Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har uren hud. Jeg har ikke akne men ikke helt ren hud, blir veldig sliten og får dårlig selvtillit av dette. Har flere venner som har gått på antibiotika kur, men deres problemer er litt større enn mine. Likevel så er det en som går på antibiotika med en veldig lav dose, som kanskje kunne vært noe for meg. Har også hørt at diane p-piller er bra mot uren hud. Har noen erfaringer og hva er best av å gå på av diane p-piller og antibiotika (lymecelin) 

Anonymkode: 19fa5...46a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med legen din om det? det finnes flere grader av acne som sykdom, noen mer alvorlige enn andre. jeg vil som regel alltid anbefale og vente med antibiotika til sist. Du kan spøre om du kan få en retinol krem på resept, eller kanskje skinoren (azelainsyre) som er enda mer skånsom enn retionol. 

men før du begynner med reseptbelagte midler, har du prøvd salisylsyre? det er også veldig hjelpsom, spesielt hvis man ikke har acne vulgaris, men bare uren hud.

p piller hjelper nesten kun mest hvis det er "hormonelt" acne. sånt som kommer veldig når man har mensen, eller ligger rund kjeven. 

Skrevet

Jeg ville nok også prøvd en retinolkrem som du får på resept (eller reseptfri Basiron for eksempel), før man går for antibiotika. Slike kurer er harde ikke bare for ansiktshuden, men også for resten av kroppen. (For ikke å snakke om antibiotikaresistens...) Hør med legen din, du, så bestemmer vedkommende hva du trenger. Jeg angrer bare på at jeg ikke gikk ennå tidligere til min lege. Mitt problem var hormonelt (voksenakne :dry: ), og jeg fikk resept på Epiduo (retinolkrem). Den fungerer utrolig bra, og jeg bruker den nå forebyggende. :hjerte: 

Skrevet

Husk at Diane dessverre gir økt sjanse for blodpropp sammenlignet med andre p - pille merker. 

Jeg gikk på diane og fikk ok effekt av den men sluttet da en i nær familie fikk blodpropp. Legen kan skrive ut salver. Husk å unngå soling da og bruk høy solfaktor om du er i solen. 

Anonymkode: 566da...987

Skrevet

Jeg brukte Yasminelle Ppiller med stort hell. Huden ble perf 👌

Tetracyclin (antibiotika) fungerer også.

Det beste er å snakke med lege. Og ihvertfall ikke bruke penger på dyre kremer og renseprodukter! Akne skyldes som regel hormoner og problemet løses ikke med hudrens og fuktighetskrem.

Skrubb lett med klut og rent vann hver dag, skift putetrekk ukentlig, pass på inntak av godteri og meieriprodukter og drikk mye vann. 

Anonymkode: 187eb...08c

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk til lege pga kviser/uren hud. Prøvde litt forskjellig. Bla. Basiron og dalacin. Syntes ikke det funka på meg i det hele tatt. Basironen gjorde ihvertfall ingenting, utenom å tørke ut huden. Bare tull.

En periode gikk jeg på yasmin p-piller. Da var huden ganske pen! I mange år var p-piller det eneste som hjalp. Selv da fikk jeg kviser innimellom.

Nå bruker jeg en (relativt dyr) hudpleieserie som inneholder syrer. Det har virkelig hjulpet huden min enormt. Ikke en eneste blackhead, "nupp" eller småkvise igjen og huden føles myk og ren. Trenger ikke p-piller lengre. Serien jeg bruker heter Elixir, men du finner sikkert en rimeligere serie med de samme virkestoffene. :)

Jeg har nå bikket 30 år og har brukt over 10 år av livet litt på å få orden på huden min. Har konkludert med at hovedårsaken til kvisene mine var hormoner. I hvertfall da jeg var yngre. Nå ser det ut som om det har stabilisert seg etterhvert som jeg har blitt eldre. Nå for tiden er huden min "avhengig" av gode produkter for å holde seg i sjakk. Merker fort når jeg har vært sløv med rens eller peeling. Da skal det ikke så lang tid før kvisene dukker opp igjen. Så for min del er det alfa og omega å ha gode hudpleieprodukter - med syrer. Verdt å sjekke ut. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...