Gå til innhold

Tips om selvsentrert venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som store deler av tiden når jeg er med henne snakker om seg og sitt. 2 timer gjerne om henne og 15 min om meg. 

Jeg har en tøff tid nå og til og med da klarer hun å linke det inn på seg selv. Lurer på om jeg skal si det rett ut eller bare stille ta litt avstand. Er det andre som har hatt eller har det sånn? Hva gjør dere evt gjorde? 

Anonymkode: 0cc2a...dca

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ts, dere er vel forskjellige. Kanskje hun er snakkesalig og bruker mange ord, mens du bruker få? Jeg kan spørre to venninner -Hva gjorde du i helga?

A: Ikke noe spesielt. Slappet av.

B: Litt forskjellig, fikk endelig vaska på loftet da! Fant igjen sååå mye rart, haha, russelua mi og greier...og så var vi på salg, du vet sånn derre ullpledd? Fikk det til halv pris. Og så begynte jeg å se på den nye serien på NRK, har du sett den? Råbra!

Er jeg en B som snakker med en A, blir jeg stresset av det korte svaret og overkompenserer med prat. Er jeg en B som snakker med en B, bryter jeg inn med egne erfaringer om pledd og serier og får en livlig samtale. Er jeg en A som snakker med en B, blir jeg irritert fordi B snakker for mye og reagerer med mer taushet, som får B til å snakke enda mer...ond sirkel. Er jeg en A som snakker med en A, blir det kanskje litt stille?

Anonymkode: 5a355...1f0

Ryddet for brukerdebatt. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 17
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts, dere er vel forskjellige. Kanskje hun er snakkesalig og bruker mange ord, mens du bruker få? Jeg kan spørre to venninner -Hva gjorde du i helga?

A: Ikke noe spesielt. Slappet av.

B: Litt forskjellig, fikk endelig vaska på loftet da! Fant igjen sååå mye rart, haha, russelua mi og greier...og så var vi på salg, du vet sånn derre ullpledd? Fikk det til halv pris. Og så begynte jeg å se på den nye serien på NRK, har du sett den? Råbra!

Er jeg en B som snakker med en A, blir jeg stresset av det korte svaret og overkompenserer med prat. Er jeg en B som snakker med en B, bryter jeg inn med egne erfaringer om pledd og serier og får en livlig samtale. Er jeg en A som snakker med en B, blir jeg irritert fordi B snakker for mye og reagerer med mer taushet, som får B til å snakke enda mer...ond sirkel. Er jeg en A som snakker med en A, blir det kanskje litt stille?

Anonymkode: 5a355...1f0

Ryddet for brukerdebatt. Edie, adm.

Delvis enig i dette, men samtidig er det ikke alt som kan forklares/unnskyldes gjennom personlighetstyper. Jeg er ingen av typene du skisserer, men nærmere A enn B i væremåte, og jeg trives godt sammen med mennesker som er glad i å snakke. Likevel er det tre ting som i min mening utgjør forskjellen på om man er en god venn (har normal folkeskikk) eller bare er en uhøflig egoist av en dårlig venn:

1. At man stiller spørsmål 

2. At man lytter til svarene

3. At man ikke avbryter når den andre snakker

Dette mener jeg burde være minimumkrav til oppførsel for alle mennesker uavhengig av personlighetstype. 

Endret av Edie
  • Liker 9
Skrevet

Hører gjerne flere råd om hva jeg burde gjøre. Ta det opp eller la det ligge? Hva ville du gjort dersom det var deg? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hører gjerne flere råd om hva jeg burde gjøre. Ta det opp eller la det ligge? Hva ville du gjort dersom det var deg? 

Jeg ville bare ha begynt å holde henne på en armlengdes avstand til jeg hadde sortert ut det jeg måtte sortere ut.

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Du kan f.eks be om å skifte tema, å bare gjøre henne oppmerksom på at du helst vil snakke litt om noe annet. Da får du snakket om deg også. 

Jeg tenker det er lurt å si ifra på en vennlig måte. Kanskje er hun ikke klar over at hun er sånn? Bedre å bli konfrontert med det enn at du kutter henne ut som venn.

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Edie, adm.

Skrevet

Dette var litt gøy, jeg elsker mennesker som MÅ snakke pga de ikke klarer stille øyeblikk. Hvorfor er det så mange som er så usikkre på seg selv? Hva skjer inni hodet på mennesker som må snakke heletiden? Aldri klarer å være stille.

Det skjer nok lite av reflektering i hodet på slike mennesker.

Anonymkode: 4a540...cde

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var litt gøy, jeg elsker mennesker som MÅ snakke pga de ikke klarer stille øyeblikk. Hvorfor er det så mange som er så usikkre på seg selv? Hva skjer inni hodet på mennesker som må snakke heletiden? Aldri klarer å være stille.

Det skjer nok lite av reflektering i hodet på slike mennesker.

Anonymkode: 4a540...cde

Hvorfor trenger det å handle om usikkerhet og mangel på refleksjon?

Jeg tenker og vurderer ting hele tida, så jeg bobler over av ting jeg har lyst til å snakke om, så jeg tar ofte litt for stor plass i samtaler. Særlig skjer dette fordi jeg elsker samtaler uten spørsmål, der man skyter inn kommentarer og bygger på hverandre, Men mange blir så stille og bare venter på at man skal komme med spørsmål, istedenfor å bare snakke om interessante ting man har å si og bygge på hverandre.

Jeg lurer altså like mye på hva som skjer oppi hodet på mennesker som ikke kommenterer på samtaler, men bare venter på spørsmål. Har de ingen interessante tanker de ønsker å dele?

• Liker 3
Skrevet

En ting var dersom det var prat generelt, men når det er om seg og sitt så blir det veldig mye. 

Og til og med når jeg står i noe vanskelig må vri det til seg og er der lite for meg. 

Er begynt å tenke tilbake om det kan ha vært sånn hele tiden, men at jeg merker det mer nå siden jeg har hatt mer med henne å gjøre. 

Fått mange svar, men ikke på hva dere ville gjort. Sagt noe eller kanskje bare ta litt avstand? 

Skrevet

Føler med deg. Har ei venninne som kun snakker om seg og sitt. Uansett hva vi snakker om får hun vinklet samtalen over på seg. Slitsomt! Det er også derfor vi ikke sees så ofte. Prøver som regel å møte gjengen i samme slengen, for da slipper jeg å høre på henne alene i lang tid🙈

Anonymkode: 0028a...787

Skrevet
På 28.11.2018 den 18.50, AnonymBruker skrev:

Hvis du ønsker å beholde henne som venn, ta det opp. 

Skrevet

Min erfaring er at sånne venner aldri er gode venner, når man virkelig trenger en venn, så stiller de aldri opp. Det kan ofte være skuffende, særlig hvis man har stilt opp 100% for dem i perioder de har hatt det vanskelig, men hvis man selv trenger en skulder så vet de egentlig ikke hvorfor en gang. Mitt råd er å ta avstand, ellers vil du nok bli skuffet gang på gang. 

Skrevet

Takker for svar.

Kjenner at jeg må ta litt avstand fra henne. Jeg har vært der så godt jeg kan for henne og når det er andre veien er det lite tilbake. Og det gjør det bare vondt. Har heldigvis mange andre venner som ikke er sånn. 

Skrevet

Har aldri forstått meg på dem som stort sett alltid snakker om seg selv. Merker de ikke selv at samtalen bare handler om dem?

Anonymkode: 95e00...54f

• Liker 1
Gjest INGNTNG
Skrevet (endret)

Jeg ville tatt avstand. Gjorde det etter flere år med en relativt nær venninne som var akkurat maken. Jeg husker engang jeg hadde kranglet skikkelig med moren min, og hadde det vondt på grunn av det. Når jeg nevnte det for venninnen min, begynte hun umiddelbart å komme med grunner til at hun hadde det mye verre med sin mor. Alle slike ting ble til en rar konkurranse om hvem som hadde den verste moren, den verste barndommen, den dårligste dagen osv. Jeg kuttet henne ut og har aldri angret på det. 

Endret av INGNTNG
Skrevet

.

Skrevet

Tror dessverre de ikke har selvinnsikt til å skjønne det. Vet rett å slett ikke. Eller så stort behov for å få ut sin egen frustrasjon/glede at de glemmer andre. 

Nå skal jeg innrømme at jeg er ikke en person som har store behov for dette, men da ekstra å bli sett av venninner å gjerne lette på mine ting og. Så heller mot avstand så får jeg se hvor vi havner tilslutt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...