Tippemor Skrevet 29. november 2018 #1 Skrevet 29. november 2018 Dette gjelder ikke meg, men en go nabo. han er gift med en fra Asia. De har hatt en kamp i mangen år pga hun sender penger ned til familien, bak hans rygg. Han har gjort alt han kan for at forholde kan holde, for sønnen sin del (han er 7 år nå) Men hun moren har ikke skjønt at det går ut over sønnen at hun har drevet på sånn. F.eks har de ikke kunnet dra på sommerferie 3 år på rad, pga hennes holdning til penger. Det er mye mer, men dere kan gjerne selv tenke dere det til hvordan ting er når man hver mnd går i minus. her er det og far som alltid finner på noe med gutten. Jeg har ALDRI sett moren være ute med gutten sin. Ikke på lekeplassen, ikke i gaten... ikke noe.. her er det far som har stilt opp fra gutten ble født. når mor er ferdi på jobb, så lager hun middag, også går hun på rommet sitt (de deler ikke rom lengre) og sover.. eller er der resten av dagen. Når gutten var mindre, tok hun han med på fest.... Listen er egentlig lang, men da ville innlegget blitt veldig lang å lese. for 2 uker siden, stakk hun plutselig, til en venninne, og har ikke kommet tilbake. Naboen vet ikke hvor hun er, men de har hatt dialog via msg. Hun har fått treffe sønnen, Hjemme hos farmoren. Men naboen er veldig redd for at hun som skal få hivedomsorgen, pga hun er moren.. Men hun er ikke skikket som mor, i mine øyne. Ikke har hun økonomien heller. Far har dobbelt så mye som mor, sånn ca. Noen som har erfaring med en sånn type sak? De skal på mekling neste uke, og hun har bedt om separert meklings time, noe hun har fått da. Trodde ikke det gikk engang. jeg har 150% tillitt til naboen. Han skal og være besøkshjem til min sønn. Han er en fantastsik pappa, omsorgsfull og go. Men moren.. jeg hadde aldri tillatt henne å være besøkshjem... har noen noen betryggende ord som jeg kan fortelle naboen? Så han kan slappe litt av.. takk☺️ 1
Chablis Skrevet 29. november 2018 #2 Skrevet 29. november 2018 (endret) Uten å kjenne alle detaljer er det jo umulig å si noe som helst, men jeg kan si såpass at jeg hadde elendig økonomi når jeg forlot barnefar men beholdt allikevel ungene så økonomi er ikke utslagsgivende. Uansett hva som skjer mellom husets vegger så har du kun fått en versjon og dette er helt åpent frem til en dommer ser på saken. Men jeg vil tro det blir vanskelig å frata mor omsorgen og det lureste alternativ for far er 50/50 og evt utvide dette til fars fordel etterhvert dersom mor ikke oppfyller sine plikter som mor i hverdagen. For alt du vet så er hun en flott mor innenfor husets vegger men har en depresjon pga dårlig ekteskap og savn til familien.. Nå spekulerer jeg selvfølgelig, men det gjør du også. Endret 29. november 2018 av Elektra 9
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #3 Skrevet 29. november 2018 Er han best skikket, vil han få hovedomsorgen ja. Om det er noe tak i megler, vil megler anbefale det han/hun ser som barnets beste ut fra det foreldrene forteller. I motsetning til det mange tror, har fvk anledning til å komme med råd/anbefalinger til samværsbrøk, men man er i sin fulle rett om man ikke tar rådene til følge. Anonymkode: e04a2...c11 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #4 Skrevet 29. november 2018 Jeg ville bedt naboen kontakte barnevernet og bedt de om råd og hjelp i forhold til mor. videre så be han tenke nøye gjennom en samværsplan som kan være ok for han. ikke minst så kan familievern kontoret også snakke med sønnen, der han kan få uttale seg om egne ønsker! Anonymkode: 19916...009 2
Grandidosa83 Skrevet 29. november 2018 #5 Skrevet 29. november 2018 6 minutter siden, Tippemor skrev: Dette gjelder ikke meg, men en go nabo. han er gift med en fra Asia. De har hatt en kamp i mangen år pga hun sender penger ned til familien, bak hans rygg. Han har gjort alt han kan for at forholde kan holde, for sønnen sin del (han er 7 år nå) Men hun moren har ikke skjønt at det går ut over sønnen at hun har drevet på sånn. F.eks har de ikke kunnet dra på sommerferie 3 år på rad, pga hennes holdning til penger. Det er mye mer, men dere kan gjerne selv tenke dere det til hvordan ting er når man hver mnd går i minus. her er det og far som alltid finner på noe med gutten. Jeg har ALDRI sett moren være ute med gutten sin. Ikke på lekeplassen, ikke i gaten... ikke noe.. her er det far som har stilt opp fra gutten ble født. når mor er ferdi på jobb, så lager hun middag, også går hun på rommet sitt (de deler ikke rom lengre) og sover.. eller er der resten av dagen. Når gutten var mindre, tok hun han med på fest.... Listen er egentlig lang, men da ville innlegget blitt veldig lang å lese. for 2 uker siden, stakk hun plutselig, til en venninne, og har ikke kommet tilbake. Naboen vet ikke hvor hun er, men de har hatt dialog via msg. Hun har fått treffe sønnen, Hjemme hos farmoren. Men naboen er veldig redd for at hun som skal få hivedomsorgen, pga hun er moren.. Men hun er ikke skikket som mor, i mine øyne. Ikke har hun økonomien heller. Far har dobbelt så mye som mor, sånn ca. Noen som har erfaring med en sånn type sak? De skal på mekling neste uke, og hun har bedt om separert meklings time, noe hun har fått da. Trodde ikke det gikk engang. jeg har 150% tillitt til naboen. Han skal og være besøkshjem til min sønn. Han er en fantastsik pappa, omsorgsfull og go. Men moren.. jeg hadde aldri tillatt henne å være besøkshjem... har noen noen betryggende ord som jeg kan fortelle naboen? Så han kan slappe litt av.. takk☺️ Her er det egentlig bare å kontakte en advokat som spesialiserer seg på slike saker. En konsultasjonstime / saksgjennomgang koster gjerne bare noen tusenlapper og er en billig investering i de fleste tilfeller. Her er det gjerne gode råd å få i forhold til dokumentasjon og handling i forkant av en eventuell rettssak. Det er ingenting galt i å spørre på et forum, men problemet er at kvaliteten på svarene er ofte meget varierende. En sak som dette blir for meg som å gå på KG for å høre hva man skal gjøre med de sterke brystsmertene, delvis lammelse osv istedenfor å kontakte lege. Husk at man kan forhåndsavtale honoraret til advokaten slik at det blir forutberegnelig hva kostnaden blir. 2
Tippemor Skrevet 29. november 2018 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2018 1 minutt siden, Grandidosa83 skrev: Her er det egentlig bare å kontakte en advokat som spesialiserer seg på slike saker. En konsultasjonstime / saksgjennomgang koster gjerne bare noen tusenlapper og er en billig investering i de fleste tilfeller. Her er det gjerne gode råd å få i forhold til dokumentasjon og handling i forkant av en eventuell rettssak. Det er ingenting galt i å spørre på et forum, men problemet er at kvaliteten på svarene er ofte meget varierende. En sak som dette blir for meg som å gå på KG for å høre hva man skal gjøre med de sterke brystsmertene, delvis lammelse osv istedenfor å kontakte lege. Husk at man kan forhåndsavtale honoraret til advokaten slik at det blir forutberegnelig hva kostnaden blir. Han har alt kontaktet advokat☺️ Men enn så lenge, iallefall til en mekling et tatt, står det litt stille der. Jeg vet at kvaliteten på svarene, kan være så der. Men nå har jeg prøvd å google og finne litt imfo på nettet, men finner ikke noe særligt takk for svar☺️ 1
Tippemor Skrevet 29. november 2018 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2018 8 minutter siden, Elektra skrev: Uten å kjenne alle detaljer er det jo umulig å si noe som helst, men jeg kan si såpass at jeg hadde elendig økonomi når jeg forlot barnefar men beholdt allikevel ungene så økonomi er ikke utslagsgivende. Uansett hva som skjer mellom husets vegger så har du kun fått en versjon og dette er helt åpent frem til en dommer ser på saken. Men jeg vil tro det blir vanskelig å frata mor omsorgen og det lureste alternativ for far er 50/50 og evt utvide dette til fars fordel etterhvert dersom mor ikke oppfyller sine plikter som mor i hverdagen. For alt du vet så er hun en flott mor innenfor husets vegger men har en depresjon pga dårlig ekteskap og savn til familien.. Nå spekulerer jeg selvfølgelig, men det gjør du også. Hei:) ja, det blir en del spekulasjoner. Men nå kjenner jeg begge 2 ganske godt. Vi bodde med de 1 mnd, for 3 år siden pga vi hadde hatt brann hjemme. Og vi har vært på ferier med de, så jeg har sett med egne øyner hvordan ting er i hjemmet der. Det er jo bra at de ikke alltid henger seg opp i økonomien☺️ 1
Chablis Skrevet 29. november 2018 #8 Skrevet 29. november 2018 Akkurat nå, Tippemor skrev: Hei:) ja, det blir en del spekulasjoner. Men nå kjenner jeg begge 2 ganske godt. Vi bodde med de 1 mnd, for 3 år siden pga vi hadde hatt brann hjemme. Og vi har vært på ferier med de, så jeg har sett med egne øyner hvordan ting er i hjemmet der. Det er jo bra at de ikke alltid henger seg opp i økonomien☺️ Det vil uansett stille far i best lys dersom han anerkjenner at mor er like viktig som far selv om de har forskjellig oppdragelsesmetoder. Barnet trenger både mamma og pappa, og dette handler kun om barnets beste og ikke foreldrenes sårede følelser. Den forelderen som har barnets beste i fokus og KUN dette vil stille veldig sterkt. 2
Tippemor Skrevet 29. november 2018 Forfatter #9 Skrevet 29. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er han best skikket, vil han få hovedomsorgen ja. Om det er noe tak i megler, vil megler anbefale det han/hun ser som barnets beste ut fra det foreldrene forteller. I motsetning til det mange tror, har fvk anledning til å komme med råd/anbefalinger til samværsbrøk, men man er i sin fulle rett om man ikke tar rådene til følge. Anonymkode: e04a2...c11 Jeg håper de får en oppegående mekler. En som skjønner og ser. Han har oftet en hel del for både sønnen, og henne, i mangen år. Gitt begge alt de trenger, mens han selv går rundt i filler av klær:(
Tippemor Skrevet 29. november 2018 Forfatter #10 Skrevet 29. november 2018 4 minutter siden, Elektra skrev: Det vil uansett stille far i best lys dersom han anerkjenner at mor er like viktig som far selv om de har forskjellig oppdragelsesmetoder. Barnet trenger både mamma og pappa, og dette handler kun om barnets beste og ikke foreldrenes sårede følelser. Den forelderen som har barnets beste i fokus og KUN dette vil stille veldig sterkt. Barnets beste har han i fokus i minst 3 år. Han har vel egentlig tillatt henne å oppføre seg som hun gjør, de sover på hvert sitt rom bl.a. Så de bodde nå kun sammen, pga sønnen. Ellers hadde han fått henne ut av huset for lenge siden.
Tippemor Skrevet 29. november 2018 Forfatter #11 Skrevet 29. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville bedt naboen kontakte barnevernet og bedt de om råd og hjelp i forhold til mor. videre så be han tenke nøye gjennom en samværsplan som kan være ok for han. ikke minst så kan familievern kontoret også snakke med sønnen, der han kan få uttale seg om egne ønsker! Anonymkode: 19916...009 Ja, jeg har sagt han burde kontakte Bv. Men usikker på om han har gjort det. sønnens ønske er å bo med begge. Men saken er jo den at naboen ikke tørr la hun ha sønnen, pga han vet ikke hva hun vil finne på. Om hun tar han med på fester, ha fester hjemme... osv. Hun er ikke noe go egnet mor
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #12 Skrevet 29. november 2018 Ville vært på vakt overfor motivasjonen hennes for å be om separat mekling. Leser at dette kun innvilges i helt spesielle tilfeller: «I noen tilfeller, for eksempel i saker med vold, er det mulig å søke om separat mekling, slik at dere møter på hvert deres tidspunkt.» https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Mekling/ https://www.familiemekling.no/familiemekling Anonymkode: d51fd...0e2 2
GammelKaktus Skrevet 29. november 2018 #13 Skrevet 29. november 2018 Økonomi har jo ikke så mye å si når det kommer til hvem som får hovedomsorgen. Men når barnet er 7 år så skal barnets ønsker bli hørt, og et barns lojalitet er ikke å kimse av... Så lenge far er den som har best tilknytning til barnet så er det jo han som bør ha hovedansvaret for barnet. Hvis mor ikke egner seg så må dere rundt sende bekymringsmeldinger til barnevernet, jo flere jo bedre.
regine Skrevet 29. november 2018 #14 Skrevet 29. november 2018 Selvfølgelig kan far få hovedomsorgen, hvorfor skulle han ikke kunne det, dersom han er best egnet? første steg er mekling, de kan ikke bestemme noen ting, men kan selvsagt komme med råd, evt forsøke å presse gjennom en løsning fordi deres mål er at "foreldrene skal bli enige" nærmest uansett. Men - far bør tenke nøye gjennom hva HAN mener er best for ungen i denne situasjonen. Han må passe seg vel for å sverte mor, dette handler nemlig ikek om forholdet mellom foreldrene, men om BARNETS beste. Hvis far mener at han er best egnet - ut fra historien, tilknytning etc, - til hovedomsorg, så bør han jo gå for dette. 50/50 i en situasjon hvor foreldrene kommuniserer dårlig er ingen god løsning - for BARNET, som da risikerer å leve i konstant konflikt. Barnet skal høres - men det betyr IKKE at barnet skal bestemme eller ha ansvar for de avgjørelser som tas for samvær etc. Økonomi spiller heldigvis liten rolle, det handler om omsorgsevne etc, og det avgjøres ikke av om man har penger på bok. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #15 Skrevet 29. november 2018 Kanskje du kan vitne om det blir sak ? Siden dere har bodd sammen, vært på ferie og kjent hverandre noen år.. Jeg tenkte med en gang « tenk om moren tar med sønnen tilbake til hjemlandet «, stakkars barn om hun har så lite interesse og tid til han... Trist for alle dette der ! Anonymkode: ef607...6d8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #16 Skrevet 29. november 2018 Skjønner ikke helt hvordan de kan gå i minus hver måned pga penger hun sender ned. Alle menn som gifter seg med asiatiske kvinner, vet at det er en skikk å sende penger til familien, og hun har jo tilmed egen jobb. At det har vært en kamp i alle år sier jo noe om at han ikke har akseptert skikkene hun har med seg, og som er veldig viktig at blir holdt. Måtte bare kommentere det, for særlig objektiv i din posisjon er du ikke. Det er vanlig, om enn ikke bra, at de tar med små barn på fest også. Ikke bra om det konsumeres mye alkohol ihvertfall. Hvorfor skal han be om hovedomsorg? Jeg ser flere trekk ved denne naboen din jeg ikke liker helt. Det har tydeligvis ikke vært et godt ekteskap, så at hun har reist bort er vel naturlig. Hun har sikkert vært deprimert, og hun trenger ikke være en dårlig mor som du beskriver ting. Han burde gå for delt omsorg. Det er det nok stor sannsynlighet for at han får ihverfall. Anonymkode: cef63...692 4
Illuminatum Skrevet 29. november 2018 #17 Skrevet 29. november 2018 2 timer siden, Tippemor skrev: Dette gjelder ikke meg, men en go nabo. han er gift med en fra Asia. De har hatt en kamp i mangen år pga hun sender penger ned til familien, bak hans rygg. Han har gjort alt han kan for at forholde kan holde, for sønnen sin del (han er 7 år nå) Men hun moren har ikke skjønt at det går ut over sønnen at hun har drevet på sånn. F.eks har de ikke kunnet dra på sommerferie 3 år på rad, pga hennes holdning til penger. Det er mye mer, men dere kan gjerne selv tenke dere det til hvordan ting er når man hver mnd går i minus. Verdt er det å ikke glemme at mange gifter seg med vestlige menn ikke for at de møtte den store kjærligheten men for å få et bedre liv og ikke bare for en selv men for foreldre og annen familie. Dette gjør at unge på kanskje 25 "finner den store kjærligheten" med menn på 60 år. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #18 Skrevet 29. november 2018 Minner meg veldig om situasjonen til en nær venninne. Men der viste det seg at far/mannen var voldelig og at det var grunnen til at kona ikke var ute med barnet, og låste seg inne hjemme. Faren fremsto som en superhelt i flere år, til sannheten tilslutt kom frem. Anonymkode: 0766e...2cb 6
Gjest O.G. Skrevet 29. november 2018 #19 Skrevet 29. november 2018 Her får far svi for at han trakk med seg ei med økonomiske motiv for å bli ilag med ham oppover til Norge.
Tippemor Skrevet 29. november 2018 Forfatter #20 Skrevet 29. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Minner meg veldig om situasjonen til en nær venninne. Men der viste det seg at far/mannen var voldelig og at det var grunnen til at kona ikke var ute med barnet, og låste seg inne hjemme. Faren fremsto som en superhelt i flere år, til sannheten tilslutt kom frem. Anonymkode: 0766e...2cb Han er ikke voldelig. Naboen har spurt ett vennepar om hva hun har sagt om han. Og det eneste hun hadde sagt, var at han hadde kjeftet på henne pga hun sender penger ned. Hun går på jobb hver dag, og har ingen blåmerker eller sår, å skjule
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå