AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #1 Skrevet 29. november 2018 Leser titt og ofte om folk som er misfornøyde med studievalg, og velger å omskolere seg. er du fornøyd med ditt valg? eller hadde du andre forventninger til yrket som ikke levde opp til forventningene? Anonymkode: e3831...a83
Sliten&kjørt52 Skrevet 29. november 2018 #2 Skrevet 29. november 2018 (endret) Studievalg, og Studievalg, -Fru Blom... ( 99 % av dere her Er uendelig "Høyere utdannet" Enn meg ! ). Kunne ha valgt Noen "Karriærer", -som hadde gitt Mye mer penger... Og, -mindre "skader / slitasje" på kroppen... Ville A l d r i Ha "Bytta" 🙂 -Selv om jeg ikke "Holdt lenge" ... Aldri ! A.(CAVE:Fnatt) Endret 29. november 2018 av Sliten&kjørt51
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #3 Skrevet 29. november 2018 Jeg ble sykepleier og angrer. Jeg nekter å jobbe turnus mer. Anonymkode: 49dc8...31a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #4 Skrevet 29. november 2018 18 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev: Studievalg, og Studievalg, -Fru Blom... ( 99 % av dere her Er uendelig "Høyere utdannet" Enn meg ! ). Kunne ha valgt Noen "Karriærer", -som hadde gitt Mye mer penger... Og, -mindre "skader / slitasje" på kroppen... Ville A l d r i Ha "Bytta" 🙂 -Selv om jeg ikke "Holdt lenge" ... Aldri ! A.(CAVE:Fnatt) Hæ? Anonymkode: da008...dde 26
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #5 Skrevet 29. november 2018 Nei, jeg angrer som bare søren. Er utdannet lektor. Ungdommene er fantastiske, men arbeidsmengden er helt jævlig, rett og slett. Jeg sitter hver eneste kveld med jobb, og hver eneste søndag noen timer. Føler jeg aldri har fri. Det kunne kanskje vært verdt det om lønna var langt, langt bedre. Jeg skulle ønske jeg hadde valgt jus, psykologi eller økonomi og administrasjon. Vet at mange innen disse yrkene også jobber svært mye, men føler de har en mer takknemlig jobb - og langt bedre lønn. Anonymkode: 549e2...b03 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #6 Skrevet 30. november 2018 Jeg er veldig fornøyd. Det er selvfølgelig et fag eller to hvert semester som jeg ikke liker, men de andre veier godt opp for det. Studiet mitt er ganske allsidig og går på både design og teknisk. Jeg er mer designorientert så kan slite litt med de tekniske fagene, men syns likevel det er moro og lærerikt. Anonymkode: 31b2c...fde
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig fornøyd. Det er selvfølgelig et fag eller to hvert semester som jeg ikke liker, men de andre veier godt opp for det. Studiet mitt er ganske allsidig og går på både design og teknisk. Jeg er mer designorientert så kan slite litt med de tekniske fagene, men syns likevel det er moro og lærerikt. Anonymkode: 31b2c...fde Spennende! Hva studerer du, om jeg kan spørre? Anonymkode: e74c0...190
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #8 Skrevet 30. november 2018 Ja og nei. Elsker faget mitt, men nå som jeg blir ferdigutdannet lege til sommeren angrer jeg. Arbeidsmarkedet er sykt dårlig. Preges av "kontakt-systemet" har du ikke kontakter kan du likegjerne dra til lofoten å jobbe der. Umulig å få seg noe i oslo eller andre store byer uten kontakter. Dessuten er det vanskelig å få seg fast jobb. Så konstant gå på 3-5 mnd vikariater runr om i landet er dritt. Er ikke meningen at leger skal få stifte familid og slå seg til ro etter 6 harde år med utdannelse. Man skal helst ha en PhD grad i hue å rævva også for å bli vurdert som jobb søker. Anonymkode: cc688...381
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #10 Skrevet 30. november 2018 Ja og nei. Utdannet sykepleier. Visste egentlig fra dag én at det ikke var riktig, men grunnet litt diverse så gjennomførte jeg likevel. Jobber i dag innenfor psykiatri. Jobben gir meg ikke så mye, jeg hater medisinansvaret(heldigvis har jeg ikke dette alene, som jeg hadde i forrige jobb). Og turnusen er slitsom (dårlig lagt opp), selv om jeg i grunn liker å ha noen formiddager fri og det er roligere på kveldsvakter/sjefen ikke til stedet😅 problemet er at jeg ikke vet hva annet jeg skulle gjort. Nå har jeg også et stykke reisevei til jobben som jeg ser at ikke er så heldig, men siden jeg akkurat har begynt så bør jeg nok holde ut et par år før jeg bytter igjen. Anonymkode: 9623a...d7d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #11 Skrevet 30. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Spennende! Hva studerer du, om jeg kan spørre? Anonymkode: e74c0...190 Multimedieteknologi og design på UiA. Var drømmestudiet i flere år så er utrolig glad for at jeg kom inn til slutt 😄 Anonymkode: 31b2c...fde
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #12 Skrevet 30. november 2018 Ja og nei, fordi jeg ikke visste hva jeg ville bli så da studerte jeg mye forskjellig og laget meg en bachelor til slutt. Så fant jeg ut som voksen (over 30) hva jeg ville og kunne få et nytt yrke bare ved å ta en master som er tverrfagelig. Har ikke jobbet noe som har med utdanning å gjøre til nå, så for se når jeg blir ferdig... Anonymkode: 03e1b...01f 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #13 Skrevet 30. november 2018 Har studert økonomi og har en ansvarsfull jobb jeg er fornøyd med og tjener godt i, så kan ikke si jeg angrer. Men skulle gjerne ha studert jus likevel Anonymkode: 624db...17d 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #14 Skrevet 30. november 2018 Utdannet faglærer, som betyr at jeg måtte videreutdanne meg. Ingen ansetter en lærer med kun ett fag. Jeg var jo ikke klar over det da jeg startet på studiene. Læreryrket er artig, men det er MYE hjemmearbeid til tider. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg bare tok meg en jobb i en butikk eller noe. Anonymkode: 80c8f...ef6 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #15 Skrevet 30. november 2018 Jeg studerte et fagområde som jeg var og er svært interessert i. Det som er synd er at de aller fleste jobbene innen dette området er organisert på en slik måte og har slike arbeidsformer at de med tiden ikke passet min personlighet. Det var ikke noe som var så lett å finne ut av eller forstå da jeg valgte utdanning. Anonymkode: 40d82...7f4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #16 Skrevet 1. desember 2018 Både og. Er glad for at jeg har en jobb som gir meg varierte dager og utfordringer knyttet til fagområder jeg synes er spennende. Jeg liker de fleste (men ikke alle) arbeidsoppgavene. Jeg føler meg heldig som aldri teller timer til jeg er ferdig på jobb for dagen, for dagene flyr virkelig unna. Samtidig er det også en stressende jobb der jeg aldri føler meg «effektiv nok» og ofte har oppgaver hengende over meg. Litt slitsomt å ta helg med halvdårlig samvittighet fordi jeg skulle gjort mer. Ønsker meg av og til en jobb der det personlige ansvaret ikke føles så stort. Er lærer forresten Anonymkode: 27e63...561 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #17 Skrevet 1. desember 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja og nei. Elsker faget mitt, men nå som jeg blir ferdigutdannet lege til sommeren angrer jeg. Arbeidsmarkedet er sykt dårlig. Preges av "kontakt-systemet" har du ikke kontakter kan du likegjerne dra til lofoten å jobbe der. Umulig å få seg noe i oslo eller andre store byer uten kontakter. Dessuten er det vanskelig å få seg fast jobb. Så konstant gå på 3-5 mnd vikariater runr om i landet er dritt. Er ikke meningen at leger skal få stifte familid og slå seg til ro etter 6 harde år med utdannelse. Man skal helst ha en PhD grad i hue å rævva også for å bli vurdert som jobb søker. Anonymkode: cc688...381 Men så dra til Lofoten, da! Det er helt vanlig å være nødt til å flytte på seg for å få sin første jobb som nyutdannet - slik er det i mange yrker. Tidligere hadde nyutdannede leger ikke noe valg i det hele tatt, da ble flytting bestemt av loddtrekning. Anonymkode: 06c82...6d6 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #18 Skrevet 1. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men så dra til Lofoten, da! Det er helt vanlig å være nødt til å flytte på seg for å få sin første jobb som nyutdannet - slik er det i mange yrker. Tidligere hadde nyutdannede leger ikke noe valg i det hele tatt, da ble flytting bestemt av loddtrekning. Anonymkode: 06c82...6d6 Feil. Spørs hvilket nr du fikk i trekningen. Du kunne velge fortsatt. I tilegg fikk alle jobb da. (Turnus). Nå kan du ende opp med å aldri få turnus. Anonymkode: cc688...381
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #19 Skrevet 1. desember 2018 Har en bachelor i IT, og den er helt grei. Man kan få mange forskjellige jobber med det. Den jobben jeg valgte var dessverre feil for meg. Når jeg søker nye jobber nå så ringer de og sier at jeg ikke er aktuell for stillingen, men at de gjerne vil snakke om en annen stilling med meg. Så viser det seg at det er den stillingen jeg allerede har. Mitt inntrykk er at bedriftene ønsker at folk skal velge en retning og bli ekspert på denne. Så det blir nok master på meg, da er det både større sjanse for og mer naturlig å skulle få ny jobb innenfor et annet felt. Anonymkode: abb3b...84f
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #20 Skrevet 1. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Spørs hvilket nr du fikk i trekningen. Du kunne velge fortsatt. I tilegg fikk alle jobb da. (Turnus). Nå kan du ende opp med å aldri få turnus. Anonymkode: cc688...381 Hvis du hadde flaks og fikk et bra nummer, ja. Hvis ikke måtte du ta til takke med det du fikk, samme hvor det var. Med dagens system har man større mulighet til selv å påvirke hvor man får sin første legejobb, det er ikke kun basert på flaks. De bør få flere LIS1-stillinger, men ikke glem at en av årsakene til endringen i systemet nettopp var at det kom inn masse utenlandske leger som ikke snakket norsk og som derfor ikke fungerte i det hele tatt, siden de ikke kunne kommunisere, og som også sørget for lange turnuskøer. De bare meldte seg på en loddtrekning om jobb - godt betalt og lite jobbing, i forhold til begynner-legejobber i store deler av Europa. Skikkelig gullpakke, ikke noe å tape. Folk måtte vente på turnus før også. Nå slipper du å konkurrere om turnusplass med disse legene, for de vil ikke bli vurdert som aktuelle søkere. Jeg sier ikke at systemet er perfekt nå, det må flere stillinger til blant annet, men nå ligner søkeprosessen mer på i samfunnet forøvrig, og det er bra. Loddtrekning for å få jobb er helt håpløst. Anonymkode: 06c82...6d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå