Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er litt usikker om det vil passe for meg, jeg er veldig omsorgsfull og liker å hjelpe andre. Men jeg er og veldig stille av meg litt sånn innesluttet og sjenert. Kan jeg bli sykepleier ?

Anonymkode: 7ec3f...35d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Ja, det kan du. Helsesektoren har flere typer folk i jobb :) 

Men du vil kanskje oppleve at de utadvendte som vanlig blir foretrukket, men det er ingen hinder.

Jeg ble ferdig utdannet sykepleier i 2014 og er på vei ut av yrket, det er synd men har havnet i den utslitte kategorien. Personlighet kan ha noe å si, jeg liker å hjelpe, er omsorgsfull men har måtte hente frem noen kyniske sider for å stå i presset. Det er jeg langt fra alene om. Jeg tror du vil lykkes om du ikke forventer å få tid til å gjøre din jobb skikkelig, som å imøtekomme alle på din vei. Jeg ønsker ikke å fremstå bitter, men har blitt bitter i en alder av 25 :ler: Hvis du vil ha fordeler og ulemper så anbefaler jeg deg å sette deg inn i hvorfor sykepleierne (og andre helsefagarbeidere) er misfornøyd, hvis du fortsatt vil satse så ønsker jeg deg lykke til :) Norge trenger deg!

Anonymkode: a0951...534

Skrevet

Jada, jeg er også sånn og har vært sykepleier. Sluttet fordi jeg ikke orket turnuslivet. Så lenge du takler å kommunisere godt med pasienter, pårørende og kollegaer, så går det helt fint. Du trenger ikke nødvendigvis å snakke så mye om deg selv til pasienter/ kollegaer. Men det å gi av seg selv til kollegaer kommer ofte litt av seg selv etterhvert som du blir trygg i arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: 59b04...0dc

Skrevet

Jeg henger meg på begge de over. Du klarer deg fint med å være sjenert. Men sett deg ordentlig inn i dette! 

Dere over, hva har dere valgt i stedet? Er selv desperat etter å komme meg vekk.. 

Anonymkode: 86f17...138

Skrevet (endret)

Det er sikkert mange som sier at du ikke bør bli det siden du er sjenert og stille. Min venninne var akkurat sånn når hun begynte på sykepleierstudiet. Jeg hadde et friår det året og jobbet på et sykehjem, og min venninne skulle i praksis der under denne tiden. Jeg husker at kollegaene mine sa til meg og kommenterte at de synest at hun venninnen min var så stille og sjenert, og at de lurte på hvordan det skulle gå når hun ble ferdigutdannet og ymtet vel litt frampå at det kanskje ikke passet til henne. Men studiet er en prosess, og nå har hun jobbet flere år på sykehus. Hun har forandret seg mye som person, særlig etter at hun ble mor. Hun har blitt en beintøff dame som ikke er redd for å si hva hun mener, og hun er en trygg i jobben. Hun har blant annet fortalt at hun før ikke ville ha sagt i fra til en legestudent i praksis om det var noe hun mente ikke var riktig, men det har hun gjort i et tilfelle der legen åpenbart tok alt for lett på noe. Dette hadde jeg aldri sett for meg at hun kom til å gjøre i starten. Er du ung, så vil du utvikle deg og vokse, og antagelig kunne utvikle personligheten din gjennom studiet. Min venninne er en kjempedyktig sykepleier, som har blitt en veldig tøff og modig person. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
Gjest Mattie16
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er litt usikker om det vil passe for meg, jeg er veldig omsorgsfull og liker å hjelpe andre. Men jeg er og veldig stille av meg litt sånn innesluttet og sjenert. Kan jeg bli sykepleier ?

Anonymkode: 7ec3f...35d

Dersom du har interessen for å bli sykepleier så synes jeg du skal ta sjansen! Det å være sjenert er ikke noe hinder, du vil utvikle deg masse gjennom studiet og bli tøffere. Synes det er så bra med folk som genuint ønsker å bli sykepleier for de blir ofte veldig dyktige, holder ofte ut i yrket og finner sin plass, sin nisje som de trives med. Selv om yrket er tøft. Go for it!🙂

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg henger meg på begge de over. Du klarer deg fint med å være sjenert. Men sett deg ordentlig inn i dette! 

Dere over, hva har dere valgt i stedet? Er selv desperat etter å komme meg vekk.. 

Anonymkode: 86f17...138

Jeg begynte på bibliotekarutdanning nå i høst, men har valgt å slutte etter første semester fordi det ikke var helt riktig for meg. Har også to små barn, noe som ikke gjør det bare enkelt å studere på fulltid. Det er ikke så enkelt å vite hva man skal velge alltid :( Satser på at jeg finner ut av dette. Jeg må komme meg ut i jobb/ videreutdanning snart. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på bibliotekarutdanning nå i høst, men har valgt å slutte etter første semester fordi det ikke var helt riktig for meg. Har også to små barn, noe som ikke gjør det bare enkelt å studere på fulltid. Det er ikke så enkelt å vite hva man skal velge alltid :( Satser på at jeg finner ut av dette. Jeg må komme meg ut i jobb/ videreutdanning snart. 

Hvor gammel er du? når bestemte du deg for å omskolere?☺️

Anonymkode: ffd8e...2a3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? når bestemte du deg for å omskolere?☺️

Anonymkode: ffd8e...2a3

Var 32 da jeg sluttet som sykepleier. Jeg er nå 33. Føler meg «gammel» 😅

Skal gjøre en del research framover for å finne ut hvilken videreutdanning/ deltidsstudie som passer for meg. 

Skrevet

Jeg har også alltid vært forferdelig stille og sjenert, og i praksis følte jeg meg egentlig helt malplassert og var bestemt på å begynne på et annet studie når jeg var ferdig. Men så fikk jeg meg jobb i hjemmesykepleien der det er lite utskiftning av pasienter, og jeg stortrives fremdeles. Har blitt mye mer utadvendt og sikker på meg selv. Synes fremdeles det er pyton å hilse på nye pasienter, men når jeg manner meg opp og går inn så går det alltid veldig bra. 

Anonymkode: cdfb1...1d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...