AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 Jeg tenker på bla tråden om antibarneverngrupper på Fb. Det er mye latterliggjøring og dårlige holdninger i den tråden. Jeg blir faktisk litt rystet over menneskers behov for å kritisere, latterliggjøre og å se ned på. Hva er det som driver folk til å engasjere seg i sånne tråder? Jeg skjønner og aksepterer at en må få anledning til å diskutere det meste som skjer i samfunnet, og også på sosiale medier som Fb. Det jeg reagerer på er latterligjøringen. Har lest en del i tråden, og jeg må si at jeg blir veldig undrende til mange innlegg der inne. Alle burde lett forstå at mange i disse gruppene sliter psykisk. Det er mennesker i dyp fortvilelse, det er mennesker som har mistet barna sine, og uansett hva grunnen er, så gjør det akkurat like vondt for dem som det vil gjøre før dere som skriver innlegg der i tråden. En snakker så fint om å være tolerante om diagnoser og andre psykiske lidelser. Når slutter en å være tolerant? Når syns en det er på sin plass å latterliggjøre de som sliter? Er det når de har mistet barna sine? Er det når eventuelle diagnoser gir seg uttrykk på måter en ikke forstår? Jeg er fullt klar over at dere ikke er psykologer. Dere jobber heller ikke i bv ( får en håpe). Men dere trenger vel ikke være helt blottet for medmenneskelighet og forståelse for det? Dere tror vel ikke at de som blir fratatt omsorgen for barna sine er onde mennesker? At de fortjener å bli latterligjort og bli sett ned på? Har de det ikke vanskelig nok? Hvorfor bryr dere dere? Helt oppriktig? Hvorfor finner dere det så givende å skrive så mye stygt og være morsomme på deres bekostning? Jeg klarer ikke skjønne det. Hva dere får ut av det? Det minner veldig mye om skadefryd, som om dere faktisk sitter og føler fryd for å få snakket de menneskene enda lenger ned enn de allerede er. Hva sier det om dere? På hvilken plass gjør det dere til bedre mennesker? Jeg regner selvfølgelig ikke med å få noen kloke svar på dette. Jeg ville bare sette ord på det som opprører meg ganske mye, og det er menneskets dumskap som kommer ut på så stygge måter. Og jeg tenker ofte at vær forsiktige. Det er noe med å dømme andre så brutalt som avslører noe ved dere selv. Hadde dere bare enda forstått det. Anonymkode: b403c...043 9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Ikke alle som er i mot barnevernet i sin nåværende form har mistet barna eller har psykiske problemer. For øvrig anerkjenner jeg nødvendigheten av å kunne diskutere myndigheters inngripen i folket, uten at man å går løs på person/sjikane/fordommer. Anonymkode: d2f86...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Det er vel ingen tråder her inne som er mer inne hos moderator enn den, så dersom det er regelbrudd så tar admin grep. Anonymkode: b9f59...838 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4 Skrevet 28. november 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ingen tråder her inne som er mer inne hos moderator enn den, så dersom det er regelbrudd så tar admin grep. Anonymkode: b9f59...838 Jeg har ikke nevnt et ord om regelbrudd. Jeg snakker om menneskers moral og kunnskapsløshet. Jeg snakker om behovet en del mennesker har for å tråkke på de som allerede ligger nede. Det er det jeg snakker om, og det er det behovet jeg ikke kan forstå. Det kunne ikke ramle meg inn å gå inn på de gruppene, lese om de skjebnene for så å gå hit inn for å le av dem og å se ned på dem. Jeg har ikke interesse av det ett eneste sekund. Så derfor forstår jeg ikke den trangen. Anonymkode: b403c...043 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #5 Skrevet 28. november 2018 Det er ekstremistene som nevnes, og ikke for Latterliggjøring men fordi det er så ekstremt. Det står flere ganger i tråden der at det er veldig bekymringsverdig og sjokkerende hvordan de holder på i den gruppen. Har sett svært få som ler rått og ikke kommer med noe konstruktivt. Anonymkode: b9f59...838 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #6 Skrevet 28. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ekstremistene som nevnes, og ikke for Latterliggjøring men fordi det er så ekstremt. Det står flere ganger i tråden der at det er veldig bekymringsverdig og sjokkerende hvordan de holder på i den gruppen. Har sett svært få som ler rått og ikke kommer med noe konstruktivt. Anonymkode: b9f59...838 Hvorfor er du inne på de gruppene? Hvorfor bry seg? Du skjønner jo at det er alvorlige diagnoser ute og går? Det er mange syke mennesker som sliter. Hvorfor ikke bare la de være i fred uten å skrive nedsettende om dem? Selvfølgelig er det latterliggjøring i tråden. Jeg har jo vært inne og lest i den. Jeg skjønner bare ikke behovet for å bry seg om dem? Kan du forklare meg det eller? Anonymkode: b403c...043 1
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 28. november 2018 #7 Skrevet 28. november 2018 Jeg synes selvsagt det er trist at de ble latterliggjort (håper ikke jeg har bidratt til det selv), men jeg tenker at mye av dette som skrives i den gruppa er direkte feil og et resultat av vrangforestillinger ut av dimensjoner. Jeg forstår at de har det vondt, men jeg synes det er skremmende at de nesten har blitt en sekt eller en egen bevegelse. Det er lov å være sint, lei seg, i sorg og desperat. Men å si at alle barn har det best hos biologisk familie er på trynet. Ja, det er synd på dem, men de vil ikke heller høre på folk som har positive syn på barnevernet. Barnevernet er terrorister, drapsmenn, korrupte, pengemakt og stjeler og kidnapper barn. Osv osv. Jeg som overlever, FORDI barnevernet grep inn, ser på bevegelsen som skrekk og gru og håper aldri den får særlig fotfeste i landet. Vi trenger barnevernet uansett hva disse motstanderne sier.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #8 Skrevet 28. november 2018 2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg synes selvsagt det er trist at de ble latterliggjort (håper ikke jeg har bidratt til det selv), men jeg tenker at mye av dette som skrives i den gruppa er direkte feil og et resultat av vrangforestillinger ut av dimensjoner. Jeg forstår at de har det vondt, men jeg synes det er skremmende at de nesten har blitt en sekt eller en egen bevegelse. Det er lov å være sint, lei seg, i sorg og desperat. Men å si at alle barn har det best hos biologisk familie er på trynet. Ja, det er synd på dem, men de vil ikke heller høre på folk som har positive syn på barnevernet. Barnevernet er terrorister, drapsmenn, korrupte, pengemakt og stjeler og kidnapper barn. Osv osv. Jeg som overlever, FORDI barnevernet grep inn, ser på bevegelsen som skrekk og gru og håper aldri den får særlig fotfeste i landet. Vi trenger barnevernet uansett hva disse motstanderne sier. Sekt? Hvor hører en om dem? Jeg visste ikke en gang at de gruppene eksisterte før jeg så tråden her inne! Ja, nettopp, det er flere vrangforestillinger, men hvorfor i all verden tror du det er som en sekt som vil bre om seg??? Hva bygger du den frykten på? Det kan jeg ikke skjønne i det hele tatt. Når det florerer med emojier som himler med øynene, når det florerer med latteremoijer og div i den tråden, så er det latterliggjøring. Jeg vet ikke om du har bidratt. Jeg noterte meg ikke alle navn på brukerne. Jeg så bare en elendig moral i flere av innleggene. Null innsikt i hvordan de menneskene har det. Jeg syns det er en skam å fråtse i andres ulykkelighet på den måten. Det var det jeg reagerte på, og det er det intense behovet for å gjøre det jeg ikke skjønner. Tråden er lang, så det er tydeligvis et stadig behov for å lese om andre menneskers skjebne og aje og okke og le av dem. Sånt klarer jeg bare ikke å forstå. Jeg lurer på hvem dere er som har denne trangen. Det er bare det, selv om jeg selvsagt har mine tanker. Anonymkode: b403c...043
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #9 Skrevet 28. november 2018 Jeg har ikke lest tråden du sikter til, men ser i flere andre tråder det du nevner med latterliggjøring og nedrakking på andre. Om man ser på kommentarfeltene til aviser, på Facebook og andre steder skjer det samme der. Det finnes mange som er kunnskapsløse, ondskapsfulle, har behov for å heve seg over andre, eller har et ekstremt syn eller lite realistisk bilde av virkeligheten. Disse kommer jo også til orde, samme hvor flåsete og onde svar de har. Slike mennesker finnes, og så lenge vi har ytringsfrihet og åpne forum og kommentarfelt vil man se hva de mener. Jeg er ikke overrasket. Det er også bra at disse får ytre seg, da ser man hvor mange de er og hvor ekstreme meninger folk har. Før var dette mer skjult. Jeg tror det er smart at man lærer seg å overse og unngå å svare/fyre oppunder disse personene. De svarer sjelden med gode argumenter eller har noe gjennomtenkt å si. De har ensidige, lite nyanserte svar. Ofte ser man oppgulp de ikke har reflektert over selv engang. De bare messer noe "de har hørt," som om det er sannheten. Alt er svart/hvitt. Klarer man å holde debatten saklig, med gode argumenter, godt språk, veloverveid og nyansert, vil jeg tro det detter ned en tiøring hos noen. Forhåpentligvis. Når det gjelder bv så har jeg forståelse for at mange skriver i affekt og fortvilelse. Da mener jeg det er viktig at man ikke sporer av og heller svarer de som roper høyt om hvor forferdelig bv er, enn TS. Mange har et låst negativt syn, og det er ofte basert på én hendelse. Så blir det generalisert ut ifra den ene opplevelsen. Vær heller et forbilde enn å være med å vri fokus til en negativ debatt. Anonymkode: ba020...ee8 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #10 Skrevet 28. november 2018 Hvorfor ligger den under kropp og helse? Anonymkode: 73c87...c2e 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #11 Skrevet 28. november 2018 Kan du linke til den antibarnevernsgruppe tråden? Anonymkode: f6cb1...916
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 28. november 2018 #12 Skrevet 28. november 2018 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sekt? Hvor hører en om dem? Jeg visste ikke en gang at de gruppene eksisterte før jeg så tråden her inne! Ja, nettopp, det er flere vrangforestillinger, men hvorfor i all verden tror du det er som en sekt som vil bre om seg??? Hva bygger du den frykten på? Det kan jeg ikke skjønne i det hele tatt. Når det florerer med emojier som himler med øynene, når det florerer med latteremoijer og div i den tråden, så er det latterliggjøring. Jeg vet ikke om du har bidratt. Jeg noterte meg ikke alle navn på brukerne. Jeg så bare en elendig moral i flere av innleggene. Null innsikt i hvordan de menneskene har det. Jeg syns det er en skam å fråtse i andres ulykkelighet på den måten. Det var det jeg reagerte på, og det er det intense behovet for å gjøre det jeg ikke skjønner. Tråden er lang, så det er tydeligvis et stadig behov for å lese om andre menneskers skjebne og aje og okke og le av dem. Sånt klarer jeg bare ikke å forstå. Jeg lurer på hvem dere er som har denne trangen. Det er bare det, selv om jeg selvsagt har mine tanker. Anonymkode: b403c...043 Jeg er oppriktig bekymret for at dette går utover barnevernet. Flere barnevernsansatte har blitt utsatt for drapstrusler og trusler om voldtekt av barna deres. Mange ansatte har sluttet i jobben fordi det blir for tøft. Da har det gått altfor langt- og det må være lov til å reagere. Hvis ingen vil jobbe i barnevernet fordi det utgjør høyrisikofare, hva vil skje med de stakkars barna som trenger hjelp da? Men jeg er enig i at det er dumt å latterliggjøre folk på et åpent forum. Det er vanskelig å ta enkelte utsagn seriøst, men det rettferdiggjør ikke voldsom latterliggjøring- selvfølgelig ikke. Vi har ytringsfrihet ja, men den stopper også opp et sted. Om det å være barnevernsansatt blir så farlig at man blir forfulgt og drept, så må samfunnet faktisk gjøre denne gruppa synlig for barnas skyld! For hvis de voksne blir utsatt for dramatiske hendelser når de ønsker å hjelpe, så vil det sverte hele generasjoner. Endret 28. november 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #13 Skrevet 28. november 2018 Jeg har ikke lest tråden du sikter til. Men er fullstendig klar over denne gruppen, og deres vrangforestillinger. Og synes det er veldig skummelt. Og du skriver at ingen av de er onde, hva vet du om det? Min far voldtok og misbrukte meg jevnlig fra jeg var veldig liten, både min far og mor slo meg, og min mor bedrev psykisk terror, hun var og fullstendig klar over at min far voldtok meg, men ga meg skylden. Og det er sånne mennesker som mister barna sine. Mener du at de er gode mennesker? Og de har hele livet sitt, nektet for at noe av dette har skjedd. Det er bare jeg som har vært gal, har livlig fantasi og lyver. Kjenner og til flere andre saker, hvor foreldre har mistet barna sine, og hvor det er veldig god grunn til hvorfor de har mistet barna sine. Men de løper jo rundt og sier at barnevernet har tatt barna uten grunn, at de bare er gode foreldre. Hvor mange foreldre som mister barna sine, tror du sier at de slo og misbrukte barna sine? Det er nesten ingen. Synes måten de lyver om barnevernet, og setter barnevernet i dårlig lys på, er forferdelig. Da barnevernet er der, for å beskytte barn, som ikke har det bra. Anonymkode: a7d2e...f5d 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #14 Skrevet 28. november 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du inne på de gruppene? Hvorfor bry seg? Du skjønner jo at det er alvorlige diagnoser ute og går? Det er mange syke mennesker som sliter. Hvorfor ikke bare la de være i fred uten å skrive nedsettende om dem? Selvfølgelig er det latterliggjøring i tråden. Jeg har jo vært inne og lest i den. Jeg skjønner bare ikke behovet for å bry seg om dem? Kan du forklare meg det eller? Anonymkode: b403c...043 Jeg bryr meg fordi det de gjør er både farlig og alvorlig, det oppfordres til vold og kidnapping og folk henges ut med bilde og navn. Slike ting må frem i lyset, jo flere øyne som er rettet mot det, jo større sjans for bedring. Det er ikke lenge siden en derfra ble dømt pga trusler mot bvansatt og hennes barn, det hadde aldri skjedd om det ikke var endel øyne på den gruppen. Anonymkode: b9f59...838 3
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 28. november 2018 #15 Skrevet 28. november 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke lest tråden du sikter til. Men er fullstendig klar over denne gruppen, og deres vrangforestillinger. Og synes det er veldig skummelt. Og du skriver at ingen av de er onde, hva vet du om det? Min far voldtok og misbrukte meg jevnlig fra jeg var veldig liten, både min far og mor slo meg, og min mor bedrev psykisk terror, hun var og fullstendig klar over at min far voldtok meg, men ga meg skylden. Og det er sånne mennesker som mister barna sine. Mener du at de er gode mennesker? Og de har hele livet sitt, nektet for at noe av dette har skjedd. Det er bare jeg som har vært gal, har livlig fantasi og lyver. Kjenner og til flere andre saker, hvor foreldre har mistet barna sine, og hvor det er veldig god grunn til hvorfor de har mistet barna sine. Men de løper jo rundt og sier at barnevernet har tatt barna uten grunn, at de bare er gode foreldre. Hvor mange foreldre som mister barna sine, tror du sier at de slo og misbrukte barna sine? Det er nesten ingen. Synes måten de lyver om barnevernet, og setter barnevernet i dårlig lys på, er forferdelig. Da barnevernet er der, for å beskytte barn, som ikke har det bra. Anonymkode: a7d2e...f5d Hufff så grusomt😢 Får helt vondt. Hvordan har du det idag?❤️
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #16 Skrevet 28. november 2018 Problemer oppstår når folk slår alle over en kam, det er hverken rasjonelt eller riktig. Dessverre er det mange som forenkler virkeligheten, og applikerer sin erfaring, og sine fordommer på andre, istedenfor å lære den personens unike situasjon og problemer å kjenne. Men det er jo lettere å dømme noe i ens egen fantasi enn å faktisk utrede en virkelighet. Anonymkode: 4a43d...37b 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #17 Skrevet 28. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemer oppstår når folk slår alle over en kam, det er hverken rasjonelt eller riktig. Dessverre er det mange som forenkler virkeligheten, og applikerer sin erfaring, og sine fordommer på andre, istedenfor å lære den personens unike situasjon og problemer å kjenne. Men det er jo lettere å dømme noe i ens egen fantasi enn å faktisk utrede en virkelighet. Anonymkode: 4a43d...37b Jeg tror vi som følger med der inne kjenner personenes unike situasjoner og problemer ganske godt, jeg, med tanke på at vi leser både deres egne og barnas medisinske papirer, barnevernsrapporter, anmeldelser, rettsreferater, dommer, anker, diverse korrespondanse forøvrig og til og med trusselbrevene mange der inne sender vilt rundt. Når de attpåtil forteller selv om overgrep og fysisk mishandling de eller partner utfører, legger ut videoer som dokumenterer mishandling og omsorgssvikt de selv utfører, poster bilder av bevæpna politi som må være med ved samvær og diverse annet som i høyeste grad forteller hvem de er og hva de står for, er det mer enn godt nok grunnlag til å dømme dem uten at det skal behøve å bli kalt fordommer. Jeg har ikke sett noen i barnevernstrådene som har gjort narr av de som bare er for enkle eller for (p)syke til å klare å ha omsorgen for egne barn. Det er de slemme og onde det gjøres narr av. Anonymkode: 534b4...f06 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #18 Skrevet 28. november 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker på bla tråden om antibarneverngrupper på Fb. Det er mye latterliggjøring og dårlige holdninger i den tråden. Jeg blir faktisk litt rystet over menneskers behov for å kritisere, latterliggjøre og å se ned på. Hva er det som driver folk til å engasjere seg i sånne tråder? Jeg skjønner og aksepterer at en må få anledning til å diskutere det meste som skjer i samfunnet, og også på sosiale medier som Fb. Det jeg reagerer på er latterligjøringen. Har lest en del i tråden, og jeg må si at jeg blir veldig undrende til mange innlegg der inne. Alle burde lett forstå at mange i disse gruppene sliter psykisk. Det er mennesker i dyp fortvilelse, det er mennesker som har mistet barna sine, og uansett hva grunnen er, så gjør det akkurat like vondt for dem som det vil gjøre før dere som skriver innlegg der i tråden. En snakker så fint om å være tolerante om diagnoser og andre psykiske lidelser. Når slutter en å være tolerant? Når syns en det er på sin plass å latterliggjøre de som sliter? Er det når de har mistet barna sine? Er det når eventuelle diagnoser gir seg uttrykk på måter en ikke forstår? Jeg er fullt klar over at dere ikke er psykologer. Dere jobber heller ikke i bv ( får en håpe). Men dere trenger vel ikke være helt blottet for medmenneskelighet og forståelse for det? Dere tror vel ikke at de som blir fratatt omsorgen for barna sine er onde mennesker? At de fortjener å bli latterligjort og bli sett ned på? Har de det ikke vanskelig nok? Hvorfor bryr dere dere? Helt oppriktig? Hvorfor finner dere det så givende å skrive så mye stygt og være morsomme på deres bekostning? Jeg klarer ikke skjønne det. Hva dere får ut av det? Det minner veldig mye om skadefryd, som om dere faktisk sitter og føler fryd for å få snakket de menneskene enda lenger ned enn de allerede er. Hva sier det om dere? På hvilken plass gjør det dere til bedre mennesker? Jeg regner selvfølgelig ikke med å få noen kloke svar på dette. Jeg ville bare sette ord på det som opprører meg ganske mye, og det er menneskets dumskap som kommer ut på så stygge måter. Og jeg tenker ofte at vær forsiktige. Det er noe med å dømme andre så brutalt som avslører noe ved dere selv. Hadde dere bare enda forstått det. Anonymkode: b403c...043 Dette var så langt over i den andre grøfta, at det er vanskelig å ta det på alvor. Det er mange onde mennesker som blir fratatt barna sine, og takk for det. Men det er mange som ikke er onde som også blir det, men de kan ikke ivareta barna sine. Tenker at det er mange ressurssvake mennesker i gruppa, som ikke forstår at det ikke er veien å gå. Anonymkode: 91295...371 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #19 Skrevet 28. november 2018 Skikk og bruk er vel å linke til tråden man skal kritisere? Anonymkode: a6f2e...b35 2
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 28. november 2018 #20 Skrevet 28. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror vi som følger med der inne kjenner personenes unike situasjoner og problemer ganske godt, jeg, med tanke på at vi leser både deres egne og barnas medisinske papirer, barnevernsrapporter, anmeldelser, rettsreferater, dommer, anker, diverse korrespondanse forøvrig og til og med trusselbrevene mange der inne sender vilt rundt. Når de attpåtil forteller selv om overgrep og fysisk mishandling de eller partner utfører, legger ut videoer som dokumenterer mishandling og omsorgssvikt de selv utfører, poster bilder av bevæpna politi som må være med ved samvær og diverse annet som i høyeste grad forteller hvem de er og hva de står for, er det mer enn godt nok grunnlag til å dømme dem uten at det skal behøve å bli kalt fordommer. Jeg har ikke sett noen i barnevernstrådene som har gjort narr av de som bare er for enkle eller for (p)syke til å klare å ha omsorgen for egne barn. Det er de slemme og onde det gjøres narr av. Anonymkode: 534b4...f06 Er det noen som forteller at de slår og misbruker barna deres? 😱 Også har de ikke forståelse for at barna blir tatt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå