Gå til innhold

Når burde barna få «plikter»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra hvilken alder burde barn sette fra seg middagstallerkenen på kjøkkenet, slenge møkkete klær i skittentøyskurven osv? Sånn realistisk alder.

Anonymkode: d42d0...1b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har gjort slikt fra rundt 4-5års alderen. De må også sette på plass sko, henge opp yttertøy, kaste søppel etter seg og slike ting vi voksene automatisk gjør. 

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen barna mine går i forventes det at barna rydder opp etter seg selv(med hjelp) når de går fra bordet fra de begynner som 1-åringer. Rester legges i matavfallet, og kopper/tallerkener settes på tralle. De klarer ikke å henge opp haller eller dresser, men sko kan de rydde opp på hyllen sin.

Anonymkode: 242fa...b4b

• Liker 3
Skrevet

Min er 2 og har begynt å få oppgaver. Bærer fatet til kjøkkenet etter måltid. Matboks og drikkeflaske skal inn på kjøkken etter barnehagen og vi rydder før legging. Hjelper å kaste boss på rett plass (vi øver på forskjell på plast og papirboss) og skyller potetene før middag. 

Anonymkode: 40114...beb

• Liker 1
Skrevet

Plikter fikk de mens de fremdeles gikk i barnehagen (rydde opp etter seg selv, henge på plass klær og sko og hjelpe til med å dekke på innimellom etc). Nå som de er blitt eldre (8 og 10) er oppgavene større (støvsuge, vaske og rydde rommet, vaske badet, sette inn og ta ut av oppvaskemaskinen etc), men gjør de ikke oppgavene, så maser jeg ikke på de, men da får de heller ikke ukepenger. No work - no money. 

Anonymkode: 930ba...039

• Liker 4
Skrevet

Vi begynte med det i 2-3-årsalderen. Altså, de bedømt jo ikke selv hvilke klær som var skitne, men la dem i skittentøyskurven når vi sa det. Tallerkenen sin har de ryddet av bordet siden de klarte å bære den bort, omtrent... 

Men det er rart med det, når tenårene ankommer, kanskje litt før, så glemmer de at de egentlig kan sånt... 😉

• Liker 2
Skrevet

Så snart de er i stand til å følge instrukser. De gjør jo dette i barnehagen fra de er små så null problem med samme krav hjemme. Alle vinner på det 👍🏻

• Liker 3
Skrevet

Mine har satt tallerkner på kjøkkenet fra 4-5 års alder, satt nedi oppvaskemaskin fra 6-7 års alder. Legge skittentøy i kurven og rydde etter seg har de gjort fra de kunne begynne å gjøre ting selv. Samme med å henge opp jakker når de kommer inn og sette skoene pent (sistnevnte er dog ikke alltid gjort selv nå som de snart er tenåringer...) Man har mye igjen for å la de små hjelpe der de kan, mye verre å få de til å starte med nye ting når de er eldre.

Anonymkode: 71068...e3a

• Liker 1
Skrevet
På 27.11.2018 den 16.10, AnonymBruker skrev:

I barnehagen barna mine går i forventes det at barna rydder opp etter seg selv(med hjelp) når de går fra bordet fra de begynner som 1-åringer. Rester legges i matavfallet, og kopper/tallerkener settes på tralle. De klarer ikke å henge opp haller eller dresser, men sko kan de rydde opp på hyllen sin.

Anonymkode: 242fa...b4b

Samme her, og det er mye læring i dette. Svigers er helt satt ut, for de synes det er så flott å se. Barna gjør ikke dette hver gang, men om jeg sier noe så gjør de det tvert. For de lurer seg ofte unna :ler: Ser på det som lek, og at det skal være slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...