Gå til innhold

En på snart 18 år, holde rommet i orden, og generellt ta mere ansvar for livet sitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er samboer med ei som har en en sønn boende hjemme, han er rundt 18 år.

Jeg syns absolutt han bør ta mere ansvar for ting på rommet sitt, det ligger ofte mye klær på gulvet for eksempel, selv om han har masse tid til å ordne og rydde der så velger han å ikke gjøre det. Han bryr seg liksom ikke.

Det går kjempemasse tid til dataspilling, på skolen går det ganske dårlig, og skolearbeid virker det som han gjør minst mulig av.

Jeg og han kommuniserer dårlig sammen.

Jeg forsøker å snakke med samboeren min om dette men jeg syns ikke at jeg når frem helt på det, jeg føler at hun overbeskytter sønnen sin, og det tror jeg ikke han har godt av. Hun innrømmer også at han er bortskjemt.
Jeg og samboeren min prater godt om de fleste andre emner, men dette emnet er vanskelig.

Jeg syns det er på tide at han må begynne å ta mere ansvar for de små og store tingene i sitt liv.
Han ønsker seg jo bil, jobb og penger men virker ikke som han er villig til å gjøre de grepene som er nødvendige for at han skal nå de målene.

Anonymkode: 0e131...fa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså hun vil gjerne at han skal holde rommet sitt i orden men det får ikke noen konsekvenser for han hvis han ikke gjør det.

Skrevet

Trenger du å være så ofte på romet hans da?

• Liker 7
Gjest Dævendøtte
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns absolutt han bør ta mere ansvar for ting på rommet sitt, det ligger ofte mye klær på gulvet for eksempel, selv om han har masse tid til å ordne og rydde der så velger han å ikke gjøre det. Han bryr seg liksom ikke.

Det går kjempemasse tid til dataspilling, på skolen går det ganske dårlig, og skolearbeid virker det som han gjør minst mulig av.

Sånn var min datter, og sånn er mine bonusbarn. Og er det noe jeg aldri har brydd meg om, så er det rot på rommet. De får selv velge hvordan de vil ha det, jeg lukker bare døra. 

Han høres ut som en ganske typisk 18 åring.

Spiser han sammen med dere, takker han for maten, rydder han på kjøkkenet etter han har spist? Kjefter og smeller han, maser han om penger? Drikker, røyker? 

Skrevet

Slik var eg også, men eg flytta så godt som ut på den alderen 😜 eg orka det ikkje 😜

Anonymkode: c3092...f34

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er samboer med ei som har en en sønn boende hjemme, han er rundt 18 år.

Jeg og han kommuniserer dårlig sammen.

Jeg forsøker å snakke med samboeren min om dette men jeg syns ikke at jeg når frem helt på det, jeg føler at hun overbeskytter sønnen sin, og det tror jeg ikke han har godt av. Hun innrømmer også at han er bortskjemt.
Jeg og samboeren min prater godt om de fleste andre emner, men dette emnet er vanskelig.

Jeg syns det er på tide at han må begynne å ta mere ansvar for de små og store tingene i sitt liv.
Han ønsker seg jo bil, jobb og penger men virker ikke som han er villig til å gjøre de grepene som er nødvendige for at han skal nå de målene.

Hva med grenser? konsekvenser? Bedring av kommunikasjon?
Hadde dette vært mitt barn, hadde jeg tatt fra han dataen og eventuelle andre spill han har frem til han gjør de oppgavene han skal . Rommet skal ryddes hver dag. Det tar maks et par minutter om han er flink til å holde det ryddig. Han skal vaske rommet sitt selv. Han skal gjøre det godt på skolen og dere skal kreve forbedring. 

Han er 18 år? På tide å skaffe seg en jobb og betale husleie da og evt litt for mat om han spiser med dere. Ønsker han seg bil, må han skaffe seg en jobb. Sett opp en plan sammen med han. For eksempel:
1. Fullfør skolen. Bestå skolen..
2. Skaffe seg en jobb. I mellomtiden kan han påta seg kveldsjobb/helgejobb/sommerjobb. Det går nok fint samtidig som han går på skolen, bare for å vise på cv at han har stått på litt. Han må gjøre det beste han kan på jobb, for gode referanser.
3. Flytte ut og spare til bil/billappen.

Anonymkode: 536a4...b75

Skrevet

Jeg hadde endret Wi-Fi passordet, og sagt at det ble tilgjengelig når rommet var ryddet og skolearbeidet ajour. Han bor under deres tak, og deres regler! Men dere voksne må være enige, og dette bør komme fra mor, du kan støtte henne, men det må komme fra henne. Hvis ikle blir du bare den store stygge stefar som skal bestemme alt. 

Jeg tror dette er vanlig for tenåringer generelt.. 

Anonymkode: 8b58a...57b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med grenser? konsekvenser? Bedring av kommunikasjon?
Hadde dette vært mitt barn, hadde jeg tatt fra han dataen og eventuelle andre spill han har frem til han gjør de oppgavene han skal . Rommet skal ryddes hver dag. Det tar maks et par minutter om han er flink til å holde det ryddig. Han skal vaske rommet sitt selv. Han skal gjøre det godt på skolen og dere skal kreve forbedring. 

Han er 18 år? På tide å skaffe seg en jobb og betale husleie da og evt litt for mat om han spiser med dere. Ønsker han seg bil, må han skaffe seg en jobb. Sett opp en plan sammen med han. For eksempel:
1. Fullfør skolen. Bestå skolen..
2. Skaffe seg en jobb. I mellomtiden kan han påta seg kveldsjobb/helgejobb/sommerjobb. Det går nok fint samtidig som han går på skolen, bare for å vise på cv at han har stått på litt. Han må gjøre det beste han kan på jobb, for gode referanser.
3. Flytte ut og spare til bil/billappen.

Anonymkode: 536a4...b75

Hvorfor skal de sette opp en plan med en myndig gutt som er sysselsatt? Jeg hadde forstått det om han bare satt hjemme uten å ha noe å gjøre på dagtid, men han går jo på skole, så hvorfor skal foreldre legge hans fremtidsplaner? Hvis han allerede ikke gjør det så bra på skolen så skjønner jeg ikke hvorfor de skal pålegge han en jobb oppå dette?

Har han lyst på bil så får han seg en jobb etterhvert. Lysten er sikkert ikke stor nok enda. 

Så lenge han går på skole og ellers er en grei person å ha med å gjøre så høres han jo ut som 18åringer flest. Det er ganske mange verre ting 18åringer kan gjøre enn å spille dataspill! Dessuten er han i en alder hvor han nok ikke deler alt som skjer i sitt liv med dere, og kanskje han går igjennom noe vanskelig for tiden som gjør at han har et større behov for denne alenetiden. Rommet mitt var også rotete når jeg var 18 år, og det ble folk ut av meg også!

Syntes kanskje du stiller litt for store forventninger til gutten. Han flytter nok ut om ikke lang tid uansett ;)  

• Liker 6
Skrevet

Jeg er så naiv at jeg trodde det var vanlig at ungdom roter og ikke bryr seg så mye om sånt. Så lenge han går på skolen, oppfører seg ordentlig og ikke sklir helt ut, så hadde jeg vært fornøyd.

Anonymkode: a0cad...7f5

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet, du oppholder deg ikke i rommet hans hele tiden? Dessuten så blir ofte unge selvstendige når de flytter ut. Bor de hjemme hos mamma er det vanlig at de ikke gidder å ta ansvar. 

Anonymkode: 1890c...5c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...