Gå til innhold

Erfaring med whippet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å kjøpe meg en valp til sommeren, og har tenkt litt på hunderasen whippet. Syns de er så flotte, og har de jeg har vært borti har vært så snille og greie.

Noen som har erfaring med whippet? Kjente sykdommer osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke rasen selv, men har møtt veldig mange. Jeg har fått et veldig godt inntrykk 😊 Det er, av hva jeg har fortstått, lite sykdommer ift mange andre raser. Men du burde, som alltid, undersøke oppdrettere nøye. Har hørt om noen som ikke er bra. 

Det eneste de jeg har snakket med har "klaget" på er at de kan fort få rifter i huden når de løper i skogen. Og at noen er veldig lite interessert i tur om været er dårlig. Avhengig av varme klær når det er kaldt.

Noen har vært reserverte mot fremmede, andre ikke. Noen har vært veldig energiske, andre veldig sedate. Antar at du burde finne ut hva du vil bruke hunden til, og finne en oppdretter som avler ift det. 

Jo, en ting! De kan ha mye jaktinstinkt! Greit å være klar over. Kjenner en som aldri kan slippe sine to løs hvis det er små hunder i nærheten, for de går i hunting mode og skal ta de. Men dette er nok veldig individuelt.

Lykke til med valpekjøpet 😊

Skrevet

Tja, hvor skal man begynne? Har du noen spesifikke spørsmål?

Generelt er dette enkle, trivelige og harmoniske hunder så fremt de får masse kjærlighet, riktig mat og nok tur. De røyter lite, lukter så og si ingenting, tar lite plass inne (de må ha tilgang til enten en god og varm hundeseng eller sofa), liker mennesker uten å være voldsomme og slitsomme ala retrievere. 

De har tynn hud og må kles på i surt og kaldt vær. Noen whippeter kan løpe uten dekken i snø og kulde, andre vil ha på seg noe varmt allerede under 10 grader. Dette lærer man selv når man blir kjent med hunden sin. Den tynne hunden er utsatt for rifter og sår i skog og mark, lek med hunder som bruker mye tenner og napper er risky da disse kan bite hull i huden.

Det er generelt en frisk rase, men anbefaler likevel å undersøke foreldredyrene og stamtavlen. Whippeten har eksplodert de siste årene i popularitet, så vær kresen når du sjekker ut oppdretter. "Pen og frisk" holder ikke om foreldrene i salgsannonsen.

De har mye jaktinstinkt og vil løpe etter alt smått som beveger seg, enten ekorn, mus, fugler eller til og med en liten hund. De er likevel enkle å ha løse, da de holder seg til eier og kommer tilbake så fort byttet har gått ut av synsfeltet. Det er tross alt "sighthounds", så du slipper hunder som drar etter ferten av rådyr. 

Anonymkode: 66f92...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...