Gå til innhold

Svinestek som grytekjøtt, hvordan få det mørest?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe svinestek på tilbud, som kjøttilsetning i en gryterett. For å få mørest mulig kjøtt, lønner det seg å ovnssteke ved lav varme, og tilsette kjøttet kuttet i terninger mot slutten av steketiden, eller er det bedre å kutte det i terninger (eventuelt steke i panne) og så ha det i gryteretten for å koke i relativt lang tid?

Anonymkode: 1fe8f...b86

Fortsetter under...

3 minutter siden, theTitanic said:

Svinekjøtt er ikke noe særlig ettersom det fort blir hardt og/eller tørt. Hvertfall ikke noe digg dagen etterpå. Hadde prøvd å finne billig storfekjøtt av noe slag isteden. 

Svinekjøtt er naturlig mørt, og jeg er ikke muslim, jøde eller vegetarianer.

• Liker 1

Annonse

Gjest theTitanic
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svinekjøtt er naturlig mørt, og jeg er ikke muslim, jøde eller vegetarianer.

Tenker ikke på ditt forhold til svin, men på at det blir hardt etterhvert og en gryte lages vel for å ha mer enn en dag? Det er ikke naturlig mørt særlig lenge. Men deg om det. 

2 minutter siden, theTitanic said:

Tenker ikke på ditt forhold til svin, men på at det blir hardt etterhvert og en gryte lages vel for å ha mer enn en dag? Det er ikke naturlig mørt særlig lenge. Men deg om det.

Det er da for eksempel noen Toro gryteretter som er laget for tilsetning av svinekjøtt. Jeg regner da med at man bare putter oppskåret svinekjøtt i gryta, eventuelt med litt bruning i panne først. Så det er liksom "default". Men jeg lurer på om det heller lønner seg å langtidssteke et stort kjøttstykke ved lav varme i ovn, og så putte det ferdigstekt i gryta, uten å koke det videre.

Dette høres nok rart ut, men mor min koker opp kjøttet, skrur ned varmen til det så vidt koker litt, og lar det holde på en 3 timer. Det er en mør drøm rett og slett. Da lager du selve gryta, og så tilsetter du kjøttet helt til slutt.

Anonymkode: fc8da...7c5

• Liker 2
Just now, AnonymBruker said:

Dette høres nok rart ut, men mor min koker opp kjøttet, skrur ned varmen til det så vidt koker litt, og lar det holde på en 3 timer. Det er en mør drøm rett og slett. Da lager du selve gryta, og så tilsetter du kjøttet helt til slutt.

Nei da, det høres ikke rart ut, i grunnen. Det blir jo en slags variant av crock-pot (og er grunnen til at jeg ikke ser noe behov for en ekstra dingsboms i huset). Og jeg mener at det blir det samme som om jeg steker ved lav varme i ovnen i tre timer.

Da har jeg kanskje svaret. 😀

19 minutter siden, theTitanic said:

Gryte er bra mat i flere dager det altså, men ville ikke valgt svinekjøtt i den. 

Er du på utkikk etter billig mat så lag hønsefrikasse. Høne koster bortimot ikke noe. 

Hønsefrik er kjent og kjært! 😀

Annonse

Gjest theTitanic
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da for eksempel noen Toro gryteretter som er laget for tilsetning av svinekjøtt. Jeg regner da med at man bare putter oppskåret svinekjøtt i gryta, eventuelt med litt bruning i panne først. Så det er liksom "default". Men jeg lurer på om det heller lønner seg å langtidssteke et stort kjøttstykke ved lav varme i ovn, og så putte det ferdigstekt i gryta, uten å koke det videre.

Det er fullt mulig, og blir greit, men da får ikke kjøttet trekt til seg noe kraft fra resten av gryta

1 minutt siden, theTitanic said:

Det er fullt mulig, og blir greit, men da får ikke kjøttet trekt til seg noe kraft fra resten av gryta

Nei, det er jo det også - om det er en fordel at smakene blandes litt begge veier, når ingrediensene koker sammen.

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei da, det høres ikke rart ut, i grunnen. Det blir jo en slags variant av crock-pot (og er grunnen til at jeg ikke ser noe behov for en ekstra dingsboms i huset). Og jeg mener at det blir det samme som om jeg steker ved lav varme i ovnen i tre timer.

Da har jeg kanskje svaret. 😀

Det blir i allefall super mørt, skikkelig søndagsmiddag :) lykke til!

På 28.11.2018 den 15.48, theTitanic skrev:

Svinekjøtt er ikke noe særlig ettersom det fort blir hardt og/eller tørt. Hvertfall ikke noe digg dagen etterpå. Hadde prøvd å finne billig storfekjøtt av noe slag isteden. 

Hvor har du det fra? :klo: Lav varme og lang tid, så blir svinekjøtt så mørt og saftig atte. I alle fall stykningsdeler som i utgangspunktet ikke er av de aller møreste.

Og kaldt svinekjøtt dagen etter er jo snaddermat. Spesielt julematen. :) 

Anonymkode: 6fe4d...245

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...