Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er ei jente (21 år) på 73 kg, og 181 cm høy. Jeg har dermed en bmi på rundt 22. Til tross for normal vekt er jeg ikke fornøyd. Grunnet min høyde ser jeg ut som en kjempe med min nåværende vekt. 

Helst vil jeg veie 63 kg, men det tror jeg ikke er mulig. Jeg vil derfor gå ned til 70 kg, og få en bmi på 21. Problemet er bare at jeg får det ikke til. Før gikk jeg ned i vekt av 2400 kalorier, imens nå er min maintance på rundt 2300. Jeg merker også at når jeg spiser rundt 1700 kalorier fryser jeg noe veldig. Jeg er redd jeg har fått en kraftig redusert forbrenning 

Har dere noen tips eller "hacks" for å gå ned i vekt? Eventuelt hvordan jeg kan spise mindre, tips til mettende mat osv.. Jeg spiser hovedsakelig vegansk, men har gått opp i vekt av dette. : (

Hilsen frustrert kjempe 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først: Du er IKKE en kjempe! Du er helt sikkert veldig fin :) 

Trener du noe? Muskler veier for øvrig mer enn fett, så det kan jo hende du ikke går ned noe, men at du kan "se" tynnere ut hvis du skjønner :) Altså får lavere fettprosent.

Anonymkode: 8c6de...d44

• Liker 1
Skrevet

Du har en fin BMI og burde heller fokusere på å trene om du trenger å stramme opp fremfor å gå ned i vekt. 

Anonymkode: d1da4...989

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville redusert kaloriene. Jeg fryser også når jeg er i kaloriunderskudd, men det må jo til for vektnedgang. 

Anonymkode: 65a90...3c1

Skrevet

Hei! Først: ikke bry deg om bmi. Tenk på alle fitness- jentene som har lav fettprosent, men pga muskler veier de mer, og på bmi er de faktisk regnet som overvektig! 

Uansett, for å gå ned i vekt må du ligge i kaloriunderskudd. Dette kan du gjøre ved å enten øke treningsmengde/aktivitet eller spise mindre mat (eller en blanding av begge). Du sier du spiste 2400kcal og gikk ned i vekt før, er noe annet forandret? Jobbsituasjon (mtp aktivitet), trener du mindre? Hvis din maintance er på 2300 nå, prøv å legg deg på et lite underskudd, dropp 300kcal. Noen ganger kan det å droppe for mye kalorier ødelegge også. Så prøv å legg deg på 2000kcal i 3-ish uker. Så må du også huske at vekta kan forandre seg mye iløpet av en måned. Ting som om du f.eks. er forstoppet, om du har mensen, om du har spist mye karbohydrater osv kan gjøre at vekta holder seg stille/går opp selv om du faktisk mister fett. Så, prøv å ta kroppsmål istedet:) For eksempel en gang i uka. 

Mvh PT.

Anonymkode: 605f7...130

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...