Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere andre som er sykepleiere, vernepleiere, helsefagarbeidere og har villet gjøre noe annet. Hva begynte du å jobbe med? Utdannelser? Jeg ønsker meg vekk fra turnus, men vet ikke veien videre.. 

Anonymkode: 70f94...eb5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i akkurat samme situasjon selv. Har vært sykepleier i 6 år. Skal følge med på denne tråden. Har hørt at 7 av 10 sykepleiere slutter i jobber innnen de første 10 årene etter at de ble ferdig utdannet. 

Anonymkode: bfc2d...1fa

Skrevet

jeg begynte på sykepleier, men sluttet første semester. tar opp fag nå for å komme inn på juss, sosionom, bvped eller psykolog😊

Anonymkode: d61e7...962

Skrevet

tar den jeg kommer inn på (vil alle like mye typ).

men dere som er helsearbeidere, hva er det som gjør at dere vil omskoleres? annet enn turnus?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

tar den jeg kommer inn på (vil alle like mye typ).

men dere som er helsearbeidere, hva er det som gjør at dere vil omskoleres? annet enn turnus?

Veldig høyt arbeidstempo og arbeidspress på sykehjem og sykehusene der jeg har jobbet. Og det forventes at man tar ekstravakter ved sykdom hvis du jobber mindre enn 100%. Det å måtte stille opp på sparket ble en for uforutsigbar hverdag for barna våre. Det å måtte slippe alt man har i hendene og styrte til jobb en lørdag/ søndag morgen. Det tar seg bare ikke ut å si nei for ofte. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig høyt arbeidstempo og arbeidspress på sykehjem og sykehusene der jeg har jobbet. Og det forventes at man tar ekstravakter ved sykdom hvis du jobber mindre enn 100%. Det å måtte stille opp på sparket ble en for uforutsigbar hverdag for barna våre. Det å måtte slippe alt man har i hendene og styrte til jobb en lørdag/ søndag morgen. Det tar seg bare ikke ut å si nei for ofte. 

Det over. Pluss dårlig lønn. Alle arbeidsoppgavene man får (som i grunn ikke har noe med yrket å gjøre), stress, føle seg utilstrekkelig, turnusen.. 

• Liker 2
Skrevet
På 28.11.2018 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Dere andre som er sykepleiere, vernepleiere, helsefagarbeidere og har villet gjøre noe annet. Hva begynte du å jobbe med? Utdannelser? Jeg ønsker meg vekk fra turnus, men vet ikke veien videre.. 

Kan anbefale deg å ta en videreutdanning. Eventuelt å ta en 3 årig utdanning   i helseledelse og helseøkonomi. Ikke turnus og bedre betalt. 

Skrevet
42 minutter siden, Serafin skrev:

Kan anbefale deg å ta en videreutdanning. Eventuelt å ta en 3 årig utdanning   i helseledelse og helseøkonomi. Ikke turnus og bedre betalt. 

Hvilke videreutdanning vil du anbefale hvis man ønsker seg vekk fra turnus? Jeg tror ikke jeg hadde trivdes med psykiatri/ psykisk helsearbeid. 

Skrevet

Hadde ikke trivdes som leder heller 🙈

Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke videreutdanning vil du anbefale hvis man ønsker seg vekk fra turnus? Jeg tror ikke jeg hadde trivdes med psykiatri/ psykisk helsearbeid. 

Operasjonssykepleie. Mange avdelinger som har bare operasjoner på dagtid. Eller helsesøster som jobber på helsestasjon eller vaksinasjonkontor

Endret av Serafin
  • Liker 1
Skrevet
På 28.11.2018 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Er i akkurat samme situasjon selv. Har vært sykepleier i 6 år. Skal følge med på denne tråden. Har hørt at 7 av 10 sykepleiere slutter i jobber innnen de første 10 årene etter at de ble ferdig utdannet. 

Nei, det stemmer ikke. Tallet Norsk Sykepleierforbund opererer med er 1 av 5  sykepleiere som slutter innen 10 år. Altså 2 av 10. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er det som gjør at dere vil vekk? Blir veldig usikker når jeg hører at det er så mange som ikke trives.

Anonymkode: cff5f...486

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at dere vil vekk? Blir veldig usikker når jeg hører at det er så mange som ikke trives.

Anonymkode: cff5f...486

Mye ansvar for liv og helse.  Ofte er ikke lege tilgjengelig og vi må ta mange vurderinger på om vi skal ringe lege eller ikke. Dårlig betalt med tanke på ansvaret. Stress og unormalt høyt sykefravær  sammebliknet med andre arbeidsplasser (f.eks.: du kommer på jobb en morgen og så får du beskjed om at to ansatte som skulle vært på dagvakt har blitt syke --->flere oppgaver som må fordeles på de som er på jobb den aktuelle vakten)  , turnus med påfølgende skiftarbeid, ubekvemme vakter som ikke går opp med tanke på sosial liv med venner og familie (f.eks.: du har fri på en mandag. Familien din eller venner har ikke det. Vanskelig å få til å treffe familie eller venner i i helgene pga helgearbeid),  mye bruk av deltidsstillinger (ikke bra med tanke på pensjon , deltidsarbeid gir dårlig pensjon) , vanskelig å få boliglån i banken med en deltidsstilling. Lav grunnbemanning og så videre . Jeg kan fortsette lenge.  Det er Ikke bare negative ting med sykepleien.  men sykepleieryrket burde hatt høyere  lønn, levelige arbeidsvilkår og hundre prosent stillinger som en selvfølge.

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden er jo deprimerende. Jeg kommer til å fortsette min jobb i helsevesenet fordi jeg elsker å gjøre en forskjell for folk. I den hektiske hverdagen virker det kanskje ikke som man gjør noen forskjell, men ved å være tilstede hos de du jobber for gjør du en forskjell uansett.

Smil til brukerne, beboerne, pasientene dine, selv om du har dårlig tid. Du er kanskje det eneste menneske de ser den dagen, ikke ødelegg det for dem. Fokuset bør være på den du hjelper, ikke bruk tida på å synes synd på deg selv. 

Jeg tar forøvrig en master ved siden av jobb, for å sikre meg at jeg får en grei jobb når jeg en gang ikke klarer å jobbe "på gulvet" lenger, som sannsynligvis vil skje pga slitasje og kroppslige problemer.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Greentree skrev:

Denne tråden er jo deprimerende. Jeg kommer til å fortsette min jobb i helsevesenet fordi jeg elsker å gjøre en forskjell for folk. I den hektiske hverdagen virker det kanskje ikke som man gjør noen forskjell, men ved å være tilstede hos de du jobber for gjør du en forskjell uansett.

Smil til brukerne, beboerne, pasientene dine, selv om du har dårlig tid. Du er kanskje det eneste menneske de ser den dagen, ikke ødelegg det for dem. Fokuset bør være på den du hjelper, ikke bruk tida på å synes synd på deg selv. 

Jeg tar forøvrig en master ved siden av jobb, for å sikre meg at jeg får en grei jobb når jeg en gang ikke klarer å jobbe "på gulvet" lenger, som sannsynligvis vil skje pga slitasje og kroppslige problemer.

Nå er dette første innlegget mitt i tråden, men jeg gjør dette. Smiler, ser pasientene i situasjonen, er imøtekommende, igrunn veldig positiv og støtter opp om kollegaer. 

Det hjelper på, for all del, men det hjelper ikke på nettopp de tingene som nevnes i tråden. Ja, det er "deprimerende". Men det er også realiteten for mange av oss i yrket, flere arbeidssteder er utrolig travle med mye overtid, press på effektivitet, sykdom hos kollega og ingen som kan ta ekstra, osv.

Anonymkode: 79b29...775

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kanskje bortskjemt med full stilling... Men sykefraværet og arbeidspresset vil jeg tro er relativt likt i denne bransjen. Samme med turnusarbeid.. men det vet man jo om før man takker ja til en stilling? 

Jeg har også mye frustrasjon knyttet til jobb og ansvar, men det gjør ikke det jeg vil slutte... Vil heller kjempe mer for bedre vilkår. Håper dere som skriver her er engasjert i fagforening f eks, og driver arbeidet mot bedre vilkår fremover. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Greentree skrev:

Gjør du virkelig en forskjell for folk? Hadde du ikke vært der på jobb så hadde det vært en annen ansatt som hadde gjort nøyaktig samme jobben 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Serafin skrev:

Gjør du virkelig en forskjell for folk? Hadde du ikke vært der på jobb så hadde det vært en annen ansatt som hadde gjort nøyaktig samme jobben 

Nei, jeg er ubrukelig og kan i grunnen bare si opp jobben min. Takk for tipset. 😊 

Jeg er klar over at jeg ikke er uerstattelig, men heldigvis finnes det folk i helsevesenet som er glad i jobben sin, og fortsetter... 

Ha en strålende kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...