Gå til innhold

Kjapp innføring i å lese regnskap.....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal sette meg inn i regnskapet til håndballgruppen før et møte. Jeg har aldri lest regnskap før og er ikke flink til å forstå dette. Det er fremstilt i Excel.

Kan noen raskt forklare meg dette?

Er det minustegn foran de summene som faktisk er i pluss? Altså, står det -2500 kr i treningsavgift, så har denne summen kommet inn?

Og motsatt, står det ikke noe foran dersom man mangler summen? 2500 kr.

Resultat og balanse. Hva er egentlig forskjelligen? Gir balansen et øyeblikksbilde og regnskapet er for hele året?

Anonymkode: 457bf...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest duftlyset

Dette er vanskelig å forklare uten at du har hatt noe som helst innføring i regnskap. Jeg anbefaler deg å kjøpe (eller låne på bibliotek), en fagbok om årsregnskap. jeg brukte denne under studier og den er veldig god: "Årsregnskapet av Trond Kristoffersen"

Grunnen til at salgsinntekten er i minus er fordi det ikke er betalt i kontanter, men gått inn til håndballklubbens bankkonto. Det virker nok rart at salgsinntekter skal krediteres når vi tross alt har fått en salgsinntekt. Men det er fordi pengene ligger som bankinnskudd. Illustrerer med et eksempel: 

EKS:
Dersom en kunde betaler kr 2.500,- med et bankkort, så vil kontoen for salgsinntekt krediteres. Motposteringen vil bli å debitere bankinnskuddet med det samme beløpet, slik at det oppnås balanse. Se i regnskapet om du finner samme beløp på andre siden av balansen med positivt fortegn. Antakeligvis heter denne posten bankinnskudd eller lignende. 

Kreditere (-)
Debitere (+)

Her er grunnleggende bokføring
https://finanssans.no/grunnleggende-bokforing

Resultatregnskapet viser inntekter minus kostnader, og viser dermed resultatet av aktivitetene for hele perioden. Balansen viser den finansielle stillingen på et bestemt tidspunkt

Endret av duftlyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...