AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #1 Skrevet 29. november 2018 Hei folkens. Dette blir langt, håper på råd/hjelp. Jeg studerer og er ferdig utdannet om 6 mnd. Mens jeg har studert har jeg hatt sommerjobb på et sted 2 år på rad, under 2 forskjellige sjefer. Hun første har jeg kjent store deler av mitt liv og det var hun som ansatte meg. Hun nye sjefen ble ansatt nå siste nja (10 mnd kanskje?). Jeg har jobbet mye ekstra i tilegg til sommerjobben. På denne jobben er det KUN kvinner, og det er kommunalt.. hvor man med andre ord kan endre seg til den sanne "jeg" etter å ha fått 100% fast stilling. Jeg utdanner meg til noe annet enn de jeg jobber med, "høyere status" og de er generelt ikke så happy for at studenter fra mitt studie kommer å jobber der ekstra som i utgangspunktet kan mer enn dem som har jobbet der i mer enn 10 år etter 5 år på skolebenken. Saken er at det er mye baksnakking, de velger å tolke ting på en negative måte osv. Etter at den nye sjefen ble ansatt (som jeg ikke har noe forhold til fra før av) har jeg fått masse klager på meg og den jobben jeg har gjort. Jeg tok en prat med sjefen for å forklare fra mitt ståsted at jeg har blitt slavet rundt og ikke blitt behandlet bra. Da får jeg vite om disse klagene, og blir mildt sagt sjokkert. Nå er jeg snart ferdigutdannet og skal søke jobb til det jeg studerer som. Problemet er at jeg trenger referanser, og dette er min jobb nr 2, og de fleste vil ha referanser fra siste arbeidsgiver.... det er veldig vanskelig å få jobb i min bransje nå, og jeg er livredd for at sjefen skal ødelegge mine jobbmuligheter. Hva gjør jeg? (Jeg har andre referanser, men ofte ber de om siste arbeidsgiver). Jeg ble advart om å jobbe der pga miljøet, men hadde så lyst fordi det ville gi meg veldig mye god erfaring. Nå angrer jeg så masse og er livredd for å ikke få meg en jobb etter endt studie. Anonymkode: 1687b...f12 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #2 Skrevet 29. november 2018 Du kan bruke den forrige sjefen din, ikke noe problem. Om det blir spørsmål om hvorfor du ikke bruker nåværende sjef (lite trolig) kan du si du ikke vil det skal komme ut at du søker ny jobb. Anonymkode: eff7d...e5c 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #3 Skrevet 29. november 2018 Takk for svar, veldig valid MEN jeg hadde ikke fast der og det er ikke jobb der for meg med min utdannelse (jeg var bare brukbar i ferie og ved mangel), og det vet alle mine potensielle arbeidsgivere... Jeg vet at det hun ville sagt om meg ikke er representativt for meg i det hele tatt, og at de generelt sett ikke liker "nye" på avdelingen.... Anonymkode: 1687b...f12
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #4 Skrevet 29. november 2018 Dine referanser skal være personer som kan si noe om hvordan du er som arbeidstager og kollega. Hun som var din første sjef på nåværende arbeidsplass kan fortelle om dette. Du -må- ikke bruke nærmeste leder. Mange bruker en kollega som referanse. Noen ganger ser man knapt sin leder fordi man jobber på en stor arbeidsplass. Da kan ikke lederen fortelle noe særlig om deg som person. Anonymkode: eff7d...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #5 Skrevet 29. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dine referanser skal være personer som kan si noe om hvordan du er som arbeidstager og kollega. Hun som var din første sjef på nåværende arbeidsplass kan fortelle om dette. Du -må- ikke bruke nærmeste leder. Mange bruker en kollega som referanse. Noen ganger ser man knapt sin leder fordi man jobber på en stor arbeidsplass. Da kan ikke lederen fortelle noe særlig om deg som person. Anonymkode: eff7d...e5c Enig, og slik er det nå. Stor arbeidsplass. Men hu har fått klager fra flere på meg, ang både jobbmessig og at jeg har sagt/oppført meg ufint.(disse gamle kjerringene liker å gå sammen og klage på folk, snakke dritt hvis man ikke sleiker ræv og er slaven deres). Hun gamle arbeidsgiveren min husker meg såvidt, jeg var kun vikar et par uker en sommer, men sånn personlig sett husket hun meg ikke når jeg ringte å spurte om hun kunne være referanse. Jeg er så dypt ulykkelig over dette, fordi jeg har jobbet så hardt for å få masse erfaring, jobbet julaften/nyttår fordi de ikke hadde folk på jobb til fordel for å være med familien min, og nå har det ingen verdi Jeg er veldig godt likt av mine lærere og andre, så det er så utrolig urettferdig at denne arbeidsplassen har valgt å baksnakke/ødelegge min fremtid. De andre vikarene har også sagt det samme, de føler seg ikke velkommne, folk har sluttet der pga miljø. 1 negativ ting veier tydeligvis mer enn 100 positive. Anonymkode: 1687b...f12
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #6 Skrevet 29. november 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei folkens. Dette blir langt, håper på råd/hjelp. Jeg studerer og er ferdig utdannet om 6 mnd. Mens jeg har studert har jeg hatt sommerjobb på et sted 2 år på rad, under 2 forskjellige sjefer. Hun første har jeg kjent store deler av mitt liv og det var hun som ansatte meg. Hun nye sjefen ble ansatt nå siste nja (10 mnd kanskje?). Jeg har jobbet mye ekstra i tilegg til sommerjobben. På denne jobben er det KUN kvinner, og det er kommunalt.. hvor man med andre ord kan endre seg til den sanne "jeg" etter å ha fått 100% fast stilling. Jeg utdanner meg til noe annet enn de jeg jobber med, "høyere status" og de er generelt ikke så happy for at studenter fra mitt studie kommer å jobber der ekstra som i utgangspunktet kan mer enn dem som har jobbet der i mer enn 10 år etter 5 år på skolebenken. Saken er at det er mye baksnakking, de velger å tolke ting på en negative måte osv. Etter at den nye sjefen ble ansatt (som jeg ikke har noe forhold til fra før av) har jeg fått masse klager på meg og den jobben jeg har gjort. Jeg tok en prat med sjefen for å forklare fra mitt ståsted at jeg har blitt slavet rundt og ikke blitt behandlet bra. Da får jeg vite om disse klagene, og blir mildt sagt sjokkert. Nå er jeg snart ferdigutdannet og skal søke jobb til det jeg studerer som. Problemet er at jeg trenger referanser, og dette er min jobb nr 2, og de fleste vil ha referanser fra siste arbeidsgiver.... det er veldig vanskelig å få jobb i min bransje nå, og jeg er livredd for at sjefen skal ødelegge mine jobbmuligheter. Hva gjør jeg? (Jeg har andre referanser, men ofte ber de om siste arbeidsgiver). Jeg ble advart om å jobbe der pga miljøet, men hadde så lyst fordi det ville gi meg veldig mye god erfaring. Nå angrer jeg så masse og er livredd for å ikke få meg en jobb etter endt studie. Anonymkode: 1687b...f12 Jeg ville bare si at du har min fulle sympati og dette er definitivt et tema som burde diskuteres mer. Jeg synes selv at det er helt forferdelig at en såkalt "leder" - som kan være full av fjas og tull og verken har noe utdanning eller god erfaring, kan bli leder. Etter det jeg har erfart, så har Norge i sin helhet altfor mange helt latterlige og meget uprofesjonelle "ledere". Disse stillingene deles ut på bakgrunn av bekjente nettverk og ikke på bakgrunn av faktisk mellommenneskelig forståelse, utdanning og arb.erfaring. Jeg har opplevd noe av det samme som du - der flere år i en jobb blir rett og slett "kansellert / utslettet" til "ingenting" bare fordi en leder har såpass mye makt at de ordene han eller hun sier ut av kjeften sin påvirker negativt ens videre jobbmuligheter. Dette er faktisk alvorlig og en såkalt "leder" bør ikke ha slik makt etter at man er ferdig i den jobben man er i. Om man eventuelt gjør en jobb dårlig, så burde man ha vært innom flere dialoger først og fremst og kanskje til og med fått skriftlige advarsler med saklige forslag angående hvordan man kan forbedre seg. Men når en leder bare kan slenge med leppa "helt ut av det blå" på bakgrunn av kakling og rykter og den slags ting, så er det helt sykt at det skal være sånn. Har en bekjent som jeg såvidt kjenner, men han klikket helt og gikk og tok en diskre "trussel" ovenfor sin tidligere leder "privat" og han sa rett ut at han har ikke noe å tape og at han vil måtte overføre et stort "tap" til lederen sin på sin måte. Det var ikke en trussel, men et diskre nok hint til at lederen skjønte at han ikke bør kødde og saken var egentlig enkel - om den tidligere lederen ønsker å slippe problemer i livet, så er det også greit at den lederen ikke slenger hardt med leppa ovenfor sin tidligere ansatte. Man trenger ikke nødvendigvis rose en tidligere ansatt opp i skyene man ikke er helt fornøyd med, men man bør heller ikke ødelegge livet til den personen og fakta er at siden du har vært der en stund nå, så må du ha gjort mesteparten ganske riktig på jobb ellers så hadde de ikke giddet å hatt deg der en "second time" hvis du skjønner. Det burde virkelig ha vært en lov som forbyr å gi dårlige referanser. Til og med kriminelle får ny sjanse av samfunnet, men som arb.taker kan man få sine jobbmuligheter innskrenket betraktelig bare pga noen ord som kommer ut av kjeften på referanselederen. Som sagt, hvis man ikke kan rose en arb.taker i skyene, så kan man i det minste gi en grei, gjennomsnittelig anbefaling som ikke sier at han eller hun er "fantastisk", men iallfall en god, gjennomsnittelig arb.taker. Det er også ironisk at vi som arb.takere får alltid "tips" om at vi må "ikke snakke negativt om tidligere sjef" på intervju, men tidligere "sjef" kan tydeligvis slenge med leppa i stor stil som han / hun måtte ønske om oss. Det at man er "sjef", gir ikke noe større legitimitet enn å være arb.taker - for samfunnet består mest av arb.takere og det er de som bærer hele landets økonomi og dermed også statsbudsjettet. Anonymkode: b0298...f71 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #7 Skrevet 29. november 2018 Da bruker du lærerene dine som referanse i steden. Brukte selv min masteroppgaveveileder som referanse som nyutdannet. Fikk jobb 😊 Anonymkode: 2ef54...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #8 Skrevet 29. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville bare si at du har min fulle sympati og dette er definitivt et tema som burde diskuteres mer. Jeg synes selv at det er helt forferdelig at en såkalt "leder" - som kan være full av fjas og tull og verken har noe utdanning eller god erfaring, kan bli leder. Etter det jeg har erfart, så har Norge i sin helhet altfor mange helt latterlige og meget uprofesjonelle "ledere". Disse stillingene deles ut på bakgrunn av bekjente nettverk og ikke på bakgrunn av faktisk mellommenneskelig forståelse, utdanning og arb.erfaring. Jeg har opplevd noe av det samme som du - der flere år i en jobb blir rett og slett "kansellert / utslettet" til "ingenting" bare fordi en leder har såpass mye makt at de ordene han eller hun sier ut av kjeften sin påvirker negativt ens videre jobbmuligheter. Dette er faktisk alvorlig og en såkalt "leder" bør ikke ha slik makt etter at man er ferdig i den jobben man er i. Om man eventuelt gjør en jobb dårlig, så burde man ha vært innom flere dialoger først og fremst og kanskje til og med fått skriftlige advarsler med saklige forslag angående hvordan man kan forbedre seg. Men når en leder bare kan slenge med leppa "helt ut av det blå" på bakgrunn av kakling og rykter og den slags ting, så er det helt sykt at det skal være sånn. Har en bekjent som jeg såvidt kjenner, men han klikket helt og gikk og tok en diskre "trussel" ovenfor sin tidligere leder "privat" og han sa rett ut at han har ikke noe å tape og at han vil måtte overføre et stort "tap" til lederen sin på sin måte. Det var ikke en trussel, men et diskre nok hint til at lederen skjønte at han ikke bør kødde og saken var egentlig enkel - om den tidligere lederen ønsker å slippe problemer i livet, så er det også greit at den lederen ikke slenger hardt med leppa ovenfor sin tidligere ansatte. Man trenger ikke nødvendigvis rose en tidligere ansatt opp i skyene man ikke er helt fornøyd med, men man bør heller ikke ødelegge livet til den personen og fakta er at siden du har vært der en stund nå, så må du ha gjort mesteparten ganske riktig på jobb ellers så hadde de ikke giddet å hatt deg der en "second time" hvis du skjønner. Det burde virkelig ha vært en lov som forbyr å gi dårlige referanser. Til og med kriminelle får ny sjanse av samfunnet, men som arb.taker kan man få sine jobbmuligheter innskrenket betraktelig bare pga noen ord som kommer ut av kjeften på referanselederen. Som sagt, hvis man ikke kan rose en arb.taker i skyene, så kan man i det minste gi en grei, gjennomsnittelig anbefaling som ikke sier at han eller hun er "fantastisk", men iallfall en god, gjennomsnittelig arb.taker. Det er også ironisk at vi som arb.takere får alltid "tips" om at vi må "ikke snakke negativt om tidligere sjef" på intervju, men tidligere "sjef" kan tydeligvis slenge med leppa i stor stil som han / hun måtte ønske om oss. Det at man er "sjef", gir ikke noe større legitimitet enn å være arb.taker - for samfunnet består mest av arb.takere og det er de som bærer hele landets økonomi og dermed også statsbudsjettet. Anonymkode: b0298...f71 Tusen takk for forståelsen. Er helt enig. Hvis jeg tydeligvis gjorde så dårlig jobb og sa så "horrible" ting så burde jeg vel få beskjed slik at jeg nr1. Var klar over at ting jeg sa/gjorde var feil 2. Kunne bedre meg. Veldig sjokkerende å få høre dette på min siste samtale med denne sjefen. Hadde ikke jeg initiert til samtale hadde jeg aldri fått vite dette. Hun som var sjef før som kjente meg gjennom lang tid ansatte meg 1.gangen og 2.gangen rett før ny sjef startet i jobben. Jeg har vurdert om jeg burde være ærlig nok i et jobb intervju hvis jeg blir spurt hvorfor jeg ikke oppgir siste arb.giver at det var dårlig miljø hvor de generelt sett ikke var velkommne for nye vikarer og at jeg ikke føler det hun ville sagt om meg ikke hadde representert meg. Men vil jo ikke snakke negativt heller, for det kan jo falle tilbake på meg. Jeg har hvertfall advart alle mine "kollegaer" som tar samme utdanning som meg om at dd ikke må finne på å jobbe der, for de ender opp med dårlig referanse og 1 sommer bortkastet. Jeg ELSKET jobben, men ikke det dårlige miljøet og folkene. Anonymkode: 1687b...f12
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #9 Skrevet 29. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da bruker du lærerene dine som referanse i steden. Brukte selv min masteroppgaveveileder som referanse som nyutdannet. Fikk jobb 😊 Anonymkode: 2ef54...6c9 Desverre lar det seg ikke gjøre. Så det er det som er så vanskelig. Jeg er så fortvilet fordi jeg ikke har nok referanser, og de ofte krever 2-3 GODE referanser. Anonymkode: 1687b...f12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå