AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 Jeg har generelt inntrykk av at norske foreldre er veldig opptatt av et sundt og godt kosthold, de lager mest middag fra bunnen av til tross for fulle jobber. Planlegger ukesmenyer og ukeshandler. Men gjelder dette flertallet av foreldre, at alle har godt kosthold på stell? Synes utad at alle foreldre har en så perfekt holdning til sunn mat. Det er lite rom i det norske samfunnet for å føle seg sliten etter jobb og ty til lette middagsløsninger. Bare lurer på om det er riktig at dette er normen, og at det er tabu med ferdigmiddager og sukkerholdig mat i ukedager? Anonymkode: 66053...879 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Jeg syns det er mye halvfabrikat, junk food, og lite hjemmelaget. Anonymkode: 229ae...f72 18
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Nå er det så mange som er livredde og hysteriske når det kommer til sukker, at jeg vil påstå at det er det stikk motsatte av sunt. Hysteri-regime hadde jeg aldri kjørt på mine barn. Det er stor forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet Anonymkode: e1000...faa 28
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 Jeg opplever derimot at typisk hverdagsmat til mange familier er typisk ferdigmat. F.eks. toro tomatsuppe, ristorante pizza, masse fjordland risengrynsgrøt i jula, posesauser, posegryter, osv, og at det er mer "populært" å forsvare ferdigmiddager enn å stå frem og snakke om sunn hjemmelaget mat Anonymkode: 697e3...512 12
Mæn40 Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 Er ikke Grandiosa norges mest solgte matrett? 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #6 Skrevet 27. november 2018 Veldig ulikt er mitt inntrykk. Jobber i en bhg som ikke serverer mat, ungene har matbokser til alle måltid. Noen har med kneip med syltetøy til tre måltider om dagen, +en yoghurt 5 dager i uka. Hjelper lite hva de spiser til middag/kvelds hjemme da. Men vi har også barn i den andre enden av skalaen, hvor alt er økologisk, sukkerfritt, melkefritt, glutenfritt og karbo fritt. Ikke sikker på hvor sundt det er heller... Anonymkode: b95bf...598 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 Ja, MANGE! De som er har mest kunnskap og er mest opptatt av kosthold er de som er høyt utdannet og får få eller ingen barn. Dermed er det mange foreldre som enten ikke gidder, eller rett og slett ikke kan lage mat. Men samtidig så går det en grense i begge retninger. Noen av kostholds-fanatikerne ender jo med å regelrett sulte barna sine, fordi de er så opptatt av at maten skal være ren, og det viktigste er jo at unger får NOK mat. Anonymkode: d5c9d...083 2
Arkana Skrevet 27. november 2018 #8 Skrevet 27. november 2018 Jeg opplever at de aller fleste foreldre har en balanse mellom hjemmelaget mat og noe hel-/halvfabrikata enten fordi de/barna liker det eller til travle dager. Det er ingen motsetning mellom å ha mat laget fra bunnen av den ene dagen og Toro tomatsuppe den andre og i motsetning til deg synes jeg det er stort rom for å ikke orke å komme hjem etter en lang arbeidsdag og skulle lage alt fra bunnen hver eneste dag. Matkasser er også populært, av samme grunn. Det er garantert barn med dårlig kosthold i Norge og det kan være flere grunner til det, f.eks. at de er så kresne at de ikke vil spise annet og usunn mat er bedre enn ingen mat, barn som lever med omsorgssvikt eller fattige barn (dessverre er rene råvarer dyrere enn helfabrikata). 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #9 Skrevet 27. november 2018 Synes det er mange her som glemmer de barna som kommer fra økonomisk vanskeligstilte familier, da kanskje spesielt nylig ankomne innvandrere. Det hender jeg SER et par familier i mitt distrikt der de SER avmagra ut. Som om de kommer rett fra en flyktningleir. Det er mange her som glemmer at det er mange som lever under fattigdomsgrensa i Norge også i år 2018. Mange av disse vil jo unektelig vokse opp med et svært snevert kosthold. Anonymkode: 2eee5...f9b 8
heipådegsann Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 (endret) Jeg tror faktisk foreldre flest er veldig midt på treet. Føler vi selv er der. Vi lager stort sett mat fra bunnen, og prøver å være sunne. Samtidig som vi tyr til særlig halvfabrikata innimellom. Opplever heller ikke at det er noen stigma rundt å kjøpe halv og helfabrikata. Det er noe "de fleste" gjør en gang iblant. Derfor tror jeg også at en del tyr til det veldig ofte, og at vi har barn i Norge med et uvanlig dårlig kosthold dessverre. Tror også det handler litt om pris siden hjemmelaget sunn mat kan være like rask å lage som mye halvfabrikata. Det trenger jo ikke å være kjempefancy retter for at det skal være sundt og godt, ørretfileten tar ikke lenger tid å steke enn pølsene (for eksempel, vi spiser forsåvidt pølser en gang i blandt selv også). Lever selv under Norges fattigdomsgrense (akkurat som veldig mange andre i landet vårt) og kan ikke benekte at det er veldig tydelig at usunn mat er billigere enn det som er sunt. Vi velger jo likevel å prioritere sunn mat til en viss grad, og er litt ekstra obs på det. Men kan godt forstå at det blir mange usunne løsninger på andre. Både fordi enkelte har enda dårligere råd enn hva vi har, og fordi det ikke er alle som er såpass interessert i kosthold at de orker å tråle butikkhyllene etter billig mat som også er sunn - for det er ikke bare bare å finne. Man må gjerne gjøre en del reesearch for å finn ut hvordan man kan komponere sunne måltid for en billig penge. De vil nok gjerne spise sunt de også, men det kan virke veldig vanskelig. Vil tro det er enklere når man har økonomi til å kjøp en fisk, kylling eller alle grønnsakene til den sunne woken, uten å måtte stramme inn masse på andre viktige ting. Endret 27. november 2018 av heipådegsann 3
Biloba Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 Jeg vokste opp på 80-tallet, det var Torogryter, supper og middagspølse over en lav sko. Alle barna var normalt slanke, med få unntak. Nå som "alle" lager sunn hjemmelaget mat er overvekt blitt svært vanlig hos barn. Butikkene florerer av halvfabrikata og ferdiglaget mat. Det hadde butikkene ikke gjort om det ikke var tilstrekkelig etterspørsel. 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 Jeg er ny «ung» mamma til en toåring og en i magen. Barnehagebarn som får varm mat fire dager i uka! Her sender jeg med en dobbel skive med leverpostei/skinkeost/hvitost/prim + en yoghurt på pose (skyr) når han kommer hjem og mannen er på jobb(borte 2 uker) så spiser vi alt fra Toro Bali kyllinggryte, fryselasagne, Grandiosa, grøt fra Fjordland, men også pølse og hjemmelaget potetmos, spaghetti og kjøttdeig, hjemmelaget lasagne, carbonara, laks, torsk osv For min del så tenker jeg at han får dekket det viktigste av barnehagen- kanskje det ikke skal være sånn, men når de får middag 4 dager i uka, så blir man litt umotivert for å lage «sikkelig» middag så ofte også. De spiser det sammen barnehagen som vi spiser hjemme, med grønnsaker og alt. Anonymkode: 9167d...d29 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 Jeg er alene med min ettåring. Jeg lager stort sett all mat fra bunnen av, fordi jeg ikke takler smaken av ferdigmat som Grandiosa, ferdigsuppe, frysegrateng, fiskepinner. Men så er det definisjonen av å lage mat fra bunnen av, da. Jeg har brukt ferdig peppes pizza- bunn, og lagt på sopp, paprika, tomat, ost, kjøttdeig/ skinke, ananas, mais etc. Fryser ned resten og sparer til en travel dag. Eller jeg kan hive to stykker tint frossenlaks i ovnen, koker poteter, og til slutt brokkolien får et kjapt oppkok. Serverer det med rømme. En gang var jeg invitert i middag, og da var vi enige om at jeg fikset dessert. Jeg stod og bakte i flere timer for å lage en flott og spesiell type kake. Middagen vi fikk servert var ferdig suppe fra Toro varmet i mikro og noen stekte fiskepinner. Ble skikkelig lei meg. Synes det er stusslig å bli invitert på middag, og så blir det sånn. Jeg tror vel at jeg forventet bedre både fordi jeg ikke ville finne på å servert sånt selv, og fordi de andre vi har spist hos alltid serverer rene råvarer. Bortsett fra spaghetti med kjøttsaus, siden det er jo en slager blant barn. Men folk har jo ulik interesse i mat, og jeg tror smaksløkene til de som spiser mye halv og helfabrikata er annerledes enn de som spiser mat basert på rene råvarer. De blir vant til at det smaker crap. Anonymkode: 9090f...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 Det vanlige er vel et sted midt på? Også må vi ikke glemme at mye halvfabrikata kan være ganske ok, f. eks. grove fiskekaker. ... også heter det sunt. (Unnskyld) Anonymkode: 4530e...ead 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 Noe jeg synes er merkelig at de mødrene jeg kjenner til som sverger til hjemmelaget sunn mat er overvektige. Anonymkode: 7827f...a10 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 Jeg syns folk dagen i dag er veldig dårlige til å lage hjemmelaget mat. Jeg ser blant mine venner/familie etc at det går veldig mye i Toro. Toro sauser, Toro tomatsuppe og Toro grøt, Toro gryter osv. Listen er lang! Mange av disse ferdigrettene er jo kun fylt med raske karbohydrater, tilsetningstoffer og sukker. Jeg spiser sjeldent slikt. Her har vi fisk 3 dager i uken, med masse brokkoli og grønnsaker til. Halve tallerkenen er fylt med grønnsaker. Serverer vann til alle måltider. Bruker også mye egg og kylling, også går det faktisk en del i cottage cheese. Syns ikke vi har noe overdrevent forbruk akkurat. Favoritten her er hjemmelaget lapskaus, og da bytter vi ut alle potetene med ekstra kålrot og ordentlig kjøtt. Bruker også mye kraft supper, og lager hjemmelaget kraft så klart. Har fokus på sunne fettsyrer etc. Det betyr ikke at vi aldri spiser grove brødskiver eller pasta. Men jeg ønsker ikke og ha hovedfokuset der. Ser de foreldrene som sender med barna kneippbrød med noen salami skiver på, og saft på flasken også får de lasagne, pastaretter osv uten grønnsaker. Man kan også velge grov ris, fullkornpasta osv i middagsrettene, med hovedfokus på grønnsakene, kjøttet og selve middagen. Jeg syns det er alt for mye karbohydrater i norske kosthold. Mulig det kun er meg. Her har aldri vekt vært et problem, og de får utrolig nok godis på lørdagene og 1-3 glass brus. svigersøsteren min blant annet lar guttungen og jentungen ta så mye godis de vil daglig. Det står chips skålen og godis skålen fremme hele tiden, og i tillegg serverer barna saft til alle måltider og til alle stunder. De har med saft på flaske når de til og med skal sove. Guttungen er dessverre overvektig også og jentungen er ikke akkurat naturlig slank for en baby og være, men overvektig og nei, da snakker jeg IKKE om koseklumpen, men OVERVEKTIGE! Anonymkode: ec947...602 4
Fineapple Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 Vokste opp på ganske dårlig mat generelt. Ble jo hjemmelaget nå og da, men mest ferdigretter. Ferdiggryteretter, spaghetti, pannekaker med suppe, ferdigpizza, kjøttkaker, fiskeboller, lasagne. Noen dager hjemmelaga kjøttsuppe, fisk, hjemmelaga kjøttkaker eller fiskekaker. Mamma prøvde å ha grønnsaker ved siden av, men hovedmåltidene besto uansett av ferdiglaga toro-mat. Vi spiste kneipbrød til frokost, lunsj og kvelds. Som regel med ost og skinke, eller nughatti. Ble ikke oppfordret til å spise mer enn det. Men vi hadde ekstremt dårlig råd da vi var små. Vi tenkte jo uansett lite over det! 1
Eliza Doalot Skrevet 27. november 2018 #18 Skrevet 27. november 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vanlige er vel et sted midt på? Også må vi ikke glemme at mye halvfabrikata kan være ganske ok, f. eks. grove fiskekaker. ... også heter det sunt. (Unnskyld) Anonymkode: 4530e...ead Dette synes jeg er et godt poeng. Jeg er glad i å lage mat, og lager gjerne mat fra bunnen, men jeg tror ikke det gavner noe å fremstille ferdigkjøpte fiskekaker, pastasaus el som et folkehelseproblem. Det er jo faktisk heller ikke sånn at hjemmelaget=sunt. Alle som har vært inne i fb-gruppen "Mat fra bunnen" vet det.. 12
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #19 Skrevet 27. november 2018 Sønnen min forteller ofte om de samme ungene som flere ganger i uken har med boller eller kake og saft istedenfor vann :O Anonymkode: 3fd0f...888 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #20 Skrevet 27. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig ulikt er mitt inntrykk. Jobber i en bhg som ikke serverer mat, ungene har matbokser til alle måltid. Noen har med kneip med syltetøy til tre måltider om dagen, +en yoghurt 5 dager i uka. Hjelper lite hva de spiser til middag/kvelds hjemme da. Men vi har også barn i den andre enden av skalaen, hvor alt er økologisk, sukkerfritt, melkefritt, glutenfritt og karbo fritt. Ikke sikker på hvor sundt det er heller... Anonymkode: b95bf...598 Ja syltetøy midt i uken,det er bare til å ringe barnevernet med en gang! Barnet kommet jo til å bli overvektig og få diabetes før barnet fyller 5 år! Anonymkode: 3fd0f...888 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå