Gå til innhold

Hvilke trening og kostholds råd har du til en nybegynner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har på grunn av lite aktivitet og dårlig kosthold gått opp i vekt. Jeg har en BMI på 32 og ønsker å gå ned 30 kg. Jeg ønsker å sette opp en plan for kosthold og trening som er oppnåelig og som jeg kommer til å klare å opprettholde over tid og ønsker derfor gjerne råd fra de som kanskje har erfaring med dette. 

Akkurat nå spiser jeg det jeg har lyst på og tenker ikke så mye over hvor sunt det er og jeg trener ikke noe.

Planen min er foreløpig slik:

Trening
Mandag: styrketrening, 30 min - 1 time
Tirsdag: tur i rolig tempo, 1 time++
Torsdag: klatring, så lenge jeg orker
Lørdag: svømming, 30 min - 1 time

Kosthold
Mest mulig grønnsaker og litt frukt. Tenker spise en del gresk yoghurt, blåbær
knekkebrød/grovt brød med pålegg, egg, havregryn, bønner og linser. Også bytte ut sukker med honning.
Tenker å spise akkurat det jeg vil på lørdager. Kutte ut brus, saft og heller drikke vann.

Hva tenker dere om denne planen? Ser den grei ut?
Er det noe jeg burde tenke over eller andre råd? Ønsker meg gjerne alle tips jeg kan få.

Anonymkode: 83cd9...9b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns dette høres ut som en veldig bra plan! Mye er gjort når du bytter ut brød med knekkebrød (færre kalorier), og generelt spiser mindre porsjoner :) og ikke la deg skremme når du skeier ut eller spiser for mye av noe. Det er din totale livsstil som har noe å si! Ett eller to måltider eller en eller to utskeielser gjør ingenting så lenge du fortsetter 😄

Anonymkode: fcbf8...7d2

Skrevet

For min hverdag hadde det blitt for mye trening, er det noe du tror du klarer å følge opp? Når det kommer til vektnedgang er det kostholdet som gjelder. Trening kan også gi økt appetitt. Jeg syns du har en god plan for kostholdet, faste måltider og mindre porsjoner er mitt råd. Og tørre å kjenne på sulten. Det er ikke farlig å bli ordentlig sulten før man spiser, og man trenger ikke spise seg stappmett:)

Anonymkode: 257ed...16f

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste råd er å ikke ta seg vann over hodet. Ikke vær for ambisiøs i starten, vær litt realistisk.

Anonymkode: bc51d...65b

• Liker 1
Skrevet

Forsikt med honning og gresk yoghurt, er sunt men innholder kalorier fordi. Å kose seg i helgen er ok men unngå overspising, spesielt med usunn mat. Treningen kan virke litt voldsom om du er utrent, huska at kostholdet utgjør mye meir. Så må du prioritere velg kosthold..

Anonymkode: e0681...c9c

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville senket treningsmålene i starten. Ha som mål å trene en til to ganger i uka. Da kan du heller være happy og stolt over å ha klart mer enn målet enn å føle deg mislykket og gi opp om du "bare" fikk trent en eller to ganger. 

(sier ikke at du kommer til å mislykkes altså, men det hender at ambisjonene er litt høye i starten, også blir realiteten litt kjip, så man gir opp.)

Skrevet

Hei! 

Jeg har selv gått ned mange kilo, og har startet på igjen nå. Det som fungerer bra for meg er å telle kalorier i et par uker for å få oversikt over hva jeg får i meg. (For å få seg en overraskelse her). Et tips er å starte rolig med trening. Det er fort å ta vann over hodet hvis man tar det for hardt ut i starten.   For min egen del så har jeg lettere for å spise sunt de dagene jeg trener, enn de dagene jeg ikke gjør det. 

Et annet tips hvis du sliter med søtsug er å droppe søtsaker fullstendig den første uken. Det er fort at lørdagen kan gli utover andre dager, og spesielt inn i den første uken. Lag heller en god fruktsalat eller annet som kan være en grei erstatning.

Husk at det tar tid å endre vaner, og vektnedgang er ingen quickfix om man vil det skal vare. Det er heller ikke et nederlag dersom man går på en smell eller tre, det gjør vi alle. Det viktigste er å erkjenne det, og stå på igjen neste dag! 

Lykke til 😊

Anonymkode: 9a986...7d0

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har på grunn av lite aktivitet og dårlig kosthold gått opp i vekt. Jeg har en BMI på 32 og ønsker å gå ned 30 kg. Jeg ønsker å sette opp en plan for kosthold og trening som er oppnåelig og som jeg kommer til å klare å opprettholde over tid og ønsker derfor gjerne råd fra de som kanskje har erfaring med dette. 

Akkurat nå spiser jeg det jeg har lyst på og tenker ikke så mye over hvor sunt det er og jeg trener ikke noe.

Planen min er foreløpig slik:

Trening
Mandag: styrketrening, 30 min - 1 time
Tirsdag: tur i rolig tempo, 1 time++
Torsdag: klatring, så lenge jeg orker
Lørdag: svømming, 30 min - 1 time

Kosthold
Mest mulig grønnsaker og litt frukt. Tenker spise en del gresk yoghurt, blåbær
knekkebrød/grovt brød med pålegg, egg, havregryn, bønner og linser. Også bytte ut sukker med honning.
Tenker å spise akkurat det jeg vil på lørdager. Kutte ut brus, saft og heller drikke vann.

Hva tenker dere om denne planen? Ser den grei ut?
Er det noe jeg burde tenke over eller andre råd? Ønsker meg gjerne alle tips jeg kan få.

Anonymkode: 83cd9...9b1

Ta kontakt med frisklivssentralen i din kommune.

Da får du gode råd.

Skrevet

Det viktigste tipset du kan få er at du setter deg inn hvordan fettforbrenning og lagring virker i kroppen.

Du kan igså titte her: https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt 

Trening er bra det, men det er kostholdet som er avgjørende for vektnedgang. 

Anonymkode: 7cbbe...d69

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...