AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #1 Del Skrevet 28. november 2018 Noen som har hatt tinntius før (altså øresus som varer over 1 uke)? Hvor lang tid tok det før du ble kvitt det? Og forsvant den av seg selv uten at du gjorde noe? Fortell gjerne hva det var som skjedde i forkant som gjorde at du fikk tinnitus Anonymkode: 66ecc...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mønepanne Skrevet 28. november 2018 #2 Del Skrevet 28. november 2018 Har hatt konstant øresus siden februar 2016. Susen varierer i styrke. Er jeg veldig stresset merker jeg at det blir verre. Har to konstante sus, og det oppleves som at de "sitter" i ulike steder i hodet. Den ene er en konstant pipelyd. Den andre er som en ulende ambulansesirene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #3 Del Skrevet 28. november 2018 Jeg har hatt det i over 30 år. Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip 😑 Fikk det en gang jeg var kraftig forkjølet. Jeg lever egentlig stort sett greit med det nå. Har det sjelden helt stille for da hører jeg bare pipingen. Bedre å maskere det med noe lyd. Og så blir man på en måte vant med det. Anonymkode: a9e69...22e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4 Del Skrevet 28. november 2018 Har hatt tinnitus i over 20 år. Ulike lyder og intensitet. Veldig plagsomt, men utrolig hva en blir vant til.. Fikk en hørselsskade etter en konsert i ungdommen, og også hatt mye stress i livet. Men: Begynte å spise ketogent for ca 4 mnd siden for få bukt med kronisk migrene, dette har hatt svært god effekt, og har merket at øresusen er mye svakere. Happy days! Anonymkode: 3d0fc...c9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #5 Del Skrevet 29. november 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har hatt tinntius før (altså øresus som varer over 1 uke)? Hvor lang tid tok det før du ble kvitt det? Og forsvant den av seg selv uten at du gjorde noe? Fortell gjerne hva det var som skjedde i forkant som gjorde at du fikk tinnitus Anonymkode: 66ecc...324 Fikk susende pipelyd i ørene for tre år siden. Den kom og ble. Gikk mye med musikk på ørene i ungdomsårene og i tjueårene. Jobbet noen år i barnehage. Fikk et barn med sterk vilje og gode lunger Tja. Piiiiiiiiiiiiip Anonymkode: 71e0b...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #6 Del Skrevet 29. november 2018 Fikk det av alvorlig påkjenninger og stress, trodde aldri det skulle gå over, men 6mnd etter den fæle situasjonen, så gikk det sakte over. Hadde da holdt på i 2 år. Anonymkode: 28aa8...209 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #7 Del Skrevet 29. november 2018 17 timer siden, TheLetterG skrev: Har hatt konstant øresus siden februar 2016. Susen varierer i styrke. Er jeg veldig stresset merker jeg at det blir verre. Har to konstante sus, og det oppleves som at de "sitter" i ulike steder i hodet. Den ene er en konstant pipelyd. Den andre er som en ulende ambulansesirene. Dere som har hatt/har tinnitus har dere kun vært hos øre, nese, hals-lege? Eller har dere vært hos noen annen undersøkelse/behandling også? Selv så har jeg kun vært hos øre nese hals-legen etter henvisning fra fastlegen, men det eneste svaret en får der dersom de ikke finner noe åpenbart feil er at "du må bare lære deg å leve med det", så nå vurderer jeg altså å dra til volvat eller aleris for å sjekke det privat, men frykter at jeg ender opp med å betale 2000kr bare for å få beskjed om å leve med det. Noen som har dratt privat før? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk det av alvorlig påkjenninger og stress, trodde aldri det skulle gå over, men 6mnd etter den fæle situasjonen, så gikk det sakte over. Hadde da holdt på i 2 år. Anonymkode: 28aa8...209 Bra det er noen som har blitt kvitt det! Jeg holder på å miste håpet nå etter 1.5 mnd med øresus.. Hva slags alvorlige påkjenninger var det du fikk? Anonymkode: 66ecc...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 29. november 2018 #8 Del Skrevet 29. november 2018 Jeg jobber med tinnituspasienter. Så tenkte jeg kunne kanskje skrive noen få ord? Dere som ikke er interessert kan bare hoppe over 😅 Kort fortalt: tinnitus er egentlig bare basis-signalet som går opp i hjernen, som alle har, men de fleste ikke legger merke til. I de aller fleste tilfeller er det helt ufarlig og ikke symptom på noe mer alvorlig. I noen få tilfeller har man pulserende tinnitus, som følger hjerterytmen. Det bør undersøkes, det kan være symptom på hjerteproblemer. Men generelt har de fleste ikke dette. Tinnitusen kan være ulik: piping, susing, konstant, varierende, blanding etc. De jeg møter kan deles i to grupper (litt generalisert). 1) De som håndterer det fint og lever greit 2) De som sliter i større grad De i gruppe 1 er stort sett personer som generelt har det bra. De er fysisk frisk, de har god psykisk helse og en god hverdag. De í gruppe 2 har nesten alltid en eller flere andre problemer. De kan ha en fysisk sykdom som tærer, de kan være psykisk syk, de går gjennom en form for påkjenning (enten det er seg selv eller noen rundt dem) og har det ikke veldig bra i hverdagen. Sikkert halvparten av de vi møter i klinisk sammenheng bør ha en annen form for behandling. Tinnitus forverres ofte hvis man f.eks har en ekstra tøff dag, er trøtt, sliten, bekymrer seg etc. Tinnitus i seg selv kan IKKE behandles. Men man kan lære å akseptere det. Man kan gjøre noe med de faktorene som påvirker: har man vondt i nakken/skuldre? Prøv fysio eller massasje. Er man psykisk syk? Kanskje må man gå i terapi? Noen har effekt av lysterapi, enten det er oydgenerator på nattbordet (mtp søvn), høreapparater med maskering (mange med tinnitus har også nedsatt hørsel), musikk. En del må ha både lydterapi og en annen behandling (fysioterapi, massasje, psykolog, audiopedagog). Vi prøver å unngå å legge fokus på tinnitusen. Jo mindre fokus, jo bedre blir det oftest. Rett og slett gi faen. Prøv meditasjon eller avslapningsteknikker? Ha svak musikk på í bakgrunnen (for å skifte fokus). (Sannsynligvis får du som vil dra privat denne informasjonen her, bare litt mer utbrodert..Det er faktisk ingenting å gjøre, sånn egentlig.) 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #9 Del Skrevet 29. november 2018 Jeg har nå og da. Kan være noen minutter før det går mnd til neste gang, så kan den være der hele tiden i uker. Men blir alltid borte. Men jeg hører lyder ingen andre hører ofte, så kan hende det bare er hode mitt som skjuler lyden? Anonymkode: 2e28e...3a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #10 Del Skrevet 29. november 2018 Har hatt ørsus i mange år. Høres ut som en gresshoppesverm har møte i ørene mine. Helt forferdelig. Det suser og piper hele tiden. Synes lyden blir bare sterkere og sterkere ettersom tiden går Anonymkode: d6873...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 29. november 2018 #11 Del Skrevet 29. november 2018 Forresten, det kan faktisk forsvinne. Det vil egentlig si at du glemmer det ut. Et tidspunkt var du ikke klar over at du hadde det. Dermed kan man faktisk glemme det ut, muligens? Jeg visste ikke at jeg hadde tinnitus før jeg lærte hva det var 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #12 Del Skrevet 29. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har hatt/har tinnitus har dere kun vært hos øre, nese, hals-lege? Eller har dere vært hos noen annen undersøkelse/behandling også? Selv så har jeg kun vært hos øre nese hals-legen etter henvisning fra fastlegen, men det eneste svaret en får der dersom de ikke finner noe åpenbart feil er at "du må bare lære deg å leve med det", så nå vurderer jeg altså å dra til volvat eller aleris for å sjekke det privat, men frykter at jeg ender opp med å betale 2000kr bare for å få beskjed om å leve med det. Noen som har dratt privat før? Bra det er noen som har blitt kvitt det! Jeg holder på å miste håpet nå etter 1.5 mnd med øresus.. Hva slags alvorlige påkjenninger var det du fikk? Anonymkode: 66ecc...324 Jeg var fysisk og psykisk mishandlet av eksen min, øresuset forsvant en stund etter at jeg kastet ham ut. Anonymkode: 28aa8...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #13 Del Skrevet 29. november 2018 2 timer siden, estrella skrev: Jeg jobber med tinnituspasienter. Så tenkte jeg kunne kanskje skrive noen få ord? Dere som ikke er interessert kan bare hoppe over 😅 *klipp* Kan jeg spørre på hvilken arena du jobber med tinnituspasienter? Anonymkode: 2d44d...346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 29. november 2018 #14 Del Skrevet 29. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre på hvilken arena du jobber med tinnituspasienter? Anonymkode: 2d44d...346 ØNH-klinikk (privat). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #15 Del Skrevet 29. november 2018 7 minutter siden, estrella skrev: Forresten, det kan faktisk forsvinne. Det vil egentlig si at du glemmer det ut. Et tidspunkt var du ikke klar over at du hadde det. Dermed kan man faktisk glemme det ut, muligens? Jeg visste ikke at jeg hadde tinnitus før jeg lærte hva det var 😅 Ok, men jeg nekter å tro at jeg hadde tinnitus før for 1.5mnd siden også og at det bare var at jeg ikke har tenkt på det før nå. Fordi i de fleste tilfeller som kommer jo tinnitus av en grunn? Og det er jo noe galt i hodet/øra som forårsaker susingen? Min øresus begynte ca 2 dager etter at jeg hadde kjørt i en (etter mine sensitive ører) bråkete bil i et par timer. Jeg har aldri hatt problemer med øresus før dette. Men siden du er ØHN lege kan jeg spørre deg om dette med øresusen kan ha en sammenheng med at jeg også veldig lett får dott i ørene av høydeforskjeller (f.eks når jeg kjører bil)? Og at jeg i lengre tid har gått med en ørevoksklump i den ene øret uten å fjerne den (jeg fikk dog fjernet den uka etter øresusen begynte)? 😊 Anonymkode: 66ecc...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #16 Del Skrevet 29. november 2018 Det hadde vært interessant å tatt en insulinmåling av de med tinnitus. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15379344 Anonymkode: 3d0fc...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 29. november 2018 #17 Del Skrevet 29. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, men jeg nekter å tro at jeg hadde tinnitus før for 1.5mnd siden også og at det bare var at jeg ikke har tenkt på det før nå. Fordi i de fleste tilfeller som kommer jo tinnitus av en grunn? Og det er jo noe galt i hodet/øra som forårsaker susingen? Min øresus begynte ca 2 dager etter at jeg hadde kjørt i en (etter mine sensitive ører) bråkete bil i et par timer. Jeg har aldri hatt problemer med øresus før dette. Men siden du er ØHN lege kan jeg spørre deg om dette med øresusen kan ha en sammenheng med at jeg også veldig lett får dott i ørene av høydeforskjeller (f.eks når jeg kjører bil)? Og at jeg i lengre tid har gått med en ørevoksklump i den ene øret uten å fjerne den (jeg fikk dog fjernet den uka etter øresusen begynte)? 😊 Anonymkode: 66ecc...324 Nei. Det er ikke noen god forklaring på hvorfor tinnitus oppstår. Det er nok noen som kan knytte det til konkrete hendelser, men samtidig er det også mangelfull forskning på hørsel generelt (vanskelig, siden det er hjernen. Mye av det vi vet er fra obduksjon og dyreforsøk). Det er egentlig ikke noe galt i hodet ditt. Du har alltid det basis-signalet (for å høre). Men du har tilfeldigvis hørt det. Noe du egentlig ikke skal. Og når du først har lagt merke til det, da er det vanskelig å glemme det. Har du fått testet hørselen? Veldig mange med tinnitus har nedsatt (trenger ikke være et stort tap). Oftest ligger tinnitussignalet der man hører dårligst. Mulig du har litt hyperacusis innblandet (sensitiv for høye lyder). Men man kan ha normal hørsel også (vi tester jo bare fra 125 Hz til 8000 Hz, det finnes jo flere frekvenser enn det). Eller være døv og ha tinnitus. Sannsynligvis ikke. En del har problemer med dottfølelse. Hjelper det å utligne trykket? Prøv å utlign trykket flere ganger daglig (6-10 ganger) og se om det hjelper? Jeg får dott veldig fort. Er veldig sensitiv for høydeforskjeller og har litt dårlig øretrompet..klarer ikke å utligne trykket. Ørevoks kan bidra til dottfølelse. Men du får ikke tinnitus av det. Det beste du kan gjøre er å prøve å skifte fokus. Ikke tenk så fryktelig mye på hvorvidt noe er galt eller om det aldri forsvirner. Jo mer du tenker og grubler, jo mer fokus får du. Og tinnitusen øker (muligens). Hvordan har du det generelt? Fysisk og psykisk? (Jeg er forresten ikke lege, men audiograf. Men sjefen min er en dyktig lege, som blant annet har hatt veldig mange kurs for folk med tinnitus. Så jeg har rukket å lære mye av han, selv om jeg definitivt ikke kan alt. Har du ikke vært hos lege, kan det være hensiktsmessig å ta en tur. Ofte hjelper det med bare mer kunnskap om temaet. Men i bunn og grunn havner man alltid tilbake på det å prøve å ikke tenke for mye på tinnitusen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #18 Del Skrevet 29. november 2018 3 minutter siden, estrella skrev: (Jeg er forresten ikke lege, men audiograf. Men sjefen min er en dyktig lege, som blant annet har hatt veldig mange kurs for folk med tinnitus. Så jeg har rukket å lære mye av han, selv om jeg definitivt ikke kan alt. Har du ikke vært hos lege, kan det være hensiktsmessig å ta en tur. Ofte hjelper det med bare mer kunnskap om temaet. Men i bunn og grunn havner man alltid tilbake på det å prøve å ikke tenke for mye på tinnitusen.) Jeg blir veldig nysgjerrig på hvor du jobber, kjenner jeg, da det ikke er veldig mange leger (meg bekjent) som holder tinnituskurs. Driver han fortsatt med det? Det er, som du sier, et hovedpoeng å ikke tenke på tinnitusen, men veldig mange har nytte av å gå på kurs for å få hjelp til dette, da det å skifte fokus helt selv er ganske vanskelig. Anonymkode: 2d44d...346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #19 Del Skrevet 29. november 2018 Det gjelder å distrahere seg fra lyden. Etterhvert tilpasser kroppen seg og man legger ikke like godt merke til det, akkurat som når man går inn i et grisehus, det lukter først skikkelig dritt men etter en stund er du vant til det. Ha på noe lyd i bakgrunnen som maskerer, som nevnt her. Jeg vil også anbefale ketogent kosthold ettersom det har hjulpet meg, også med andre nevrologiske plager, og i tillegg har flere helsegevinster. Anonymkode: 3d0fc...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #20 Del Skrevet 29. november 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men jeg nekter å tro at jeg hadde tinnitus før for 1.5mnd siden også og at det bare var at jeg ikke har tenkt på det før nå. Fordi i de fleste tilfeller som kommer jo tinnitus av en grunn? Og det er jo noe galt i hodet/øra som forårsaker susingen? Min øresus begynte ca 2 dager etter at jeg hadde kjørt i en (etter mine sensitive ører) bråkete bil i et par timer. Jeg har aldri hatt problemer med øresus før dette. Men siden du er ØHN lege kan jeg spørre deg om dette med øresusen kan ha en sammenheng med at jeg også veldig lett får dott i ørene av høydeforskjeller (f.eks når jeg kjører bil)? Og at jeg i lengre tid har gått med en ørevoksklump i den ene øret uten å fjerne den (jeg fikk dog fjernet den uka etter øresusen begynte)? 😊 Anonymkode: 66ecc...324 (..)Tinnitus does not represent a disease itself but instead is a symptom of a variety of underlying diseases. Otologic causes include noise-induced hearing loss, presbycusis, otosclerosis, otitis, impacted cerumen, sudden deafness, Meniere's disease, and other causes of hearing loss. Neurologic causes include head injury, whiplash, multiple sclerosis, vestibular schwannoma (commonly called an acoustic neuroma), and other cerebellopontine-angle tumors. Infectious causes include otitis media and sequelae of Lyme disease, meningitis, syphilis, and other infectious or inflammatory processes that affect hearing. Tinnitus is also a side effect of some oral medications, such as salicylates, nonsteroidal anti-inflammatory drugs, aminoglycoside antibiotics, loop diuretics, and chemotherapy agents (e.g., platins and vincristine). Temporomandibular-joint dysfunction and other dental disorders can also cause tinnitus. However, in many cases no underlying physical cause is identifiable(..) - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2686891/ Anonymkode: 3d0fc...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå