AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #21 Del Skrevet 28. november 2018 Hvorfor spiser du kveldsmat hvis du spiser sein middag? Anonymkode: e27bf...919 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #22 Del Skrevet 28. november 2018 Ikkje alle normalvektig spiser sjokolade eller potetgull i helgene🙄 er selv 3 kg over normalvektig bmi, vil personlig aldri valg pastasalat til lønsje når det er middag seiner. Selv enn normal porsjon er alt for mange kalorier når du skal spise et stort måltid seiner på dagen(middagen). Kjøpe er du ferdig salter? Dei innholder meir enn det folk trur Anonymkode: 6b79b...c2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 28. november 2018 #23 Del Skrevet 28. november 2018 11 minutter siden, DetBlirBedre skrev: Hva man drikker kan jo ha usedvanlig mye å si. Eter man "normalt" men drikker 2 liter cola om dagen så har jo det en del å si. Ja det er 800 kcalorier ekstra om dagen det. Drikker aldri flytende kalorier foruten om litt oboy i ny og ne og hvitvin i helgene da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #24 Del Skrevet 28. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikkje alle normalvektig spiser sjokolade eller potetgull i helgene🙄 er selv 3 kg over normalvektig bmi, vil personlig aldri valg pastasalat til lønsje når det er middag seiner. Selv enn normal porsjon er alt for mange kalorier når du skal spise et stort måltid seiner på dagen(middagen). Kjøpe er du ferdig salter? Dei innholder meir enn det folk trur Anonymkode: 6b79b...c2b Men nå er ikke dette en tråd om normalvektige. Det er så mange normalvektige som spiser pastasalat til lunsj og snacks i helgene at jeg ikke forstår behovet ditt for å legge ut om deg og ditt hatforhold til pastasalater. Anonymkode: f681b...694 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 28. november 2018 #25 Del Skrevet 28. november 2018 24 minutter siden, Peonjenta skrev: Uansett så får du i deg flere kalorier enn du forbrenner. Du vil garantert ikke få noen ærlige svar i denne tråden. Alle spiser sikkert normalt. "Alle" overvektige har jo noe galt med forbrenningen sin......... Næh. Jeg er for tjukk..problemet er ikke at de vanlige måltidene (frokost, lunsj, middag) er så jævlig usunn. Det er alt det andre. Jeg spiser for mye godteri og slike ting 🙄. I tillegg til at jeg beveger meg for lite mtp kcal inntak. (Jeg har "alltid" vært tjukk..siden jeg var liten. Jeg har et mongo forhold til mat og følelser. Spiser hvis jeg er lei, får dårlig samvittighet, spiser mer, spiser hvis jeg har gjort en god jobb etc. Det er IKKE en unnskyldning, fordi jeg vet at å være tjukk er helseskadelig over tid, jeg vet at hvis jeg ikke gjør noe så kan jeg med stor sannsynlighet få hjerteproblemer, diabetes, leddplager etc. Jeg vet også veldig godt hva som bør gjøres. Ironisk nok har jeg en del kunnskap om ernæring, jeg bare bruker det ikke. Men, jeg er drittlei av å være tjukk. Ikke fordi jeg har et håp om at folk flest skal synes jeg er pen. Men fordi jeg vil ikke bli syk, dø tidlig, koste samfunnet penger. Og så vil jeg være et godt forbilde for ungen. Så nå har kostholdet endret seg og jeg jobber med å gå fra 108 kg til 75 kg ✌️). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miramira95 Skrevet 28. november 2018 #26 Del Skrevet 28. november 2018 Jeg er tjukk, så selvsagt spiser jeg sjokolade til frokost, middag og kvelds. Og drikker sjokomelk til alle måltider. 🤣 Nei da men jeg spiser litt for mye og jeg er absolutt ikke så fysisk aktiv. Siden jeg er mye større enn de fleste så trenger jeg mer matt for å bli mett og jeg spiser ikke bare godteri på lørdag. Så lenge jeg er frisk så er det ikke et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #27 Del Skrevet 28. november 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: På en helt vanlig dag ser det ca slik ut. Jeg veier 20-30 kg for mye Frokost: Havregryn med ekstra lett melk og syltetøy eller to brødskiver Lunsj: To brødskiver med pålegg eller kyllingsalat Middag: Ofte laks, pasta, kyllingwok, chili con carne Kvelds: Her har jeg tendens til å innta for mange kalorier. Blir ofte to store brødskiver med godt med pålegg Dette høres kanskje ikke spesielt mye eller usunt ut. Men jeg spiser store porsjoner middag. Skeier skikkelig ut i helgene med kaloririke middager og sjokolade. Elsker smør og fete pålegg (mye ost, påleggsalater, salami). Kan spise en hel big one alene etter kveldsvakt. Spiser mye brød. Anonymkode: d1dba...2c0 Jeg spiser veldig likt til deg, selv om jeg er helt i nedre del av normalområdet. Så det sier nok noe om hvor vanskelig det er å sammenligne folk på denne måten. Jeg tipper at det som er hovedforskjellen på oss to er at jeg er antagelig er mer aktiv eller noe. Anonymkode: 31e59...e20 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #28 Del Skrevet 28. november 2018 jeg spiser mye mer enn deg ts og har en bmi på 16. så jeg skjønner ikke dette med vekt... Anonymkode: d9e7a...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #29 Del Skrevet 28. november 2018 Er cirka 15 kilo for tung. 2 skiver med ost til frokost, er ikke glad i middag, så en liten porsjon der bare. Men, når kvelden kommer🙄 kan lett spise 4 skiver med brød å ost😅 Så er nok der problemet mitt ligger, elsker brød og ost🙄 også småspiser jeg, alt jeg kommer over... Drikker ingen kalorier, kunn vann og pepsi max om jeg skal kose meg, Så jeg har ingen gode unnskyldninger til hvorfor jeg er tykk😂 Er glad i mat bare😆 Anonymkode: 55a50...3ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reader81 Skrevet 28. november 2018 #30 Del Skrevet 28. november 2018 Spiser nok for mye middag, men det største problemet er søtsaker om natten. Sjokolade, brødskiver med syltetøy hvis jeg ikke har noe annet. Frokost og kveldsmat er normal mat som brød, kokt egg ( frokost ) og vanlig pålegg som ost på kveldsmaten. M36 110 kg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #31 Del Skrevet 29. november 2018 Hele: Anonymkode: e909b...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #32 Del Skrevet 29. november 2018 Drikker du mye melk, juice, iste,kakao ,brus, saft med sukker så er det mye kalorier i det. Drikk mindre av det, kutt ut unødvendig drikke og drikk heller vann el sukkerfri saft. Salat med feit dressing, mye kjøtt, pasta og ost er også en kaloribombe... Og i tillegg spise en diger bolle med salat... Mye brød, spesielt brød som ikke har noe særlig fiber el er spesielt grovt i store mengder, masse smør, mye ost (smøreost),majones, salami el annen feit pølsepålegg/kjøttpålegg. Store middagsporsjoner med mye potet, saus, fasjemat som pølser og medisterkaker osv,. Lite aktivitet i hverdagen, mye stillesittende, mange fulle måltider hver dag enn man trenger osv. Alt har noe å si på vekt. Man trenger ikke å spise 5 måltider om dagen hvis man sitter mest på ræva. Det holder å spise 2- 3 ,og ikke spesielt mye heller. Og drikk mest mulig vann istedenfor brus, saft, juice osv. Et triks er å drikke et stort glass vann før hvert måltid, og lage små porsjoner. Da blir du fortere mett. Anonymkode: 183f6...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 29. november 2018 #33 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) En gjennomsnittlig dag her består av normal mat og i greie mengder, men jeg småspiser litt godteri her og der. En bit her og to biter der, og det gjør sitt på vekta. Pluss at jeg er alt for glad i middagsmat, og spiser da for mye i forhold til hva jeg burde. Lever gluten og melkefritt, og takler ikke feite ting. Men standardmeny kan være frokost: to-tre skiver med servelat, leverpostei, kokt skinke, kaviar og melkefriost eller lignende. Antall skiver avhenger av størrelsen på dem, skivene mine er som regel nesten halve størrelsen av hva brødet til de som spiser gluten i huset her gjør. Lunsj: to pølser med en skive til, en salat, tre skiver med samme pålegg som frokosten, middagsrester fra dagen før, omelett av to egg og en skive med margarin eller lignende. Middag: to-tre poteter avhengig av størrelse/ris/pasta, en god del grønnsaker, da ingen middager er uten grønnsaker her, kjøtt, fisk eller lignende. Gjerne 200-250 gram av proteinene. Sier seg selv det er litt store porsjoner for ei dame på 160. Kveldsmat: to skiver med samme pålegg som frokosten. 90% av det jeg drikker er vann. Drikker bittelitt brus eller saft en gang i blant, men da er det snakk om 1-2 dl et par ganger i uka bare. Drikker ikke kaffe eller te. Endret 29. november 2018 av Jadzia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #34 Del Skrevet 29. november 2018 Finnes mange skjulte kalorier man ikke tenker om. Har ei venninne som drikker kaffe mokka, oppi der har hun 3!! Porsjons poser med sukker! Som om ikke kaffe mocca fra nestle eller den man får på kafé er søt nok. 2-3 glass juice er fort 250 kalorier. Så tar man noen pepperkaker som står på pauserommet på jobb, der kan en fort få i seg 200-300 kalorier i noen få pepperkaker. Mye man spiser uten å tenke over. Ingen blir overvektig av å spise en "normal" porsjon frokost, lunsj middag og evt litt kvelds. Det forstår sikkert du å TS. Anonymkode: a83b0...a6d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #35 Del Skrevet 30. november 2018 Overvektige og undervektige har en stor tendens til å under/over estimere matinntaket sitt. standard svar fra overvektige er ofte «spiser normalt, men har dårlig forbrenning. Eller kanskje jeg er syk?» undervektige «kan spise hva jeg vil men legger ikke på meg. Jeg forstår ikke?» Jo enten spiser du for mye eller for lite så enkelt er det. Veldig få mennesker på denne planet har superforbrenning. Vi mer eller mindre skaper vår egen forbrenning fra vi er født. Aktivitet å alt spiller en rolle. Små tilfeller genetikk. Pluss selvfølgelig sykdom for de få som har det når det kommer til vekt. Min venninne er overvektig, og da vi bodde sammen spiste hun dette: - Frokost kunne være en stor kaffe/iskaffe i form av frappucino eller mocca med helmelk. Sammen med noe sandwich og søtt i form av muffins eller lignende. - Lunsj var ofte sunt av slag salater. Å en svart kaffe. Dette er favoritten hennes til lunsj - Så etter lunsj drar hun ofte til mc Donalds å spiser 2 burgere å en cola. - snacks var ofte Snickers og troika. - middag var ofte noe fastfood eller sjelden gang hjemmelaget middag, men da hun ikke liker fisk eller grønnsaker. Eller noe særlig sunt blir det mye hvite produkter. - Kvelds kunne ofte være 1-2 pølser å sjokolade. Evt. Annen snacks. Av å til en burger eller kebab. - Hun har en god aktivitet på jobben, men eller bruker hun mye bil til å komme seg steder, og trening hater hun. Dette er realiteten. Tror mange overvektige har en tendens til å være uærlige med andre og seg selv om inntaket sitt. Jeg er ganske tynn på nederste skala av normalvekt å har hørt ofte folk si jeg spiser hva jeg vil jeg er heldig. Stemmer ikke. Jeg er utrolig aktiv. Jeg trener og går mye på jobb så mitt inntak burde være 3000 kalorier noe den sjeldent er å derfor er jeg tynn. Jeg går 30.000 skritt i ukedagene. Også derfor kan jeg spise «hva jeg vil». Samtidig som jeg spiser 1/3 av det overvektige spiser men for meg kan det virke mye. Å derfor kan man få den mentaliteten at «jeg spiser hva jeg vil uten å legge på meg. Mitt råd er å telle kalorier å aktivitet å spise deretter. Vær ærlig med deg selv. Veldig få av oss er så spesielle at vi ikke går opp eller ned i vekt. Anonymkode: e6803...74c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin Skrevet 30. november 2018 #36 Del Skrevet 30. november 2018 Jeg spiser relativt variert, og propper heller ikke i meg sjokolade og brus hver dag, så her er det nok "litt" mye øl, og "litt" lite aktivitet som er synderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #37 Del Skrevet 30. november 2018 Dr. Jason Fung MD forklarer veldig greit hvordan fettlagring og reduksjon i kroppen funker: Anonymkode: e909b...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 30. november 2018 #38 Del Skrevet 30. november 2018 I går så spiste jeg og drakk følgende. Frokost 1 brødskrive med skinke, agurk Lunsj 2 porsjoner sopp suppe Middag 1 laks, to små poteter, og bakte grønnsaker med saus. 1 kake stykke Kvelds. Samme som til middag. Drikke i går var pepsi max eller vann hele dagen. ... Jeg spiser generellt for mye søtsaker. All like vel har jeg de siste årene klart å gå ned i vekt selv om det går sakte. Og jeg fortsetter å gå ned selv om det virker som jeg spiser en hel del. Jeg prøver å holde meg til maks 1 sjokolade plate per uke, og potetgull spiser jeg kun om jeg er på besøk et sted og det står framme, eller jeg har gjester. I jula og i påsken spiser jeg hva jeg vil, og i selskap så er jeg ikke redd for å ta et kake stykke. Alt med måte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 30. november 2018 #39 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Jeg er tidligere overvektig, så svarer likevel: Jeg trodde jeg spiste normale porsjoner, normal type mat, og normalt ofte. Sannheten var at jeg var litt for raus med olivenolje, saus, dressing o.l. Tok litt for mye mat til hvert måltid. Spiste et ekstra mellommåltid her og der. Og over mange år så blir dette overvekt. Det ser tilsynelatende normalt ut, men det er ikke det. 100 kalorier ekstra ristede nøtter på salaten. 1ss olivenolje ekstra på salaten. Spiste den siste kjøttkaken som lå igjen på fatet så vi slapp å få rester. Småsulten noen timer etter middag, så tok en liten yoghurt. Kveldsmat noen timer senere. Jeg skjønte det liksom aldri, for jeg var aldri spesielt glad i godteri, potetgull, kake. Aldri drukket brus i mitt liv. Jeg ble så frustrert, fordi alle slanketips på nettet innebar jo ting som å slutte å spise godteri, spise mer grønnsaker, kutte brus osv.. Og det var liksom aldri noe som gjaldt meg. Jeg gjorde jo "alt" riktig. Men nei. Er det noe jeg har innsett etter jeg har gått ned så er det at "passe mengde" er mye mindre enn hva jeg i utgangspunktet tror. Og at hvis jeg skal spise til jeg er mett så blir jeg overvektig, så det kan jeg bare droppe. Endret 30. november 2018 av Nuttery 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 30. november 2018 #40 Del Skrevet 30. november 2018 På 29.11.2018 den 1.44, AnonymBruker skrev: Drikker du mye melk, juice, iste,kakao ,brus, saft med sukker så er det mye kalorier i det. Drikk mindre av det, kutt ut unødvendig drikke og drikk heller vann el sukkerfri saft. Salat med feit dressing, mye kjøtt, pasta og ost er også en kaloribombe... Og i tillegg spise en diger bolle med salat... Mye brød, spesielt brød som ikke har noe særlig fiber el er spesielt grovt i store mengder, masse smør, mye ost (smøreost),majones, salami el annen feit pølsepålegg/kjøttpålegg. Store middagsporsjoner med mye potet, saus, fasjemat som pølser og medisterkaker osv,. Lite aktivitet i hverdagen, mye stillesittende, mange fulle måltider hver dag enn man trenger osv. Alt har noe å si på vekt. Man trenger ikke å spise 5 måltider om dagen hvis man sitter mest på ræva. Det holder å spise 2- 3 ,og ikke spesielt mye heller. Og drikk mest mulig vann istedenfor brus, saft, juice osv. Et triks er å drikke et stort glass vann før hvert måltid, og lage små porsjoner. Da blir du fortere mett. Anonymkode: 183f6...677 Det er anbefalt å spise hver tredje til fjerde time, fordi det er bedre for forbrenningen, og spes blodsukker nivået. Et menneske er våken i snitt ca 16 timer i døgnet, da trenger man enn 4 til 6 måltider i døgnet, hvor 2 av dem kan være mellom måltid. Feks 0630 frokost 0900 mellom måltid 1230 lunsj 1530 mellom måltid. 1800 middag 2130 kveldsmat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå