Gå til innhold

avslutte deltidsstudiet pga sykemelding fra jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg mistet i sommer søsteren min i selvmord og tar dette selvsagt veldig tungt. Jeg ble sykemeldt fra jobben min da dette skjedde. 2 mnd etter skulle jeg starte på deltidsstudie og fikk da beskjed av sjefen min om at jeg måtte avbryte sykemeldingen om jeg skulle studere for jeg kunne ikke studere mens jeg var sykemeldt. Var jeg frisk nok til å studere så var jeg frisk nok til å jobbe. Jeg er på skolen en dag annen hver uke og jeg mener selv at dette klarer jeg å gjennomføre selv om jeg er sykemeldt fra jobben. Har nå vært i full jobb siden studiene startet og jeg kjenner at jeg er så sliten og utmattet etter dødsfallet og sorgen, at jeg virkelig kunne trengt meg en sykemelding. Men jeg vil samtidig ikke gi opp studiene om dere skjønner. Kan det virkelig være slik at man ikke kan være sykemeldt mens man studerer? 

Anonymkode: d50c1...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv vært sykmeldt fra jobb samtidig som jeg fortsatte å studere. I mitt tilfelle gjaldt sykemeldingen uholdbare forhold på jobb, så det blir kanskje litt annerledes. Jeg ville snakket med fastlegen om dette først og fremst.

Så trist å høre om søsteren din. Jeg klarer ikke engang å forestille meg den smerten. :hug:

Anonymkode: d0055...088

Skrevet (endret)

Trist å høre om søsteren din. Det burde være forståelig for alle at dette preger deg. Jeg fatter ikke at sjefen vil ha deg på arbeid i full tid på full lønn når du åpenbart og av grunner du ikke er herre over ikke er i stand til å yte full innsats.

Men det er nå så. Det finnes også andre arbeidsgivere.

Det er noe som heter at er du sykmeldt, så er du sykmeldt. Støtteordninger som gjelder arbeidslivet er strengt tatt misbrukt hvis du studerer - du kan for eksempel ikke studere og heve ledigetstrygd. Men sånn rent praktisk: Det jeg ville gått for, var gradert sykemelding, slik holdt kontakten med arbeidet og hatt rom for å studere.

Endret av draug 75
språkvask
Skrevet

Jeg var gradert sykemeldt en kort periode mens jeg studerte deltid. Fikk "lov" å fortsette studiet men spørsmålet kom jo. Nav og arb.giver kan vise skjønn. 

Anonymkode: 7c0ca...bd3

Skrevet

Ts her. Så jeg kan feks være 50-80 prosent sykemeldt samtidig som jeg er på skolen en dag annenhver uke?

Skrevet

Jeg har to jobber og går på skole deltid, har vært sykemeldt kun fra den ene jobben, og kun fra jobbene og ikke skolen, aldri vært noe problem det.

Anonymkode: efd9e...011

Skrevet (endret)

Hør med nav og få svaret skriftlig, slik at du ikke får problemer. 

Personlig mener jeg at det kan være stor forskjell på et studie hvor du styrer lesing selv og kun må møte to ganger i måneden, og en vanlig jobb. 

I ditt tilfelle tenker jeg at du virkelig prøve å fortsette studiene. Kanskje samtidig med at du jobber litt redusert. Hør med legen og nav. 

Veldig trist å høre om søsteren din, det er en situasjon som (kan jeg si heldigvis?), ikke alle klarer å sette seg inn i. 

♥️

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha avklart det med lege og NAV. Det arbeidsgiver sier bør du ta med en klype salt. Finn ut av dette på egenhånd. 

Jeg ville også ha tatt svarene du får her med en klype salt. Det er ganske vanlig at trådstarter i slike tråder får et bastant nei på grunn av en personlig oppfatning at man ikke kan studere mens man er sykemeldt. 

Anonymkode: c1c99...6a4

• Liker 1
Skrevet

Snakk med nav og lege, det er de som avgjør.. Så lenge du har levert gyldig sykemelding, har arbeidsgiver i utgangspunktet ikke noe med hva du ellers driver med.

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Ja burde ta meg en tur til legen for å snakke om det, kjenner bare at jeg er på randen til å møte veggen så er nødt til å gjøre noe. 

Skrevet

Studiene er ikke betalt gjennom jobben?

Skrevet
3 minutter siden, Daria said:

Snakk med nav og lege, det er de som avgjør.. Så lenge du har levert gyldig sykemelding, har arbeidsgiver i utgangspunktet ikke noe med hva du ellers driver med.

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Du er klar over at arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen hvis han mener den misbrukes eller ikke er gyldig? 

Til ts: Snakk med nav, ja, så slipper du noen ubehagelige overraskelser.

Skrevet

Nei utdanningen er ikke finansiert av jobb. Ts

Skrevet

Jeg syns jeg har lest et sted at man kan være sykemeldt fra jobb, men likevel studere. Det er forskjell på å være på jobb og på å være student. Du kan tilpasse når og hvor du leser, det kan du ikke med jobben. På jobb må du være mentalt til stede hele tiden og du må evne å gjennomføre arbeidsoppgavene. Som student kan du ta en fridag uten at det påvirker andre enn deg selv. I mange yrker må man forholde seg til andre, noe som kan være slitsomt nok i seg selv. Så jeg tror nok at du kan få medhold i at du kan studere, men være sykemeldt fra jobb. Uansett er det legen din, ikke arbeidsgiver, som skal vurdere hva som er best for deg. Arbeidsgiver kan derimot bestride sykemeldingen din.

Anonymkode: 0d0f8...be7

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvorfor man er sykemeldt tenker jeg. Har man brekt en fot klarer man fint å studere, men det vil være umulig å jobbe for eksempel på et sykehjem. Hadde vært synd om alle slags "sykdommer" som gjør at man ikke er i stand til å fungere i arbeid en periode, skal føre til at man mister studiet også. Uten at jeg vet det, så tror jeg det kun gjelder at man ikke kan ta eksamen når man er sykemeldt. Om du er på skolen eller leser hjemme er det jo ingen som har kontroll over. 

Anonymkode: b8609...5ec

Skrevet

Jeg jobbet 100% og tok et deltidsstudium (50%) ved siden av. Deltidsstudiet var lagt opp til å tas ved siden av jobb. Da jeg ble sykmeldt, fikk jeg valget fra NAV: Slutte på studiet, eller bli trukket 50% av sykepengene. 

Anonymkode: 42f83...1be

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ja burde ta meg en tur til legen for å snakke om det, kjenner bare at jeg er på randen til å møte veggen så er nødt til å gjøre noe. 

Du må først og fremst snakke med NAV. Og som andre skriver - få svaret skriftlig. 

Anonymkode: 42f83...1be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...