Gå til innhold

Ubrukt kredittkort vil bli regnet som gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du som meg, og har forskjellige kredittkort til forskjellige formål, inn før rentene løper og sparer penger på det?

Fra neste år kan vi bli straffet for det, da kan den ubrukte kreditten, i mitt tilfelle til sammen 165.000 kr, komme under gjeld og gjøre det vanskeligere å få lån.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WLzaAG/kortene-du-ikke-bruker-kan-bli-regnet-som-gjeld

Anonymkode: 2222d...17f

Skrevet

Hvorfor har du valgt å ha så mye kreditt? Du kan velge å ha 10.000 som max kreditt, i alle fall på de kortene jeg har. Da er ikke dette et problem, om du har to-tre kredittkort.

Anonymkode: cb4e0...ce2

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig bra at man får på plass et gjeldsregister, og dette her er helt greit. Det er jo bare å nedjustere kredittgrensene på kortene om en vil ha mange kort men ikke vil binde opp så mye kapital i «lån». Jeg reiser en del alene, og har derfor tre kredittkort, men kan jo velge å jekke ned disse kredittgrensene fra 50 000 til for eksempel 20 000 om jeg vil. 

Anonymkode: 4d778...f36

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke problemet. Har totalt 300 000 i kreditt - reiser en del i jobb, og bruker kun kredittkort i hverdagen. 

Hadde jeg behøvd boliglån ville jeg bare nedjustert kreditten en periode. Det kan man justere opp og ned nærmest på dagen. 

Anonymkode: 0793d...74b

• Liker 7
Skrevet

Jeg visste ikke at jeg kunne justere ned grensen, fikk automatisk høye kreditter når jeg søkte kort, takk for tips, skal ringe i morgen og senke de!

Anonymkode: 2222d...17f

Skrevet

Jeg har et kort som er klippet, et trumf visa kredittkort. Grensen var på 10.000 tror jeg, aldri brukt. 

Noen som vet hvordan jeg får "slettet" denne avtalen? Få den til å forsvinne, har aldri brukt og trengs ikke heller. 

Anonymkode: 1b08e...12c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et kort som er klippet, et trumf visa kredittkort. Grensen var på 10.000 tror jeg, aldri brukt. 

Noen som vet hvordan jeg får "slettet" denne avtalen? Få den til å forsvinne, har aldri brukt og trengs ikke heller. 

Anonymkode: 1b08e...12c

Kontakt trumf 

Anonymkode: 5bedd...cd5

• Liker 2
Skrevet

...og når jeg tenker enda litt mer på det er jo dette utelukkende gode nyheter. 

redusert formuesskatt. Bare å hente inn flest mulig kredittkort, kjøre opp grensene, og slippe skatt. 

Så dette kan nok neppe stemme... 

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

...og når jeg tenker enda litt mer på det er jo dette utelukkende gode nyheter. 

redusert formuesskatt. Bare å hente inn flest mulig kredittkort, kjøre opp grensene, og slippe skatt. 

Så dette kan nok neppe stemme... 

Det vil nok bli regnet som gjeld av bankene når de vurderer hvor mye penger man får låne, men det får ingen innvirkning på hva staten mener du har i gjeld. Så dette vil ikke kunne misbrukes for å spare skatt.

Anonymkode: 56385...8a4

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil nok bli regnet som gjeld av bankene når de vurderer hvor mye penger man får låne, men det får ingen innvirkning på hva staten mener du har i gjeld. Så dette vil ikke kunne misbrukes for å spare skatt.

Anonymkode: 56385...8a4

Om det ikke er rapporteringspliktig på skattemeldingen vil bankene aldri få disse opplysningene. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det ikke er rapporteringspliktig på skattemeldingen vil bankene aldri få disse opplysningene. 

Moroklumpen. Skattemeldingen viser hva du har i formue og gjeld ved årsskftet. Gjeldsregisteret er ment å skulle være mer dynamisk, og ta høyde for at folk kan skaffe seg MYE gjeld på veldig kort tid (mye kortere enn ett års forløp). Selv om de egentlig ikke har økonomi til det. Gjeldsregisteret er til for at folk ikke skal skaffe seg et nytt kredittkort, for å betale rentene på det gamle lånet.

Jeg tror det vil være en god ting for forbrukerne, dette.

Skrevet

Slik jeg har forstått det, er hovedhensikten at låneinstitusjoner skal kunne se hvor mye den enkelte har i utestående gjeld og evnen til å betale for seg. Hvor mye du evnt har mulighet til å låne via kredittkort tror jeg ikke nødvendigvis blir et minus om betalingshistorikken din tilsier at du betaler ved forfall og har kontroll på økonomien din. For noen som stadig kun betaler minstebeløpet, og etterhvert opparbeidet seg mye utestående kredittkort gjeld, vil nok dette gjeldsregisteret ha større konsekvenser for. Og det er vel også sistnevnte gruppe dette registeret spesielt er ment å skulle fange opp. 

Anonymkode: a4a94...eb3

• Liker 5
Skrevet

Så lenge det skilles mellom brukt og ubenyttet kreditt i oversikten som bankene får, slik at den som vurderer de individuelle lånetakerne så synes jeg det høres bra ut. Betaler man alt man skylder hver måned så er det vel ikke verre enn å ta med en kontoutskrift for å bevise dette. 

Poenget med å vise ubenyttet kreditt er jo at det ikke skal gå an å "skjule" gjelden sin gjennom å flytte penger mellom ulike kredittkort innenfor forfallsdato. 

Anonymkode: 07868...d9a

• Liker 2
Skrevet

Må du ikke betale tilbake bare det du har brukt? 

Anonymkode: a3775...68e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så lenge det skilles mellom brukt og ubenyttet kreditt i oversikten som bankene får, slik at den som vurderer de individuelle lånetakerne så synes jeg det høres bra ut. Betaler man alt man skylder hver måned så er det vel ikke verre enn å ta med en kontoutskrift for å bevise dette. 

Poenget med å vise ubenyttet kreditt er jo at det ikke skal gå an å "skjule" gjelden sin gjennom å flytte penger mellom ulike kredittkort innenfor forfallsdato. 

Anonymkode: 07868...d9a

Hvis du har kredittkort med total kredittgrense på 300.000, så hjelper det ikke boliglånsbanken at du bare har brukt 2000 når du søker lån. Du kan når som helst bruke 298000 du ikke har, og ikke har råd til, uten at boliglånsbanken kan gjøre noe som helst med det. Det går jo ikke utover boliglånsbanken, og derfor har det ikke vært fokus på dette tidligere. Men med dagens krav til boligstandard, og forbrukslån til oppussing og møbler, så ender dette fort ut i et økonomisk uføre, for den låntakeren som er økonomisk uvitende og/eller uforsvarlig.

Dette er et eksempel med utgangspunkt i bolig. Folk flest tror at alt som har med oppgradering av bolig å gjøre, er en sikker investering. Det er det faktisk ikke.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Det er jo fullstendig logisk. Hvis ikke haddet det jo vært meningsløst. Selvsagt må potensiell kreditt medregnes for at det skal ha noen som helst effekt.

Skrevet

Et slikt register kommer til å misbrukt for alt det er verdt. Faktisk så tror jeg at dette vil åpne portene svært kyniske banker, som posisjonerer seg mot dem med absolutt dårligst økonomi, og med skyhøye renter. 

Mange av dem som er neddynget i gjeld misligholder ikke gjelda, de betaler minstebeløp, og gjør det i årevis. 

I verste fall så selger de misligholdt gjeld til inkassoselskap, som på sin side går etter lønnstrekk. 

Anonymkode: e4024...f09

Skrevet

ok, jeg har lenge tenkt å skaffe meg kredittkortet til Norwegian eller Trumf. har bare brukt mitt eget hittil. :S 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

ok, jeg har lenge tenkt å skaffe meg kredittkortet til Norwegian eller Trumf. har bare brukt mitt eget hittil. :S 

Hvis du kan bruke kredittkort eid av Norwegian eller Trumf, og som belastes disse firmaenes konti, kjør på!

Skrevet

Jøss. Har flere kredittkort liggende, så da vil jeg se ut som gjeldslave på papiret😂

Anonymkode: d8762...b61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...