AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #1 Skrevet 29. november 2018 Har en datter på 12. Hun har dobbelnavn, men uten bindestrek, så egentlig fornavn på 2 stavelser(3bokstaver) og mellomnavn på 3 stavelser. Vi valgte ikke bindestrek for tenkte at det kanskje ble voldsomt med et fornavn på 5 stavelser. Nå har det seg slik at vi i familien likevel alltid har brukt begge navnene, mens skole og venner bruker bare det første. Barnet selv ønsker at begge navn blir brukt og ønsker nå bindestrek. Skal jeg lytte til henne og sende navneendring nå eller skal jeg avvente å la henne eventuelt selv gjøre det selv når hun blir myndig? Kan forstå om omgivelser synes et navn med 5 stavelser er mye, selv om det klinger naturlig for oss.. Hva venner kaller henne vil nok ikke endres uansett, men det vil jo bli brukt begge navn når hun er hos lege og andre offentlige instanser om hun får bindestrek. Kanskje vil nye lærere begynne også bruke begge etterhvert. Hun skriver selv begge navn når hun skriver brev eller på bøkene sine og lignende. Hun mener at bare fornavnet blir et annet navn, å at hun ikke identifiserer seg med det. Men hun er 12 og mener ganske mye forskjellig da.. Likevel har det vært et tema hun har tatt opp regelmessig de to,tre siste årene Anonymkode: 151b4...22f
Chablis Skrevet 29. november 2018 #2 Skrevet 29. november 2018 Ja, jeg hadde latt henne fått ønsket sitt her. 45
Teddi Skrevet 29. november 2018 #3 Skrevet 29. november 2018 Hun bruker begge navnene selv, familien hennes gjør det og hun ønsker at alle skal kalle henne det. Da ville jeg ikke nølt med å gi henne den bindestreken. Hun endrer jo ikke navnet sitt, hun gjør det jo bare lettere for folk å si navnet hennes riktig. 11
Mymlen Skrevet 29. november 2018 #4 Skrevet 29. november 2018 Vent til hun er 16 med å endre hvert fall, er lett å endre mening i den alderen. Hvis hun foretrekker at begge navnene blir brukt må hun si ifra om det til vennene sine, en bindestrek endrer ikke hva venner sier. Mange jeg kjenner som har bindestrek bruker bare det første navnet 3
TeamWP Skrevet 29. november 2018 #5 Skrevet 29. november 2018 Ville latt henne få den bindestreken ja. Min datter har to navn,uten bindestrek,men bruker begge og kjenner seg ikke igjen hvis noen skulle si bare det ene. Hun fikk ny lærer i 5.trinn som konsekvent brukte bare ett navn,og vi rettet på lærer tre(!) Ganger bare på én foreldresamtale..da først gikk det inn. Så om en bindestrek er det som skal til for å få omgivelsene til å fatte at begge navn skal brukes er det bare å sende inn. Tar fem minutter på nettet😁 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #6 Skrevet 29. november 2018 2 minutter siden, TeamWP skrev: Ville latt henne få den bindestreken ja. Min datter har to navn,uten bindestrek,men bruker begge og kjenner seg ikke igjen hvis noen skulle si bare det ene. Hun fikk ny lærer i 5.trinn som konsekvent brukte bare ett navn,og vi rettet på lærer tre(!) Ganger bare på én foreldresamtale..da først gikk det inn. Så om en bindestrek er det som skal til for å få omgivelsene til å fatte at begge navn skal brukes er det bare å sende inn. Tar fem minutter på nettet😁 Ja, for et argument for å endre nå er at da vil hun starte på ungdomsskolen med dobbelnavn i papirene. Noe av meg sier at det ikke er så nøye, hun er jo hun uansett. Og synes folk navnet er langt blir de nok bare til å bruke det første uansett bindestrek eller ei. Samtidig tenker jeg dette er en plass det er rom for anerkjenne hennes følelser og meninger, å imøtekomme hennes ønske. Ts Anonymkode: 151b4...22f 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #7 Skrevet 29. november 2018 Fem stavelser kan være voldsomt, men Ida-Maria eller Ada-Renate er ikke så mye mer voldsomt enn Karoline på fire. Elisabeta er fem stavelser og et navn jeg kjenner et barn bruker. Bindestreken kan fjernes like lett som den kan legges til. Derfor ville jeg latt barnet få viljen. Om de ombestemmer seg om to år, kan det gjøres om. Anonymkode: 7f729...3dd 7
Emmelise Skrevet 29. november 2018 #8 Skrevet 29. november 2018 Stusser litt da jeg hadde to navn uten bindestrek, for moro skyld later vi som det er "Ida Cathrine". Det ble aldri kortet ned til Ida og alle jeg har møtt i livet har da sagt hele navnet og ikke bare det ene. En del av problemet er kanskje at det er ingen som retter på de som sier "feil" ? Men altså, det er jo bare en bindestrek, kjør på. Forandrer hun mening senere kan det alltids byttes på igjen.
Gjest Dævendøtte Skrevet 29. november 2018 #9 Skrevet 29. november 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe av meg sier at det ikke er så nøye, hun er jo hun uansett. Det betyr mye for henne, synes du skal la henne få bindestreken sin
vivale Skrevet 29. november 2018 #10 Skrevet 29. november 2018 Å du kjære😂 er ett navn på 5 bokstaver med bindestrek mye?. Datteren min har også bindestrek men hun har 11 bokstaver!🤣
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #11 Skrevet 29. november 2018 Akkurat nå, vivale skrev: Å du kjære😂 er ett navn på 5 bokstaver med bindestrek mye?. Datteren min har også bindestrek men hun har 11 bokstaver!🤣 Det har 5 stavelser. (Klapp som en gjerne sier i barnehagen og småskolen) Eks. (Ikke aktuelle navnet) I-da- Kri-stin-e Ts. Anonymkode: 151b4...22f 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #12 Skrevet 29. november 2018 7 minutter siden, vivale skrev: Å du kjære😂 er ett navn på 5 bokstaver med bindestrek mye?. Datteren min har også bindestrek men hun har 11 bokstaver!🤣 5 stavelser, ikke 5 bokstaver. Anonymkode: d9a8b...c25 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #13 Skrevet 29. november 2018 Det viktigste er vel hva barnet vil bli kalt i stedet for at dere som foreldre er redde for at andre synes det er for langt. En bindestrek vil gjøre det mye lettere for barnet å bli kalt det hun vil, og det er jo grunnen til at hun etterspør dette. Hun er tross alt 12 år. Det er lite sannsynlig at hun vil identifisere seg med bare det ene navnet i fremtiden. Anonymkode: 25291...6e2 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #14 Skrevet 29. november 2018 4 timer siden, vivale skrev: Å du kjære😂 er ett navn på 5 bokstaver med bindestrek mye?. Datteren min har også bindestrek men hun har 11 bokstaver!🤣 Forskjell på stavelse og bokstaver. Linn = fire bokstaver og 1 stavelse. Oda = tre bokstaver og to stavelser. Ea = to bokstaver og to stavelser. Esmeralda har 9 bokstaver og fire stavelser. Ragnhild har 8 bokstaver men bare to stavelser. Anonymkode: 7f729...3dd 5
Ulrikke Skrevet 29. november 2018 #15 Skrevet 29. november 2018 Datteren min er 13 og har også to fornavn uten bindestrek (med fem stavelser tilsammen). Hun er motsatt, vil absolutt ikke bruke det andre fornavnet. Hadde det vært bindestrek mellom og hun hadde ønsket den fjernet hadde jeg godtatt det i fjor, for å si det sånn! La henne få bindestreken, så er det enklere å argumentere for at begge navnene skal brukes! 1
Daria Skrevet 29. november 2018 #16 Skrevet 29. november 2018 Jeg klarer ikke se at et bindestrek vil gjøre noen forskjell i praksis - har man flere navn må man uansett fortelle hvilke(t) man bruker. Jeg har vært borti dobbelnavn med bindestrek hvor bare det siste navnet brukes - eller bare det første; uten bindestrek hvor begge navn alltid brukes av alle, eller hvor det første navnet aldri brukes; tre enkeltstående navn hvor familie bruker et, venner et annet og det tredje kun ved spesielle anledninger; tre navn med bindestrek mellom de to siste - er det noe jeg har lært om navn etter mange år i skoleverket er det å ikke anta noe som helst om navnebruk ut fra hva som står på papiret... Men er det viktig for henne ville jeg latt henne få den bindestreken - det er hennes navn. 3
Cirkelin Skrevet 29. november 2018 #17 Skrevet 29. november 2018 Jeg har to navn med bindestrek, til sammen tre stavelser og har ikke merket stort til at det hjelper for å få noen til å bruke begge navnene mine. Lege og andre offentlige instanser bruker oftest bare første navn på tross av bindestrek. Dessuten er bindestreken et litt sært norsk fenomen. På flybilletter og i utlandet blir derfor begge navnene skrevet som ett og det ser ikke lurt ut. Så for min del er bindestrek noe herk. Svært få skjønner hvorfor den er der. Det er min mening etter over 50 år med den lille irriterende streken 😁 Jeg ville i hvert fall ventet med å gjøre navneendring på en 12-åring til det er tid for passfornyelse. Ellers blir det en dyr navneendring. Og så hadde jeg håpet hun la ønsket på hylla innen den tid.
Mistymya Skrevet 29. november 2018 #18 Skrevet 29. november 2018 Hun er 12 år. Og alle barn har rett til å bli hørt. La henne få navnet endret. 2
Gjest Krampus Skrevet 29. november 2018 #19 Skrevet 29. november 2018 Jeg fikk endret navnet mitt da jeg var 12. Har endret det 4 ganger siden. Så jeg sier la henne få bindestreken, det er så enkelt å bytte navn at skulle hun angre senere så er det bare å bytte tilbake.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #20 Skrevet 29. november 2018 Jeg la til mors pikenavn/etternavn som mellomnavn da jeg ble 14. Hadde lekt med tanken en liten stund. Heter det fortsatt Anonymkode: 827a0...147
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå