AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #1 Skrevet 29. november 2018 Hvilke studier og karrierer funker greit for kvinner med add? Anonymkode: 9ddfc...b19
Chablis Skrevet 29. november 2018 #2 Skrevet 29. november 2018 Alle. Vi kvinner kan leve helt normale liv med add. 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #3 Skrevet 29. november 2018 Mulig jeg blander diagnoser her. Men er du slik at du blir bråsint og det svartner for deg? Gikk på vgs en med som hadde denne diagnosen og ville bli kokk. Han svartnet det for og han pleide kaste ting. Ikke anbefalt mtp at det er kniver å oppdrive på ett kjøkken. Anonymkode: 10531...a24 1
Chablis Skrevet 29. november 2018 #4 Skrevet 29. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg blander diagnoser her. Men er du slik at du blir bråsint og det svartner for deg? Gikk på vgs en med som hadde denne diagnosen og ville bli kokk. Han svartnet det for og han pleide kaste ting. Ikke anbefalt mtp at det er kniver å oppdrive på ett kjøkken. Anonymkode: 10531...a24 Jeg har add. Har aldri erfart noe lignende som dette, og dette er ikke noe klassisk tegn for add/Adhd. 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #5 Skrevet 29. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg blander diagnoser her. Men er du slik at du blir bråsint og det svartner for deg? Gikk på vgs en med som hadde denne diagnosen og ville bli kokk. Han svartnet det for og han pleide kaste ting. Ikke anbefalt mtp at det er kniver å oppdrive på ett kjøkken. Anonymkode: 10531...a24 Nei.. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det. Lukker meg mer når jeg blir frustrert. Anonymkode: 9ddfc...b19 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #6 Skrevet 29. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg blander diagnoser her. Men er du slik at du blir bråsint og det svartner for deg? Gikk på vgs en med som hadde denne diagnosen og ville bli kokk. Han svartnet det for og han pleide kaste ting. Ikke anbefalt mtp at det er kniver å oppdrive på ett kjøkken. Anonymkode: 10531...a24 Tror det er individuelt. Har et søskenbarn som har ADHD, og han kan bli skikkelig sinna - og fæl i atferden. Men han pleier alltid å si unnskyld når han har roet seg ned. Han er i slutten av 20-årene. Anonymkode: 79043...5f9
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #7 Skrevet 29. november 2018 Alle mennesker er forskjellige, også de som har samme diagnose. Tenk over hva som hemmer deg i hverdagen og hvilke yrker du derfor bør unngå. Jeg har lite kjennskap til ADD, og jeg kjenner heller ikke deg, så vanskelig å hjelpe deg spesifikt. Uansett bør du se på egne interesser og ferdigheter fremfor alt som begrenser deg. Begrensninger kan man klare å gjøre tilpasninger for i et yrke. Anonymkode: cf21e...a53 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #8 Skrevet 29. november 2018 Det er smartest å tenke på hva du vil bli, og hva du interesserer deg for. Se løsninger, ikke problemer. I tillegg vil mennesker med ad(h)d klare å konsentrere seg bedre om det de interesserer seg for. Så studier og karrierer som passer for kvinner med add er de yrkene de ulike kvinnene interesserer seg for, rett og slett. Anonymkode: 70450...114 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #9 Skrevet 29. november 2018 Nå er typiske kjennetegn på ADD dårlig konsentrasjon og problemer med å fokusere på ting som detaljer og å organisere. Selv om mennesker med ADD er ulike, så er dette symptomer som helt klart går igjen. Det å kjede seg for en med ADD er katastrofalt nærmest 🙂 ville satset på et yrke du virkelig finner interessant. Hvor du kan slippe for mye rutiner og krav om full oppmerksomhet. Finn ut hva du ser for deg vil holde på oppmerksomheten og fokus. Å jobbe med mennesker er kanskje ikke helt heldig, for da må en jo absolutt være tilstede. Er du kreativ, så finn ut noe du kan jobbe med der. Anonymkode: 1b7bf...6c1 1
Gjest hind Skrevet 29. november 2018 #10 Skrevet 29. november 2018 3 hours ago, Elektra said: Alle. Vi kvinner kan leve helt normale liv med add. Det er vel mange yrker man ikke kan ha hvis man har oppmerksomhetssvikt? Kirurg, flyver, flyveleder, alle yrkene ombord på en oljeplattform og haugevis av andre som krever fullt fokus store deler av tiden.
Chablis Skrevet 29. november 2018 #11 Skrevet 29. november 2018 (endret) 7 timer siden, hind skrev: Det er vel mange yrker man ikke kan ha hvis man har oppmerksomhetssvikt? Kirurg, flyver, flyveleder, alle yrkene ombord på en oljeplattform og haugevis av andre som krever fullt fokus store deler av tiden. Jeg har aldri hørt at add skulle begrense meg i mitt arbeidsliv (bortsett fra forsvaret) og det å ha add betyr ikke nødvendigvis oppmerksomhetssvikt. Faktisk merker jeg at når jeg er interessert i noe så kan jeg være enda mer fokusert enn sidemannen. Jeg tenker også at selv om man har add så er man ikke blottet for selvinnsikt, og alle yrkene du nevner har grundig utdanning som også innebærer praksis og jeg vil tro man finner ut i løpet av dette om jobben er noe for deg eller ikke, om det er som du trodde når du startet studiet. Endret 29. november 2018 av Elektra 1
Chablis Skrevet 29. november 2018 #12 Skrevet 29. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er typiske kjennetegn på ADD dårlig konsentrasjon og problemer med å fokusere på ting som detaljer og å organisere. Selv om mennesker med ADD er ulike, så er dette symptomer som helt klart går igjen. Det å kjede seg for en med ADD er katastrofalt nærmest 🙂 ville satset på et yrke du virkelig finner interessant. Hvor du kan slippe for mye rutiner og krav om full oppmerksomhet. Finn ut hva du ser for deg vil holde på oppmerksomheten og fokus. Å jobbe med mennesker er kanskje ikke helt heldig, for da må en jo absolutt være tilstede. Er du kreativ, så finn ut noe du kan jobbe med der. Anonymkode: 1b7bf...6c1 Jeg jobber med barn som har det vanskelig. En jobb hvor jeg må bruke hele meg og alle mine egenskaper i løpet av en dag. Jeg er veldig flink i jobben min og har bare gode tilbakemeldinger. Så joda, dersom du brenner for mennesker kan du jobbe med det også. 1
Svartfugl Skrevet 30. november 2018 #13 Skrevet 30. november 2018 Det er lurt å finne et studie eller en jobb som interesserer deg! Med ADD og ADHD er man svært følsom for kjedsomhet og tom motivasjonskonto. Derfor er interesse veldig viktig. Når det er sagt, unngår noen av oss (ADHD her!) yrker som krever mye av evne til struktur og orden, siden det kan være et problemområde for mange. Noen kan ha glede av yrker for muligheter med fleksibilitet i arbeidstiden, fordi de fungerer bedre på tidspunkt andre ikke jobber så mye. Noen blir utslitte av det sosiale på jobb og/eller fungerer ikke så godt sosialt. De bør kanskje unngå jobber som krever mye samarbeid og jobbing med mennesker. Motsatt kan man være en utmerket pratmaker og elske det sosiale. Da kan man blomstre i yrker som legger til rette for det! Selv er jeg lærer. Det setter en del krav til meg, siden jeg er rotete og glemsk av meg, men jeg har lært meg en rekke teknikker som gjør det lettere (skrive opp ALT), konsekvent be om å få muntlige beskjed på mail fra kolleger, planlegge veldig nøye etc. Jeg elsker jobben min fordi det er mye variasjon og mye sosial kontakt, og jeg opplever mestring. Hvis du har lav toleranse for stress og arbeidsmengde, er det også noe å tenke over i valg av arbeid og studier. En jobb du kan leve med - over tid, det er viktig! 3
Gjest hind Skrevet 1. desember 2018 #15 Skrevet 1. desember 2018 On 11/30/2018 at 12:06 AM, Elektra said: Jeg har aldri hørt at add skulle begrense meg i mitt arbeidsliv (bortsett fra forsvaret) og det å ha add betyr ikke nødvendigvis oppmerksomhetssvikt. Faktisk merker jeg at når jeg er interessert i noe så kan jeg være enda mer fokusert enn sidemannen. Jeg tenker også at selv om man har add så er man ikke blottet for selvinnsikt, og alle yrkene du nevner har grundig utdanning som også innebærer praksis og jeg vil tro man finner ut i løpet av dette om jobben er noe for deg eller ikke, om det er som du trodde når du startet studiet. Oppmerksomhetsvansker, konsentrasjonsvansker og glemsomhet er jo noen av de mest typiske kjennetegnene for ADD og ADHD, og på grunn av disse problemene er de underrepresentert på universiteter og høgskoler. Det er mange med diagnosen som har avsluttet skolegangen tidlig og som har en forhistorie med avbrutte studier, og hvis du ville greid å ha fullt fokus i en krevende jobb en hel arbeidsdag er du et unntak. Da bør du kanskje ikke bruke deg selv som eksempel på hva folk med ADD klarer. Nå tenker jeg ikke på en krevende som å jobbe med aktive og skrikende barn i en barnehage, men arbeid som krever full konsentrasjon og evne til å holde mange baller i luften over lang tid. Det er mulig det finnes folk med ADD som kan jobbe som flygeledere, men jeg tviler. De er kanskje feildiagnostisert i så fall.
Chablis Skrevet 1. desember 2018 #16 Skrevet 1. desember 2018 (endret) 1 time siden, hind skrev: Oppmerksomhetsvansker, konsentrasjonsvansker og glemsomhet er jo noen av de mest typiske kjennetegnene for ADD og ADHD, og på grunn av disse problemene er de underrepresentert på universiteter og høgskoler. Det er mange med diagnosen som har avsluttet skolegangen tidlig og som har en forhistorie med avbrutte studier, og hvis du ville greid å ha fullt fokus i en krevende jobb en hel arbeidsdag er du et unntak. Da bør du kanskje ikke bruke deg selv som eksempel på hva folk med ADD klarer. Nå tenker jeg ikke på en krevende som å jobbe med aktive og skrikende barn i en barnehage, men arbeid som krever full konsentrasjon og evne til å holde mange baller i luften over lang tid. Det er mulig det finnes folk med ADD som kan jobbe som flygeledere, men jeg tviler. De er kanskje feildiagnostisert i så fall. Dersom du klarer utdannelsen og praksisen til faget så klarer du fint jobben også. Dersom du ikke klarer dette så får du heller ikke jobben, så det løser seg selv. Du vet det finnes gode medisiner for add og Adhd ikkesant? Det finnes også mange teknikker man kan bruke i hverdagen for å holde fokus, å ha add betyr ikke at man ikke kan fordype seg i ting eller konsentrere seg, det betyr bare at man ofte må legge en ekstra jobb i å få dette til. 8g selvinnsikt er noe man også fint kan ha til tross for en diagnose. Jeg vil absolutt kalle meg representativ for kvinner med add da jeg selv har levd med diagnosen i mange år. Endret 1. desember 2018 av Elektra
Chablis Skrevet 1. desember 2018 #17 Skrevet 1. desember 2018 (endret) Her kan du lese mer om mennesker med suksess som også har bokstav-diagnoser. Alt fra politiske rådgivere til skuespillere og idrettsprofiler samt grunnleggere for millionforetak. Mennesker som er mer suksessfulle enn hva du og jeg kan drømme om og mange av dem er glad for sin diagnose fordi den har hjulpet dem å holde hyperfokus. https://www.additudemag.com/successful-people-with-adhd-learning-disabilities/?tos=accepted Så nei, det er strengt tatt du som ikke bør uttale deg her. Endret 1. desember 2018 av Elektra
Gjest hind Skrevet 1. desember 2018 #18 Skrevet 1. desember 2018 10 minutter siden, Elektra said: Dersom du klarer utdannelsen og praksisen til faget så klarer du fint jobben også. Dersom du ikke klarer dette så får du heller ikke jobben, så det løser seg selv. Du vet det finnes gode medisiner for add og Adhd ikkesant? Det finnes også mange teknikker man kan bruke i hverdagen for å holde fokus, å ha add betyr ikke at man ikke kan fordype seg i ting eller konsentrere seg, det betyr bare at man ofte må legge en ekstra jobb i å få dette til. 8g selvinnsikt er noe man også fint kan ha til tross for en diagnose. Jeg vil absolutt kalle meg representativ for kvinner med add da jeg selv har levd med diagnosen i mange år. En del av yrkene jeg har nevnt er ikke forenelige med bruk av Ritalin. Det er mange yrker som er uaktuelle hvis du bruker det. Du kan ikke bli hverken flygeleder eller pilot hvis du bruker det, og uten vil du neppe klare jobben. Du kan heller ikke jobbe som politi hvis du bruker Ritalin, og du får ikke jobb i nordsjøen hvis du har ADD eller ADHD. Jeg synes du rosemaler situasjonen veldig. Det er dumt å la unge som leser her tro at de kan bli akkurat hva de vil selv om de har en ADHD-diagnose. Det er ikke sant selv om de kan få til mye.
Chablis Skrevet 1. desember 2018 #19 Skrevet 1. desember 2018 7 minutter siden, hind skrev: En del av yrkene jeg har nevnt er ikke forenelige med bruk av Ritalin. Det er mange yrker som er uaktuelle hvis du bruker det. Du kan ikke bli hverken flygeleder eller pilot hvis du bruker det, og uten vil du neppe klare jobben. Du kan heller ikke jobbe som politi hvis du bruker Ritalin, og du får ikke jobb i nordsjøen hvis du har ADD eller ADHD. Jeg synes du rosemaler situasjonen veldig. Det er dumt å la unge som leser her tro at de kan bli akkurat hva de vil selv om de har en ADHD-diagnose. Det er ikke sant selv om de kan få til mye. Det finnes mange andre medisiner og behandlingsmetoder. Det finnes MANGE med add og Adhd som ikke bruker ritalin. Ta å les den linken du, før du skal komme her å fortelle folk hva de ikke kan gjøre. Det handler ikke om å rosemale, men å se løsninger fremfor begrensinger. Heldigvis går verden fremover og det blir mer og mer tydelig at folk ikke er en diagnose og den individuelle personlighet er mye mer relevant enn en diagnose.
Chablis Skrevet 1. desember 2018 #20 Skrevet 1. desember 2018 Jeg blir faktisk så provosert over folk som tror de vet noe, og dømmer store folkegrupper over egne fordommer og uvitenhet at jeg må blokkere deg. Slike folk er rett og slett det verste jeg vet og jeg orker ikke å kjenne på irritasjon pga andres uvitenhet. LES linken og åpne opp øya.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå