Gå til innhold

Når er det bekymringsverdig at barnet ikke går?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi nærmer seg nå 16 måneder. Hun er tilsynelatende frisk og rask, svært aktiv, krabber som en rakett, går mens hun støtter seg til leker, bord og stoler. Hun setter seg ned med en gang hvis vi holder hendene hennes. Hun viser ingen interesse for å gå uten støtte eller med vår støtte.

Varierer dette som alt annet? Får så mange kommentarer på dette🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 6d44c...2c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved 18 måneder begynner vi å undersøke nærmere hva grunnen kan være. Høres jo i grunn ikke ut som grunn til bekymring i deres tilfelle. Går hun i barnehage?  

Anonymkode: 0b03c...a20

Skrevet

Helt normalt. Varierer fra unge til unge. Min gikk ved 17 mnd. Sunn og frisk unge den dag i dag og det er ingen som ser at han var en som gikk "seint".

Anonymkode: d5fcb...0c5

• Liker 1
Skrevet

Min gikk ikke uten støtte før 18 mnd. Vi fikk oppfølging av fysio etter 2 års kontrollen pga litt dårlig balanse, men det hadde ikke noe med at han gikk sent å gjøre nødvendigvis. Nå er han 4 år og helt på normalen motorisk :)

Ingen grunn til bekymring, er det noe så er helsestasjon flinke til å fange opp. 

Anonymkode: 8f49d...5e8

• Liker 1
Skrevet

Slik du beskriver barnet, ville jeg absolutt ikke bekymret meg. I vår barnehage var det en gutt som ikke gikk før 18-19 mnd. Det husker jeg godt, for vi kjenner foreldrene. Han ville rett og slett ikke. Følte seg tryggere på alle fire vil jeg tro :)

Uansett, når han var 20 mnd ås er var det full fart i han.

Jeg tror det handler litt om at jenta di fortsatt ikke har "slappet av" nok til at hun tørr å ta sjenasen på å gå selv. Eller så er hun bare litt lat med å gå :)

Så lenge det ikke er noe annet med barnet ditt, ville jeg ikke bekymret meg.

PS: Hater folk med komentarer. De ga meg SÅÅÅÅÅÅ mye bekymringer og SÅÅÅÅÅÅ mange søvnløse netter pga barnet mitt ikke snakket. Jeg gikk rundt som en vandrende zombie i ett år. Uansett, hun var sen med å prate, men som 4 ¨ring idag er alt på stell :) 

Anonymkode: ab4ed...d07

• Liker 1
Skrevet

Jenta vår gikk da hun var nøyaktig 17 mnd. Helsestasjonen koblet inn en helt håpløs fysioterapeut, som kom i barnehagen og observerte. Hun begynte å ramse opp ulike diagnoser som førte til at barn kunne være sene til å gå. De barnehageansatte ble helt sjokkerte og sa til meg etterpå at jeg måtte ikke høre NOE på den dama. De har observert så mange barn gjennom årene, og sa at det absolutt IKKE var noe unormalt med min datter. Hun er bare av den forsiktige typen som ikke kaster seg ut i noe før hun er sikker på å mestre det.

Anonymkode: 46416...c4e

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jenta vår gikk da hun var nøyaktig 17 mnd. Helsestasjonen koblet inn en helt håpløs fysioterapeut, som kom i barnehagen og observerte. Hun begynte å ramse opp ulike diagnoser som førte til at barn kunne være sene til å gå. De barnehageansatte ble helt sjokkerte og sa til meg etterpå at jeg måtte ikke høre NOE på den dama. De har observert så mange barn gjennom årene, og sa at det absolutt IKKE var noe unormalt med min datter. Hun er bare av den forsiktige typen som ikke kaster seg ut i noe før hun er sikker på å mestre det.

Anonymkode: 46416...c4e

Så enig i dette!

Jeg tror seriøst at de i barnehagen kan gi deg best svar. Jeg råder alle foreldre, uansett bekymring eller problem til å snakke med ansatte i barnehagen. Hvorfor? Fordi jeg mener de vet best. Hvorfor? Fordi de jobber med flere titals barn hver dag, og det har de gjort i mange år. De har så å si vært med på det meste og sett det meste.

Anonymkode: ab4ed...d07

Skrevet

Jeg gikk ikke før jeg var 18,5 mnd. Gadd ikke. Gikk fortere å krabbe. Er relativt oppegående både mentalt og fysisk idag 😉

Anonymkode: 060ed...223

• Liker 1
Skrevet

Han minste min begynte å gå når han var 10 mnd og han eldste når han var 19 mnd. Det er ikke noe galt med noen av dem. Slapp av, det er svært individuelt.

Anonymkode: e4569...f23

• Liker 1
Skrevet

Vår nest yngste, startet ikke med å gå før h*n var 20 mnd gammel. De eldste barna vår gikk før det var 1 år. Vi var ikke bekymret i det hele tatt. Vårt nest yngste barn var litt mer forsiktig av seg :) Jeg tenker at barn går når de føler for det selv, om det går før eller senere spiller ingen rolle. Barnet ditt går nok snart skal du se :) 

Anonymkode: e05e8...066

Skrevet

Dette er vel noe de sjekker ved 18n mnd. kontrollen, ikke at det er krise om de ikke går ved 18 mnd. men det er ett av punktene de tar opp.

Anonymkode: 0991f...7d0

• Liker 1
Skrevet

Alt opp til 18 mnd regnes som normalt. Det betyr ikke at det er noe galt om de ikke går før etter 18 mnd, men ved den alderen sjekker man gjerne at det ikke er noen spesielle grunner til det. Barnet ditt høres helt normalt ut. :) 

Husk også at dette er noe som er kjempeviktig for deg og de du kjenner akkurat nå, og så aldri mer noensinne. Alle er veldig opptatt av når de sier sitt første ord, når de går, når de slutter med bleie osv og det skrytes voldsomt av de som går tidlig og uttrykkes bekymring for de som går sent. Og så kan de det bare, og når de er 5, 10 eller 40 år er det ingen som bryr seg om når de gikk eller når de sluttet med bleie og ingen forskjell på de som gjorde det tidlig og de som gjorde det sent. :) 

• Liker 1
Skrevet

Merkelig nok er det veldig mange som tror at barn går når de fyller 1 år. Men variasjonene er jo store. Min eldste gikk da han var 15 mnd, og husker helsesøster sa at snittet for å gå er senere enn de fleste tror. Gutten min var litt forsiktig av seg og er som 6-åring fortsatt sånn at han vil mestre noe før han gir seg i kast. Fordelen med det var at han hadde veldig lite knall og fall og gikk langt når han først begynte å gå (altså, vi så at han kunne stå uten støtte når han glemte seg, lenge før han gikk). Alt opp til 18 mnd regnes som normalt. 

Skrevet

Min gikk ikke før han var 18 måneder, jeg prøvde å ikke stresse med det 🙂

Barnet må selv være klart for å lære seg å gå.

Ble SÅ irritert på besteforeldrene som hele tiden maste om at vi måtte la han gå med gåstol 😖

Anonymkode: 1a841...b81

Skrevet

Det ene barnet mitt gikk ikke før hun var 22 mnd 😪 en aktiv og nysgjerrig jente men hun er ganske sta og ville rett og slett ikke. Begynte i barnehage da hun var rundt 1 år. Så det trenger ikke være noe galt men de sjekker det ut etter 18 mnd. Ta kontakt med helsestasjonen hvis det drøyer. 

Anonymkode: 7e8c0...c4c

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi nærmer seg nå 16 måneder. Hun er tilsynelatende frisk og rask, svært aktiv, krabber som en rakett, går mens hun støtter seg til leker, bord og stoler. Hun setter seg ned med en gang hvis vi holder hendene hennes. Hun viser ingen interesse for å gå uten støtte eller med vår støtte.

Varierer dette som alt annet? Får så mange kommentarer på dette🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 6d44c...2c8

Noen barn går før de er året, andre barn venter til de er nærmere 20 måneder uten at de dermed er mot normalt. Ditt barn kommer seg frem dit hun vil ved hjelp av krabbing og har dermed ikke sett verdien av å gå på to bein. Hun kan være "smart" og bruke tiden sin på å utforske andre og for henne viktigere ting enn å gå på to bein.

Når hun er moden og tar seg tid til å begynne å gå, så går hun. Ikke tenk mer på saken. 

Husk og på at det er lettere å gå ute med små sko og tynne klær enn nå når hun får på seg tykk dress og tykke sko. 

Anonymkode: 7a442...5bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...