Gå til innhold

Samboers rett til å oppholde seg i avdødes leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far døde i forrige uke. Ved dødsfallet hadde han en samboer som han tidligere har vært gift med, men offisielt var skilt med. Etter en stund der de har bodd fra hverandre, hadde hun flyttet inn i leiligheten og bodd der i ca. 4 mnd. Min fars eierandel i leiligheten var 100%, men hun hadde nok kjøpt inn noe løsøre. Jeg er enebarn og min fars eneste arving. Jeg har et dårlig forhold til ekskona og også lav tillit til henne og derfor synes det er ubehagelig at hun tar seg godt til rette i leiligheten og inviterer folk inn. I utgangspunktet har hun heller ikke vært villig til å flytte ut med det første, og har uttrykt at hun ønsker å feire jul i leiligheten. 

Jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram for å få henne ut av leiligheten så fort som mulig. Jeg har nøkler til leiligheten, men hun ønsker ikke at jeg skal være i den alene, selv ikke for å få en oversikt over hva som befinner seg i leiligheten. Hvilke rettigheter har jeg?

Det er utsendt en erklæring om skifte på mandag, så jeg regner med å ha et skifteattest innen 10 dager. 

Videoannonse
Annonse
Gjest duftlyset
Skrevet

Har studert personlig økonomi, men dette spørsmålet tror jeg aldri dukket opp. 
Nå er det jo slik at dersom det ikke er skrevet testament, så har du rett på 2/3 av din fars nettoformue. Nå er jo ikke de gift lenger, og det er vel neppe noe samboeravtale i bunnen heller? Jeg tror det er slik at hun må få godkjennelse av deg for å oppholde seg der. 

I mitt hode klinger det som at du kan forlange henne å flytte ut nå. Ved samboers bortgang er hun avhengig av å være tilgodesett i et testament for å ha rettigheter på leiligheten. Du kan lese mer her: https://www.bufdir.no/Samboerskap/Opplose_samboerskap/Samboers_dod/

Skrevet

I alle dager? Det var da også hennes hjem også, selv om din far eide det. Ja, du er arving og rettmessig eier etter din far, men det går da ann å vise litt medmenneskelighet. Jeg skjønner at hun vil feire jul i sitt eget hjem.

Skrevet

Kast henne ut.

Anonymkode: eb6af...8e8

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Solsmil skrev:

I alle dager? Det var da også hennes hjem også, selv om din far eide det. Ja, du er arving og rettmessig eier etter din far, men det går da ann å vise litt medmenneskelighet. Jeg skjønner at hun vil feire jul i sitt eget hjem.

Det er ikke hennes hjem. Det var fars hjem. Nå er det TS som eier leiligheten. 

Da mamma døde ga vi samboeren hennes 3 måneders oppsigelse og krevde (rimelig) husleie i oppsigelsestiden. Ville han ikke betalt for seg hadde vi kasta ham ut. Han fikk også tilbud om å kjøpe leiligheten til markedspris  Via advokat fikk vi tilgang på leiligheten og fikk hentet ut verdisaker + lage oversikt over inventar. 

Anonymkode: 45545...a3e

• Liker 23
Skrevet
6 minutter siden, Solsmil skrev:

Nja, hun burde la TS få gå inn i leiligheten. Det kan være masse ting av verdi der som tilhører TS som en del av arven. Hvem vet hva damen kan finne på å gjøre med de? Selge, ødelegge, gi bort osv.

Anonymkode: 05d80...21b

• Liker 35
Skrevet
22 minutter siden, duftlyset skrev:

Nå er det jo slik at dersom det ikke er skrevet testament, så har du rett på 2/3 av din fars nettoformue. Nå er jo ikke de gift lenger, og det er vel neppe noe samboeravtale i bunnen heller? Jeg tror det er slik at hun må få godkjennelse av deg for å oppholde seg der. 

Er det ikke slik at ts som eneste barn da arver alt etter sin far, ikke bare pliktdelsarven på 2/3, siden det ikke er noe testament?

Anonymkode: eb2f1...b42

• Liker 12
Gjest duftlyset
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at ts som eneste barn da arver alt etter sin far, ikke bare pliktdelsarven på 2/3, siden det ikke er noe testament?

Anonymkode: eb2f1...b42

riktig

Skrevet

Hva tenker du å gjøre med leiligheten? Om du er enearver og har papirer på at leiligheten er din, bør du sende utkastelsesvarsel. Gjør alt formelt riktig. Du kan også si at leiligheten skal selges, om det er planen. 

Anonymkode: 5299e...099

• Liker 5
Skrevet

Mannen er knapt død enda 😳

Anonymkode: 898da...7e7

• Liker 26
Skrevet
35 minutter siden, Solsmil skrev:

Det er ikke hennes hjem. 

Anonymkode: 557e6...5cb

• Liker 3
Skrevet

Oi, her var det mange kalde holdninger. 

Du er nødt til å skille mellom relevante og ikke relevante opplysninger. Det er for eksempel ikke relevant at du har et dårlig forhold til din avdøde fars samboer. Det er heller ikke relevant at de har vært gift før. Det eneste som er relevant her, er at de var samboere da han døde. Så hvordan ville du ønsket at dine barn skulle behandlet din gjenlevende samboer om du skulle dø?

Kondolerer 

Anonymkode: 4d4f4...48c

• Liker 35
Skrevet

Tusen takk for svar og informasjon.

Et annet spørsmål er angående hvilke rettigheter jeg har til å gå inn i leiligheten, hun har klart uttrykt at hun ikke ønsker meg der. Jeg besitter et par nøkler, så jeg kan komme inn uten å "bryte meg inn". 

Jeg har muntlig informert henne om at hun må finne seg et annet sted å sove når jeg får skifteattest, fordi planen min er å selge. Da har hun hatt rett under 3 uker på å finne et annet sted å oppholde seg siden min fars død. Hun er naturligvis ikke enig, og jeg tviler på at hun kommer til å flytte ut. Men som en nevnte får jeg starte med å sende utkkastelsesvarsel.

• Liker 1
Gjest duftlyset
Skrevet

Du har din fulle rett til å gå inn i leiligheten. Om ikke allerede nå, så iallfall etter skiftetattesten er ankommet 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hennes hjem. Det var fars hjem. Nå er det TS som eier leiligheten. 

Da mamma døde ga vi samboeren hennes 3 måneders oppsigelse og krevde (rimelig) husleie i oppsigelsestiden. Ville han ikke betalt for seg hadde vi kasta ham ut. Han fikk også tilbud om å kjøpe leiligheten til markedspris  Via advokat fikk vi tilgang på leiligheten og fikk hentet ut verdisaker + lage oversikt over inventar. 

Anonymkode: 45545...a3e

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hennes hjem. 

Anonymkode: 557e6...5cb

Jo det er hennes hjem, fordi hun bodde der. Hun har følelser og minner knyttet til stedet. Jeg leier en leilighet, og selv om jeg ikke eier den, så er det fortsatt mitt hjem.

Skrevet
28 minutter siden, Solsmil skrev:

Jo det er hennes hjem, fordi hun bodde der. Hun har følelser og minner knyttet til stedet. Jeg leier en leilighet, og selv om jeg ikke eier den, så er det fortsatt mitt hjem.

Følelser og minner er irrelevante. Dette var ts sin far sin leilighet. De var skilt. Ts eier leiligheten. Og har full råderett. 

Anonymkode: 5085d...5e6

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følelser og minner er irrelevante. Dette var ts sin far sin leilighet. De var skilt. Ts eier leiligheten. Og har full råderett. 

Anonymkode: 5085d...5e6

Ja, det er ts sin leilighet, men det var fortsatt farens samboer sitt HJEM. Jeg sier ikke at hun skal la henne bo der, ærlig talt, men faren hennes har knapt nok rukket å bli kald før hun skal begynne å kaste ut samboeren hans. Som faktisk bor der, selv om hun ikke eier stedet. Går ann å vise litt medfølelse for folk i en vanskelig situasjon.

Skrevet

Var det slik at de ikke var sammen i det hele tatt (skilt og ikke kjærester igjen) og hun bare bodde der av praktiske grunner? Eller var de samboere OG kjærester?

Jeg synes det er rimelig kaldt å kaste ut en person som akkurat har mistet samboeren sin, med så kort varsel. Selv om dere har et dårlig forhold. Vanligvis når man leier får man jo rundt 3 måneder oppsigelsestid. Ville heller sagt at hun har 3 måneder men sagt at du skal ha en viss sum i leie - noe som dekker alle utgifter.

(Du burde uannsett vente med å selge, det er vanligvis bedre marked nærmere sommeren, hvis det er sånn at penger er viktig for deg)

Du har nok lov å låse deg inn, jeg ville bare sagt ifra at du gjør det den og den dagen og at du ikke skal ta med deg noe som er hennes ut fra leiligheten.

Anonymkode: 9a8a1...ceb

• Liker 35
Skrevet
1 time siden, Solsmil skrev:

Du kan bare gi opp når arvegribbene har våknet 😏

Anonymkode: 898da...7e7

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...