Gå til innhold

Møll på kjøkkenet

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var det to møll (lignet iallfall på smale møll) på kjøkkenet, en på ei skapdør, og en på veggen. Ikke samtidig. I dag var det en på skapdøra INNI skapet.:( Håper virkelig ikke dette er noe som kommer inn i mel eller matvarer, for jeg har ganske mye i skapene. Noen som vet. De var grå, og lignet på smale møll.

Anonymkode: a1bf1...3f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I går var det to møll (lignet iallfall på smale møll) på kjøkkenet, en på ei skapdør, og en på veggen. Ikke samtidig. I dag var det en på skapdøra INNI skapet.:( Håper virkelig ikke dette er noe som kommer inn i mel eller matvarer, for jeg har ganske mye i skapene. Noen som vet. De var grå, og lignet på smale møll.

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/moll-og-sommerfugler/moll-og-sommerfugler-oversikt/

Anonymkode: f7b6f...8d8

Skrevet

Håper det er humlebolmøll, men kan være melmøll og. Fjernet de så snart jeg så de, så husker ikke fargen helt nøyaktig.

Skrevet

Hvis du har møll på kjøkkenet så er det vel stor sannsynlighet at disse kommer fra et mel. Og da kan det være kommet møll i flere mel og korn produkter i skapet. Ville sjekket.

Anonymkode: 5aa35...0cc

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde melmøll for et par år siden. I vårt tilfelle tror vi at de kom med en pakke sesamfrø, men larvene hadde spredt seg til annen mat før vi oppdaget dem som møll.

Vi vasket ned hele kjøkkenet. Kjøpte feller som fanger møll.  Pakket alt av matvarer i plastposer. Etter noen dager var det lett å se hvilke matvarer larvene var i. Tipper de får panikk når de slipper opp for oksygen, og kommer frem. Kastet mye mat, dessverre.

Selv med alt dette dukket larver og møll opp i flere måneder. Tipper det var egg eller larver i små sprekker mellom skapet og veggen. Men siden all maten var godt pakket inn, kom de fram for å lete etter mat, og de var lette p bli kvitt. En etter en.

Skrevet

Du må sjekke alt av gryn, mel og andre matvarer. Særlig åpnede poser. De gjemmer seg nedi f.eks havregryn og er vanskelige å få øye på. Rist litt på pakken, posen, så ser du om det rører på seg nedi der.  Det er vanskelig å bli kvitt. Du må kaste og vaske. Oppbevar mel, gryn o.l i tette glass, bokser, eller som foreslått over her , i  tette plastposer.  Du kan risikere at de sprer seg til tekstiler, har selv erfart at de gikk på ulltøy.  Lykke til!  

Anonymkode: 4f4f9...3f1

Skrevet
8 timer siden, stan skrev:

Vi hadde melmøll for et par år siden. I vårt tilfelle tror vi at de kom med en pakke sesamfrø, men larvene hadde spredt seg til annen mat før vi oppdaget dem som møll.

Vi vasket ned hele kjøkkenet. Kjøpte feller som fanger møll.  Pakket alt av matvarer i plastposer. Etter noen dager var det lett å se hvilke matvarer larvene var i. Tipper de får panikk når de slipper opp for oksygen, og kommer frem. Kastet mye mat, dessverre.

Selv med alt dette dukket larver og møll opp i flere måneder. Tipper det var egg eller larver i små sprekker mellom skapet og veggen. Men siden all maten var godt pakket inn, kom de fram for å lete etter mat, og de var lette p bli kvitt. En etter en.

Jeg ville bare ha kastet alle tørrvarene med en gang. 

Anonymkode: dc2e8...967

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bare ha kastet alle tørrvarene med en gang. 

Anonymkode: dc2e8...967

Til å begynne med virket det som de kom fra en lufteventil og ikke fra maten. Og det var ikke tegn til dem inne i skapet. Dessuten var det enkelte matvarer som er umulige å få tak i her til lands.

Men sett i etterkant hadde nok det vært det riktige, å hive tørrvarene.

Skrevet

Har også hatt det, og min mor har for første gang i sitt liv hatt møll. Må ha vært noe dårlig melparti.

Skrevet

På kjøkken - da er det normalt melmøll. Kan komme med mel og gryn som larver. Alle møller (altså der man lager ferdig mel) har dette, umulig å bli helt kvitt hos produsentene. Jeg har sett slike møll flagre i matbutikker. Greieste er å oppbevare slikt varer i tette glass eller store kneppkasser av plast. Skulle det da skulle komme noen begrenser skaden seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...