AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #21 Del Skrevet 28. november 2018 Uansett hva slag sko du kjøper - sørg for at de er store nok. Vintersko skal være romslige, ellers nytter det ikke hvor mange ullsokker du presser nedi dem. Det er luftlagene som varmer. Noen ganger kan det faktisk bli varmere å ta av seg ett lag med sokker, om en får mer luft i skoa, og de i utgangspunktet er isolerte. Skaff også et par gode ullsåler - og igjen, sørg for at skoa er rommelige nok til at det ikke blir trangt, selv med såler + tykksokker. For en som rører seg lite, så hjelper det veldig å isolere ekstra mot kulden nedenfra. Undersiden av foten vil jo, naturlig nok, være der en har kontakt med underlaget - og hvor det blir minst luft. Sliter med kalde bein selv - og når det er sprengkaldt, så bruker jeg kun tova, hjemmestrikka labber rett på foten i skoene Av kjøpesokker, så vil jeg slå et slag for cubus sine tynne ullsokker i 3-pak. De er eneste fra butikk jeg har funnet som ikke er superwash, det gjør en forskjell på kalde tær vær også obs på typen ullvangsokker o.l som har innebygd strikk over foten, det hemmer blodsirkulasjone for oss frossenpinner, og kan gjøre kalde tær enda kaldere. Les også på pakkene, hvor mange prosent ull det egentlig er i "ullsokker", ofte er det ikke så mye - igjen, de fra cubus er de jeg har funnet med mest ull i Anonymkode: dc6f8...bce 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #22 Del Skrevet 28. november 2018 Det er viktig med gode sko, men noe som er vel så viktig er at man ellers er godt nok kledd. Kroppen fungerer nemlig slik at den sparer energi ved at man først begynner å fryse på bena og hendene, for å prioritere å holde vitale deler av kroppen i funksjon. Så det at man blir kald på føtter trenger faktisk ikke bare å ha med skoene å gjøre. Veldig mye av varmen fra kroppen forsvinner rundt halsen og fra hodet (rundt 25%), og derfor kan det være lurt å starte med å se hvilket hodeplagg man har for å ta vare på denne varmen. Gjerne vurdere et skjerf eller genser med lang hals. Når det kommer til ullsokker så er det viktig at dette ikke sitter så stramt men har litt pusterom. Tar man mormors strikkede ullsokker på seg i noen sko som er for trange, vil det virke mot sin hensikt. Ullen må sitte såpass løst at man har god blodsirkulasjon i bena, samtidig som ullen må kunne puste for å kvitte seg med fuktighet. Ullen har jo den unike egenskapen at den holder deg varm selv om den er våt, men den mister denne effekten om den ikke får puste ordentlig. Anonymkode: 035ca...ae6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amberleaf Skrevet 28. november 2018 #23 Del Skrevet 28. november 2018 Disse er fantastiske! https://www.topaz.no/butikk/tilbehor/saler/reinsdyrsaler/ Bedre enn ullsåler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 28. november 2018 #24 Del Skrevet 28. november 2018 Jeg elsker Sorelstøvlene mine! Fryser aldri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #25 Del Skrevet 28. november 2018 Cubus har veldig gode tynne ullsokker til å ha innerst. Anbefales! Med tykke mester utenpå fryser du ikke i dem. Anonymkode: 6aeb3...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #26 Del Skrevet 28. november 2018 Har mye klær ellers på kroppen ettersom jeg er frysepinne Så er kun på beina jeg fryser helt ekstremt. Anonymkode: 1c45f...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #27 Del Skrevet 28. november 2018 Timberland sine mukluk-sko er de beste som finnes! De har tykk såle, og det er alfa og omega for å holde seg varm. Kjøp de et nr for store, så du får god plass til skikkelige raggsokker. Og bytt ut sålen med ullsåle. Skift sokker en gang ila dagen, sånn at du får av deg de klamme. Jeg synes ofte det funker bedre å ha bare raggsokker enn å ha tynne kjøpeullsokker innerst. Til sist: Uansett hvordan du kler deg så hjelper det ikke om du står/sitter mye stille. Du må få igang blodsirkulasjonen. Anonymkode: 7a742...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #28 Del Skrevet 28. november 2018 Altså er jo mye i aktivitet også,bare forklarte at jeg kan ikke være i aktivitet hele tiden for jeg må også kunne gi barn fart på dissen eller sitte litt i sandkassen med barna der. Kommer nok til å spare til noen bedre sko å håper det hjelper. Anonymkode: 1c45f...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #29 Del Skrevet 28. november 2018 23 timer siden, Kvartz skrev: Cherrox er ikke noe særlig bra i kulda. Anbefaler noe slikt som dette https://www.hektapatur.no/fottoy/vinterstovler/baffin-snogoose-vinterstovel-ws?att=U29ydC8gUm9zYSAoIzJDMkMyQywgI0U3MjRBMil8Mzg=&gclid=Cj0KCQiA8_PfBRC3ARIsAOzJ2uoW5S2ztG0dL1CAGb_RPp_g_FKl528keeGDMYTPkIli7d1dou99H1oaAs7qEALw_wcB Pass på at du ikke er fuktig på foten og bruk ull. Har selv disse https://www.hektapatur.no/kamik-greenbay4-ws Vurderer de du har selv,hvordan er de i størrelsen? Jeg er mellom 36 og 37 så litt usikker på hvilke størrelse jeg trenger. Anonymkode: 1c45f...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvartz Skrevet 28. november 2018 #30 Del Skrevet 28. november 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vurderer de du har selv,hvordan er de i størrelsen? Jeg er mellom 36 og 37 så litt usikker på hvilke størrelse jeg trenger. Anonymkode: 1c45f...40b De er små på størrelse og bør har et nr. strørre enn til vanlig, i tillegg må du tenke på om du skal ha tjukke sokker i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BearMama Skrevet 29. november 2018 #31 Del Skrevet 29. november 2018 Ungen min bruker kun cherrox om det er vått ute. Når det er tørt og iskaldt så brukes det kun skikkelige vintersko. De holder på varmen og er mye mer isolerende enn støvler med fór. Kjøp deg skikkelige vintersko som er godt fóret med ullsåle oppi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #32 Del Skrevet 29. november 2018 Skaff deg noen ordentlige vinterstøvler! Selv har jeg Timberland. Veldig fornøyd med de. Kjøpte de i 2014. Prøvde å finne bilde av de av på Google, men fant ikke. Jeg har et par som ser litt ut som sånne månestøvler 😛. De er skikkelig gode og varme. Har brukt de mye ute og har aldri blitt kald på beina. Har også på meg ullsokker Anonymkode: 745a6...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. november 2018 #33 Del Skrevet 29. november 2018 Selv barna mine, som er i jevn aktivitet, bruker kun cherrox høst og vår, hvis de i det hele tatt bruker cherrox (i høst brukte jeg heller ullsåle og ullsokker oppi støvler til dem). På vinteren er det vinterstøvel som gjelder, da med typen med gummi på nederste del. Lignende type som jeg selv bruker fra Sorel. Jeg liker best å bruke halvtynn ullsokk med såle i ullfrotté. Da er det nok luft rundt til at det ikke føles trangt. Og om jeg enda frøys, ville jeg nok heller gått for en ullsåle enn å ta på raggsokk, med mindre man har valgt å kjøpe store sko. En ullsåle kan man også klippe ut selv fra en gammel genser, f.eks. tove den i maskin, legge skoens såle oppå og tegne og klippe rundt. Og som andre her sjekker jeg alltid ullprosenten på sokker jeg kjøper. Man kan bli overrasket over hvor lite ull det er i enkelte "ullsokker". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #34 Del Skrevet 29. november 2018 Cherrox kan være varmt nok bare du kjøper noen svære i størrelsen. Uansett hvilke sko, ha tynne ullsokker innerst, deretter litt tykkere typ Ullvang og deretter megatykke, sånne tovede utenpå. 100% ull! Og kjøp ullsåler i 100% ull. Anonymkode: 1f8ee...c77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #35 Del Skrevet 29. november 2018 Ser du har fått mange gode tips, håper noe hjelper 🙂 Jeg er som deg, og fryser lett på bena. Om vinteren er føttene mine alltid iskalde, jeg kan rett og slett ikke være ute så lenge av gangen. Etter en stundt i kulden blir det direkte smertefult på føtteme og på hendene mine. Har forsøkt ALT, men INGENTING hjelper. Jeg har bare måtte innfinne meg med at sånn er det. Anonymkode: f12e3...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 29. november 2018 #36 Del Skrevet 29. november 2018 På 27.11.2018 den 23.10, AnonymBruker skrev: Samene bruker sånne ullsko og så har de sånne overtrekkstøvler over der igjen. Det skal visst funke i -30 Anonymkode: 92c77...b69 Jeg vet også at det nytter å dra store ullsokker over skoene, det var i Trøndelag jeg lærte det når vi gikk på ski og skulle sette oss ned og spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 29. november 2018 #37 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Å legge i en såle som hindrer kulden i å komme opp gjennom bakken er viktigst i sko. Og om du kan vifte med tærne er det det beste. Ha mye plass for luft. Slår ett slag for raggsokker/trysilsokken og ullsåler i disse fra Jula kr 189. https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/sko/fritidssko/boots/vinterstovler-912150/ 4 stk til 99 kr, https://www.europris.no/trysilsokk-4-pk-str-36-40-163791.html Her står det mer om ullsåler; https://www.kk.no/mote/derfor-er-ullsaler-sa-genialt-67787304 Prisene varierer fra 50 til 200 kroner, og sålene er en god og rimelig investering i denne kalde perioden. Endret 29. november 2018 av Wonders Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #38 Del Skrevet 29. november 2018 Gode vintersko er førsteprioritet. Jeg har gjerne to par ullsokker i skoene, ett par tynne og så noen tykkere. Ullsåler kan være godt. I tillegg er en av de absolutt viktigste tingene at du har god nok plass i skoene, slik at det blir noen luftrom som isolerer. Anonymkode: 81622...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ransfelt are Skrevet 29. november 2018 #39 Del Skrevet 29. november 2018 Vintermodellen til Muckboot. Neoprenstøvler, det eneste jeg ikke fyser på beina med utover høsten/vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 29. november 2018 #40 Del Skrevet 29. november 2018 På 28.11.2018 den 6.01, AnonymBruker skrev: Cubus har veldig gode tynne ullsokker til å ha innerst. Anbefales! Med tykke mester utenpå fryser du ikke i dem. Anonymkode: 6aeb3...c41 Dette! Ellers har jeg vært veldig fornøyd med ekko sine, fryser aldri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå