AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #1 Del Skrevet 28. november 2018 Jeg vurderer å bli blomsterdekoratør, siden jeg har jobbet litt i en blomsterbutikk nå og koser meg med kreativiteten. Er utdanningen vanskelig? Er den dårlige lønna verdt det? Er det et veldig stressende yrke? Anonymkode: d5c21...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #2 Del Skrevet 28. november 2018 https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/blomsterdekorator Anonymkode: 5e693...3ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #3 Del Skrevet 28. november 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/blomsterdekorator Anonymkode: 5e693...3ba Har lest der, jeg ønsket personlige erfaringer. Det står der hva lønna er, hvilken utdanning som kreves og hvilke arbeidsoppgaver som er å forvente. Står INGENTING om hvordan dette oppfattes for et individ som faktisk jobber som blomsterdekoratør Anonymkode: d5c21...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4 Del Skrevet 28. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har lest der, jeg ønsket personlige erfaringer. Det står der hva lønna er, hvilken utdanning som kreves og hvilke arbeidsoppgaver som er å forvente. Står INGENTING om hvordan dette oppfattes for et individ som faktisk jobber som blomsterdekoratør Anonymkode: d5c21...3c1 De som eventuelt lever av å være blomsterdekoratør i Norge er kunstnere på høyt nivå. Det går ikke an å si noe generelt om dette. Det blir som å si hvordan det er å leve som kunstmaler i Norge. Er du Nerdrum, lever du godt, er du lite vellykket, gjør du ikke det. Anonymkode: 80a9b...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #5 Del Skrevet 28. november 2018 Det vanskeligste med utdanningen er å lære seg alle de tusen latinske navnene på alle blomster, stauder osv. Jeg syntes i hvert fall det. Så må man vær flink til å få tankene man har i hodet ned på papiret. Ellers så syntes jeg selve utdanningen gav lite rom for egen kreativitet, kan vær dette har forandret seg siden jeg gikk blomsterdekoratør. Det er mye kunnskap man skal igjennom og man er avhengig av å få en bra lærling plass for å videre kunne utvikle seg. Men yrket er fantastisk, man møter mennesker i fra alle faser i livet og en stor utfordring er å få folk til å forstå hva som passer anledninger f.eks. hvordan brudebuketten passer til kjolen/kroppsfasong til bruden er alltid en utfordring for en brud som har " låst " seg fast i en viss stil du ser ikke passer. Det er også et krevende yrke ,man står mye, man bruker hendene mye og man har hendene mye i vann, og man kan utvikle allergier. Men i bunn og grunn et yrke som gir mye. Anonymkode: ce1a9...687 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #6 Del Skrevet 28. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De som eventuelt lever av å være blomsterdekoratør i Norge er kunstnere på høyt nivå. Det går ikke an å si noe generelt om dette. Det blir som å si hvordan det er å leve som kunstmaler i Norge. Er du Nerdrum, lever du godt, er du lite vellykket, gjør du ikke det. Anonymkode: 80a9b...027 Du vet ikke noe som helst så mye om blomsterdekoratører, gjør du vel? De som jobber i «ordentlige» blomsterbutikker med respekt for seg selv er stort sett blomsterdekoratører, alle sammen. I alle fall de fleste. De binder buketter til jubilanter, de binder brudebuketter, de binder kranser og andre oppsatser til begravelser, de binder oppsatser til fester og utstillinger, de lager grupper og juledekorasjoner i rikt monn før jul +++ Dette er fagarbeid som både er et håndverk og et kunstnerisk/estetisk yrke. De finner riktige blomster i riktige farger og riktige kombinasjoner til alle anledninger. De kan «alt» om stell av blomster. I tillegg driver de med ordinært salg. Masse kundebehandling til folk i alle livets situasjoner, m.a.o. De jeg kjenner som er blomsterdekoratører er stolte av faget sitt, så jeg har absolutt inntrykk av at det er verdt det. Fordi det er nærmest har disse gått på Vea i Hedmark, alle sammen. Det er en utrolig fin skole med et kjempenydelig skoleanlegg. Har besøkt stedet flere ganger og er like betatt hver gang. Anonymkode: 4c37b...d42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #7 Del Skrevet 28. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De som eventuelt lever av å være blomsterdekoratør i Norge er kunstnere på høyt nivå. Det går ikke an å si noe generelt om dette. Det blir som å si hvordan det er å leve som kunstmaler i Norge. Er du Nerdrum, lever du godt, er du lite vellykket, gjør du ikke det. Anonymkode: 80a9b...027 Ser du på Odd Nerdrum som en blomsterdekoratør? Anonymkode: 012e4...fdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #8 Del Skrevet 29. november 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er nærmest har disse gått på Vea i Hedmark, alle sammen. Det er en utrolig fin skole med et kjempenydelig skoleanlegg. Har besøkt stedet flere ganger og er like betatt hver gang. Mamma har gått der, hun er utdannet gartner og hagedesigner. Hun sier at det er en helt fantastisk skole med gode lærere og generelt bra miljø Anonymkode: d5c21...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå