Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

kjæresten min har flyttet inn i min leilighet. Jeg eier og betaler ned på lånet, men hva er innafor å be han betale? Jeg synes selvsagt vi skal dele på strøm og Internett og nå betaler vi 50% mat hver. Jeg vil ikke la han kjøpe seg inn før vi har vært sammen lenger, vi har nå vært sammen nesten 1 år. 

Hva mener dere? Han har bedre økonomi enn meg da jeg studerer og jobber litt på siden. Bør jeg be han betale litt for å bo? Hadde det vært en venninne ville jeg jo gjort det... Hva med felleskostnader og kommunale avgifter? Dette er min første samboer så jeg har ikke noe erfaring med dette så håper noen andre kanskje har noen tips :) 

Anonymkode: c8766...bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

halvparten av alle utgifter -lån. Så ja, også fellesutgifter og kommunale avgifter.

Anonymkode: d579f...307

Skrevet

Har dere ikke pratet om dette før han flyttet inn? 

Uansett, halvparten av faste utgifter ja. Når du eier leiligheten blir det dumt om han betaler ned på lånet ditt, men han bor veldig billig hos deg med bare halvparten av alt fast. Ville kanskje bedt om 2-3000 (avhengig av hva du betaler, om du betaler 6000 i mnd i lån blir det mye, betaler du 11000 er det ok tenker jeg) for generell slitasje siden dere er to :) 

Anonymkode: 31b8e...8b5

Skrevet

Fellesutgifter, inkl TV, nett, alarm, osvosv 5000 = han betaler 2500

Rentene på lånet ditt 4000 = han betaler 2000

Mat 4000 = han betaler 2000

Lån 10000 = han betaler 30%

Jeg vet mange mener at man ikke skal ta med det siste punktet, men jeg mener det blir veldig feil at kjæresten skal snylte på deg og bo veldig billig. Hvorfor skal du gi slipp på friheten det er å bo alene, slitasje på leiligheten osv og samtidig gi kjæresten mulighet til å spare store penger mens du ikke sitter igjen med noe?

Jeg hadde aldri klart å bo tilnærmet gratis hos noen iallefall. Tullete at kjærester til boligeiere liksom bare skal betale halvparten av fellesutgifter og halvparten av renter! De bor jo da ofte til 20% av markedspris...

Skrevet

Bare å si seg enig med de over her, men ville ikke krevd at han skal betale ned på ditt lån. Men vil også legge til at han bør betale halvparten av vedlikehold av boligen også, samme om dere skal pusse opp eller noe ryker i leiligheten.

Så gjør som hun over sier, krev ham for 20-30% av lånet å stå for alle slike utgifter selv, eller at han betaler halvparten av den type utgifter når de oppstår. 

Skrevet

Ts her:

Nei, vi snakket ikke noe om det.. Og det synes jeg er litt dumt, bodde hos ei venninne noen måneder en gang og ta tilbød jeg meg å betale med en gang.. 

Uansett betaler jeg i dag 10600 i mnd på lånet. 400 i felleskostnader, 4-600 i måneden i strøm, 400 i Internett, 1570 per kvartal i kommunale avgifter.

Halvparten av alt utenom lån vil jo være ganske billig når ekstrakostnadene til leiligheten min er lave. Så et ekstra beløp synes jeg også egentlig er innafor.. Må jo selvsagt snakke med han om hva jeg tenker, men vil bare ha tankene klare først 😊

Skrevet

Jeg syntes du bør spørre ham hva han syntes er rettferdig.

Tipper han foreslår en sum som er høyere enn hva du ønsker å kreve. Han flytter jo ikke inn til deg for å bo billig, men fordi han ønsker å bo med deg. 

Anonymkode: 019a1...048

Skrevet
28 minutter siden, loveli said:

Fellesutgifter, inkl TV, nett, alarm, osvosv 5000 = han betaler 2500

Rentene på lånet ditt 4000 = han betaler 2000

Mat 4000 = han betaler 2000

Lån 10000 = han betaler 30%

Jeg vet mange mener at man ikke skal ta med det siste punktet, men jeg mener det blir veldig feil at kjæresten skal snylte på deg og bo veldig billig. Hvorfor skal du gi slipp på friheten det er å bo alene, slitasje på leiligheten osv og samtidig gi kjæresten mulighet til å spare store penger mens du ikke sitter igjen med noe?

Jeg hadde aldri klart å bo tilnærmet gratis hos noen iallefall. Tullete at kjærester til boligeiere liksom bare skal betale halvparten av fellesutgifter og halvparten av renter! De bor jo da ofte til 20% av markedspris...

I dette regnestykket ender han med å betale mer enn han ville gjort for å leie for seg selv.......

TS. Du burde se på dine utgifter og gjengs leiepris i området og så inngå en avtale dere begge tjener på. Dersom han kunne leid for feks 8000 er det rimelig at du får ca 3500-4000 i leie av han (dette vil da inkludere fellesutgifter ol.)

Anonymkode: 3f43c...1c6

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her:

Nei, vi snakket ikke noe om det.. Og det synes jeg er litt dumt, bodde hos ei venninne noen måneder en gang og ta tilbød jeg meg å betale med en gang.. 

Uansett betaler jeg i dag 10600 i mnd på lånet. 400 i felleskostnader, 4-600 i måneden i strøm, 400 i Internett, 1570 per kvartal i kommunale avgifter.

Halvparten av alt utenom lån vil jo være ganske billig når ekstrakostnadene til leiligheten min er lave. Så et ekstra beløp synes jeg også egentlig er innafor.. Må jo selvsagt snakke med han om hva jeg tenker, men vil bare ha tankene klare først 😊

Basert på tallene dine ville jeg bedt han å betale ca 3500, som jeg nevnte i den tidligere posten. Da sparer du stort samtidig som han sparer (mat er selvsagt utenom).

De fleste på KG henger seg fryktelig opp i at man ikke skal "betale ned på kjærestens lån", samtidig som de synes det går fint å pøse pengene ut på fellesutgifter gjennom taket... Ikke lurt å høre på sånne folk mener jeg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dette regnestykket ender han med å betale mer enn han ville gjort for å leie for seg selv.......

TS. Du burde se på dine utgifter og gjengs leiepris i området og så inngå en avtale dere begge tjener på. Dersom han kunne leid for feks 8000 er det rimelig at du får ca 3500-4000 i leie av han (dette vil da inkludere fellesutgifter ol.)

Da bor du ikke i Oslo ;)

Skrevet
36 minutter siden, loveli skrev:

Da bor du ikke i Oslo ;)

Hvorfor er dette relevant for tråden? Alle er klar over at Oslo er dyrt. 

Anonymkode: 31b8e...8b5

Skrevet
11 timer siden, loveli skrev:

Da bor du ikke i Oslo ;)

Bor alle i Norge i Oslo mener du? 

Anonymkode: afc74...8b7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bor alle i Norge i Oslo mener du? 

Anonymkode: afc74...8b7

Nei. Men jeg tok utgangspunkt i det i beregningen min, så når jeg får kommentar på beregningen om at det ble så dyrt, så svarte jeg hvorfor jeg beregnet som jeg gjorde.

Skrevet

Jeg syns begge skal FP redusert bokostnadene sine/dele gevinsten det er å bo sammen. Syns halvparten av alle fellesutgifter og annet (forsikring, strøm) er OK. 

Anonymkode: 4c640...42f

Skrevet

Kjæresten min flyttet nettopp inn hos meg, og vi har ca samme situasjon. Han betaler halvparten av lån, strøm og Internett. I tillegg så spleiser vi på mat. 

Det er jo fortsatt jeg som betaler mest, men det hjelper jo med litt ekstra inn, og han får det billigere enn hva han betalte før da han leide et annet sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...