Gå til innhold

Langvarig tannpussnekt - 3 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn fikk sine første tenner 5 mnd og ble naturligvis introdusert for tannpuss to ganger daglig. Det gikk greit, men i lange perioder har tannpussen siden før ett års alder vært et mareritt og vi har brukt mye tvang. Hyler, veiver med armene, snur seg bort, lukker munnen, løper bort osv.Vi har fulgt alle råd som er å finne; gjøre det lystbetont, leke, synge, pusse tenna våre eller på dukke, brøle som en løve, snakke om andre barn i bhg som også pusser tenner, snakke med helsesøster/ tannpleier, kjøpt elektrisk tannbørste men den var skummel. Vi har lest om tannpuss, Karius og Baktus osv, snakke om det og at vi bestemmer. 

Barnet får fluortablett vær kveld, og vi får til tannpuss noen få sekunder, er vi heldig kanskje opp til ett minutt. 

Skal til tannlege på 3 års kontroll, men innkalling ikke kommet ennå. 

Dette jeg leser om at det går over, hm javel, man må bare gjøre det samme igjen og igjen, men det nytter ikke hos oss.

Anonymkode: d69c4...cc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo komme av mye forskjellig, men mange barn vegrer seg for tannpuss på grunn av stramt tunge- og leppebånd. Verdt å undersøke! Det er svært få i helsenorge som kan noe om det. Sjekk evt gruppen på Facebook. 

Anonymkode: c6e43...05d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo komme av mye forskjellig, men mange barn vegrer seg for tannpuss på grunn av stramt tunge- og leppebånd. Verdt å undersøke! Det er svært få i helsenorge som kan noe om det. Sjekk evt gruppen på Facebook. 

Anonymkode: c6e43...05d

Barnet har vært til øre-nese-hals lege i høst pga dårlig hørsel og fått dren i begge ører. Tungebånd ble sjekket, og det var i orden. 

TS

Skrevet

Kan han/hun ha vært utsatt for (seksuelle) overgrep? Man skal ikke kimse av det eller leve i fornekt. 

Anonymkode: 5c0ac...891

• Liker 2
Skrevet

Typisk kg. Først forslag om diagnose og så rett på overgrep.. 

Jeg tenker at barnet har bestemt seg for at dette er noe hun ikke vil, og satt tankemønster deretter. For å bryte dette så krever det masse tålmodighet, men også en bestemt tone. Ikke gjør noe big deal ut av det og ikke gi feedback på den dårlige oppførselen. Ignorer den og puss tennene fast og bestemt. Pusse tenner er noe man bare gjør og jeg tenker at alle virkemidler som sang, rim, lek etc bare forsterker barnets forestilling om at dette faktisk er farlig siden hun må lokkes til det. 

• Liker 28
Gjest BearMama
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han/hun ha vært utsatt for (seksuelle) overgrep? Man skal ikke kimse av det eller leve i fornekt. 

🙄

Vår hadde en periode der han plutselig nektet å pusse tenner. Fant et triks på YouTube. Svøpet han i teppe slik at han ikke kunne flakse, satt over han og pusset. Han hylte og protesterte, men da ble det iallefall gjort og det var ingen fare for skade mens vi pusset. Han fikk alternativ å pusse frivillig eller svøpes. På dag 3 gadd han ikke mer og åpnet munnen frivillig og var helt i ro. Aldri hatt problem siden 😬

Skrevet

Bruker tvang når han nekter. Sitter på en måte at jeg har armene hans under beina mine, og hodet mellom lårene. Han skriker, og dermed enkelt å pusse. :P

Han får alltid prøve av fri vilje først, da kan vi synge og greier. Men ved den minste protest blir det tvang. Jeg orker bare ikke å forhandle om det, er møkklei hele pussinga. 

Skrevet
4 minutter siden, Elektra skrev:

Typisk kg. Først forslag om diagnose og så rett på overgrep.. 

Jeg tenker at barnet har bestemt seg for at dette er noe hun ikke vil, og satt tankemønster deretter. For å bryte dette så krever det masse tålmodighet, men også en bestemt tone. Ikke gjør noe big deal ut av det og ikke gi feedback på den dårlige oppførselen. Ignorer den og puss tennene fast og bestemt. Pusse tenner er noe man bare gjør og jeg tenker at alle virkemidler som sang, rim, lek etc bare forsterker barnets forestilling om at dette faktisk er farlig siden hun må lokkes til det. 

Så bra at du vet hva ungen har/ikke har opplevd og kan utelukke overgrep eller at dårlige erfaringer kan ha noe med barns atferd å gjøre. Flott! Fler av deg i arbeid! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk over til zendium for 0-5 år fra apoteket. Det var et barn som hadde hatt endel trøske og tydelig var litt følsom som såpestoff i vanlig tannkrem. 

Jeg ville ikke gitt meg. Her har vi pusset med makt mer enn én gang. 

Anonymkode: c38cc...fc7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så bra at du vet hva ungen har/ikke har opplevd og kan utelukke overgrep eller at dårlige erfaringer kan ha noe med barns atferd å gjøre. Flott! Fler av deg i arbeid! 

Neida, men det er da vel ikke det første man tenker på som grunn i enhver situasjon. Får være måte på hysteri. 

Blir like dumt som å skylde på spøkelser når det blinker med lysene, i stedet for å sjekke lyspærer. 

• Liker 8
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄

Anonymkode: 3f2f8...2a6

• Liker 2
Skrevet

Svarene deres og "poenga" dere gir hverandre, sier så mye om dere at jeg føler ikke noe behov for å kommentere dette ytterligere. Ha en fin kveld! 

Skrevet

Vi har også vært gjennom forsøk på nekting, men vi løste det med mobil/ipad bestikkelse. Morsomt å pusse til Fantorangen som også pusser:) 

Anonymkode: 96b9d...2f0

• Liker 2
Gjest frøken_1975
Skrevet

Vi endte opp med en kalender, ala pottekalenderen mange bruker. Det ble premie 1 gang i uken og til slutt så trengte vi den ikke mer. Det er et helvete med den "kranglingen" hver morgen og kveld men det det tar slutt en gang. 

Skrevet

Kan du ikke si at Karius og Baktus kommer og ødelegger tennene hvis h*n ikke pusser?

Anonymkode: 5d7a0...62f

Skrevet

Nå er datteren min litt yngre hun er snart to, men det var en periode hun nektet å pusse tenner. Å synge sanger hjalp ikke. Jeg måtte holde henne fast. Men så gjorde jeg det samme hver dag, jeg sa "nå skal vi pusse tenner, vil du sitte hos meg?" Ungen hyler neeeeeiii, jeg setter jenta mi på fanget og forklarer "vi må pusse tenner morgen og kveld, ellers kommer karius og Baktus, først pusser mamma, så pusser /navnet til datteren min/" jeg holder henne fast og pusser tennene, når vi er ferdig gir jeg henne tannbørsten og sier "så flink du er! Nå kan du prøve selv!" 

Med engang hun slutter å gjøre motstand, slipper jeg grepet. 

Jeg tror kanskje jeg har flaks, men samme kjedelige regla hver gang om hva som er bra med å pusse tenner, først mamma, så barnet, har gitt henne "gleden". Nå går det for det meste greit, men hun har skjønt at hun ikke kommer unna. Hun får lov å pusse mine tenner også, og vi pusser dem sammen. Nå sitter hun ofte og leker med tannbørsten med tannkrem foran TV. :)

Anonymkode: 7215f...2e5

Skrevet

Det er helt normalt at barn i den alderen nekter å pusse tenner. Alle mine tre har gjort det. Her har vi tvangspusset til det gikk over. Kneblet ungene slik at de satt bom fast og pusset.

Anonymkode: ec8e9...590

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, BearMama skrev:

🙄

Vår hadde en periode der han plutselig nektet å pusse tenner. Fant et triks på YouTube. Svøpet han i teppe slik at han ikke kunne flakse, satt over han og pusset. Han hylte og protesterte, men da ble det iallefall gjort og det var ingen fare for skade mens vi pusset. Han fikk alternativ å pusse frivillig eller svøpes. På dag 3 gadd han ikke mer og åpnet munnen frivillig og var helt i ro. Aldri hatt problem siden 😬

Er det noe rart folk har traumer og tannlegeskrekk, sier jeg bare!?

Anonymkode: 2f02f...089

Skrevet

Hei, mange meninger her ser jeg, og vet det er normalt.

Først: nei, ingen overgrep. 

Vi har gjerne gjort det andre sier her, har holdt hodet fast mellom beina mine og pusse og barnet hyler, eller ler dersom pappan tøyser med beina til barnet.. barnet biter ofte tenna sammen, el dvs tannbørsten, så den sitter fast, vi har er forbruk av tannbørster!

Vi har brukt iPad og youtube og...

Ja, vi bruker zendium. Har fulgt et råd fra tannlege om at barnet sitter f.eks på pappas fang, slik at pappan holder beine til barnet nede med sine bein på en måte og jeg pusser. Det funka dårlig. 

Barnet har bestemt seg. Det gikk greit i kveld, ingen hyling, men bare veldig kort tannpuss, dvs få sekunder oppe og nede, så holde på litt selv, så fluor

TS, sliten småbarnsmor 😉

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe rart folk har traumer og tannlegeskrekk, sier jeg bare!?

Anonymkode: 2f02f...089

Tannlegeskrekk er det jeg prøver å unngå ved å opparbeide gode rutiner for tannpuss. 

Tannpuss må gjøre uansett. Med eller uten tvang. Det er ikke noe å forhandle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...