Gå til innhold

Hvorfor tror folk at de ikke skatter av feriepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer. Det står klart og tydelig når man skriver inn forventet inntekt at feriepenger skal telles med. Man betaler altså skatt av feriepengene, bare at de er fordelt på 10,5 skattemåneder i stedet for 12. Tydeligvis har folk så dårlig økonomisk kontroll at staten må ha økt skatt i 10,5 mnd i stedet for at det kan være litt lavere skatt og fordelt på 12 måneder. 

Jeg leser så mye her inne at folk tror det ikke er skatt av feriepenger at jeg må bare spørre. 

Anonymkode: 057a6...485

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

når jeg var dum engang så tok jeg ut feriepenger i fra bedriften jeg jobbet i engang, siden jeg sluttet før året var omme. Dermed måtte jeg skatte av utbetalingen på skattepenger. Men jeg hadde slippet å betale skatt om jeg ventet med å ta ut pengene fra bedriften jeg jobbet i. 

Anonymkode: 3f9d1...689

• Liker 2
Skrevet

Det er mange som ikke har satt seg inn i skattereglene.  De satser på at myndighetene vet best :)

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

når jeg var dum engang så tok jeg ut feriepenger i fra bedriften jeg jobbet i engang, siden jeg sluttet før året var omme. Dermed måtte jeg skatte av utbetalingen på skattepenger. Men jeg hadde slippet å betale skatt om jeg ventet med å ta ut pengene fra bedriften jeg jobbet i. 

Nei, du hadde da betalt skatt av feriepengene året etter og, bare at det ville vært fordelt på de 10,5 resterende månedene. 

• Liker 8
Skrevet

Man skatter jo ikke måneden man får de? Vil tro det er derfor. 

Dessuten er jo ikke feriepenger annet enn "tvungen" oppspart lønn. Noe jeg forøvrig setter svært stor pris på!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Fordi folk ikke forstår forskjell på trekkfri og skattefri. Generelt er det ganske dårlig forståelse rundt skatt og privatøkonomi synes jeg. 

Endret av Factum Factaria
  • Liker 8
Skrevet

Hvorfor er dette så overraskende? De aller fleste er idioter, det ser man daglig på KG. 

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei!!! 

Skatten du betalte/måtte ha betalt er den samme, men utbetalingen hadde vært trekkfri om den kom i ferieåret i steden forbi opptjeningsåret. Det eneste som kan ha kostet deg litt er om du i året du fikk utbetalingen fikk så høy samlet inntekt, at det utløste toppskatt/ høyere trinnskatt enn det hadde gjort året etter.

• Liker 5
Skrevet

Slike ting hører jeg støtt og stadig. Det kommer til og med kommentarer fra sjefen om at det er om å gjøre å jobbe overtid nå før jul for neste lønn slipper vi å betale skatt.

det er tydeligvis heller ikke vits i å jobbe noe ekstra på fritiden for nesten alt går til staten i form av skatt. Jeg holder kjeft... verden vil bedras

• Liker 6
Skrevet

Samme som at folk ikke vet forskjell på inntekts- og skattefradrag og tror vi får halv skatt i desember, uvitenhet og liten vilje til å sette seg inn i privatøkonomi.

Anonymkode: 23c91...db6

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme som at folk ikke vet forskjell på inntekts- og skattefradrag og tror vi får halv skatt i desember, uvitenhet og liten vilje til å sette seg inn i privatøkonomi.

hvorfor er ikke det halvskatt? 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor er ikke det halvskatt? 

Det er halvt skattetrekk i desember, men det vil jo bare si at man betaler mer resten av året, det blir utlignet over hele inntektsåret. Man skiller ikke mellom de andre månedene og desember på skattemeldingen.  

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er halvt skattetrekk i desember, men det vil jo bare si at man betaler mer resten av året, det blir utlignet over hele inntektsåret. Man skiller ikke mellom de andre månedene og desember på skattemeldingen.  

er det taktisk som går til fordel for staten? prøver dem å holde det skjult?

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venter du med å ta ut feriepengene, f.eks. i januar, selv om du sluttet i jobben høsten før, så betaler du fortsatt skatt av disse feriepengene. Bare at denne skatten betaler du litt og litt i januar, februar, mars..... fra lønnen din alle de andre månedene i året.

Din kommentar er en typisk eksempel av det TS mener er en vanlig misforståelse.

Anonymkode: c5097...3d7

• Liker 5
Skrevet

At folk har et generelt lavt kunnskapsnivå kan da ikke overraske noen som har vært inbom kvinneguiden? Stedet der folk f.eks tror det ikke finnes boliger til under millionen.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det taktisk som går til fordel for staten? prøver dem å holde det skjult?

Nei. Det er for å hjelpe folk å ha ekstra penger til jul og sommerferie. Staten tar litt med de andre månedene slik at flere skal ha penger til en alright jul og sommerferie.

Anonymkode: ec581...9f6

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer. Det står klart og tydelig når man skriver inn forventet inntekt at feriepenger skal telles med. Man betaler altså skatt av feriepengene, bare at de er fordelt på 10,5 skattemåneder i stedet for 12. Tydeligvis har folk så dårlig økonomisk kontroll at staten må ha økt skatt i 10,5 mnd i stedet for at det kan være litt lavere skatt og fordelt på 12 måneder. 

Jeg leser så mye her inne at folk tror det ikke er skatt av feriepenger at jeg må bare spørre. 

Altså når jeg sier at desember er halv skatt og feriepengene er skattefrie så betyr ikke det at jeg ikke vet at det trekkes bare mer skatt de andre månedene. Det er bare en talemåte å si at de ikke trekker skatt den mnd. 

Anonymkode: cb047...fc0

• Liker 4
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er for å hjelpe folk å ha ekstra penger til jul og sommerferie. Staten tar litt med de andre månedene slik at flere skal ha penger til en alright jul og sommerferie.

Anonymkode: ec581...9f6

12 % som opptjenes til feriepenger, men det er i tillegg til grunnlønn? Og desember lønn som er halv skatt. Hvor sniker dem til å ta ekstra staten?

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

12 % som opptjenes til feriepenger, men det er i tillegg til grunnlønn? Og desember lønn som er halv skatt. Hvor sniker dem til å ta ekstra staten?

Feriepengene kommer i tillegg til lønnen, men man får ikke lønn mens man har ferie så den totale årlige utbetalingen blir omtrent den samme som oppgitt årslønn. Den ekstra skatten trekkes ved alle de andre utbetalingene, evt. får man regning året etter hvis man har betalt for lite.

Anonymkode: 1c5fc...2e7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feriepengene kommer i tillegg til lønnen, men man får ikke lønn mens man har ferie så den totale årlige utbetalingen blir omtrent den samme som oppgitt årslønn. Den ekstra skatten trekkes ved alle de andre utbetalingene, evt. får man regning året etter hvis man har betalt for lite.

Anonymkode: 1c5fc...2e7

det du mener at i selve skatten er det tilleggssum som man betaler som er skjult som skal dekke halvskatten vi får "gratis fra staten"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...