Gå til innhold

Kjøpt ødelagt vare på tilbud, får tilbake penger og ikke ny vare

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

Har kjøpt noe på Komplett. Denne varer er da defekt, de har ikke den på lager. De får den inn på lager snart. Har vært i kontakt, og personen jeg snakket med sa at de ikke er sikker om jeg kan få en ny vare. Bare penger tilbake. Nå har jo prisen så klart gått tilbake til normalt, som da er 2000,- mere. Har jeg som kjøper noe rett å kreve et nytt produkt istedenfor å få penger tilbake, fordi da har jeg jo ikke lengre råd til å kjøpe det. 

Anonymkode: 3b330...718

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge varen har en mangel, så kan du kreve at varen rettes eller at du får en ny vare. Se forbrukerkjøpsloven § 26 b). 

Det er inngått en avtale mellom deg og komplett, dermed skal de oppfylle sin del av avtalen, med mindre dette er «umulig» eller volder selger «urimelige kostnader» se § 29. Siden varen senere kommer på lager, regnes ikke dette som umulig eller urimelig kostbart for selger.

Retten til å heve kjøpet hvor selger og kjøper refunderer sine ytelser (at du får pengene tilbake) er i utgangspunktet siste utvei etter loven, ettersom at avtalen i sin helhet faller bort. Jeg synes du skal stå på ditt og kreve å få en ny vare - det er dette som er avtalen som ble inngått. Du ønsker varen du skulle få, ikke pengene for den. Som forbruker skal man ikke måtte «overkjøres» av virksomheter som tror de bare kan heve kjøpet fordi det er «enklest». Det er jo ikke det forbrukeren/kjøperen nødvendigvis ønsker.

Håper det løser seg!

• Liker 9
Skrevet

Nei det har du ikke rett til å kreve. Du kan kreve pengene tilbake av tilbudspris , eller samme vare siden den var defekt. Men ikke tilsvarende vare til fullpris. Har de ikke varen din inne kan du få gavekort på det du betalte eller pengene igjen. 

Anonymkode: fd514...a71

Skrevet

Du har rett på kompensasjon. Om det er pengene tilbake eller ny vare bestter i grunn butikken.

Anonymkode: 5f88a...e7f

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

hei,

Har kjøpt noe på Komplett. Denne varer er da defekt, de har ikke den på lager. De får den inn på lager snart. Har vært i kontakt, og personen jeg snakket med sa at de ikke er sikker om jeg kan få en ny vare. Bare penger tilbake. Nå har jo prisen så klart gått tilbake til normalt, som da er 2000,- mere. Har jeg som kjøper noe rett å kreve et nytt produkt istedenfor å få penger tilbake, fordi da har jeg jo ikke lengre råd til å kjøpe det. 

Anonymkode: 3b330...718

Når varen er skadet kan selger selv bestemme om kunden skal få reparert varen, selger har etter forbrukerkjøpsloven tre forsøk på å utbedre samme skade/deffekt, går ikke det å utbedre kan selger bestemme om kunden skal få ny vare eller om kjøpet skal heves. Altså du må her forholde deg til selgers avgjørelse. 

Men i slike tilfeller pleier selger å være smidig. 

Ville bedt om at samme vare kan kjøpes for samme pris når varen på nytt er på lager. Men å være listig og vennlig i sin fremferd når en ber om en slik avtale er ofte langt mer fruktbart enn å være påståelig og kravstor. 

Anonymkode: 64ce4...127

• Liker 4
Skrevet

Var på en måte i samme situasjon for noen år siden. Kjøpte ny sofa på skeidar, på salg/halv pris. Betalte 10 000. Da sofaen ble levert kvittet oss med den gamle. 

Etter noen uker viste det seg at sofaen hadde noen større mangler, kunne ikke repareres og sofaen var gått ut av sortimentet. Vi fikk tilbud om pengene tilbake, men vi ville jo ha ny sofa!

Tok litt tid, men de gav seg og gav oss ny sofa og jeg er en fornøyd kunde som ofte framsnakket Skeidar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...