Gå til innhold

Dere som er veldig overvektige... hva spiser dere i hverdagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

før spiste jeg hele tiden, da jeg bestemte meg for å gå ned, så spiste jeg også hele tiden, men kuttet ut det meste. Spiste grønnsaker og fisk, ikke sauser, ikke pasta eller ris, ikke poteter, ikke brød, ikke sjokolade, ikke engang i helgen. Gikk mye i erter og linser. Er enorme mengder av slikt man kan spise men enda holde kaloriene nede. Holdt på i 3 mnd og gikk ned mye. Nå har jeg sluttet å telle kalorier på lifesum, men går enda ned, dog saktere, for nå spiser jeg alt, bare små mengder og helt kuttet ut godis, da det rett og slett ikke er godt lengre.

Anonymkode: 6df4f...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, tussi84 skrev:

Det er anbefalt å spise hver tredje til fjerde time, fordi det er bedre for forbrenningen, og spes blodsukker nivået. Et menneske er våken i snitt ca 16 timer i døgnet, da trenger man enn 4 til 6 måltider i døgnet, hvor 2 av dem kan være mellom måltid.

Feks 

0630 frokost

0900 mellom måltid

1230 lunsj

1530 mellom måltid. 

1800 middag

2130 kveldsmat 

Niks. Det du viser til er gammel forskning og mytebasert. Kun de som har diabetes behøver jevn tilgang på mat for å holde blodsukker stabilt.

Anonymkode: bd66e...625

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har egentlig gitt opp. Spiser lavkarbo pga helsegevinsten. Spiser lite i forhold til hvor mye jeg beveger meg. Jegvhar både klokke og lifesum hvor jeg logger alt. Jeg spiste ekstrem lavkarbo med periodisk faste. I 6 måneder da greide jeg å gå ned 6! Kg. Andre går ned 30. Jeg har planer om å gå tilbake dit altså. Jeg har en jobb hvor jeg i gjennomsnittet går 8000-10000 skritt per dag. Altså bare på jobb. I tillegg har jeg en hund som krever sitt. I fjor begynnte jeg å trene tre ganger i uken. 1 av gangene er med en super pt. Trener både styrke og kondisjon. Jeg drikker aldri kalorier kun vann og svart kaffe. Den eneste lasten jeg har er rødvin det er det jeg koser meg med om jeg skal kose meg. Der også den med minst sukker. 

Jeg greier ikke å komme under 80 kg. Jeg begynte nesten å få spiseforstyrrelse og bli deprimert pga det. Hater det!! Men har vert sånn de siste 7 årene. Greier bare ikke! Når jeg går ned litt så er en dag med dårlig kost nok til å ødelegge alt. Har prøvd lavkalori og Grete Rode der ble jeg rett og slett så dårlig (smerter i mage og ledd) lavkarbo er det eneste som har fungert noe. I alle fall med tanke på smertene. 

Jeg ser jo at treningen har gjort underverker jeg er fast i fisken greier både planken, pushups og mye annet lett som en lek. Men når jeg sier hvor mye jeg trener er det ingen som tror meg ;(

Så jeg har gitt opp trener for morro skyld og spiser så sunt jeg greier men for rett og slett bare  drite i vekten.

Anonymkode: b0463...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg veide 20 kg ekstra, spiste jeg :
- Frokost: lite/ingenting
- Lunsj: normal salat eller rundstykker med pålegg
- Middag: Store porsjoner (oftest usunne)
- Kveld: Koste meg med godteri/kaker/brus/potetgull foran TV

Etter å ha endret matvaner (20 kg mindre) - så spiser jeg slik:
- Frokost: Skyr yoghurt
- Lunsj: Salat / rundstykker med pålegg
- Middag: Normal porsjon (og sunnere)
- Kveld: Havregrøt / skiver eller noe lett

Det store forskjellen er å kutte ned på «kosemat» om kvelden. Det er strengt tatt ikke nødvendig. Det kan dere gjøre om helgene isteden :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Knekkebrød med vegetarpålegg, ost og tomat/agurk/paprika eller havregrøt med tagatesse og kanel
Varierer lunsj: Banan, mandler, skyr, klementin, atkinsbar, rester fra middag
Middag spises alltid etter klokken 20.00 (dumt at det blir så sent) og er vegetar: Forskjellig vegetarkjøtt med blomkål/brokkoli/pastinakk/aubergine/fenikkel/bønner/linser/gresskar/rådkål/squash. Ofte med bernaise, peppersaus eller fløtesaus.
Spiser ikke kveldsmat, men drikker mye pepsi max.

Prøver å unngå: sukker, mel, ris, pasta og potet.

I helgene blir det ofte hjemmelaget pizza. Og sjokolade, men ikke så mye at jeg føler det er grunnen til at jeg er tykk.

Er ikke veldig streng på hva jeg spiser nå, men var skikkelig streng på lavkarbo før (det var dumt å slutte med lavkarbo ass). Vanskelig som vegetarianer synes jeg. Jeg har gått opp 20kg på ett år etter jeg ble veggis. Sliter ennå med å finne riktig ''livsdiett'' som vegetarianer.

Anonymkode: f60aa...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt meg sammen og endret kostholdet drastisk og kommet meg ned til en vekt jeg er veldig fornøyd med. Kanskje derfor jeg kan være ærlig om hvordan kostholdet mitt var. Veide 85 på det meste, men med dette kostholdet kunne det jo blitt veldig mye mer hvis jeg ikke tok tak da jeg gjorde

Frokost rundt 07.00

Jobber på Ullevål og kjørte så og si daglig innom Kiwi før jobb. Ble som oftest to sjokoladeboller og en Pepsi Max (ble selvfølgelig spist i bilen så ingen skulle se at jeg spise boller og drakk brud til frokost)

Frokost nummer to mellom 9-10

spiste som regel med pasientene. 2-3 brødskiver med et godt lag med smør og forskjellig pålegg. Ble som regel skylt med med rett i koppen kakao.

Lunsj 12-13: 

Ofte salat fra kantina, men da mest av det som er usunt i sånne salatbarer: pasta, hvitløksdressing, focaccia. (Følte meg veldig sunn da, var jo tross alt salat😜) Ofte noe søtt til slutt

Kl 15

Spiste en liten porsjon middag sammen med pasientene. Var det fisk eller noe jeg ikke likte ble det ofte stopp på Circle K på vei hjem. Wiener for en 10’er og Pepsi max.

kl 17: middag

Pizza, taco, etc. Kunne fint spise en Grandiosa alene.

20: kveldsmat

Ofte no sjokolade eller andre søtsaker. Evt et PR brødskiver

Og dette var i hverdagene🙈 Don’t get me going på helgene🙈 

Da jeg holdt på sånn her hadde jeg null formening om hvor mye jeg spise. Vet ikke om jeg fortrengte det eller hva jeg gjorde, men å faktisk erkjenne hvor mye det var, var viktig for å få til en endring.

Anonymkode: 0694c...620

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matmessig spiser jeg egentlig ganske lite, får alltid spørsmål om jeg ikke skal ha mer!? Når jeg er på middagsbesøk. Jeg klarer ikke store posjober, men kunne veldig gjerne ha spist hver 3 time, for jeg blir fort sulten igjen.

Men mitt problem ligger i at jeg er litt for glad i melk. Jeg kan fint tørstedrikke melk, og det er ikke bra, mye sukker i melk. Altås melk er sunt, men på et litt mer vanlig nivå. Jeg kan fint drikke en liter om ikke enda mer på en dag.

Men den største synden er alt godt jeg finner på å hive i meg. Jeg vet selv at det ikke er bra, men ... hvorfor? Ja det kan du godt spørre om, og jeg har ikke et godt svar på det.

Anonymkode: 0d493...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Matmessig spiser jeg egentlig ganske lite, får alltid spørsmål om jeg ikke skal ha mer!? Når jeg er på middagsbesøk. Jeg klarer ikke store posjober, men kunne veldig gjerne ha spist hver 3 time, for jeg blir fort sulten igjen.

Men mitt problem ligger i at jeg er litt for glad i melk. Jeg kan fint tørstedrikke melk, og det er ikke bra, mye sukker i melk. Altås melk er sunt, men på et litt mer vanlig nivå. Jeg kan fint drikke en liter om ikke enda mer på en dag.

Men den største synden er alt godt jeg finner på å hive i meg. Jeg vet selv at det ikke er bra, men ... hvorfor? Ja det kan du godt spørre om, og jeg har ikke et godt svar på det.

Anonymkode: 0d493...673

Du får svar på det ved å se på videoen jeg har postet tidligere, 'The Skinny on Obesity, Hunger and Hormones'.

Anonymkode: e909b...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg spist i dag:

Frokost: havregrøt av 1 dl havregryn, 1 dl skummet melk og vann, ca 1 ss eplesyltetøy. 1,5 dl appelsinjuice.

Lunsj: 1 fullkorn polarbrød med ca 1 ts lettmargarin og 2 skiver kyllingpålegg, salat, paprika. Te uten sukker.

Middag: Fersk og Ferdig grønnsaklasagne. Vann.

Kveldsmat: 1 eple.

Veier 30-35 kilo for mye.

Anonymkode: a683f...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavt stoffskifte, og vekten varierer sterkt i sammenheng med dose levaxin. Jeg varierer derfor i vekt kun grunnet dette.

Men, jeg har også hatt ulike typer kosthold - og jeg vil anta at jeg iallefall sørget for en ca 10 av de kiloene selv i pluss og minus.

Når jeg var lett overvektig spiste jeg som nå: normalt sunt i hverdagen. 

Men jeg hadde også mange «småvaner» og også dårlige vaner i helgene. Det var aldri overspising, men jeg spiste mange «usynlige» kalorier. 

Når jeg så gikk ned i vekt var det hovedsaklig fordi jeg fikk lett forhøyet stoffskifte - jeg klarte ikke slanke meg uansett hva. Men samtidig gikk jeg også på en gluten- og melkefri diett pga mistanke om allergier (og hade elimineringsmetoden). Da ble jo plutselig absolutt at av melkeprodukter kuttet ut, og jeg kunne ikke lengre spise halvfabrikata eller gå på cafe/spise ute.

Det betød absolutt aldri pizza, absolutt aldri kaffe latte og absolutt aldri melkesjokolade.

Nå lever jeg sånn midt i mellom vil jeg si - og veier deretter. Ikke asketisk diett, men heller ikke hyppige utskeielser (bortsett fra i det siste, som jeg går utfra vil vises på vekten med et par tre kilo). 

De jeg kjenner som er veldig overvektige og «ikke skjønner hvorfor» sliter med overspising i perioder - og så straffer de seg selv med slanking etterpå. De skjems for mye til å innrømme ovenfor seg selv at det har en årsak.

Anonymkode: 97745...dc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig trist at så mange sliter med overspising og fedme, og en smule forbløffende at det virker som om det ikke er sælig interesse for å forstå hvorfor. Det handler ikke om viljestyrke, men fysologi. Det er faktisk helt grunnleggende metabolske årsaker til overspising og fedme. Men kan igrunn skjønne at man ender i en slags apati ettersom man har blitt mer eller mindre ført bak lyset av leger, "ernæringseksperter" og "kalorionanister" i årevis. Ønsker alle det beste, vit at det ikke er håpløst. Forstå hvordan kroppen fungerer, slik at du kan spille på lag med den. Kunnskap er makt. 🖖

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Frokost: havregrøt av 1 dl havregryn, 1 dl skummet melk og vann, ca 1 ss eplesyltetøy. 1,5 dl appelsinjuice.

Lunsj: 1 fullkorn polarbrød med ca 1 ts lettmargarin og 2 skiver kyllingpålegg, salat, paprika. Te uten sukker.

Dette er ikke mye mat, men dessverre helt feil mat som hindrer fettforbrenning. Havregryn, skummet melk, syltetøy, juice, brød, frukt, dette er bare sukker. Resultatet er at du går med konstant høyt insulin, dette hindrer fettforbrenning. Proteiner og fett gir minst insulinrespons.

Prøv heller: frokost av egg med ekte smør, gjerne litt bacon eller røkelaks/makrell også. En tomat.

Lunsj: dropp brød, spis gjerne salat og kylling/kjøtt med olivenolje/majones. Margarin er ikke bra.

middag: du trenger skikkelige proteiner, ikke bare grønnsaker. Dropp pasta, ris, poteter. Eks kylling/kjøtt/fisk, litt saus, blomkålmos, eller andre overjordsgrønnsaker.

Evt kveldsmat: en avocado eller litt valnøtter.

etterhvert kan du gjerne forskyve frokosten mot lunsj slik at du spiser dagens første måltid i lunsjtid, det er veldig gunstig for fetforbrenning og helse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Det er vel hva som er "normale porsjoner" som det står om her... Vil tro de fleste veldig overvektige har en annen definisjon av hva som er en normal porsjon enn hva slanke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er vel hva som er "normale porsjoner" som det står om her... Vil tro de fleste veldig overvektige har en annen definisjon av hva som er en normal porsjon enn hva slanke har. 

Men hvorfor har de isåfall det? Det er spørsmålet. Svaret har noe med hormoner å gjøre.. :filer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke mye mat, men dessverre helt feil mat som hindrer fettforbrenning. Havregryn, skummet melk, syltetøy, juice, brød, frukt, dette er bare sukker. Resultatet er at du går med konstant høyt insulin, dette hindrer fettforbrenning. Proteiner og fett gir minst insulinrespons.

Prøv heller: frokost av egg med ekte smør, gjerne litt bacon eller røkelaks/makrell også. En tomat.

Lunsj: dropp brød, spis gjerne salat og kylling/kjøtt med olivenolje/majones. Margarin er ikke bra.

middag: du trenger skikkelige proteiner, ikke bare grønnsaker. Dropp pasta, ris, poteter. Eks kylling/kjøtt/fisk, litt saus, blomkålmos, eller andre overjordsgrønnsaker.

etterhvert kan du gjerne forskyve frokosten mot lunsj slik at du spiser dagens første måltid i lunsjtid, det er veldig gunstig for fetforbrenning og helse.

Men nå er ikke alle interessert i å gå på lavkarbo heller 

Anonymkode: 79ad9...b2e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei misjonerende lavkarboere som tror de har sett lyset!

Det er ingenting galt med hverken havregryn, grovbrød, ris eller pasta. Velger man fullkornutgaven av ris og pasta så er heller ikke de to matvarene usunne. 

Lavkarbo er ikke for alle. 

Anonymkode: dd03a...062

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tussi84 skrev:

I går så spiste jeg og drakk følgende.

Frokost 1 brødskrive med skinke, agurk

Lunsj 2 porsjoner sopp suppe

Middag 1 laks, to små poteter, og bakte grønnsaker med saus.

1 kake stykke 

Kvelds. Samme som til middag.

Drikke i går var pepsi max eller vann hele dagen.

...

Jeg spiser generellt for mye søtsaker. All like vel har jeg de siste årene klart å gå ned i vekt selv om det går sakte. Og jeg fortsetter å gå ned selv om det virker som jeg spiser en hel del. 

Jeg prøver å holde meg til maks 1 sjokolade plate per uke, og potetgull spiser jeg kun om jeg er på besøk et sted og det står framme, eller jeg har gjester. I jula og i påsken spiser jeg hva jeg vil, og i selskap så er jeg ikke redd for å ta et kake stykke. Alt med måte..

Spiser du middag en gang til på kvelden?

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men her er du jo på slankekur, så blir jo ikke helt riktig.

Jeg ser at folk skriver at de spiser normale middagsporsjoner, men oppgir ikke antall poteter f.eks. Og nevner ikke saus og mengden av dette. Stor forskjell på èn potet og fire. Man vider jo hele tiden ut magesekken når den er vant til at mengden er stor. Da vil det jo bare balle på seg med mengdene som må til for å føle at man er mett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tussi84 skrev:

I går så spiste jeg og drakk følgende.

Frokost 1 brødskrive med skinke, agurk

Lunsj 2 porsjoner sopp suppe

Middag 1 laks, to små poteter, og bakte grønnsaker med saus.

1 kake stykke 

Kvelds. Samme som til middag.

Drikke i går var pepsi max eller vann hele dagen.

...

Jeg spiser generellt for mye søtsaker. All like vel har jeg de siste årene klart å gå ned i vekt selv om det går sakte. Og jeg fortsetter å gå ned selv om det virker som jeg spiser en hel del. 

Jeg prøver å holde meg til maks 1 sjokolade plate per uke, og potetgull spiser jeg kun om jeg er på besøk et sted og det står framme, eller jeg har gjester. I jula og i påsken spiser jeg hva jeg vil, og i selskap så er jeg ikke redd for å ta et kake stykke. Alt med måte..

Så du spiser i praksis tre middager om dagen da..

Anonymkode: 8991c...f59

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 kg overvektig og dagene mine ser sånn ca slik ut:

Frokost: Ingenting

Lunsj: en yoghurt av og til, men veldig ofte søtbakst som blir kjøpt på farten. 

Middag: Vanlig husmannskost, men i alt for store porsjoner. 

Kvelds: snop, chips, vårrull, løkringer ol. Av og til alt dette på en gang, andre ganger kun en av dem. 

Ingen tvil i hvorfor jeg er blitt overvektig for å si det slik. 

Anonymkode: 2d443...d63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...