Gå til innhold

Har så lyst på kake - trenger tips til hva slags (lage selv).. f.eks kanel, sjoko, muffins??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må være enkelt å lage. Liker ikke noe med krem og syltetøy, ikke epler og banener heller. Sjokoladekake er favoritten, men liker også kanelkake. Og muffins.

Noen som vet om en enkel oppskrift (som er god og dere har prøvd selv) på nett på noe av dette? Eventuelt har forslag til andre ting jeg kan lage?

:wow:

Anonymkode: 5429c...1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ostekake er veldig veldig enkelt.

Det inneholder:
-bixit kjekt (eller glutenfri havrekjeks for de som har cøliaki)
-melange
-philadelphia naturell 200g
-melis
-vaniljesukker
-lettrømme
-en sånn liten 1/3 kremfløte
-sitrongele
-jordbærgele

Jeg kan gi deg oppskrift om du ønsker.

det er ikke ren krem så du merker den ikke for kremen piskes inn i midtre delen.

Endret av kvinne35+
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Ostekake er veldig veldig enkelt.

Det inneholder:
-bixit kjekt (eller glutenfri havrekjeks for de som har cøliaki)
-melange
-philadelphia naturell 200g
-melis
-vaniljesukker
-lettrømme
-en sånn liten 1/3 kremfløte
-sitrongele
-jordbærgele

Jeg kan gi deg oppskrift om du ønsker.

Takk for tilbudet om oppskrift, det er snilt av deg, men jeg er ikke så glad i denne slags kake. Da jeg skrev "syltetøy" mente jeg egentlig jordbæringredienser/smak. Generelt liker jeg ikke kaker/is som inneholder noe med jordbær (eller blåbær for den saks skyld, heller ikke sitronsmak hvis den er den eneste).

Bløtkake liker jeg ikke, heller ikke marsipankake.

Skrevet

Lag en skuffkake? De er enkle å lage,uten så mye fuzz og "skumle" ingredienser😉

• Liker 2
Skrevet

Vafler er tingen da.

Anonymkode: 07031...be9

• Liker 3
Skrevet (endret)

Sjokoladefondant :)  

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbudet om oppskrift, det er snilt av deg, men jeg er ikke så glad i denne slags kake. Da jeg skrev "syltetøy" mente jeg egentlig jordbæringredienser/smak. Generelt liker jeg ikke kaker/is som inneholder noe med jordbær (eller blåbær for den saks skyld, heller ikke sitronsmak hvis den er den eneste).

Bløtkake liker jeg ikke, heller ikke marsipankake.

å ja men du kan bruke hvilken som helst alternativ topp lokk på kaken. Det finnes jo mange versjoner gele :) :) Du kan egentlig bruke hvilke som helst geleer det er jo etter smak og behag men standarden er jo sitron inni og jordbær på toppen men det betyr ikke at kaken ikke blir god med andre ting :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, TeamWP skrev:

Lag en skuffkake? De er enkle å lage,uten så mye fuzz og "skumle" ingredienser😉

Det har jeg aldri hørt om før. Jo færre "skumle" ingredienser, jo bedre ja :P Googla det nå og det ser ut som en enkel og grei kake som jeg mener. Men det fikk meg til å innse at jeg har lyst til å lage noe med sjokolade.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vafler er tingen da.

Anonymkode: 07031...be9

Dessverre har jeg ikke vaffeljern.

1 minutt siden, Ariana807 skrev:

Sjokoladefondant :)  

Det var et godt forslag, og et dumt spørsmål: Må alt spises på en gang? Altså jeg kan vel ikke dele den opp og spare til senere?

Jeg tenker kanskje jeg skal lage sjokolademuffins, det er i hvertfall enkelt. Hva burde jeg ha oppå da?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri hørt om før. Jo færre "skumle" ingredienser, jo bedre ja :P Googla det nå og det ser ut som en enkel og grei kake som jeg mener. Men det fikk meg til å innse at jeg har lyst til å lage noe med sjokolade.

Det var et godt forslag, og et dumt spørsmål: Må alt spises på en gang? Altså jeg kan vel ikke dele den opp og spare til senere?

Jeg tenker kanskje jeg skal lage sjokolademuffins, det er i hvertfall enkelt. Hva burde jeg ha oppå da?

Vaniljefrosting 🙂

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, kvinne35+ skrev:

å ja men du kan bruke hvilken som helst alternativ topp lokk på kaken. Det finnes jo mange versjoner gele :) :) Du kan egentlig bruke hvilke som helst geleer det er jo etter smak og behag men standarden er jo sitron inni og jordbær på toppen men det betyr ikke at kaken ikke blir god med andre ting :)

Å, men da skal jeg se på dette en annen gang og se hvilke alternativer det er. :)

Skrevet
1 minutt siden, Siv85 skrev:

Vaniljefrosting 🙂

Jeg hadde et mislykket forsøk på å lage "frosting" en gang. (For det er det samme som smørkrem?) Da med sjokoladesmak. Jeg likte ikke den fløtesmaken, men jeg brukte margarin og ikke smør. Vet ikke om det har noe å si. Er redd for å ødelegge muffinsene ved å klæsje på med en frosting jeg ikke liker. Hvor er det lett å gjøre feil ved å lage frosting?

Skrevet (endret)

Kladdkake/muffins

Ingredienser:

2 egg
3 dl sukker
2 ts vaniljesukker
4 ss kakao
1,5 dl hvetemel
100 g smør

Fremgangsmåte:

Smelt smøret. Pisk eggene lett sammen med en stålvisp. Rør inn sukkeret og ha deretter i resten av ingrediensene.

Ha papirformer i muffinsbrett og fyll deigen i formene slik at de er ca halvfulle med deig. Stek muffinsene midt i ovnen ved 225°C i 8 min . Muffinsene skal være myke i midten. Avkjøl muffinsene i formen før de forsiktig tas ut av muffinsbrettet. 

Den skal virke litt ustekt når du tar den ut, og er litt brownie-aktig, nam :))

Endret av Frappuccino
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Frappuccino skrev:

Kladdkake/muffins

Ingredienser:

2 egg
3 dl sukker
2 ts vaniljesukker
4 ss kakao
1,5 dl hvetemel
100 g smør

Fremgangsmåte:

Smelt smøret. Pisk eggene lett sammen med en stålvisp. Rør inn sukkeret og ha deretter i resten av ingrediensene.

Ha papirformer i muffinsbrett og fyll deigen i formene slik at de er ca halvfulle med deig. Stek muffinsene midt i ovnen ved 225°C i 8 min . Muffinsene skal være myke i midten. Avkjøl muffinsene i formen før de forsiktig tas ut av muffinsbrettet. 

Ingredienser:

2 egg
3 dl sukker
2 ts vaniljesukker
4 ss kakao
1,5 dl hvetemel
100 g smør

Fremgangsmåte:

Den skal virke litt ustekt når du tar den ut, og er litt brownie-aktig, nam :))

Dette høres ut som en enkelt og grei oppskrift, den tror jeg at jeg bruker (kanskje jeg dobler den for det blir vel ikke så mange av dette) ! Takk :)

Men kladdmuffins høres litt browniesaktig ut. Hvordan er det å ha frosting på disse?

Skrevet
17 minutter siden, Siv85 skrev:

Brownies? 

Jeg fikk ikke med ditt innlegg blant sitatene over. Brownies elsker jeg, så takk for forslaget. Nå blir det nok de muffinsene som høres ut som browniestype. Ville du hatt vaniljefrosting på disse?

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som en enkelt og grei oppskrift, den tror jeg at jeg bruker (kanskje jeg dobler den for det blir vel ikke så mange av dette) ! Takk :)

Men kladdmuffins høres litt browniesaktig ut. Hvordan er det å ha frosting på disse?

Muffinsene er veldig søt i seg selv, så det avhenger selvfølgelig av hvor søtt du liker ting. Personlig liker jeg bare å drysse litt melis på, men så er jeg ikke så glad i vaniljefrosting heller.

husk også at di vil virke ganske ustekte når du tar dem ut, men vil stivne når de avkjøles. Nå fant jeg også ut hvor jeg hadde oppskriften i fra:

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/kladdmuffins

Endret av Frappuccino
  • Liker 1
Skrevet

Oreokake

Kvæfjord kake//verdens beste

Gulrot kake

Brownies

Lapper(siden du ikke har vaffeljern) 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Frappuccino skrev:

Muffinsene er veldig søt i seg selv, så det avhenger selvfølgelig av hvor søtt du liker ting. Personlig liker jeg bare å drysse litt melis på, men så er jeg ikke så glad i vaniljefrosting heller.

Jeg liker ikke når det blir altfor søtt, så jeg dropper frostingen og strør heller litt melis på om noe. Vaniljefrosting har jeg aldri smakt, så det kan jeg prøve på en annen gang.

Takk for alle svarene (inkludert det som kom rett over her mens jeg satt og skrev, der var det mange gode forslag til en annen gang) ! :kghjerte:

Skrevet (endret)

Som folk allerede har nevnt så passer det nok ikke så godt med vaniljefrosting på noe browniesaktig, da bør det være helt vanlige sjokomuffins. 

Når jeg lager frosting så bruker jeg 75gr smør og 150gr melis, pluss vanilje i en eller annen form og melk. Det er viktig å spe med bare litt og litt melk av gangen til den får riktig konsistens. Skal være myk og fluffy 🙂

20171230_231446.jpg

Endret av Siv85
Bilde
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kun lager en liten oppskrift så blir det kanskje kun et par muffins. Selv liker jeg når de lages i amerikanske muffinsformer (altså de store)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...