Gå til innhold

Uføretrygd, barnetillegg og bidrag..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan to foreldre som ikke er sammen begge motta barnetillegg?

Forelder 2 har ingen kontakt med barnet men mottar barnetillegg. Deler av barnetillegget betales i bidrag, hvor resten går vet jeg ikke.

Jeg trodde det var en regel om at kun en av foreldrene kunne motta barnetillegget for barnet hvis begge var uføretrygdet, men muligens jeg har misforstått noe.. Forelder 1 har oppgitt til NAV at 1 mottar uføretrygd og barnetillegg. Ga og beskjed om at forelder 2 også er ufør og betaler barnebidrag av sitt barnetillegg.

Eneste som skjedde da var at bidragsforskuddet ble senket til ordinært forskudd. Ellers så fikk forelder 1 beskjed om at så lenge ingen av foreldrene søkte om å endring av bidrag så skulle forelder 2 fortsatt betale barnebidrag.

Så da lurer jeg og på om forelder 2 kan søke om å få satt ned bidraget siden forelder 1 nå har barnetillegg? 

Kan da forelder 2 beholde barnetillegget selv om 2 ikke har noe kontakt med barnet? For det er nemlig slik jeg har forstått det og det høres jo ikke så logisk ut. Det blir som om at tanta mi som ikke har barn skal motta barnetrygd...😏

Anonymkode: f08d7...421

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge får tillegg og den som ikke har barnet, betaler barnebidrag etter totalinntekten. kalkulator finner du på nav.no.

Anonymkode: da2e6...0b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...