Gå til innhold

Barn i bil, hvor nøye på sikkerheten er du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg anser meg selv som en person som setter sikkerhet høyt. Og når det kommer til barn i bil så er jeg veldig opptatt av sikkerheten. Men  opplever at det er veldig mange i denne lille byen vi bor i som ikke bryr seg så mye om det. Ser 1. og 2. klassinger bl.a som sitter på bare puter ( de er ikke lange nok til det ), noen som setter seg inn i baksete til bestemor uten sete eller puter, som setter seg inn foran i bilen, uten sete eller pute (ikke at jeg tenker pute er nok når de ikke er lange nok), små bhg barn som får sitte på fanget til føreren i smågater noen 100 meter til og fra hjem og bhg. Og når vi skal ha med noen hjem så sier jeg alltid at jeg godt kan sette barnets sete inn i min bil, men det skjer aldri, da får jeg en pute. Er dette en ukultur i denne byen eller gjelder dette flere steder? Er jeg altfor nøye? Jeg synes jo ikke det selv, jeg har ingen barn å miste...

Anonymkode: e64a4...6ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser veldig mange som slurver. Vi er veldig strenge på det. Har vært med i kollisjon to ganger før jeg fikk barn. Det gikk bra begge ganger fordi det var i lav fart, men vondt og veldig skremmende. Jeg gidder ikke slurve med noe som er enkelt. 

Anonymkode: 5824b...c24

• Liker 2
Skrevet

Mistet niesen min for noen år siden, kunne vært unngått hvis hun satt bakovervendt (var 3,5 år da de snudde). Vi er kjempe strenge med sikkerheten og begge barna på 3 og 5 år sitter bakovervendt og gjør de til de vokser ut av stolene sine. 

Anonymkode: df47e...40c

• Liker 1
Skrevet

Vi er veldig opptatt av sikkerheten. Ser mange på avdelingen til barnet mitt på 2 år er snudd fremover. Jaggu noen som sitter i beltestol også. 

Anonymkode: 79748...caa

Skrevet

Hvordan ordner dere det når barnet spyr hver gang vi er ute og kjører. Skifter dere i bilen, sitter det en voksen baki mellom stolene med belte som ikke sitter ordentlig, dekker til ungen med plast, eller har dere andre tips? Sliter litt med dette. Kaster opp på selv de korteste bilturen, og av og til er det jo hyggelig å dra sammen som familie. Synes det er litt drøyt å måtte gi reisesyke tabelett når vi skal på butikken eller i besøk... 

Anonymkode: d0a66...ee6

Skrevet

Hvor lenge skal de sitte bakovervendt egentlig?

Anonymkode: fe601...fab

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, voksne har jo også større sikkerhet bakovervendt, så trolig til de er konfirmerte, ca. Alt annet er risikosport. 

Anonymkode: 9ba4b...d75

• Liker 9
Skrevet

Vil si vi er veldig nøye. Vi sender med 7-åringen bilstol hvis hun skal bort, og 4-åringen skal sitte bakovervendt lenge ennå. Det krever så lite og kan ha så mye å si hvis vi kolliderer. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til de er minst 4 år, helst til de er 6 år.

• Liker 1
Skrevet

Men når de spyr etter 5 min i bil, hva gjør dere da? 

Skrevet

Kjøpte verdens sikreste bil i 2017, Volvo XE90. Og rett etter vi leverte barna i barnehagen i sommer, ofret bilen seg for oss.

Vi var i front mot front kollisjon da en mann kom i vårt kjørefelt å meiet oss ned. Bilen ble totalvrak og skadene kom på 750 000kr.

Jeg fikk ingen skader og etter å blitt sjekket på legevakt så dro jeg og mannen min på jobb.

Hadde minste barnet vært med ville vi vært på sykehus. Det var på den siden det værste smellet kom.

Ellers om barna skal sitte i hvilken som helst bil; Er supernøye. På nivå at beltene må være helt rette og ikke krøllete eller vrengt rundt. 

Vi kjøpte bilstol til min mamma som innimellom kjører med våre barn. Og lærte henne om å ikke ha vrengte belter.

Om onkelen til barna skal kjøre med dem så låner han bilstoler fra vår bil. Han vrenger aldri belter.

Ser folk kjøre i nabolaget med barn usikkert. Tragisk.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn bør sitte bakovervendt sålenge som mulig. Problemet med å snu de fortidlig er at de er for små for beltestol selv om det er lovlig. I en frontkollisjon vil de minste bli slengt ut av en beltestol. En bilstol med fempunktssele framovervendt er problematisk da kroppen sitter fast i selene mens hode/nakke går framover og det blir ekstrem belastning på hode/nakke. For de minste er derfor forskjellen på å sitte bakovervendt eller framovervendt veldig stor. Jo større barna er jo mindre forskjell er det, men bakovervendt vil være det sikreste for både barn og voksne uansett. 

Anonymkode: 9f096...393

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når de spyr etter 5 min i bil, hva gjør dere da? 

Da må man veie risiko og ulemper opp mot hverandre, og ta en avgjørelse. Jeg anser det som et personlig valg all den tid barnet etter loven kan sitte forovervendt. Dvs av meg hadde du fått forståelse for å snu en spyende unge, mens andre ville dømt deg for det. 

Ellers er jeg relativt nøye med sikring. Belter skal være korrekt strammet og sitte riktig, vesla på 7 har en god beltestol som passer bilen og henne. Dog sitter hun en gang iblant på reserve-sitteputen når vi har med venninnen som er året yngre - den yngste/minste skal ha tryggeste plass. 

Jeg anser meg ikke som fanatisk, men jeg firer ikke en halv millimeter på reglene jeg har rundt sikkerhet i bil. Ikke få ganger har jeg tvunget en grinete unge inn i sete/belte. Sikkerhet i bil har førsteprioritet. 

Anonymkode: 63669...6fe

• Liker 1
Skrevet

Når tenker du de er lange nok til å sitte på pute da? Det er såvidt jeg vet ingen høydebegrensning på det, det er godkjent fra 15 kg på linje med beltestol.

2. klassingen min sitter på pute når han sitter på med venner til fritidsaktiviteter og på besøk, men det er 30 grense over alt i området dette gjelder. Skal han sitte på med noen på lengre strekninger sånn at de kommer ut av 30-sonen så sender vi med bilstolen. Han satt forøvrig bakovervendt til han var 4.

Vi bor rett ved en barnehage, og har ofte sett foreldre kjøre derfra med ungen på fanget, eller i forsetet med bare bilbeltet. Vi har bedt barnehagen si fra til foreldrene at hvis vi ser hvem det er eller klarer å ta nummeret så vil vi melde fra til politiet, i håp om at det kan få dem til å tenke seg om en ekstra gang... Det har blitt mindre av det, så noen av dem er nok mer redde for sertifikatet sitt enn ungene sine...

Anonymkode: e6a15...799

Skrevet

Vi er veldig nøye. Alle satt bakovervendt så lenge de passet bakovervendt bilstol (de var alle over 5 år i alle fall). Nå er de snart 6, 7½ og 10 og sitter alle i beltestoler. Jeg er ganske sikker på at eldste er en av svært få som fremdeles sitter i beltestol, selv om anbefalingene er beltestol eller pute til 150 cm. Vi har ekstra bilputer når vi har venner med i bilen, og skal barna sitte på med andre sjekker vi at de har beltestol/pute evt sender med en hvis de ikke har.

Mellomste blir lett bilsyk. Løsningen var så enkel som Ginger Trips fra helsekost (han fikk bilsyke før han var gammel nok til å kunne ta Postafen). Det er helt trygt, man blir ikke sløv av det og det fungerer så bra at han har fortsatt å bruke det selv om han kunne tatt Postafen. Da det var på sitt verste unngikk vi langturer hvis overhodet mulig, hadde trekk på bilsetene, ekstra klesskift og en voksen satt ved siden av ham med en iskremboks e.l. klar. Han blir sjeldnere bilsyk nå, men vi har alltid en boks Ginger Trips i bilen slik at han kan få en tablett om han blir kvalm. 

Skrevet

Sjuåringen min må sitte i beltestol hvis han skal i bil. Pute er ikke godt nok, har beltestol stående hvis den trengs. 🤗 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når tenker du de er lange nok til å sitte på pute da? Det er såvidt jeg vet ingen høydebegrensning på det, det er godkjent fra 15 kg på linje med beltestol.

2. klassingen min sitter på pute når han sitter på med venner til fritidsaktiviteter og på besøk, men det er 30 grense over alt i området dette gjelder. Skal han sitte på med noen på lengre strekninger sånn at de kommer ut av 30-sonen så sender vi med bilstolen. Han satt forøvrig bakovervendt til han var 4.

Vi bor rett ved en barnehage, og har ofte sett foreldre kjøre derfra med ungen på fanget, eller i forsetet med bare bilbeltet. Vi har bedt barnehagen si fra til foreldrene at hvis vi ser hvem det er eller klarer å ta nummeret så vil vi melde fra til politiet, i håp om at det kan få dem til å tenke seg om en ekstra gang... Det har blitt mindre av det, så noen av dem er nok mer redde for sertifikatet sitt enn ungene sine...

Anonymkode: e6a15...799

Når de er lange nok til at belteføringen blir riktig, sånn jeg har forstått det 🙂 Så det er vel i grunn ingen spesifikk høyde, da et barn kan være lengre i ryggen enn et annet som i grunn er like lang; men har lengre bein og kortere rygg. 

Anonymkode: 140c0...bf2

Skrevet

Er veldig nøye selv, men ungen er bare ett år, så det er en selvfølge at hun sitter bakover. En av markedets sikreste stoler, beregnet på å kunne brukes hele bakovervedntperioden. Bor ca 200 meter fra barnehagen, og ser en nabo som.... Ja, der sitter 3 åringen i fremsetet, uten setebelte, gjerne stående eller sittende på kne. Det er 30sone hele veien fra barnehagen, men likevel, 

Anonymkode: 81250...211

Skrevet

Har tre barn, på 3, 7 og 10 år. 3 åringen sitter bakovervendt og skal gjøre det lenge enda.

7 og 10 åringen sitter i beltestol. Begge har god plass i stolene enda, selv 10 åringen er under vektgrense og høydeanbefaling, så ingen grunn til å gå over til pute eller ingenting.

De to eldste ble satt i beltestoler fra de var 4 år, da visste jeg ikke bedre. Men jeg har lært mye mer om bilsikring etter at vi fikk yngstemann, så han komme til å sitte bakovervendt mye lenger enn de.

Anonymkode: 79eaa...cc1

Skrevet

Jeg var veldig nøye da min var liten. Alt annet er risikosport. Ser at det er mange som slurver og det er jo da barna det går ut over hvis det skjer noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...