Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har et hvitt belegg på tungen som jeg ikke får vekk med en litt fuktig klut. Hun tar puppen, men det hender en sjelden gang innimellom at hun spytter den ut og skal ha den (dette gjentar seg en del ganger) etter hun har spist en stund. 

Jeg har ikke noe på brystene mine. Er bare hun som er hvit på tungen.

Er det trøske/sopp hun har? Hvilke symptomer er det?

Hun var akkurat helt hysterisk når jeg skulle amme henne. Gikk litt rundt med henne her hjemme og prøvde igjen nå og nå er hun helt rolig og spiser som vanlig. Om det er trøske, vil det være vondt for henne å spise?

Anonymkode: 523c7...8f2

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med helsestasjon eller fastlege for å sjekke det ut. Best å være på den sikre siden 🙂

Skrevet
18 minutter siden, Rosmerta skrev:

Jeg ville tatt kontakt med helsestasjon eller fastlege for å sjekke det ut. Best å være på den sikre siden 🙂

Legen på helsestasjonen nevne noe smått om det da vi var der sist. Var en student der og, og legen var mer opptatt av studenten enn datteren vår og oss egentlig og ba oss ta farris på tunga hennes. Ble omtrent dyttet ut døren så fort hun var ferdig. Hun sa at hun kunne se hun hadde hvitt belegg og at det kanskje kunne se ut som trøske.

Vi har farris, men jeg trodde at alt skulle kokes først før det gis til babyer? Hun er litt over 2 mnd gammel. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Legen på helsestasjonen nevne noe smått om det da vi var der sist. Var en student der og, og legen var mer opptatt av studenten enn datteren vår og oss egentlig og ba oss ta farris på tunga hennes. Ble omtrent dyttet ut døren så fort hun var ferdig. Hun sa at hun kunne se hun hadde hvitt belegg og at det kanskje kunne se ut som trøske.

Vi har farris, men jeg trodde at alt skulle kokes først før det gis til babyer? Hun er litt over 2 mnd gammel. 

Farris fungerer ikke. Les på ammehjelpen.

Anonymkode: 80663...980

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Farris fungerer ikke. Les på ammehjelpen.

Anonymkode: 80663...980

Hm.. Rart at en som liksom skal være lege på helsestasjonen ber en om å gjøre det, når det isåfall ikke fungerer..😕

Skrevet

Brukte blå Farris og det hjalp. Trøskene ble borte👍

Anonymkode: e821b...a91

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les om det her: https://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske 

Anonymkode: ddbe1...99d

Takk! Bytter ammeinnlegg relativt ofte og har god hygiene, men å drikke Biola, redusere sukkerinntak osv kan ha noe for seg?

Hun har hatt dette i noen uker nå, legen sa så lite til oss. Sa ikke at det garantert var trøske, men at det KANSKJE KUNNE være det, og det med farrisen. 

Hvordan kan jeg vite hva det er, med tanke på å få en time hos fastlegen? Fortalte dette til svigerforeldrene mine som lo og sa det bare var melkerester, redd de som sitter med telefonen hos legen skal avvise meg helt. Og er dette noe som haster? Legen vår har som regel fullt og det kan ta 2-3 uker før en får time..

Skrevet

Tusen takk for alle svar forresten!

Skrevet

Har du gått på antibiotika så er det trøske. 

Anonymkode: 066a4...01c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du gått på antibiotika så er det trøske. 

Har ikke gått på noe antibiotika

Skrevet

Stikker det i brystvortene? Eller føler du det stikker når melka strømmer på? Hvis ikke er det mest sannsynlig ikke trøske. Er det mye hvitt belegg? Inni hele munnen eller bare litt på tunga? 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stikker det i brystvortene? Eller føler du det stikker når melka strømmer på? Hvis ikke er det mest sannsynlig ikke trøske. Er det mye hvitt belegg? Inni hele munnen eller bare litt på tunga? 

Hos meg er alt som det pleier. Er bare hun som har hvitt belegg på tunga. Det ligger litt bak på tungen hennes, og har sett det er litt hvitt på siden av tungen bak og. Det hvite belegget ligger litt sånn jevnt på tunga bak. Ikke flekker. 

Skrevet

Kokt vann og sitronsaft blandet sammen, smøres på tungen og i munnen og brystet. Gjort det på alle mine barn. Etter en uke var det borte. 

Anonymkode: ae879...d7f

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kokt vann og sitronsaft blandet sammen, smøres på tungen og i munnen og brystet. Gjort det på alle mine barn. Etter en uke var det borte. 

Anonymkode: ae879...d7f

Tusen takk, det skal prøves ut😊 

Skrevet

Jeg hadde soppinfeksjon i brystvortene pga babys trøske, det svei og brant som bare fy, amming var et mareritt. Fikk resept på soppmiddel til baby og brukte Canesten på brystvortene. Måtte amme med skjold, det svei så jeg grein. Men etter 14 dager behandling var det fint  

Baby har fremdeles hvitt belegg på tunga, en lege sier at den naturlige bakteriefloraen i munnen holder det i sjakk og jeg skal ikke drive å behandle med noe så lenge det ikke er plagsomt. 

Jeg ville droppet diverse kjerringråd, kan gjøre vondt verre. Hør på helsestasjonen eller med lege. 

Anonymkode: 8c2a7...00b

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg hadde soppinfeksjon i brystvortene pga babys trøske, det svei og brant som bare fy, amming var et mareritt. Fikk resept på soppmiddel til baby og brukte Canesten på brystvortene. Måtte amme med skjold, det svei så jeg grein. Men etter 14 dager behandling var det fint  

Baby har fremdeles hvitt belegg på tunga, en lege sier at den naturlige bakteriefloraen i munnen holder det i sjakk og jeg skal ikke drive å behandle med noe så lenge det ikke er plagsomt. 

Jeg ville droppet diverse kjerringråd, kan gjøre vondt verre. Hør på helsestasjonen eller med lege. 

*Men legen

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville antageligvis blitt smittet av henne hvis det var trøske?

Det virker absolutt ikke som om hun plages av det. 

Skrevet

Veldig ofte er det bare melkebelegg. Er dere ikke plaget, la det være. Da er det nok bare belegg. Det er ikke lett å se forskjell, men trøske trenger ikke behandling før det gir plager. 

Farris, sitron, tyttebær hjelper IKKE. De som sier det hjelper har ikke hatt sopp, men belegg, eller så har de opplevd tilfeldighetenes store makt. En liten baby skal ikke ha sitron eller farris i munnen! 

Skrevet

Hvordan kan noen tro at vann (farris) hjelper mot sopp? Uforståelig.. 

Anonymkode: 19a5e...86a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...