitt glad for en sånn der. Hvis jeg skulle hatt en slik ville jeg ihvertfall hatt eget rom for pinner fra nr. 2 og opp til og med 5, altså sju rom (halve størrelser), men gjerne mer. Av egen erfaring vet jeg likevel at når pinnene får en viss størrelse, så tar de veldig stor plass i en slik mappe, så jeg hadde ikke trengt å hatt plass til de største pinnene. Det er de minste som jeg uansett har størst problemer med å organisere og holde orden på. Hadde satt pris på tilpasset plass til feks stoppenål, saks, målebånd, heklekrok etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en kjempefin gaveidé til en strikker. :) Men vet du hva slags pinner mottakeren bruker? Jeg bruker f.eks. så å si bare pinner med utskiftbar wire og ville trengt en mindre mappe enn en som bruker både strømpepinner og div rundpinner (da vil jo mange ha samme str i ulike lengder, og noen bruker strømpepinner og noen bruker det aldri). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns det er en kjempefin gaveidé til en strikker. :) Men vet du hva slags pinner mottakeren bruker? Jeg bruker f.eks. så å si bare pinner med utskiftbar wire og ville trengt en mindre mappe enn en som bruker både strømpepinner og div rundpinner (da vil jo mange ha samme str i ulike lengder, og noen bruker strømpepinner og noen bruker det aldri). 

Hmm...nei, det vet jeg ikke. Her var det flere ting å tenke på enn jeg trodde, skjønner jeg. Jeg får legge ut noen følere og se hva jeg får av informasjon. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Solsmil skrev:

Alle mine strømpepinner er 20cm, har inntrykk av at det er de mest vanlige, selv om det også finnes 15 cm. Jeg oppbevarer pinnene mine i en verktøymappe fra biltema, men jeg liker den egentlig ikke så godt, og hadde blitt glad for en sånn der. Hvis jeg skulle hatt en slik ville jeg ihvertfall hatt eget rom for pinner fra nr. 2 og opp til og med 5, altså sju rom (halve størrelser), men gjerne mer. Av egen erfaring vet jeg likevel at når pinnene får en viss størrelse, så tar de veldig stor plass i en slik mappe, så jeg hadde ikke trengt å hatt plass til de største pinnene. Det er de minste som jeg uansett har størst problemer med å organisere og holde orden på. Hadde satt pris på tilpasset plass til feks stoppenål, saks, målebånd, heklekrok etc.

Takk for tips! Jeg vet strikkeren lager mest klær til babyer og barn opp til ca 12 år. Da er det kanskje litt korte rundpinner det går mest i..? Skal lage lommer til de tingene du nevner til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun en rundpinne som ligger i posen den ble kjøpt i, disse posene er ikke særlig solide. Posen jeg har er til rundpinne nr 3 og måler 9 x 19 cm. :) 

Ok, da satser jeg på lommer til rundpinner uten pose. Tror du 10 cm bredde vil være ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strømpepinner kommer i to lengder - 15 cm og 20 cm. Jeg har egne mapper for hver lengde.  Har de enten løst eller med en strikk rundt, forpakningen de kommer i er sjeldent særlig holdbar og bare knotete å styre med.

Om du syr - husk også at dess tykkere pinnene er, dess større rom trenger de. Rommene for 2,5 mm pinner er mye smalere enn for 6 mm pinnene. 

Anonymkode: 5779f...6b3

Min mappe blir eget design og derfor ikke helt lik den som er avbildet. Den var mest for å forklare sånn ca hva jeg har tenkt. Jeg kan tilpasse antall lommer, bredde osv selv. Jeg skal huske å lage noen lommer bredere enn andre. Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...