Gå til innhold

Mannen lot 3 åring se star wars.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har barnehagen hatt planleggingsdag og far har vært hjemme med 3 åringen. De har sett star wars!

Den gamleste tror jeg og dette fikk jeg vite av ungen. Far er i overkant frelst av disse filmene selv og samler på store figurer osv. Så han klarer vel ikke la være å frelse ungen også, det er okei men hallo. Har vist klipp til henne siden hun var baby men det har vært selektivt hvor det ikke er noe skummelt.

Ungen blir heldigvis ikke fort redd og tror ikke det har preget henne på den måten. Men det er jo vold i disse filmene. Hvordan ta dette opp med far så han faktisk hører? Vi har diskutert dette flere ganger før og blitt enig om å vente til hun er så gammel at hun forstår hva som er ekte.

Han dro ut døra så fort jeg kom hjem, så jeg skal ta en prat når han kommer hjem.

Anonymkode: dd333...0dc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare fortell henne at det ikke er ekte og at de bare later som. Selv var jeg fan av "Krutrøyk" som barn og jeg var vel omtrent 4 år da det gikk på TV. Tok ikke skade av det og jeg skjønte helt fint konseptet med at "det er ikke på ordentlig". 

Skrevet
39 minutter siden, Cata skrev:

Bare fortell henne at det ikke er ekte og at de bare later som. Selv var jeg fan av "Krutrøyk" som barn og jeg var vel omtrent 4 år da det gikk på TV. Tok ikke skade av det og jeg skjønte helt fint konseptet med at "det er ikke på ordentlig". 

Er litt forskjell på en 3 åring og 4 åring akkurat her da. Tror ikke hun er smart nok enda til å forstå hva som er ekte eller ikke uansett hva jeg forklarer. Så lenge noe er visualisert igjennom film, blir det fort virkelig tror jeg.

Er jo ikke sikkert hun tar skade av det, men vet heller ikke.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er litt forskjell på en 3 åring og 4 åring akkurat her da. Tror ikke hun er smart nok enda til å forstå hva som er ekte eller ikke uansett hva jeg forklarer. Så lenge noe er visualisert igjennom film, blir det fort virkelig tror jeg.

Er jo ikke sikkert hun tar skade av det, men vet heller ikke.

Hva slags skade ser du for deg? Har du noen gang hørt om noen som har blitt skadet av en film?

Anonymkode: 50a18...555

• Liker 4
Skrevet (endret)

Pappa lot meg se James Bond og Rambo som 5 åring.

Fikk et mareritt fra mannen med jerntenner men bortsett fra det gikk det helt fint, tok ingen skade av det.

Endret av hocane
  • Liker 2
Skrevet

En toåring har ikke noe begrep om hva som foregår i Star Wars. Det er vel heller pappa som har kjedet seg og sett på Star Wars enn at toåringen har fulgt med hele filmen.

Anonymkode: 50a18...555

• Liker 14
Skrevet

Hun tar jo ikke skade av det.. I verste fall ble hun skremt, kan få mareritt eller ha behov for å snakke om det hun så. Så går det over, etter nok trygghet fra voksne.

Det er langt mer traumatisk med foresatte som ikke samarbeider godt, som gir uttrykk for feil eller mangler hos den andre eller lager dårlig stemning på andre måter. 

Men det er sikkert lurt å snakke litt om aldersgrenser og sånn, at dere blir enige. Det blir jo høyaktuelt gjennom hele barndommen. 

Anonymkode: e10ea...f46

• Liker 3
Skrevet

Å giiiiiiiiiiiiiiiiiiiid! Hysteria! Er det rart dagens barn blir skjøre snøfnugg når alt er farlig? Vi klatret i trær som små vi, DET var farlig det! Jeg så også nattsvermeren som liten, jeg lever enda og har ikke fått noen traumer. 

Anonymkode: a05a1...11f

• Liker 14
Skrevet

Dump han

Anonymkode: 8e5b2...971

• Liker 3
Skrevet

Det hadde vært mye verre hvis hun var fem eller sju. Kan aldri tenke meg at en treåring fulgte med på den filmen eller skjønte noe som helst. Hun syntes sikkert robotene var morsomme. Skytingen i den første er veldig lite blodig, man må forstå hva en eksplosjon innebærer av død, og det gjør ikke hun, hun ser et fyrverkeri. Mye skumlere med Petra som MISTER frøken kanin! Det kan hun kjenne seg igjen i. Å krige i en fjern galakse....

(Hilsen en mor som så en av star wars filmene sammen med en toåring, men måtte slå tvert av da seksåringen kom tuslende). 

Anonymkode: 22f98...902

• Liker 6
Skrevet

Det samme gjorde min samboer med sin sønn, altså min stesønn. 

Gutten har vokst opp til å bli filmentusiast, kan masse, engasjerer seg og kan masse filmteori og filmhistorie. Nå er han voksen, men han tok ikke skade av å se Star Wars da han var 3....

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet

Tviler på at 3 åringen i det hele tatt skjønte noe,,,

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Er det så farlig da...3 åringen skjønte nok ingenting av det.

Skrevet

Min 4 år gamle nevø har sett alle filmene og elsker alt som har med Star wars å gjøre :)

Anonymkode: 241a0...a5e

Skrevet
2 timer siden, hocane skrev:

Pappa lot meg se James Bond og Rambo som 5 åring.

Fikk et mareritt fra mannen med jerntenner men bortsett fra det gikk det helt fint, tok ingen skade av det.

Hehe, hadde akkurat samme mareritt 😜

Du skal ikke undervurdere hvor smart ungen din er. Papegøyer regnes å være på ca stadiet til en 3åring intelligensmessig, og de kan jo lære mye. 

Tviler på at hun har tatt noen skade av det.. Hadde det vært mer blodig hadde jeg reagert. 

Anonymkode: 47bb7...a55

Skrevet

Star wars er ikke voldelig på noe skadelig måte. Tviler på at treåringen forstod så mye annet enn at det var stas å se film med pappa.

Anonymkode: ae366...d55

Skrevet

Lurer på hvorfor figurene til SW selger så bra i lekebutikken... Eller er det kun pappsene som kjøper/samler på de?🏳

Anonymkode: 659ee...e00

Gjest Dævendøtte
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag har barnehagen hatt planleggingsdag og far har vært hjemme med 3 åringen. De har sett star wars!

Den gamleste tror jeg og dette fikk jeg vite av ungen. Far er i overkant frelst av disse filmene selv og samler på store figurer osv. Så han klarer vel ikke la være å frelse ungen også, det er okei men hallo. Har vist klipp til henne siden hun var baby men det har vært selektivt hvor det ikke er noe skummelt.

Ungen blir heldigvis ikke fort redd og tror ikke det har preget henne på den måten. Men det er jo vold i disse filmene. Hvordan ta dette opp med far så han faktisk hører? Vi har diskutert dette flere ganger før og blitt enig om å vente til hun er så gammel at hun forstår hva som er ekte.

Han dro ut døra så fort jeg kom hjem, så jeg skal ta en prat når han kommer hjem.

Jeg var sju år og klarte å komme feil inn på kinoen i bygda vår, dette var midt på 70 tallet. Skulle se "Reisen til julestjernen" og klarte å gå inn i feil sal og endte med å se Haisommer 1, helt alene. Ble selvsagt vettaskremt! Men det gikk over ganske fort. 

Reisen til julestjernen derimot, den gjorde et vanvittig inntrykk på meg, jeg levde meg så inn i rollen som Gulltopp :) Skulle ønske jeg var henne, tror jeg ønsket det i mange år. 

Det har blitt folk av meg også, uten at jeg forsvarer at en treåring ser på Star Wars ;) Har litt forståelse for pappa også, siden han har dilla på dette, vil han sikkert dele interessen med ungen sin. Kanskje litt tidlig enda. 

Skrevet

Har sett star wars filmene med guttene mine fra de var ganske små. Ingen av de er skadet eller blitt voldelige av den grunn. Ganske så star wars frelst er de da, så pappaen som ikke liker star wars i det hele tatt mener jo de har blitt litt skadet likevel😬😂

Har skjermet de fra de verste scenene. Ingen har fått se scenen da anakin og obi-wan sloss feks før de var 9-10 år. 

Det går nok helt fint, men håper pappaen er  bevisst på hvilke scener barnet får se! Skjermer henne litt fra det verste. Små barn trenger ikke se hoder som blir hugget av, personer som brenner osv.

Anonymkode: 14901...009

Skrevet

3 åringer skjønner jo ingenting av det som skjer der uansett, barnet har sikkert lekt eller sovet mens faren så på film tenker jeg. En 5-6åring derimot kunne nok kommet til å bli skrem. Men Starwars er såpass virkelighetsfjernt at de fleste barn klarer å skille det fra virklighet uansett. Nå har de jo lagd Lego-filmer av Starwarsfilmene også. Det kan du jo nevne til faren, at han kan la barnet se dem om han vil presentere historien for barnet så tidlig. De er faktisk ganske morsomme.

Anonymkode: 93626...023

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...