Gå til innhold

Kvinner, hvorfor skal/er alt som koselig og hyggelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som mann merker jeg meg dette, alt skal være så koselig og hyggelig. Dette er 2 ord som kvinnen bruker veldig mye.

Hva er koselig? Hva er hyggelig?

Anonymkode: f7cdc...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mange menn som liker å ha det hyggelig og koselig også. 

Men kvinnen har vel tendenser til å være den som tar den siste finishen hjemme etc og dermed står for det lille ekstra som gjør ting hyggelig eller koselig. 

Hyggelig og koselig er forresten et begrep som ikke finnes andre steder enn i Norden etter hva jeg har lest, i Amerika er det en liten spøk om oss nordmenn og at vi har det hyggelig, for de vet ikke hva det er og det er vanskelig å beskrive det skikkelig. Du finner ikke "hyggelig" på engelsk. Du finner "kozy" som kan oversettes til koselig men det er likevel ikke det samme da hyggelig er en stemning som oppfattes subjektivt. 

Endret av Elektra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som mann merker jeg meg dette, alt skal være så koselig og hyggelig. Dette er 2 ord som kvinnen bruker veldig mye.

Hva er koselig? Hva er hyggelig?

Anonymkode: f7cdc...c41

Trivelig betyr det. 

Anonymkode: da0e2...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligens et behov skapt ut ifra at vi har levd i et kaldt klima med harde, innadvendte folk, så å skape stemning innendørs har vært viktig. 

Anonymkode: 4fe23...2ac

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fordi det gir en god følelse og man blir glad :) Tror jeg er litt typisk kvinne på det å ha det koselig hjemme med tepper, puter, lys, pynteting og hjemmebakst. Da er det koselig hjemme :P

Jeg kan jo nevne noen ting jeg synes er koselig og trivelig: sitte foran peisen og varme seg under et teppe, komme inn fra kulden og drikke noe varmt, når det er god stemning og man sitter en gjeng sammen, jul og julestemning oppsummerer koselig og hyggelig bra for min del.

Anonymkode: 0284d...547

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.11.2018 den 18.54, Elektra skrev:

Men kvinnen har vel tendenser til å være den som tar den siste finishen hjemme etc og dermed står for det lille ekstra som gjør ting hyggelig eller koselig. 

Hyggelig og koselig er forresten et begrep som ikke finnes andre steder enn i Norden etter hva jeg har lest, i Amerika er det en liten spøk om oss nordmenn og at vi har det hyggelig, for de vet ikke hva det er og det er vanskelig å beskrive det skikkelig. Du finner ikke "hyggelig" på engelsk. Du finner "kozy" som kan oversettes til koselig men det er likevel ikke det samme da hyggelig er en stemning som oppfattes subjektivt. 

De fleste amerikanere vet ikke at det er et land som heter Norge og et folkeslag som kalles nordmenn, så det tror jeg ikke er en veldig utbredt spøk altså. Forøvrig kommer "This is nice!" veldig nære betydning av "Nå har vi det hyggelig, dere!" når sagt av en kvinne i en sosial sammenkomst.

Anonymkode: 3ef90...888

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dame og virkelig HATER når noen sier sånt!! 

" Da blir det noe godt i glasset og vi skal lage en hyggelig kveld"........🤢 For meg så er noe hyggelig når det skjer fine ting i situasjonen. Man kan ikke påtvinge hygge 😅spyr av den trenden om at damer skal gjøre alt SÅ JÆVELIG HYGGELIG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 18.54, Elektra skrev:

Hva snakker du om? "Having å good time" er det samme som å ha det hyggelig på amerikansk. Øh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm koselig. Bruker ordet noen ganger, og for meg er det: Slå av sterke lys, surre meg inn i et varmt pledd, ha Netflix på skjermen og en kopp te i hånda. Det er kooselig det!! :) 

Betyr ikke det å.. ha det fint? Komfortabelt? Det er sånn jeg tolker det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller koselig, trivelig og hyggelig enn ukoselig, utrivelig og uhyggelig😂

Når det er sagt, bruket jeg ordene for mye selv. Finner ofte ikke gode alternativer. "Takk for sist, det var veldig hyggelig/koselig å se deg igjen!", f.eks.

Men sier heldigvis aldri "nå skal vi kose oss". Det blir litt sånn "Javel? SKAL vi det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et rent hjem, noen tente lys, noe på TV og litt godt i glasset er koselig. Handler om de små gledene. Livet er grått, tøft og kjedelig så tar de gode følelsene jeg finner. 

Anonymkode: f5558...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...