Gå til innhold

Saksøkt.. Må betale et beløp på 10 000 på en gang, men jeg har ikke råd før neste måned :/

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette må jo være et forsøk på svindel da? Hvis verken namsmannen eller ice  vet noe om dette. Ikke betal noe hvertfall. Ta brevet du har fått med til namsmannen,  å få de til å se på det kanskje? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er like forvirra! Lurer virkelig på hvor denne feilen stammer fra... Ingen vet jo noe som helst. Er kun kreditoren som mener det er noe der.

Skrev feil. *De skal begynne å trekke fra lønna nå denne måneden. Skrev kreditoren i mail. Gjenstår å se om det blir trekt!

TS

Anonymkode: 24f48...21e

Hadde de virkelig sendt deg mail om dette om det var tilfellet? Hadde de ikke tatt en tlf eller sendt brev? Jeg tror dette er svindel. 

Anonymkode: f29d8...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ariam said:

Dette må jo være et forsøk på svindel da? Hvis verken namsmannen eller ice  vet noe om dette. Ikke betal noe hvertfall. Ta brevet du har fått med til namsmannen,  å få de til å se på det kanskje? 

Alt er bare så rart! Men man vet vel aldri. Det kan liksom gi mening at det ikke ble betalt i fjor, da det gikk via Klarna og jeg ikke visste det. Men da skulle jeg fått varsler! 

Ja det kan jeg jo gjøre! Skal ringe de og høre igjen, om de er helt sikre det ikke ligger noe der med mitt navn. Og eventuelt komme inn med brevet, så de får se. Kanskje de får mer klarhet da. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde de virkelig sendt deg mail om dette om det var tilfellet? Hadde de ikke tatt en tlf eller sendt brev? Jeg tror dette er svindel. 

Ja, jeg trodde man fikk brev om det, at de begynner å trekke snart. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Namsfogden i *Plassen jeg bor på*. 

Står at jeg er saksøkt. Er mange sider. Og det er kreditoren som har saksøkt. De skal gi beskjed til namsmannen når beløpet er betalt, så blir anmerkning fjerna, osv. skrev de.

Men Namsfogden vet ikke om noe krav under mitt navn, sa de! 

TS

Jeg er ikke så kunnskapsrik på dette feltet, men ville en kreditor brukt ordet saksøkt? Har brevet tlf nr og riktige detaljer? Jeg ville tatt med brevet til politiet faktisk, og forklart situasjonen. Tror nesten dette er en ny type svindel, namsfogden hadde visst om du hadde innestående gjeld!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er bare så rart! Men man vet vel aldri. Det kan liksom gi mening at det ikke ble betalt i fjor, da det gikk via Klarna og jeg ikke visste det. Men da skulle jeg fått varsler! 

Ja det kan jeg jo gjøre! Skal ringe de og høre igjen, om de er helt sikre det ikke ligger noe der med mitt navn. Og eventuelt komme inn med brevet, så de får se. Kanskje de får mer klarhet da. 

TS

har du ringt namsfogden og spurt om kontonr som er oppgitt i brevet stemmer med deres? for i teorien kan hvem som helst sende et slikt brev og mail og sette sitt eget kontonr på.. om de har lyst til å svindle noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

har du ringt namsfogden og spurt om kontonr som er oppgitt i brevet stemmer med deres? for i teorien kan hvem som helst sende et slikt brev og mail og sette sitt eget kontonr på.. om de har lyst til å svindle noen. 

Oppga kontonr og KID, men det var ingenting. Det var først da jeg virkelig begynte å undre. Hadde jeg ikke kontakten Namsfogden hadde jeg nok betalt nå! 

Jeg MÅ finne ut av det her. 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke så kunnskapsrik på dette feltet, men ville en kreditor brukt ordet saksøkt? Har brevet tlf nr og riktige detaljer? Jeg ville tatt med brevet til politiet faktisk, og forklart situasjonen. Tror nesten dette er en ny type svindel, namsfogden hadde visst om du hadde innestående gjeld!

Telefonnr skal være riktig, og det ser detaljert ut. Fortsatt rart at de fortsatt ikke finner noe på meg.. Jeg får ikke sove for tiden, dette opptar all energi. Huff.. Jeg skulle ønske alt var klart og at jeg faktisk skyldte dette og var klar over det. Men jeg vil ikke betale noe jeg ikke skylder. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brevet vil ha en dato, et referansenummer, et MVA nummer og et kontonummer. Ring namsmannen å vis til dette, og hør om de har noe på det/ om info du har på brevet er riktig

Anonymkode: 4db12...71e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste papirene, der det står jeg er saksøkt har et stempel på seg, fra kreditoren. Er det normalt på slike brev, fra Namsfogden? Eller går det via kreditor?

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Brevet vil ha en dato, et referansenummer, et MVA nummer og et kontonummer. Ring namsmannen å vis til dette, og hør om de har noe på det/ om info du har på brevet er riktig

Anonymkode: 4db12...71e

Det står oppgitt dato. Ingen kontokr eller KID nr. Måtte kontakte kreditor for å få den opplysningen. 

Står ikke ordet «referansenummer» her, men «prosessfullm. ref». Regner med det er referansenummer? :) 

Saksbehandler står det ikke navn på, men «team6», hva enn det betyr. 

Hva er MVA nummer? 

Står på et av papirene: «Innklaget dømmes til innen 14 dager å betale til Alektum Finans AS (Klarna Bank AB)». 

Det ser ut til å være et eldre brev, siden summen er mindre. Kan ikke huske å ha sett det brevet. Stemplet av Alektum Group.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Står på et av papirene: «Innklaget dømmes til innen 14 dager å betale til Alektum Finans AS (Klarna Bank AB)». 

Det ser ut til å være et eldre brev, siden summen er mindre. Kan ikke huske å ha sett det brevet. Stemplet av Alektum Group.

TS

Alt dette lå i samme konvolutt forresten - ikke noe som har kommet i flere runder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en uvanlig måte å svindel bedrifter på fordi de gjerne bare betaler purringer og krav uten å sjekke så nøye. Mannen min er i en liten bedrift og opplever stadig slike krav og fakturerer, men siden firmaet er lite har han ganske god oversikt så ikke lett å lure. Vil tro at det fint kan brukes mot privatpersoner også, nettopp fordi de gjerne reagerer som ts og får litt angst og bare betaler uten å tenke. 

Ts, jeg ville sjekket nøye og om ev anmeldt saken til politiet om du ikke får noe mer klarhet. hva du enn gjør, ikke betal før du vet med sikkerhet hva, hvem og hvor...

Anonymkode: 45e1b...6eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at de har begynt å kreve inn summen via å trekke det direkte fra lønna di. Da må vel namsmannen ha vært inn i bildet, for det kan vel ingen andre gjøre? Kanskje kravet til namsmannen er svindel, eller feil, så det må du uansett sjekke ut. Men slik jeg ser det så må namsmannen være inne i bildet her. 

Anonymkode: 5caaa...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at de har begynt å kreve inn summen via å trekke det direkte fra lønna di. Da må vel namsmannen ha vært inn i bildet, for det kan vel ingen andre gjøre? Kanskje kravet til namsmannen er svindel, eller feil, så det må du uansett sjekke ut. Men slik jeg ser det så må namsmannen være inne i bildet her. 

Altså, jeg mener ikke at namsmannen svindler deg, men de som har fremmet kravet i utgangspunktet kan ha tatt feil eller kan prøve å svindle deg.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vel, har kun fått beskjed om det via mail, etter jeg skrev dem en mail. Synes jeg skulle fått varsel om det via brev en stund før. 

Ja, man skulle jo tro det. Kan dobbeltsjekke med namsmannen, å høre om de er sikker på at det ikke er noe krav og søksmål.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Saksøkt? Det pleier da ikke stå dette i brev fra Namsmannen? 

Men utover det TS: Du fremstår som et utrolig surrehode. Ikke husker du om ditt og ikke aner du datt. Passord glemmes, bruker opprettes på nytt, mobiler forsvinner og greier og opplegg. Flytting uten å melde fra, inkassovarsler og purringer ikke mottatt.

Så for å være konstruktiv:

Kan du scanne brevet, laste det opp i et tegneprogram og sladde persondetaljene dine og poste det her slik at vi ser hvordan det ser ut?

Forøvrig: Ice og/eller Klarna har åpne poster på deg dersom det er de som er kreditor. Namsmannen kjøper ikke fordringen, de bare inndriver den. Du kan også kontakte Namsmannen direkte og høre med dem om kravet er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, har kun fått beskjed om det via mail, etter jeg skrev dem en mail. Synes jeg skulle fått varsel om det via brev en stund før. 

Ja, man skulle jo tro det. Kan dobbeltsjekke med namsmannen, å høre om de er sikker på at det ikke er noe krav og søksmål.

TS

Dette gøres veldig spesielt ut. Har ikke hørt at namsmannen bruker ord som saksøkt i en slik sak. De ville sannsynligvis heller brukt begreper som "begjæring om tvangsdekning". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen tro på at dette kan være ekte. Man blir vel neppe saksøkt på vanlig mail. Må i så fall være digipost. 
Nei dette er nok svindel. De prøver seg med å true med lønnstrekk for det får de fleste til å betale fort.

Anonymkode: 4c00b...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 21.04, AnonymBruker skrev:

Har letet gjennom alle kontoutskrifter fra perioden. Men har jo fortsatt ikke peiling på hva slags beløp det faktisk var jeg (kanskje) betalte. Betalte jo gjennom mitt abonnement siden jeg valgte å delbetale. Det er trekt et fast beløp for både abonnement og mobil hver måned. Det er to høye beløp i løpet av høsten til Ice (abonnementet mitt), men hva jeg betalte for vet ikke jeg... Står ikke oppgitt, kun beløp og hvem til. 

Ts 

Anonymkode: aab76...83b

Det skal da vell stå i brevet om hva summen er, med renter osv...

Anonymkode: e6d71...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ingen firma som "saksøker" noen i denne sammenhengen. og som sagt, både hovedbeløpet, renter og gebyrer vil være informert i et slikt brev. Det vil også mest sannsynligvis stå når avtalen/kjøpet/betalingen først skulle ha skjedd, altså dato for når du skulle ha betalt inn første gang. Du vil heller ikke få et slikt formelt krav på epost, det får du i posten eller på digipost. 

Så dette synes jeg er litt vanskelig å tro på.

Anonymkode: e6d71...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...