AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #1 Skrevet 29. november 2018 Har et barn som skal få språkhjelp av PPT og det er mulig barnet også skal få hjelp til å bli sosial og lære å leke med andre barn. Er det noen som har erfaringer å dele? PPT er helt ukjent for oss, så kjenner meg litt usikker på denne prosessen. Samtidig er jeg takknemlig for at barnet får hjelp og oppfølging etter sine behov. Anonymkode: c115f...bc4
Gjest BearMama Skrevet 29. november 2018 #2 Skrevet 29. november 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et barn som skal få språkhjelp av PPT og det er mulig barnet også skal få hjelp til å bli sosial og lære å leke med andre barn. Er det noen som har erfaringer å dele? PPT er helt ukjent for oss, så kjenner meg litt usikker på denne prosessen. Samtidig er jeg takknemlig for at barnet får hjelp og oppfølging etter sine behov. Anonymkode: c115f...bc4 Barnet vil bli utredet og ut ifra det vil de vurdere hvor mange timer med spesialpedagog barnet trenger og hva de må jobbe med sammen med barnet. Det inkluderer språk, sosialt samspill etc 😊
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #3 Skrevet 29. november 2018 3 minutter siden, BearMama skrev: Barnet vil bli utredet og ut ifra det vil de vurdere hvor mange timer med spesialpedagog barnet trenger og hva de må jobbe med sammen med barnet. Det inkluderer språk, sosialt samspill etc 😊 Men ikke utredet i forhold til diagnose har jeg hørt. Da må vi vel gå gjennom fastlegen? Vet du hvor mange timer det er vanlig at barn får hjelp av PPT i barnehagen? Skjønner at det er individuelt, men sånn ca.? Takk for svar Anonymkode: c115f...bc4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #4 Skrevet 29. november 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ikke utredet i forhold til diagnose har jeg hørt. Da må vi vel gå gjennom fastlegen? Vet du hvor mange timer det er vanlig at barn får hjelp av PPT i barnehagen? Skjønner at det er individuelt, men sånn ca.? Takk for svar Anonymkode: c115f...bc4 Hvorfor har dere ikke fått info fra ped leder? Hvor mange timer barnet trenger er veldig individuelt. Dere skal sikkert ha møte med ped leder og ppt også? Og nei, man må ikke gjennom fastlegen for å få henvisning til utredning av diagnose. Barnehagen kan også sende henvisning om å få barnet utredet for diagnose (Jeg er 3. års barnehagelærerstudent). Anonymkode: 4ca3e...0c9
Måbarefåsiat... Skrevet 29. november 2018 #5 Skrevet 29. november 2018 PPT utreder ikke. Det gjøres gjerne av BUP, fastlege eller skole søker. Så tar PPT gjerne kartlegging fx i skolesituasjon. Her har PPT anbefalt individuell opplæringsplan. Nå har vi omtrent ikke med dem å gjøre, men de er i ryggen på skolen og klar til å bistå ved behov.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #6 Skrevet 29. november 2018 Vi har hatt vår gutt innom ppt pga litt forsinket språkutvikling, han får også litt hjelp med lek osv. Han har fått tildelt spesialpedagog 6 timer i uken. Vi har hatt møte med dem, uten barnet, og de har observert og kartlagt språkproblemene i barnehagen. Anonymkode: 3e448...fa6
Gjest BearMama Skrevet 29. november 2018 #7 Skrevet 29. november 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ikke utredet i forhold til diagnose har jeg hørt. Da må vi vel gå gjennom fastlegen? Vet du hvor mange timer det er vanlig at barn får hjelp av PPT i barnehagen? Skjønner at det er individuelt, men sånn ca.? Takk for svar Anonymkode: c115f...bc4 Det vanlige er at barnehagen kontakter ppt i samarbeid med deg. Så drar du inn på et møte der de prater med deg. Neste gang tar dere med barnet der barnet bli vurdert med forskjellige tester. Sammen med de resultatene og hva du og bhg beskriver vil det settes opp en tiltaksplan om hva barnet trenger å jobbe med og hvor mange timer de finer det nødvendig med spesialpedagog i barnehagen per uke.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #8 Skrevet 29. november 2018 47 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: PPT utreder ikke. Det gjøres gjerne av BUP, fastlege eller skole søker. Så tar PPT gjerne kartlegging fx i skolesituasjon. Her har PPT anbefalt individuell opplæringsplan. Nå har vi omtrent ikke med dem å gjøre, men de er i ryggen på skolen og klar til å bistå ved behov. PPT utreder, men ikke innen psykiatri. Men språk, lek, samhandling ol utreder de. Så hender det de anbefaler å henvise videre til BUP, eller de samarbeider med bhg/skole og får gjort tilpasninger. Anonymkode: e0446...e9d 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #9 Skrevet 29. november 2018 Mitt barn har hatt vedtak av PPT siden hun var 2 år. Hun hadde aldri vært der hvor hun er idag uten spes ped og støtteped. Anonymkode: f6a3f...b66 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #10 Skrevet 29. november 2018 Ppt er supre. Veldig fornøyd med dem. Mitt barn har vært veldig begeistret for spes pedene fra ppt og gledet seg til de dagene disde kom til barmnehagen. Hvor mange timer kommer ann på barnet og hvilken kommune du bor i. Noen kommuner kan være litt mer gniene på timene enn andre. Anonymkode: 7349c...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #11 Skrevet 29. november 2018 Takker for svar! Fint å få litt mer informasjon . TS Anonymkode: c115f...bc4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #13 Skrevet 30. november 2018 Vi har hatt begge våre gutter hos PPT pga språk- og læringsproblemer. Vi opplevde hjelpen som meget god. Kartlegging og konklusjon derfra la grunnlag for videre hjelp og oppfølging i skolen, pluss bl a fritak for karakter i sidemål på ungdomsskolen. Dessverre er det også slik, at så snart PPT er ute av bildet, må en stort sett kjempe for barnet sitt selv. Så ta godt vare på all skriftlig dokumentasjon, slik at hjelpen også kan søkes om på ungdomsskole og videregående. Og NB!!! Ihvertfall her hvor vi bor, er det slik at spesiell tilrettelegging, f eks opplesing av prøver, muntlig istedenfor skriftlig prøve osv må søkes om HVERT ÅR !! Helt utrolig, men dessverre sant. Vi holdt på å miste rettighetene fordi vi ikke var klar over dette. Og husk at dere kan søke NAV om støtte til PC hvis dette er et hjelpemiddel som PPT mener vil være nyttig for barnet på skolen. Anonymkode: 4cd28...585 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #14 Skrevet 30. november 2018 7 timer siden, ninab82 skrev: Hvor gammelt er barnet? Nærmer seg tre år. TS Anonymkode: c115f...bc4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #15 Skrevet 30. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt begge våre gutter hos PPT pga språk- og læringsproblemer. Vi opplevde hjelpen som meget god. Kartlegging og konklusjon derfra la grunnlag for videre hjelp og oppfølging i skolen, pluss bl a fritak for karakter i sidemål på ungdomsskolen. Dessverre er det også slik, at så snart PPT er ute av bildet, må en stort sett kjempe for barnet sitt selv. Så ta godt vare på all skriftlig dokumentasjon, slik at hjelpen også kan søkes om på ungdomsskole og videregående. Og NB!!! Ihvertfall her hvor vi bor, er det slik at spesiell tilrettelegging, f eks opplesing av prøver, muntlig istedenfor skriftlig prøve osv må søkes om HVERT ÅR !! Helt utrolig, men dessverre sant. Vi holdt på å miste rettighetene fordi vi ikke var klar over dette. Og husk at dere kan søke NAV om støtte til PC hvis dette er et hjelpemiddel som PPT mener vil være nyttig for barnet på skolen. Anonymkode: 4cd28...585 Tusen takk for gode tips! Skal ta de med meg videre Så bra at dere har fått god hjelp av PPT. TS Anonymkode: c115f...bc4
Gjest BearMama Skrevet 30. november 2018 #16 Skrevet 30. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nærmer seg tre år. TS Anonymkode: c115f...bc4 Det er knallbra at han er så ung. Da får dere startet tidligere og sjansene til barnet øker veldig mht utvikling 😃
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #17 Skrevet 30. november 2018 Har fått oppfølging av PPT siden barnet var 2 år. Nå er han 9. Masse tilrettelegging, 100% assistent i bhg og pedagog 3-4 t i uken. 2 møter i året med plan og mål for halvåret om gangen. Nå har han miljøarbeider 8t i uken og pedagog 2 timer på skolen. Anonymkode: 35b7e...3ae
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #18 Skrevet 30. november 2018 Et av mine barn hadde sen språkutvikling og ppt kom inn i barnehagen. I samarbeid med barnehagen kartla de behovet og skrev sakkyndig vurdering. Så han fikk innvilget spespedtimer, assistenttimer i barnehagen, logoped som kom i barnehagen og snoozelen annenhver uke. Hos oss gikk vel kartleggingen ut på at barnehagen fikk instrukser om hva de skulle teste/kartlegge, PPT var på observasjoner i barnhagen, logoped var innom i barnhagen et par ganger og vi foreldre var i møte med ppt et par ganger slik at de hadde nok informasjon. Her var det uoppdaget dårlig hørsel pga væske i ørene som var bakgrunnen for dårlig språk. Så for oss kunne de trekke ut alle tiltak etter de første par årene på skolen. Så vi hadde ikke behov for noe mer utredning. Anonymkode: 23e61...ad3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #19 Skrevet 1. desember 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Et av mine barn hadde sen språkutvikling og ppt kom inn i barnehagen. I samarbeid med barnehagen kartla de behovet og skrev sakkyndig vurdering. Så han fikk innvilget spespedtimer, assistenttimer i barnehagen, logoped som kom i barnehagen og snoozelen annenhver uke. Hos oss gikk vel kartleggingen ut på at barnehagen fikk instrukser om hva de skulle teste/kartlegge, PPT var på observasjoner i barnhagen, logoped var innom i barnhagen et par ganger og vi foreldre var i møte med ppt et par ganger slik at de hadde nok informasjon. Her var det uoppdaget dårlig hørsel pga væske i ørene som var bakgrunnen for dårlig språk. Så for oss kunne de trekke ut alle tiltak etter de første par årene på skolen. Så vi hadde ikke behov for noe mer utredning. Anonymkode: 23e61...ad3 Snoozelen? Anonymkode: 81efc...eff
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #20 Skrevet 2. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Snoozelen? Anonymkode: 81efc...eff Jeg skrev visst feil, heter snoezelen. En slags sanseterapi. Det var barnehagen som tok ham med dit, så vet ikke helt hva som skjer der. Her er det som står på Wikipedia om det https://en.m.wikipedia.org/wiki/Snoezelen Anonymkode: 23e61...ad3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå