Gå til innhold

Dere som er veldig overvektige... hva spiser dere i hverdagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo enormt mye! :overrasket: Til sammenligning spiser jeg aldri frokost, liten, lett lunsj, stor middag i mine øyne (men det er jo aldri 200 g kjøtt, det er mye!), sjelden eller aldri kvelds. Sjelden eller aldri godteri, kaker eller desserter. 

Jeg har bmi på 18,5 og har aldri vært overvektig, men hadde jeg spist som dette hadde jeg nok vært det. I ferier går jeg gjerne opp et par kilo, da gasser jeg på med desserter og drinker, men når hverdagen kommer har jeg rett og slett ikke lyst på, så det justerer seg selv. Der er jeg helt sikkert heldig. Jeg teller aldri kalorier og spiser absolutt alt jeg har lyst på til middag, men man kan jo ikke spise fet mat hver dag, det sier jo seg selv. 

Anonymkode: 3df9b...a31

Så du tenker at det er normalt å bare spise middag og en liten lunsj? Det er det nemlig ikke. 

Anonymkode: 30f2f...47f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overvektig, og lever faktisk ikke på burger, sjokolade, boller, chips og fast food på daglig basis slik flere i denne tråden gjør. Overvekten min er heller ikke et resultat av et slikt kosthold, men mange år med sykdom og medisiner. Har forsøkt ulike slanke, diett og livsstilsendinger uten å gå ned noe særlig, men slik jeg lever nå har vekten min vært stabil de siste årene, og det er jeg veldig glad for.

Frokost; 2 skriver eller 3 knekkebrød med ost, skinke, leverpostei eller cottage cheese og 1 egg. I helgene lager jeg ofte shakshuka eller omelett.

Lunsj; enten skiver eller knekkebrød som til frokost med avocado, røykelaks, skinke, ost, makrell i tomat eller egg, evt omelett eller pai, ca 1 gang i uken handler jeg i kantinen på jobb, og da er det enten salatbar, suppe eller focaccia med reker og majones.

Mellom lunsj og middag; youghurt med 1 frukt.

Middag; lager stort sett mat fra bunnen, har tidligere gått på Grete Roede og bruker porsjonen derfra som veilder for hva jeg kaller normal porsjon. Dvs 150-200 gr protein, 100-150 gr potet/ris/pasta og ubegrenset mengde grønnsaker. 

Kvelds; varierer veldig mellom skiver, grøt, knekkebrød, youghurt med musli og frukt, ostesmørbrød eller ingenting hvis det er sein middag. 

Det jeg spiser som er usunt er i hovedsak i helgene. Da blir det gjerne øl, gode oster, nøtter og sjokolade. Samt at jeg kommer fra en kakeslekt, så det blir et par kakestykker annenhver søndag i familiemiddag. Jeg har en aktiv jobb, går til og fra jobb hver dag og går tur hver ettermiddag. Jeg har i lange perioder skrevet opp alt jeg spiser, også twistbiten fra skålen på jobb eller smakprøven på butikken, så jeg vet hvor mange kalorier jeg spiser i snitt og hva kroppen min iflg beregninger har behov for. 

Og så må jeg bare kommentere dere som snakker om kalorier ut og inn. Det er ikke så enkelt, anbefaler dere å lese disse https://forskning.no/overvekt/2013/12/rader-overvektige-til-droppe-slanking   https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Slankemyten-stemmer-ikke---Jeg-avkrefter-den-hver-dag-195970b.html

Anonymkode: bd94e...4cd

Dette er jo masse mat i løpet av en dag! Og i tillegg mye usunt i helgen. Dette er typisk eksempel på at man lurer seg selv og tror man spiser normalt. Og så er det greit å skylde på sykdom og medisiner. Kan godt være det har medvirkende årsak, men utfordringen din er jo matmengde.

Anonymkode: e27bf...919

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke mye mat, men dessverre helt feil mat som hindrer fettforbrenning. Havregryn, skummet melk, syltetøy, juice, brød, frukt, dette er bare sukker. Resultatet er at du går med konstant høyt insulin, dette hindrer fettforbrenning. Proteiner og fett gir minst insulinrespons.

Prøv heller: frokost av egg med ekte smør, gjerne litt bacon eller røkelaks/makrell også. En tomat.

Lunsj: dropp brød, spis gjerne salat og kylling/kjøtt med olivenolje/majones. Margarin er ikke bra.

middag: du trenger skikkelige proteiner, ikke bare grønnsaker. Dropp pasta, ris, poteter. Eks kylling/kjøtt/fisk, litt saus, blomkålmos, eller andre overjordsgrønnsaker.

Evt kveldsmat: en avocado eller litt valnøtter.

etterhvert kan du gjerne forskyve frokosten mot lunsj slik at du spiser dagens første måltid i lunsjtid, det er veldig gunstig for fetforbrenning og helse.

Anonymkode: e909b...774

Det er ikke noe som heter å "gå med høyt insulin". Det som er riktig er at bukspyttkjertelen slipper ut insulin, i riktig dose for det du har spist. Enkelt forklart så fungerer insulin slik at det "drar" glukosen (sukkeret i blodet) inn i cellene, slik at det kan brukes som energi. Med andre ord, insulin=bra. Ikke insulin=dårlig. Det betyr at du ikke får energi inni i cellene. Det er det som er "føling" for diabetikere. Det er farlig.

Jo høyere blodsukker = jo mer insulin skilles ut. Insulin er det som snur forbrenningsprosessen i kroppen, fra å være nedbrytende til oppbyggende (og tro det eller ei så trenger vi også at kroppen bygges opp). Insulin gjør at blodsukkeret senkes, og at nedbrytingen av glukose i leveren senkes, slik at du bevarer lageret ditt med reserveenergi.

Kroppen har en FANTASTISK evne til å opprettholde likevektsprinsippet. Dvs spiser du mye mat som øker blodsukkeret, kompenserer kroppen med å skille ut litt ekstra insulin - og du har et stabilt blodsukker. Det er en grunn til at friske mennesker sjeldent har et blodsukker utenfor normalverdiene 4-6 mmol/l. Det er faktisk ikke insulin som bestemmer hvor vidt du blir tykk eller ikke.

Hvis vi skal snakke om det på laveste nivå så har 1g karbohydrat 4 kalorier, mens 1g fett har 9 kalorier. Spiser man flere kalorier i løpet av en dag enn man har behov for, vil kroppen lagre disse som fett. Fett blir lagret som fett. Levercellene kan omdanne glukoselagrene sine til fettsyrer, som blir med ut i blodbanen og lagres i fettcellene rundt om i kroppen. Med andre ord kan karbohydrater omdannes til fett, og lagres det også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tenker at det er normalt å bare spise middag og en liten lunsj? Det er det nemlig ikke. 

Anonymkode: 30f2f...47f

Mulig det ikke er normalt, men det funker for meg. Er jeg mer sulten spiser jeg mer. Poenget er likevel at Ts spiser enormt mye og er overvektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nuttery skrev:

Grunnleggende fysiologi sier: at kroppen bruker karbohydrater til energi, og derfor trenger karbohydrater. 

Kroppen trenger proteiner, fett og karbohydrater for å fungere optimalt. 

Karbohydrater brytes ned til monosakkarider, slik at de kan tas opp igjennom tynntarmen, gå ut i blodbanene. Karbohydratene, som nå er gjort om til glukose i blodbanen, blir enten brukt som energikilde i cellene, eller lagret som glykogen i lever og muskler.

Hvis man ikke spiser nok karbohydrater, synker glukosekonsentrasjonen i blodet. Blodglukosen (blodsukkeret) opprettholdes likevel, ved at leveren bryter ned reservelageret sitt med glukose. Ved inntak av karbohydratfri kost blir glykogenlageret i leveren tømt i løpet av et døgn, mens glykogenlageret i musklene tømmes bare via fysisk aktivitet. 

Noen typer celler, f.eks levercellene kan bryte ned sine egne celler, og bruke aminosyrene til å produsere glukose. Fettforbrenningen blir likevel ufullstendig, og det skjer en opphopning av ketonlegmer i blodet, som på sikt gjør pH-balansen i kroppen sur. Mellom 30-100g karbohydrater/døgn er tilstrekkelig for å unngå dette.

Spesielt hjernen og de røde blodcellene er avhengig av glukose som energikilde. 

Kroppen kan bruke glukose til drivstoff, og kroppen kan bruke fett. Hva er vi best tilpasset evolusjonsmessig, mon tro? Hva er minst belastende for organismen? Food for thought.

Man trenger ikke å tilføre karbohydrater via kosten, da kroppen selv lager det lille den trenger. (Glukoneogenese). Det finnes essensielle fettsyrer, essensielle aminosyrer, merkelig nok ikke essesielle karbohydrater. 

Ellers tror jeg feks  Inuiter og masaier hadde hatt store problemer..

Faktisk fungerer hjernen bedre ved å bruke ketoner som drivstoff. Her er det bare å google,  

Du blander også ketose og ketoacidose, førstnevnte er kroppens normale fettforbrenningsprosess, og sistnevnte er sjelden og er noe som skjer ved ubehandlet diabetes pga manglende insulin.

A little knowledge is a dangerous thing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nuttery skrev:

Det er ikke noe som heter å "gå med høyt insulin". Det som er riktig er at bukspyttkjertelen slipper ut insulin, i riktig dose for det du har spist. Enkelt forklart så fungerer insulin slik at det "drar" glukosen (sukkeret i blodet) inn i cellene, slik at det kan brukes som energi. Med andre ord, insulin=bra. Ikke insulin=dårlig. Det betyr at du ikke får energi inni i cellene. Det er det som er "føling" for diabetikere. Det er farlig.

Jo høyere blodsukker = jo mer insulin skilles ut. Insulin er det som snur forbrenningsprosessen i kroppen, fra å være nedbrytende til oppbyggende (og tro det eller ei så trenger vi også at kroppen bygges opp). Insulin gjør at blodsukkeret senkes, og at nedbrytingen av glukose i leveren senkes, slik at du bevarer lageret ditt med reserveenergi.

Kroppen har en FANTASTISK evne til å opprettholde likevektsprinsippet. Dvs spiser du mye mat som øker blodsukkeret, kompenserer kroppen med å skille ut litt ekstra insulin - og du har et stabilt blodsukker. Det er en grunn til at friske mennesker sjeldent har et blodsukker utenfor normalverdiene 4-6 mmol/l. Det er faktisk ikke insulin som bestemmer hvor vidt du blir tykk eller ikke.

Hvis vi skal snakke om det på laveste nivå så har 1g karbohydrat 4 kalorier, mens 1g fett har 9 kalorier. Spiser man flere kalorier i løpet av en dag enn man har behov for, vil kroppen lagre disse som fett. Fett blir lagret som fett. Levercellene kan omdanne glukoselagrene sine til fettsyrer, som blir med ut i blodbanen og lagres i fettcellene rundt om i kroppen. Med andre ord kan karbohydrater omdannes til fett, og lagres det også. 

Her tar du rett og slett feil. Du kan starte her, og videre lese om hyperinsulemi. Lykke til.

https://www.dietdoctor.com/hyperinsulinemia-insulin-body

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De overvektige jeg vet om har veldig feil oppfatning av både hvor mye de spiser, og av hva som er sunt/kalorifattig.

Feks. "Jeg spiste kun en salat til lunch".

Men med krutonger, ost, dressing og/eller olje. Myyyyye kalorier ekstra, og kunne like godt spist en sjokolade kalorimessig.

"Til middag hadde jeg kyllingfilet og ris. Kjempe sunt".

Vel, om man steker kyllingfilet i smør, og serverer en rikelig porsjon med saus/dressing så er dette også mye kalorier.

eller klassikeren "jeg spiser ikke så mye". Viss du kun spiser typ 2 måltider til dagen, og da en god porsjon, så vil kroppen din tviholde på kaloriene fordi den ikke vet når neste måltid kommer. Spis heller mindre porsjoner, og mye oftere. 

Aktivitetsnivå har også utrolig mye å si. Og hva som er sunt er ikke ensbetydende med ikke fetende. Avokado er kjempe sunt, men kaloribombe. Tenk litt på det.

Hovedregel burde være;

Eat less Move more.

Anonymkode: 05dbe...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

🤣🤣🤣 rareste innlegget jeg har lest. Nå er det dokumentert og testet at lavkarbo kutter levetiden. Hvor og når ble havregryn beviselig årsak til sykdom og fedme? 

Anonymkode: dcd52...58f

http://www.zoeharcombe.com/2018/08/low-carb-diets-could-shorten-life-really/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kroppen kan bruke glukose til drivstoff, og kroppen kan bruke fett. Hva er vi best tilpasset evolusjonsmessig, mon tro? Hva er minst belastende for organismen? Food for thought.

Man trenger ikke å tilføre karbohydrater via kosten, da kroppen selv lager det lille den trenger. (Glukoneogenese). Det finnes essensielle fettsyrer, essensielle aminosyrer, merkelig nok ikke essesielle karbohydrater. 

Ellers tror jeg feks  Inuiter og masaier hadde hatt store problemer..

Faktisk fungerer hjernen bedre ved å bruke ketoner som drivstoff. Her er det bare å google,  

Du blander også ketose og ketoacidose, førstnevnte er kroppens normale fettforbrenningsprosess, og sistnevnte er sjelden og er noe som skjer ved ubehandlet diabetes pga manglende insulin.

A little knowledge is a dangerous thing.

Kroppen kan bruke glukose til drivstoff, og kroppen kan bruke fett. Det er nok en grunn til at kroppen vår er designet til å både bryte ned fett, karbohydrater og proteiner, og det er ikke fordi samfunnet har fått det for seg. Det er absolutt bevist at mennesket har kommet hit vi har kognitivt på grunn av inntak av animalsk fett, så det skal vi ikke kimse av! Men kroppen har faktisk behov for næring fra andre kilder enn kjøtt (proteiner, fett).

Metabolsk ketose i seg selv er ikke farlig, det er jeg fullt klar over. Spiser man for lite karbohydrater (og tilsvarende høyt fettinntak) over tid, kan du havne i ketoacidose når kroppen ikke lenger klarer å opprettholde likevekten. Det ses mest i forbindelse med diabetes/andre sykdommer, da f.eks diabetisk ketoacidose, men det har også vært tilfeller hos mennesker som har levd på streng lavkarbo over tid. 

En ting er at visse folkeslag er tilpasset en spesiell ting (f.eks at vi i norden er bedre tilpasset til å drikke melk enn f.eks asiatere), men det betyr ikke at det er å advokere fremfor et balansert kosthold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De overvektige jeg vet om har veldig feil oppfatning av både hvor mye de spiser, og av hva som er sunt/kalorifattig.

Feks. "Jeg spiste kun en salat til lunch".

Men med krutonger, ost, dressing og/eller olje. Myyyyye kalorier ekstra, og kunne like godt spist en sjokolade kalorimessig.

"Til middag hadde jeg kyllingfilet og ris. Kjempe sunt".

Vel, om man steker kyllingfilet i smør, og serverer en rikelig porsjon med saus/dressing så er dette også mye kalorier.

eller klassikeren "jeg spiser ikke så mye". Viss du kun spiser typ 2 måltider til dagen, og da en god porsjon, så vil kroppen din tviholde på kaloriene fordi den ikke vet når neste måltid kommer. Spis heller mindre porsjoner, og mye oftere. 

Aktivitetsnivå har også utrolig mye å si. Og hva som er sunt er ikke ensbetydende med ikke fetende. Avokado er kjempe sunt, men kaloribombe. Tenk litt på det.

Hovedregel burde være;

Eat less Move more.

Anonymkode: 05dbe...130

Salatbaren i de mange kantiner inneholder også lite grønnsaker, men mye halvfabrikat som er tilberedt. Folk tror de spiser salat. 

Anonymkode: dcd52...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nuttery skrev:

Kroppen kan bruke glukose til drivstoff, og kroppen kan bruke fett. Det er nok en grunn til at kroppen vår er designet til å både bryte ned fett, karbohydrater og proteiner, og det er ikke fordi samfunnet har fått det for seg. Det er absolutt bevist at mennesket har kommet hit vi har kognitivt på grunn av inntak av animalsk fett, så det skal vi ikke kimse av! Men kroppen har faktisk behov for næring fra andre kilder enn kjøtt (proteiner, fett).

Metabolsk ketose i seg selv er ikke farlig, det er jeg fullt klar over. Spiser man for lite karbohydrater (og tilsvarende høyt fettinntak) over tid, kan du havne i ketoacidose når kroppen ikke lenger klarer å opprettholde likevekten. Det ses mest i forbindelse med diabetes/andre sykdommer, da f.eks diabetisk ketoacidose, men det har også vært tilfeller hos mennesker som har levd på streng lavkarbo over tid. 

En ting er at visse folkeslag er tilpasset en spesiell ting (f.eks at vi i norden er bedre tilpasset til å drikke melk enn f.eks asiatere), men det betyr ikke at det er å advokere fremfor et balansert kosthold. 

Nope. Sålenge man tilfører nok protein og fett er mengden karbohydrat man trenger faktisk = 0. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.11.2018 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Spiser vanligvis yoghurt eller en banan til frokost, noen brødskiver til lunsj, en litt for stor middagsporsjon og gjerne en hel stor sjokkisplate på kvelden.. Det går bare nedover i løpet av dagen for å si det sånn. Prøver å desperat å slutte med sjokoladen

Anonymkode: b4a5a...ca7

Spis en god frokost og lunsj! 

Anonymkode: acfff...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke mye mat, men dessverre helt feil mat som hindrer fettforbrenning. Havregryn, skummet melk, syltetøy, juice, brød, frukt, dette er bare sukker. Resultatet er at du går med konstant høyt insulin, dette hindrer fettforbrenning. Proteiner og fett gir minst insulinrespons.

Prøv heller: frokost av egg med ekte smør, gjerne litt bacon eller røkelaks/makrell også. En tomat.

Lunsj: dropp brød, spis gjerne salat og kylling/kjøtt med olivenolje/majones. Margarin er ikke bra.

middag: du trenger skikkelige proteiner, ikke bare grønnsaker. Dropp pasta, ris, poteter. Eks kylling/kjøtt/fisk, litt saus, blomkålmos, eller andre overjordsgrønnsaker.

Evt kveldsmat: en avocado eller litt valnøtter.

etterhvert kan du gjerne forskyve frokosten mot lunsj slik at du spiser dagens første måltid i lunsjtid, det er veldig gunstig for fetforbrenning og helse.

Enig med deg mtp polarbrød, melk og juice. Men, havregryn (havregrøt) er den beste frokosten! Den holder i allefall meg mett i mange timer. Frukt er bra, men ikke for mye. ET eple er selvfølgelig ok. Jeg er normalvekting å spiser massse frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo enormt mye! :overrasket: Til sammenligning spiser jeg aldri frokost, liten, lett lunsj, stor middag i mine øyne (men det er jo aldri 200 g kjøtt, det er mye!), sjelden eller aldri kvelds. Sjelden eller aldri godteri, kaker eller desserter. 

Jeg har bmi på 18,5 og har aldri vært overvektig, men hadde jeg spist som dette hadde jeg nok vært det. I ferier går jeg gjerne opp et par kilo, da gasser jeg på med desserter og drinker, men når hverdagen kommer har jeg rett og slett ikke lyst på, så det justerer seg selv. Der er jeg helt sikkert heldig. Jeg teller aldri kalorier og spiser absolutt alt jeg har lyst på til middag, men man kan jo ikke spise fet mat hver dag, det sier jo seg selv. 

Etter min mening spiser hun helt normalt! Du spiser lite. Har bmi på 19 og spiser ganske likt som henne. Jeg elsker godteri da, så jeg spiser en del av det, i stedet for frokost og lunsj.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde besøk av en veldig overvektig venninne. Hun påstod hardnakket at hun burde vært undervektig, så lite som hun spiste. Jeg hadde framme noe snacks på bordet under besøket, og da hun gikk var en hel boks med pepperkaker fortært og i twistskåla lå kun lakrisbitene igjen. Det var facsinerende å se på haugen med twistpapir som vokste samtidig som hun fremstilte seg som en anorektiker. Jeg tror faktisk at hun ikke la merke til det selv. 

Anonymkode: a8cb8...cf7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt sett spiser jeg ca samme mengde som en normal person, men problemet er at jeg spiser for sjeldent og for kaloririk mat. Og spiser jeg helt normalt er det snacksing som bikker meg opp på kaloriene som gjør at jeg vedlikeholder vekten i stedet for å gå ned.

Anonymkode: 5e1a7...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening spiser hun helt normalt! Du spiser lite. Har bmi på 19 og spiser ganske likt som henne. Jeg elsker godteri da, så jeg spiser en del av det, i stedet for frokost og lunsj.

Jeg spiser lite i hverdagen ja, det er jeg helt klar over, var egentlig dumt jeg nevnte det. Men jeg mener fortsatt st Hun slett ikke spiser normalt. Hun spiser i mine øyne enormt mye bare i hverdagen, og så kommer helgene i tillegg. 

Men det er jo bare å velge: spis som Henne når du er overvektig, eller spis mindre eller annerledes og gå ned. Og ja, jeg vet at noen kan spise mye og være slanke, men det gjelder tydeligvis ikke her. For meg hørtes det abnormt mye ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv veldig overvektig, men tok en runde nå for hva jeg spiser i løpet av en dag.

Frokost - ikke fan av mat tidlig på dag. Kan til nøds spise en yoghurt, typen God morgen.

Lunsj - spiser en normal mengde til lunsj, gjerne en salat, pastasalat eller kyllingsalat.

Middag - blir sen middag, men spiser verken mer eller mindre enn mine normalvektige venner her. Porsjonene er passe store/små.

Kvelds - igjen, veldig lik frokost, eventuelle middagsrester, kanskje rett i koppen, men kunne klart spise noe mer regelmessig her altså.

Skeier ut i helgene med en del sjokolade og potetgull, men dette er verken mer eller mindre enn normalvektige venner.

Anonymkode: f6d37...564

Hva drikker du da? 

For meg er cola den store synderen. 

Anonymkode: 61ef7...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...