AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 Vi har i over et halvt år planlagt tidenes ferietur i utlandet på nyåret. Nå har jeg dessverre blitt sykemeldt og det kan tyde på at det blir langvarig.. Hvis jeg fortsatt er sykemeldt når vi skal på ferie, hvordan løser vi dette? Google litt, men synes ikke blir klokere. Arbeidsgiver er ikke spesielt blid og vil nok helst ikke samarbeide. Anonymkode: d5a26...e7c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Det er ikke lov å reise ut av landet under sykemelding. Ofte dekker reiseforsikringen det. Anonymkode: 19664...01c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Fant denne TS, som tar for seg situasjonene: sykemelding før man er på ferie, og sykemelding som oppstår under en ferie: http://www.krifa.no/fagomrader/sykefravar/sykemelding-for-og-under-ferieavvikling I korte trekk for din situasjon (sykmeldt før ferie): Er man 100% sykmeldt før man begynner ferien, så kan man kreve at feriestart utsettes til man er frisk (dvs. ikke sykmeldt lenger). Anonymkode: 54b9d...aa3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 Kan søke til NAV om å dra på utenlandsopphold under sykemelding Hvordan man går fram for å søke vet jeg ikke dessverre. Men man kan jo uansett ta ut ferie i de ukene du skulle hatt ferie, og så ikke være sykemeldt da. Anonymkode: 34d5d...498
Hoppelopp Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 Du må ha bekreftelse fra lege om at reisen ikke gjør at sykefraværet blir lenger/ gjør deg dårligere og så må du gi beskjed til nav og legge ved attest fra legen. Mener også arbeidsgiver må godkjenne at man drar utenlands under sykmelding.
Rotemor Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 Akkurat nå, Maestro skrev: Du skriver det på sykemeldingen din😊 Dette. Verre er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #8 Skrevet 27. november 2018 Det kan tenkes at arbeidsgiver vil "tilrettelegge" slik at jeg muligens må jobbe noe akkurat når jeg skal på ferie. Jeg har selvsagt avklart denne ferien for lenge siden, men arbeidsgiver er truende til å si at hen ikke har hørt noe om det og bruke en eller annen unnskyldning for å holde meg på jobb.. Hen er ganske irritert pga denne sykemeldingen min og har gitt uttrykk for at hen vil "straffe" meg. Anonymkode: d5a26...e7c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #9 Skrevet 27. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan tenkes at arbeidsgiver vil "tilrettelegge" slik at jeg muligens må jobbe noe akkurat når jeg skal på ferie. Jeg har selvsagt avklart denne ferien for lenge siden, men arbeidsgiver er truende til å si at hen ikke har hørt noe om det og bruke en eller annen unnskyldning for å holde meg på jobb.. Hen er ganske irritert pga denne sykemeldingen min og har gitt uttrykk for at hen vil "straffe" meg. Anonymkode: d5a26...e7c Ja forstår det er kjipt med sleip arbeidsgiver, men uavhengig av det har du strengt tatt ikke lov til å reise ut når du er sykemeldt og mottar sykepenger. Og akkurat det er det ikke din arbeidsgiver som bestemmer, men lovverket. Er man sykmeldt er man i utgangspunktet også pliktig til å delta på aktiviteter som muliggjør at man vender tilbake til arbeidet. Anonymkode: 54b9d...aa3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan tenkes at arbeidsgiver vil "tilrettelegge" slik at jeg muligens må jobbe noe akkurat når jeg skal på ferie. Jeg har selvsagt avklart denne ferien for lenge siden, men arbeidsgiver er truende til å si at hen ikke har hørt noe om det og bruke en eller annen unnskyldning for å holde meg på jobb.. Hen er ganske irritert pga denne sykemeldingen min og har gitt uttrykk for at hen vil "straffe" meg. Anonymkode: d5a26...e7c Men sender dere ikke inn søknad om ferie? Noe skriftlig? Anonymkode: f73e8...e95
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja forstår det er kjipt med sleip arbeidsgiver, men uavhengig av det har du strengt tatt ikke lov til å reise ut når du er sykemeldt og mottar sykepenger. Og akkurat det er det ikke din arbeidsgiver som bestemmer, men lovverket. Er man sykmeldt er man i utgangspunktet også pliktig til å delta på aktiviteter som muliggjør at man vender tilbake til arbeidet. Anonymkode: 54b9d...aa3 Jeg trenger ikke motta sykepenger under ferien, men jeg vil enten avvikle ferien som avtalt eller reise som sykemeldt. 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men sender dere ikke inn søknad om ferie? Noe skriftlig? Anonymkode: f73e8...e95 Nei, vi bare avtaler muntlig.. Som alt annet. 🙄 Anonymkode: d5a26...e7c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger ikke motta sykepenger under ferien, men jeg vil enten avvikle ferien som avtalt eller reise som sykemeldt. Anonymkode: d5a26...e7c NAV godtar ikke automatisk at man "shopper". Er man sykemeldt og får penger for det, så er man syk, Men som allerede nevnt, de viser noe skjønn, så kan søke om å dra utenlands under sykemelding. Men å plutselig være friskemeldt akkurat da ferien er går ikke. Anonymkode: 19664...01c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 Jeg kan kun svare for hva NAV forholder seg til. Det har du to muligheter. Den ene er å krysse av i søknad om sykepenger (D-del) for at du skal ha ferie, og føre opp dagene. Du vil da ikke få sykepenger for de dagene. Den andre er å søke om å få beholde sykepengene mens du er utenlands. Du kan søke elektronisk og man trenger ikke lenger noe skriv fra legen. Du må derimot bekrefte at reisen ikke vil forlenge sykefraværet, og at du har avklart dette med lege og arbeidsgiver. Du kan kun beholde sykepengene dersom du er 100% sykmeldt eller avspaserer den prosenten du eventuelt er friskmeldt. Det er legen din som bestemmer hvor mye og hvor lenge du er sykmeldt, så hva arbeidsgiver mener overstyrer ikke en sykmelding. Men det er klart at NAV vil ikke at folk som kan være i jobb velger å være sykmeldt, selv om man skjønner grunnen - og her er det jo snakk om at du vil ha mulighet til å reise, det er ikke sykepengene det står på for din del. Det høres ut som dette må avtales med arbeidsgiver, NAV har begrensede muligheter til å påvirke det forholdet. Anonymkode: 43546...53f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå