AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #21 Skrevet 29. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, for et argument for å endre nå er at da vil hun starte på ungdomsskolen med dobbelnavn i papirene. Noe av meg sier at det ikke er så nøye, hun er jo hun uansett. Og synes folk navnet er langt blir de nok bare til å bruke det første uansett bindestrek eller ei. Samtidig tenker jeg dette er en plass det er rom for anerkjenne hennes følelser og meninger, å imøtekomme hennes ønske. Ts Anonymkode: 151b4...22f Ønsker hun streken så kan hun vel få den? Siden hun spør så betyr dette noe for henne og det er jo bare en strek. Syntes det blir smålig å ikke gi bort en strek. Mitt barn ville bytte bort etternavnet sitt. Navnet er hennes fars slektsnavn (vi er skilt). Men akkurat dette måtte hun vente med til hun var myndig. Rett og slett fordi det ville gjøre samarbeidet med faren vanskelig og han ville nok blitt mer bitter på henne enn hun kan forestille seg. Anonymkode: 53509...eb8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #22 Skrevet 29. november 2018 47 minutter siden, Daria skrev: Jeg klarer ikke se at et bindestrek vil gjøre noen forskjell i praksis - har man flere navn må man uansett fortelle hvilke(t) man bruker. Jeg har vært borti dobbelnavn med bindestrek hvor bare det siste navnet brukes - eller bare det første; uten bindestrek hvor begge navn alltid brukes av alle, eller hvor det første navnet aldri brukes; tre enkeltstående navn hvor familie bruker et, venner et annet og det tredje kun ved spesielle anledninger; tre navn med bindestrek mellom de to siste - er det noe jeg har lært om navn etter mange år i skoleverket er det å ikke anta noe som helst om navnebruk ut fra hva som står på papiret... Men er det viktig for henne ville jeg latt henne få den bindestreken - det er hennes navn. Etter min erfaring prøver de fleste seg på det første navnet hvis det ikke er bindestrek og begge navnene hvis det er bindestrek, og som regel stemmer det. Anonymkode: 25291...6e2 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #23 Skrevet 29. november 2018 Bryr folk seg virkelig om bindestreker? Jeg blir alltid spurt om jeg bruker begge navnene mine, har ikke bindestrek Anonymkode: 6df40...dcd
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #24 Skrevet 30. november 2018 Takk for alle tilbakemeldinger, perspektiv, argumenter og deres mening. De fleste styrket det jeg i utgangspunktet tenkte, men var litt usikker på. Så da har jeg meldt inn navneendring på jenta, og som mange har sa, var det enkelt og fort gjort. Og dermed vil streken kunne lett fjernes om det skulle bli aktuelt. Ts Anonymkode: 151b4...22f 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #25 Skrevet 30. november 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Bryr folk seg virkelig om bindestreker? Jeg blir alltid spurt om jeg bruker begge navnene mine, har ikke bindestrek Anonymkode: 6df40...dcd Nei, folk bryr seg ikke: mine barn har mitt sjeldne etternavn etterfulgt av faren sitt vanlige, MED bindestrek mellom. Da skal jo begge navnene brukes som ett etternavn, og på klasseliste etc. der man sorteres etter første bokstav i etternavnet, sorteres de KUN etter "fars etternavnet". Irriterende. Anonymkode: c15b9...918
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. november 2018 #26 Skrevet 30. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle tilbakemeldinger, perspektiv, argumenter og deres mening. De fleste styrket det jeg i utgangspunktet tenkte, men var litt usikker på. Så da har jeg meldt inn navneendring på jenta, og som mange har sa, var det enkelt og fort gjort. Og dermed vil streken kunne lett fjernes om det skulle bli aktuelt. Ts Anonymkode: 151b4...22f Så veldig lett er det vel ikke å fjerne den - man har bare lov til å bytte navn hvert tiende år, med mindre man gifter seg (og det er vel neppe aktuelt på en del år). Så endres navnet nå, må det være sånn i minst ti år. Navneendringer er dessuten upraktiske og dyre med tanke på at man må ha nytt pass, bankkort osv.
søstertusenfryd Skrevet 30. november 2018 #27 Skrevet 30. november 2018 (endret) Gi henne bindestreken,da går det mye lettere å bli tiltalt med hele navnet sitt slik som hun og dere vil.Ingen tvil eller valgfrihet for de rundt. Jeg har selv et navn med bindestrek og det har alltid blitt brukt av familie og venner ,avogtil har lærere og andre spurt om jeg bruker begge navnene,det viser respekt å spørre ved tvil. For meg blir det faktisk feil (rart) å se navnet mitt «delt i to» og nevner gjerne på forhånd at det er med bindestrek Mine barn har to navn uten bindestrek, vår tanke var å bruke et navn,men oppkalt med navn nr 2 og fordi synes det gir flyt og klinger fint.vi bruker bare et navn ,men ganske ofte begge navnene.Begge navnebruken vi konsekvent skriftlig.De presenterer seg alltid med begge navn.men bruker tilvanlig et navn.Om de vil bytte og få en bindestrek gir vi tillatelse til det. Endret 30. november 2018 av søstertusenfryd
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #28 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, Anonymus Notarius skrev: Så veldig lett er det vel ikke å fjerne den - man har bare lov til å bytte navn hvert tiende år, med mindre man gifter seg (og det er vel neppe aktuelt på en del år). Så endres navnet nå, må det være sånn i minst ti år. Navneendringer er dessuten upraktiske og dyre med tanke på at man må ha nytt pass, bankkort osv. Hm, du har kanskje rett. Men slik jeg tolker det kan hun selv endre det når hun fyller 16. Følgende står i loven: Personer over 16 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Om ikke så får hun og vi nok bare stå for det valgte i 10 år. Anonymkode: 151b4...22f
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. november 2018 #29 Skrevet 30. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hm, du har kanskje rett. Men slik jeg tolker det kan hun selv endre det når hun fyller 16. Følgende står i loven: Personer over 16 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Om ikke så får hun og vi nok bare stå for det valgte i 10 år. Anonymkode: 151b4...22f Tror 10-årsregelen gjelder uansett, det med aldersgrensen går bare på hvor gammel man må være for å endre navnet selv (er du under 16 må du ha foreldrenes samtykke).
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #30 Skrevet 30. november 2018 Flott intiativ av henne, så jeg stemmer ja. Det blir sikkert uansett enklere å si enn f.eks navn som Maximillian.. som forøvrig burde vært delt opp, og helst uten bindestrek😆 Anonymkode: 5ce0c...69d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #31 Skrevet 30. november 2018 On 11/29/2018 at 1:26 PM, Emmelise said: Stusser litt da jeg hadde to navn uten bindestrek, for moro skyld later vi som det er "Ida Cathrine". Det ble aldri kortet ned til Ida og alle jeg har møtt i livet har da sagt hele navnet og ikke bare det ene. En del av problemet er kanskje at det er ingen som retter på de som sier "feil" ? Men altså, det er jo bare en bindestrek, kjør på. Forandrer hun mening senere kan det alltids byttes på igjen. Samme erfaring her. Har dobbeltnavn uten bindestrek. Er ikke så nøye hva de kaller meg, men som regel blir hele navnet brukt. Min søster har det samme, men litt tyngre å si, så der har flere prøvd seg med bare det første - hun korrigerte og da ble det det fulle. Dette var da vi ble voksne og kom i nye miljøer. I oppveksten ble begge dobbeltnavn brukt alltid. Kjenner folk m bindestrek som likevel bare kalles første navn. Anonymkode: b61fc...174
moncabang Skrevet 1. desember 2018 #32 Skrevet 1. desember 2018 (endret) Her har vi motsatt problem. Min datter har to fornavn MED bindestrek og alikevel bruker de kun det ene fornavnet hennes på skolen. Det blir så utrolig feil for oss og vi bruker alltid litt tid på å skjønne hvem de snakker om når de kun bruker det ene navnet. Hun har 5 stavelser tilsammen, og jeg skjønner at det kan være litt tungvindt, men det er likevel navnet hennes og vi vil at folk skal holde seg til det. Hun selv syns det er litt bobb-bobb at folk kaller henne for kun det første navnet, men bruker begge navnene på seg selv Endret 1. desember 2018 av moncabang
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #33 Skrevet 1. desember 2018 Jeg hadde bindestrek mellom fornavnene mine, men skrev den veldig sjelden selv. Da jeg som 14-åring ville fjerne min fars etternavn som mellomnavn kom jeg i skade forbi søke omnå fjerne bindestreken også. Jeg bruker begge navnene mine til tross for at de er litt tunge sammen, men det første navnet er et slektsnavn som 90% av slekta har som første fornavn Etter å ha fjernet bindestreken tar folk seg mer til rette med å bruke bare det første navnet mitt. Retter konsekvent på folk, det er det eneste som hjelper. Bra at du lar henne få bindestreken, identitet betyr mye og navnet er en stor del for mange. Om mamma hadde nektet å skrive under på navneendringen min hadde det føltes som et stort svik. Anonymkode: ef8f7...d4a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #34 Skrevet 2. desember 2018 On 11/30/2018 at 9:11 AM, Anonymus Notarius said: Så veldig lett er det vel ikke å fjerne den - man har bare lov til å bytte navn hvert tiende år, med mindre man gifter seg (og det er vel neppe aktuelt på en del år). Så endres navnet nå, må det være sånn i minst ti år. Navneendringer er dessuten upraktiske og dyre med tanke på at man må ha nytt pass, bankkort osv. Man kan bytte tilbake før det har gått 10 år Anonymkode: d7ff9...630 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. desember 2018 #35 Skrevet 2. desember 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan bytte tilbake før det har gått 10 år Anonymkode: d7ff9...630 Ja, stemmer, man kan bytte tilbake til noe man har hatt før (men nytt er bare hvert 10. år)! Beklager TS, da skrev jeg feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå