Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2005 #1 Skrevet 29. mars 2005 Vi har tenkt å kjøpt oss hund en gang i fremtiden, så jeg sitter selvsagt og drømmer meg vekk på nettet. Jeg ser at på noen raser står det at de krever mye trening. Men hvor mye er mye? For meg som aldri har hatt hund sier ikke slike ting meg så mye, så er det noen som kan gi et eksempel?
Gjest Madam Felle Skrevet 29. mars 2005 #2 Skrevet 29. mars 2005 Jeg vil si at de som krever mye trening, bør få opp i mot 1 -2 timer trening om dagen. Så kommer turer utenom. Trening er for at de skal få bruke hodet sitt også.
Cherie Skrevet 29. mars 2005 #3 Skrevet 29. mars 2005 Mye mosjon er lik (for meg) : Minst en times tur hver dag og sykkel eller skiturer 2-3-4 ganger i uken(ikke i tilleg til tur). Går hunden mye løs og leker mye med andre hunder vil den få mye trening ut av det også. Noen hundebøker sier at ridgebacken skal såkalt mosjoneres ..altså trenes, men dette gjør jeg kun i båndtvangtiden . Hun får jo en skitur og sånt i ny og ned også, men ikke noe bevisst. Hun går mye løs og leker mye med andre hunder. Hun er en meget slank og muskuløs dame. Ikke les deg blind på fakta om rasene. Hundene blir mye slik du former dem.
Ella Skrevet 29. mars 2005 #4 Skrevet 29. mars 2005 Jeg har en rase (belgisk fårehund) som generelt trenger mye fysisk og mental aktivitet, kall det gjerne trening. Selv synes jeg at 1-2 timer med "trening" hver dag utover turer er ALT for mye. Det har kun vært i forbindelse med kurs at jeg har trent samme hund i opptil 2 timer (eller mer) med pauser, og da kan jeg ikke kalle det effektiv trening. Hunden blir trøtt og mister motivasjonen. Etter slike intensive økter har vi alltid MINST en dag med treningsfri etterpå. Da går vi bare turer. En hund som krever mye stimuli krever også ro til å hvile og fordøye dagens inntrykk. Jeg kan prøve å fortelle litt generelt hvordan vi har det i praksis: Noen dager tar vi det med ro. Kanskje fordi dagen før var spesiell krevende, eller at jeg selv ikke orker så mye. Da går vi to til tre turer, kanskje på tilsammen en time. Ellers så er det nok å gjøre hjemme. Litt småtrening i stua skader ikke Andre dager blir det to turer før vi trener i hundeklubb på ettermiddagen. Da er hunden veldig trøtt og fornøyd på kvelden. Vi har minst to slike dager i uken. Andre dager går vi to greie turer, og så sykler vi en mil utenom. Når det nærmer seg konkurranse så blir det som regel en god del effektiv trening hver dag. Da trener vi sjelden mer en 15 til 30 min. utenom de faste klubbtreningene. Og så er vi mye på besøk hos venner og familie, og det er jo god stimuli det også! Men når jeg tenker på hunder som trenger mye trening, så legger jeg mer i dette enn hvor mye aktivitet hunden trenger. Det er nok ekstra viktig å vite noenlunde hva en går til når en velger en belgisk fårehund, enn det er dersom en velger f.eks. en golden retrivier. En golden retrivier kan kanskje trenge (sette pris på) like mye aktivitet som en belgisk fårehund, men den "normale" belgiske fårehunden vil generelt være en mer intens og vanskelig hund å mestre for folk flest enn en golden. En belger kan ha en sterk tendens til å handle lenge før den tenker, og da er det greit at eier har tenkt tanken før belgeren handler. Og en belger er kjapp! Selv jobber jeg bevisst med hunden hvert våkne øyeblikk vi har sammen. Ella
Gjest Revenka Skrevet 30. mars 2005 #5 Skrevet 30. mars 2005 Hva en hund trenger av trim er avhengig av rase. Når du velger deg hund bør du gå ut i fra hva du har av tid og ork til hundetrim. Jeg har en hund som er stor og tung, og ikke trenger all verden med morsjon. Han blir fort sliten. Nå har vi det motsatte problemet vi da, siden han blir fort sliten må vi øke fysisk og psykiske treningen slik at han holder gjennom et helt brukshundprogram (3 øvelser på en dag: spesialøvelser + bruksappellen). For enkelte raser hadde ikke det vært noe problem, men det er kanskje de rasene som MÅ ha sin daglige trim. Min hund er litt sedat, og liker seg veldig godt i hundesofaen. Han har aldri ødelagt noe hjemme, takk og lov. Hadde han hatt et høyere energinivå hadde han kanskje det. Ser hunder som jeg trener med som har masse intensitet, og jeg blir sjalu. Men så får jeg høre at de må være i bur når de er alene for å ikke ødlegge noe. Så var det jeg som vil både ha i pose og sekk, går det? En som kan late seg, samtidig være intens? Men tilbake til det du lurte på. Hvis du skal ha hund (uansett om du har hatt hund før eller ikke) så tror jeg det går så bra bare du legger forholdene til rette når du velger rase. Vil du bruke mye tid på bikkja kan du fint ha en intens hund, skal du ha en selskapshund bør man ikke velge en hund som krever mye som f.eks bruks schäfer. Men uansett rase, så finnes det jo variasjoner innad i rasen. Kan jo få en sedat type selv om det er en intens rase, og motsatt. Lykke til på leting etter hund.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 30. mars 2005 #6 Skrevet 30. mars 2005 Mengde aktivitet (psykisk og fysisk) avhenger også litt av hvordan man legger det opp fra hunden er valp. Uansett rase, øker man mengden svært rolig etter hvert, for små valper skal ikke trimmes. De skal bare kose seg. Med andre ord, det er ikke slik at når du får valpen i hus, så er det plutselig to timer med trening og to timer med tur i løpet av dagen. Store hunder skal ikke mosjoneres kraftig før de er ferdig utvokst. Du trenger ikke bekymre deg for hvor mye som kan bli for mye for deg, for når valpen kommer i hus, er det vanskelig å vente til den er ferdig utvokst med å gjøre alle tingene man har lyst til Og så er det STOR forskjell på hva en hund trenger av fysisk og psykisk aktivitet. Sykler man i to timer med en hund, blir den like "sliten" som om man trener spor i 20 minutter. Mosjon er for å holde kroppen i form, og hunder blir ikke mentalt slitne av ren mosjon. Får de bruke hodet sitt i tillegg, er saken en helt annen.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #7 Skrevet 1. april 2005 Jeg vil si at de som krever mye trening, bør få opp i mot 1 -2 timer trening om dagen. Så kommer turer utenom. Trening er for at de skal få bruke hodet sitt også. jeg har en krevende hund, men det blir ikke to timer utenom en tur. Jeg har rådført meg med folk som driver hundetrening på div.plan. Ikke lurt å holde på så lenge. Hunden blir utmaset, mister motivasjonen, blir stresset og lei. Her brukes det ca halvtime hver dag. brukt i kombinasjon med lek.
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2005 #8 Skrevet 1. april 2005 Stiller meg bak Ellas innlegg. Jeg har selv tidligere drevet aktivt på konkurransenivå med tervuren. Nå har jeg selskapshund (puddel). Fysisk trening har hunder godt av - løpe fritt - gå turer. Psykisk/lydighet/bruks trening: Lydighet har jeg hver dag - korte men full konsentrerte økter. Pauser hvor hunden kjeder seg. Så kanskje 5 min igjen med full konsentrasjon. Det være seg ute for å trene eller hjemme på stuegulvet. Med to timer lydighetstrening vil du drepe hunden (motivasjonsmessig). Det skal være kjempe konsentrert, effektivt i kort tid og morsomt. Trener man sammen med andre vil tiden gå men tiden en legger ned i egentrening med hund skal fortsatt være som nevnt over. Det er sosialt på trening og man hjelper med å korrigere hverandre, prate om problemløsninger, detaljtrening - men trening med egen hund - korte konsentrerte perioder og så kjedelig. Man kan også aktivisere hunden i huset ved å gjemme tørrforbiter osv de dager en ikke føler for å trene (PS! du skal alltid være i godt humør og opplagt når du trener) og dette vil også "trimme hjernen " til hunden men det krever ikke mye av fører Tidligere med min tervuren laget jeg aktiviteter: legg en ball under en bøtte og la hunden løse oppgaven alene, sende hunden ut for å apportere en bøtte vann...... dette er mye hodebry og du vil ha en sliten hund etter på.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #9 Skrevet 1. april 2005 Det er jo faktisk lett for at det blir for mye trening også, og det kan føre til en stresset hund som ikke klarer å koble ut.
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2005 #10 Skrevet 1. april 2005 Gjest har et poeng, kanskje. Men slik jeg ser trening så trener man med den intensiteten individet (hunden) mestrer. Man styrer intensiteten i øvelsene. Noen øvelser (f.eks. dekk) krever lav intensitet og dette må en skape ved ros og hvordan man tilnærmer seg øvelsen. Andre øvelser krever høy (ikke for høy) intensitet og det er jo slike ting en må "justere" som fører etter individet. Jeg ser også av mitt svar ovenfor at jeg kanskje har uttrykt meg ut fra hvilken periode jeg selv er i: med valp. Med voksne hunder som har kommet til ett visst nivå og er vandt til å trene så trener man lengre økter for å øke konsentrasjon i tid. Jeg tror imidlertid ikke en får en stresset hund ved å trene 5 min effektivt på en detalj/øvelse når og hvor det måtte passe. Men hvis en har lange treningsøkter og fokuserer mye på lek/ball - vil en få opp stressnivået.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå