Gjest Teletubbien Skrevet 29. mars 2005 #1 Skrevet 29. mars 2005 Mine to små jenter har vært hos meg siden lørdag. De ble sagt å være søstre, 9 uker gamle og flasket opp (=veldig tamme). Jeg har byttet bur fra 65 x 50 til 100 x 50 og der ser det ut til at de stortrives. De har hatt hvert sitt hus, som jeg etter tips har fjernet i håp om å få dem max tamme. Lot dem i fred første døgnet og har økt kos og håndtering deretter. Passer på at det er rolige forhold når jeg tar dem ut og "koser" med dem. Likevel så er det sånn at de fortsatt virker ganske engstelige. Jeg forsøker å belønne dem med agurkbiter hver gang jeg tar dem ut, og gir dem lite agurk inni buret - siden dette ser ut til å være noe de virkelig er glad i. Den ene holder seg i ro på fanget mitt og bare snur seg litt rundt og spiser agurk etter en stund, i begynnelsen småbet/nappet hun meg i fingrene, men det har blitt mye mindre. Nr to har jeg alltid trodd var minst redd, men hun biter mer og mer, og er veldig urolig i fanget mitt - prøver å klatre over hendene mine og napper/biter både hardere og mye oftere. Hos henne har det blitt mer biting enn de første gangene. I dag når jeg hadde henne ute så merket jeg også vet et par anledninger at hun tilsynelatende skalv litt/ristet et par ganger... Biter hun fordi hun er redd eller hva??? Tips/råd???
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #2 Skrevet 29. mars 2005 hvis det kommer lyd samtidig som hun skjelver/rister er det bare en marsvingreie, så vidt jeg husker en slags koselyd. Kan ikke huske å ha sett marsvin skjelve av skrekk eller noe, men har vel egentlig aldri sett veldig redde marsvin. når det gjelder biting er hun sikkert litt nervøs og skvetten. Mange marsvin er kilne på sidene/flankene, og biter om du tar dem der, i hvert fall hvis du gjør det brått og ikke med begge hender (feks for å løfte opp). Dessuten liker de sjelden å bli tatt på haka eller kinnene bakfra (uten å kunne se hva som skjer). Kanskje du bør ta henne opp etter at de har vært i aktivitet en stund og de har roet seg ned, så hun er sliten og rolig? Ellers er jeg sikker på at det kommer seg etter hvert. Alle marsvinene jeg har hatt ble tamme og snille, men ikke alle er like kosete, og noen har noen grenser for hva du kommer til å få lov å gjøre med dem:)
Gjest Bhsiltsk Skrevet 30. mars 2005 #3 Skrevet 30. mars 2005 http://www.guinealynx.info/healthycavy.html Generelt om marsvin http://cavyspirit.com/sexing.htm Om å kjønnsbestemme marsvin http://guineapigs.info/ Generelt om marsvin
Pandora Skrevet 30. mars 2005 #4 Skrevet 30. mars 2005 Neon småbiter når dem koser seg. Andre pga redsel. Som Gjest sier her om det er ved berøring av rome og hun hogger til er det pga hun ikke er brunstig.. hehe en brunstig hunvil bare rette ut rompa når den blir berørt...
Gjest lurven Skrevet 3. april 2005 #5 Skrevet 3. april 2005 marsvin kan skjelve av skrekk og kommer da som regel med den samme lyden som de gjør når de koser seg. mitt marsvin skjelver av skrekk og kommer med denne lyden når den feks hører en skarp lyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå