Gå til innhold

Hvilke rettigheter har en student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk varsel om fare for å ikke bestå praksis. Har man rett til å ikke signere på skjemaet om "fare for å ikke bestå" hvis man mener man er uenig med 80% av det som står på skjemaet? Altså de tingene veilederen mener studenten må jobbe med. Jeg som student mener at disse tingene er absolutt ren løgn og manipulert. Jeg er selvsagt enig med de 20% som jeg må jobbe med fremover. Det skal sies at veilederen min ikke likte meg fra dag 1. Jeg føler meg avmektig fordi jeg har ikke noe bevis på det da jeg er hele tiden alene med henne. Dagene gikk og hver eneste dag gikk jeg hjem med tårer og klump i magen. Jeg husker da jeg grinte i forsgår på bussen fordi jeg klarte ikke å holde ut til jeg var kommet hjemmet. Det er ikke aktuelt å snakke med veilederen da dette er blitt gjort av læreren min og forholdet med med veilederen er blitt enda verre. Jeg ser ikke noe utvei enn å signere en begrunnelse jeg ikke kjenner meg igjen i.

Jeg ber om råd og tips om hva har jeg rett til? Kan jeg nekte å signere? Kan jeg selv be en annen ansatt (som har veiledet meg 1 dag når det var behov for det) om å bli min veileder? Jeg ber dere om å være forståelsesfull og ikke hardt mot meg.

Anonymkode: 42622...c5a

Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg vil tro du kan klage eller ha rett på en vurdering fra en annen studieveileder. Jeg vet ikke hvordan det foregår, men du kan jo spørre.

Skrevet
6 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg vil tro du kan klage eller ha rett på en vurdering fra en annen studieveileder. Jeg vet ikke hvordan det foregår, men du kan jo spørre.

Takk for svar.

Jeg spurte medstudenter om det er mulig å klage. De fortalte meg at praksisstudier ikke kan klages ifølge høyskolens lov. Jeg leste litt om det i dag og det ser ut som det stemmer. Jeg er nå innkalt til å signere dette skjemaet som jeg er stor sett uenig i. 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Jeg spurte medstudenter om det er mulig å klage. De fortalte meg at praksisstudier ikke kan klages ifølge høyskolens lov. Jeg leste litt om det i dag og det ser ut som det stemmer. Jeg er nå innkalt til å signere dette skjemaet som jeg er stor sett uenig i. 

Så kjedelig. Ja, jeg vet ikke helt hva du kan gjøre. Hva hadde du praksis i?

Skrevet
7 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Så kjedelig. Ja, jeg vet ikke helt hva du kan gjøre. Hva hadde du praksis i?

Dessverre vil jeg ikke gå i detaljer for å ikke bli gjenkjent selv om det er liten sjanse for det. Jeg går ihvertfall i en høyskole i en stor by der det er høyt snitt for å komme i. 

Skrevet

Nord uni.? 

Anonymkode: 0271d...6ef

Skrevet

Nå avhenger det sikkert litt av hvilket fag det er snakke om, men normalt skal varsel om ikke bestått praksis gis ved midtevaluering. Da skal studenten ha mulighet for å jobbe med de målsettingene som er for praksis, slik at vedkommende kan oppnå mistekravene for bestått ila resten av praksisperioden. Dersom du ikke står praksis blir det det samme som om du stryker eksamen, du har rett på ny praksis senere, men avhengig av praksislengde er det ikke sikkert dette er mulig å gjøre innen samme skoleår/semester, og at du dermed må utsette. Dette skal studieadministrasjonen kunne svare deg på, evt kan du sjekke reglementet ved studiestedet.

Men ts, de gangene det gis varsel om stryk er det som regel velbegrunnet. Ofte kommer studentene det gjelder med påstander om at veileder ikke liker dem, at praksisstedet ikke liker studenter, at læreren fra høyskolen ikke liker dem, at de får flere eller vanskeligere oppgaver enn andre studenter på samme kull o.l.  De ser sjelden på egen fremtoning, oppførsel og faglige kompetanse, som gjerne er det som nevnes i vurderingene om stryk. Selv om mange steder ikke burde hatt studenter og flere veiledere ikke burde vært veiledere, så ligger det som regel mer bak. En veileder stryker ingen alene, de er i dialog med kolleger og skolen. Klart det er en dritkjip situasjon å komme i når man har sett for seg at dette er det man vil jobbe med seinere i livet, selvbildet blir skaket og det føles nok som et angrep. Men fremfor å blir trassig og nekte å signere (som ikke kommer til å gi bedre inntrykk av deg), så bør du gjerne forsøke å se på hva det er de mener du faktisk trenger å jobbe med. Kan det være måten du oppfører deg på kan misforstås? Viser du kunnskapene du har, eller er det mest ja og ha og lite kommunikasjon? Tar du initiativ eller venter du på å bli tildelt oppgaver? Oppsøker du læresituasjoner eller trekker du deg unna? Går du ut over kompetanseområdet? Se kritisk på deg selv fremfor å gå rett i forsvar, og så går du i dialog med skolen i første omgang. Du skal ha mulighet for å forbedre deg fra varsel om stryk til sluttevaluering, men da må du være villig til å jobbe med det praksisplass og skole mener ikke er på plass. I morgen ringer du læreren fra høyskolen som har ansvar for deg i praksis og snakker med vedkommende for å vise at du vil finne en løsning, så slipper du å gå å tenke på dette hele helgen. Lykke til!

Anonymkode: 63082...1b5

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå avhenger det sikkert litt av hvilket fag det er snakke om, men normalt skal varsel om ikke bestått praksis gis ved midtevaluering. Da skal studenten ha mulighet for å jobbe med de målsettingene som er for praksis, slik at vedkommende kan oppnå mistekravene for bestått ila resten av praksisperioden. Dersom du ikke står praksis blir det det samme som om du stryker eksamen, du har rett på ny praksis senere, men avhengig av praksislengde er det ikke sikkert dette er mulig å gjøre innen samme skoleår/semester, og at du dermed må utsette. Dette skal studieadministrasjonen kunne svare deg på, evt kan du sjekke reglementet ved studiestedet.

Men ts, de gangene det gis varsel om stryk er det som regel velbegrunnet. Ofte kommer studentene det gjelder med påstander om at veileder ikke liker dem, at praksisstedet ikke liker studenter, at læreren fra høyskolen ikke liker dem, at de får flere eller vanskeligere oppgaver enn andre studenter på samme kull o.l.  De ser sjelden på egen fremtoning, oppførsel og faglige kompetanse, som gjerne er det som nevnes i vurderingene om stryk. Selv om mange steder ikke burde hatt studenter og flere veiledere ikke burde vært veiledere, så ligger det som regel mer bak. En veileder stryker ingen alene, de er i dialog med kolleger og skolen. Klart det er en dritkjip situasjon å komme i når man har sett for seg at dette er det man vil jobbe med seinere i livet, selvbildet blir skaket og det føles nok som et angrep. Men fremfor å blir trassig og nekte å signere (som ikke kommer til å gi bedre inntrykk av deg), så bør du gjerne forsøke å se på hva det er de mener du faktisk trenger å jobbe med. Kan det være måten du oppfører deg på kan misforstås? Viser du kunnskapene du har, eller er det mest ja og ha og lite kommunikasjon? Tar du initiativ eller venter du på å bli tildelt oppgaver? Oppsøker du læresituasjoner eller trekker du deg unna? Går du ut over kompetanseområdet? Se kritisk på deg selv fremfor å gå rett i forsvar, og så går du i dialog med skolen i første omgang. Du skal ha mulighet for å forbedre deg fra varsel om stryk til sluttevaluering, men da må du være villig til å jobbe med det praksisplass og skole mener ikke er på plass. I morgen ringer du læreren fra høyskolen som har ansvar for deg i praksis og snakker med vedkommende for å vise at du vil finne en løsning, så slipper du å gå å tenke på dette hele helgen. Lykke til!

Anonymkode: 63082...1b5

Jeg har allerede involvert læreren min og veilederen min og sammen har vi diskuterert om å legge misforståelser bak oss og prøve å være profesjonelle slik veiledningen skal foregå som normalt som mulig. Problemet er at jeg hadde håpet at ting ville ordene seg etter det møtte jeg hadde hatt. Nei da. Ting ble verre. Måten hun snakket til meg var nedlatende og kritiserte hver eneste ting jeg gjorde i hver eneste time jeg var der. Til slutt skjedde det noe jeg ikke hadde trodd skulle skje. Da jeg var i ferd med å gjøre noe praktisk kom hun rask og sa at jeg gjorde en alvorlig feil. Jeg svarte at jeg var bevisst på at dette var jeg ikke en gang i nærheten av å gjøre. Hun insisterte og så : "jo, det gjorde du! Jeg så at du gjorde det!". Jeg rettet meg etter hennes ordre samtidig som jeg visste at jeg ikke hadde gjort noe feil. Noen minutter senere skjedde det igjen og om igjen. Kritikk og nærmest skefting. Det merkeligste et at jeg får aldri positive tilbakemeldinger. Det gjør at jeg blir slitten og lei meg når jeg kun får negative tilbakemeldinger. Den samme dagen løp jeg ut og forsvant ute for så å gå hjem. Jeg hadde selvsagt så ifra at jeg måtte hjem før jeg forlot praksisstedet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for jeg føler meg så avmektig. 

Skrevet

Du bør klage på veilederen din gjennom utdanningsinstitusjonen din, men jeg ville ha gått gjennom dette med en nøytral tredjepart før du foretar deg noe. Dette er ikke en hyggelig situasjon å være i og det er sant at man som student stiller utrolig svakt. Det er ikke nødvendigvis slik at det går bra bare man gjør ting på riktig måte. Jeg håper uansett at det ordner seg for deg. 

Det er uheldigvis flere som opplever det samme som deg, og det er skrekkelig at veiledere ikke blir kvalitetssikret. 

Anonymkode: 48031...3cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...